Niks mis met Bergkamp hoor, maar Van Basten was een veel grotere speler. Veeeeeeel groter.quote:Op vrijdag 16 november 2007 03:10 schreef Parafernalia het volgende:
hoe heet die ene spits die na hem kwam ook weer? Dennis...?
ik dacht dat m'n post wel duidelijk wasquote:Op vrijdag 16 november 2007 03:12 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Niks mis met Bergkamp hoor, maar Van Basten was een veel grotere speler. Veeeeeeel groter.
sorry, blijkbaar dus niet en nog steeds nietquote:Op vrijdag 16 november 2007 03:31 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
ik dacht dat m'n post wel duidelijk was
Ik denk dat hij bedoeld dat die andere grote spits van de jaren 90 verbleekt bij Marco...quote:Op vrijdag 16 november 2007 03:35 schreef Tennessee het volgende:
[..]
sorry, blijkbaar dus niet en nog steeds niet
oww, kee, dank je..quote:Op vrijdag 16 november 2007 04:08 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoeld dat die andere grote spits van de jaren 90 verbleekt bij Marco...
Helaas heeft hij zelf iets teveel schoppen gehad.quote:Op vrijdag 16 november 2007 02:18 schreef rubbereend het volgende:
wat een spelerbuiten een geweldige technische voetballer kon hij een echt vuillak zijn en schopte ook terug, dat maakte hem perfect voor Italië
Kan niet net zo oordelen over Cruijff als over Van Basten (Marco heb ik echt goed aan het werk gezien), maar veel ontlopen ze elkaar zeker niet.quote:Op vrijdag 16 november 2007 07:34 schreef tong80 het volgende:
Moet je nagaan dat Cruijff nog beter was
Sorry, maar als je zoiets zegt heb je er weinig van begrepