abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54656170
Ik vond het van te voren fijn om te lezen hoe bevalling zijn gegaan.. Dan weet je ongeveer wat er kan gebeuren. Ik denk dat ik daardoor ook iets rustiger was bij de weeen, het uitscheuren, naar de OK gaan enzo.

Als mensen aan mij vragen hoe het ging, dan zeg eerst maar eens dat het wel pittig was. Als ze dan doorvragen, dan kregen ze het hele verhaal in stukjes.. Als mensen vreemd gaan kijken, dan rond ik het netjes af. En als ze echt geinteresseerd zijn, dan krijgen ze het hele verhaal, inclusief het aan flarden zijn* ...
Het heeft wel een paar dagen/week of 2 geduurd voordat ik zelf goed wist wat er allemaal gebeurd was, maar was er zelf heel nuchter onder, dus kon het ook (te) makkelijk vertellen.

De onsluitingsweeen hadden wel iets weg van menstruatiekrampen, Maar dan echt wel een stuk heftiger..
Persweeen waren wel heel anders.. de weeen zelf waren niet echt pijnlijk, meer een overweldigend gevoel van spieren die - op eigen houtje - op volle kracht - gaan samentrekken. Het uitdrijven was wel pijnlijk. Maar liever dat dan de ontsluitingsweeen. Dan weet je dat je er bijna bent, dus dat kan er nog wel bij.

* woorden van de gyneacoloog
  vrijdag 16 november 2007 @ 18:30:29 #27
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_54656342
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:17 schreef Ladybos het volgende:
Wat mij verbaasd heeft achteraf, is dat er in nederland zo op gehamerd wordt dat thuisbevallen zo fijn en veilig is. Nu ik eenmaal een bevalling heb meegemaakt, vind ik dat het gewoon in het ziekenhuis thuishoort, inclusief pijnbestrijding.
Nou, ik ben het hartgrondig met je oneens, dat mag toch wel hé?
Ik ben van de eerste thuis bevallen, heerlijk op mijn manier, heb daar enorm van genoten ook. De tweede moest op medische indicatie in het ziekenhuis. Ik heb dat echt als een hel ervaren. Mocht niets doen van wat ik graag wilde, moest plat op bed met de CTG aangekoppeld omdat dat 'zo handig voor de gyn was'

Ik heb me niet gehouden aan de ziekenhuisregeltjes na een uur ellende, heb precies gedaan wat ik zelf wilde, niks CTG, luister maar met een toeter! Niks plat op bed, lekker ronddwarrelen!! Lastig voor de gyn?? Kan me niet schelen. Zolang het medisch verantwoord is doe ik wat ik wil. Als hij een bevalling heeft doorstaan praten we nog wel eens. Achteraf gezien bleek de M.I. ook al onnodig en had ik dus net zo goed weer lekker thuis kunnen bevallen, dat vond ik nog het ergste van alles.
quote:
Een blinde darm haal je toch ook niet op de slaapkamer weg zonder verdoving..
Ik vind dat echt geen vergelijking hoor. Een natuurlijk iets als een geboorte vergelijken met een blindedarmoperatie.

Verder ben ik het met YPPY eens. De taboes die rusten op de voorkomende minder rozewolkerige zaken tijdens een bevalling zijn nog lang niet bespreekbaar. Jammer.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  vrijdag 16 november 2007 @ 18:32:19 #28
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54656377
Maar ElizabethR, er is wel een verschil tussen 'op medische indicatie in het zh moeten bevallen' en 'op eigen keuze'. Bij het eerste zul je nl. sneller aan de toeters en bellen gelegd worden terwijl er bij het laatste meer mogelijk is (schijnt).
pi_54656573
De ontsluitingsweeen vond ik pijnlijk maar ik zat in bad grotendeels van de tijd en dat hielp me wel op de pijn op te vangen. Mijn vliezen zijn gebroken met 7 cm ontsluiting en hoe snel het toen ging, had 2 weeen achter elkaar en amper tijd om adem te halen, ging gigantisch over mijn nek van die pijn. Met 8 cm had ik persweeen en die heb ik weg moeten zuchten tot ik volledige ontsluiting had. Vanaf 9 cm ontsluiting ging de verloskundige me een handje helpen om dat randje weg te duwen (kon der wel wurgen), riep op een gegeven moment ook "ik stop er mee". En het persen vond ik een verademing na het weg puffen en duwen. Maar toen het hoofdje stond mensen lief wat deed dat pijn. Het voelde als of ik een skippybal probeerde uit te persen ipv een kind. Kreeg een knip en er stond een vrouw op mijn buik te duwen om haar er zo snel mogelijk uit te halen. Pas na 3 uur ben ik gehecht, al die tijd lag ik open van onder en alle aandacht ging naar mijn dochter die het moeilijk had. Dus toen ik eindelijk gehecht kon worden moest ik verdoofd worden van onder met naalden en spray want mevrouw is er ruim een uur mee bezig geweest. Dus je bent bond en blauw van onder, ik zag er uit als een rollade met al die hechtingen en zwellingen en dan wordt er nog rectaal gevoeld of ze daar niet een hechting in hebben gebracht. Trust me ik haatte die griet op dat moment. Maar het is al weer 3 jaar geleden en ze doet het meer dan prima mijn dochter.

Van mij mag bevalling nummer 2 ook wel beginnen, vanaf morgen mag het eindelijk!!!
  Admin vrijdag 16 november 2007 @ 18:48:28 #30
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_54656725
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 16:42 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ben idd dolblij dat ik hier (en in de topics van MUUS en Yvonne) heb meegekregen dat het toch wel een stuk minder romantisch is als het allemaal lijkt.
Dat het bevallen zelf zeer doet en dat je uit kan scheuren weet iedereen wel, maar over bloedingen en aambeien en weetikveel hoor je nooit wat.
Graag gedaan
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 16 november 2007 @ 18:51:35 #31
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_54656799
Oh ja, aambeien zo groot als mandarijntjes
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_54656993
Toen Mikael net geboren was vertelde ik iedereen hoe het echt allemaal was. Maar naa 10 keer vertellen liet ik bepaalde delen weg. En uiteindelijk leek het alsof ik een droombevalling had gehad.
Ik vond het heel vervelend dat ik niet wist dat er niet een roze wolk was waar ik altijd over las. Ik was (en ben nog steeds) echt superblij met Mikael maar ik heb ook vaak genoeg gedacht is dat het nou? Maar dat was echt de eerste weken zeg maar. Daarna heb ik dat ook nooit meer gehad. Maar als mensen naar mijn bevalling vragen dan zeg ik dat er wel altijd bij.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  vrijdag 16 november 2007 @ 19:08:50 #33
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54657148
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:51 schreef m@x het volgende:
Daar hoor ik nou wel over... zelfs 3 jaar na dato nog.
pi_54657270
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:08 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Daar hoor ik nou wel over... zelfs 3 jaar na dato nog.
Daar had ik dan weer geen last van
Liefde
  Admin vrijdag 16 november 2007 @ 19:16:09 #35
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_54657329
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:48 schreef yvonne het volgende:

[..]

Graag gedaan
Kwam ook weer commentaar op dat het niet "netjes" was.
Maar met de beste wil van de wereld kan ik het niet "netjes" beschrijven
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

vrijdag 16 november 2007 @ 19:22:47 #36
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54657505
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:16 schreef yvonne het volgende:

[..]

Kwam ook weer commentaar op dat het niet "netjes" was.
Maar met de beste wil van de wereld kan ik het niet "netjes" beschrijven
Oh joh... de een omschrijft het iets plastischer dan de ander. Da's persoonlijke stijl zullen we maar zeggen.
  vrijdag 16 november 2007 @ 19:28:58 #37
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_54657656
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:32 schreef Brighteyes het volgende:
Maar ElizabethR, er is wel een verschil tussen 'op medische indicatie in het zh moeten bevallen' en 'op eigen keuze'. Bij het eerste zul je nl. sneller aan de toeters en bellen gelegd worden terwijl er bij het laatste meer mogelijk is (schijnt).
Daar heb jij gelijk in, maar als ik naar mijn persoonlijke situatie van dat moment kijk had mijn medische indicatie te maken met een fluxus post partum van 2,5 liter (zwaar bloedverlies) na de eerste bevalling. NA de bevalling dus. Maar ze wilden me echt constant 'vastleggen' tijdens de ontsluiting en de reden was dat dat zo makkelijk was voor de gyn. Althans, zo werd het aan mij medegedeeld. Nou, daar heb ik voor bedankt.

En zoals gezegd, na de tweede bevalling bleek het helemaal niet nodig die M.I. Ik had amper bloedverlies. Maar goed, dat kon je natuurlijk van tevoren niet weten, dus die M.I. was wel terecht, maar mij urenlang aan banden leggen voor het gemak van de gyn gaat er bij mij niet in.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  Admin vrijdag 16 november 2007 @ 19:31:06 #38
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_54657710
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:22 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Oh joh... de een omschrijft het iets plastischer dan de ander. Da's persoonlijke stijl zullen we maar zeggen.
Had ik nog gemeld wat een gepuzzel het is om met je pas bevallen én ingescheurde muts, dat lekker aan het ontsteken is gegaan, in een teiltje met sunil te gaan hangen, op doktersadvies?

pi_54657715
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:51 schreef m@x het volgende:
Dat je rondloopt met het gevoel alsof er iemand z`n duim tussen je bilspleet heeft zitten
Saartje
pi_54657795
om één of andere reden vond ik het echt walgelijk te horen dat een vriendin van mijn zus was uitgescheurd

het schijnt heel normaal te zijn, maar ik wil het écht niet horen

ik kan niet precies uitleggen wáárom ik het vies vind, maar ik denk dat het net zoiets is als vertellen dat je partner je zo heerlijk kan beffen; gewoon te intiem en iets waar je geen beeld bij wilt vormen
  vrijdag 16 november 2007 @ 19:35:16 #41
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_54657820
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:34 schreef JoPiDo het volgende:
om één of andere reden vond ik het echt walgelijk te horen dat een vriendin van mijn zus was uitgescheurd

het schijnt heel normaal te zijn, maar ik wil het écht niet horen

ik kan niet precies uitleggen wáárom ik het vies vind, maar ik denk dat het net zoiets is als vertellen dat je partner je zo heerlijk kan beffen; gewoon te intiem en iets waar je geen beeld bij wilt vormen
Wel eens van een totaalruptuur gehoord
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_54658015
En weet je wat helemaal erg is: Dat die zelfde partner daar waar het zo uitgescheurd was na enige tijd ook weer ligt te beffen
Liefde
pi_54658085
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:35 schreef m@x het volgende:

[..]

Wel eens van een totaalruptuur gehoord

ja, dat was het, ik ben gaan roken toen ze gingen vertellen hoe ze het gingen hechten
pi_54658103
hey jongens, het is een serieus topic

mijn reactie was iig redelijk serieus, om uit te leggen waarom mensen het liever niet horen
pi_54658286
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:42 schreef MeNicole het volgende:
En weet je wat helemaal erg is: Dat die zelfde partner daar waar het zo uitgescheurd was na enige tijd ook weer ligt te beffen
Als het goed is, is de boel dan wel weer geheeld en toonbaar
Tis pas vervelend als je helemaal rauw van de bevalling een inwendige echo krijgt ter controle of er geen stukjes placenta zijn achtergebleven
Saartje
pi_54658302
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:41 schreef Faja-Lobi het volgende:
en dan wordt er nog rectaal gevoeld ...
Ja, denk je alles gehad te hebben... .
Overigens heb ik het bevallen in het ziekenhuis wel als ok ervaren en zou het een volgende keer denk ik toch ook weer doen. Het bevallen zelf, het blijft een hoop geweld.
Fake it till you make it...
pi_54658387
Oh en wat ook niemand me verteld had . ik had de nacht na de geboorte van Mikael zo ongelovelijk zin in sex
Liefde
  Jubileum moderator vrijdag 16 november 2007 @ 20:00:00 #48
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54658438
Er waren 2 dingen na de bevalling die mij heel erg hebben doen schrikken. Toen waren de topics van Yvonne en Muus er nog niet, men was niet zo openhartig op het forum en ik wist gewoon nog een heleboel niet.
Het eerste was de eerste keer ontlasting na de bevalling.
Tijdens de bevalling loopt je darm vanzelf leeg, en de dagen erna doe je met elk rondje beschuit met muisjes mee. Met een beetje pech geef je ook nog bv en krijg je helemaal weinig vocht nog in je darmen en het gevolg is een enorme obstipatie. Ik wilde echt niet poepen want ik zat nog vol hechtingen, maar ik moest... ik moest echt. Zitten poepen ging helemaal niet, de hechtingen leken wel uit te scheuren. Uiteindelijk ben ik huilend, half staand nogmaals bevallen

Het 2e ding was de enorme stolsels die je kunt verliezen. Mijn kraam had al gezegd "zo groot als een vuist". Yeah right dacht ik nog, echt niet!
Nou dus wel...... en ik voelde het gewoon uit me glibberen. Godallemachtig wat ben ik geschrokken, wat was dat eng.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Jubileum moderator vrijdag 16 november 2007 @ 20:03:47 #49
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54658489
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:58 schreef MeNicole het volgende:
Oh en wat ook niemand me verteld had . ik had de nacht na de geboorte van Mikael zo ongelovelijk zin in sex
Wow dat vind ik wel heel bijzonder hoor. Ik had alleen maar honger, onvoorstelbare, niet te stillen honger.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 16 november 2007 @ 20:10:04 #50
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_54658643
Er was eigenlijk, grotendeels dankzij Fok, niets wat ik niet wist aan feiten. Maar hoe het echt ís, vóelt, dat kun je nooit weten. Dus inderdaad hoe weeën voelen, hoe verrot het is dat de verloskundige dreigt met een klysma als je NU niet poept.
Ik heb zelf geloof ik geen blad voor de mond genomen, hier niet en irl niet, heb zelfs vol trots mijn foto's aan een paar vriendinnen laten zien (dat wilden ze wel).
Ik heb niet de ervaring dat je het niet mag vertellen, maar het ligt er wel aan aan wie. Ik vind het zelf altijd wel 'leuk' om andervrouws bevallingen te horen eigenlijk
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')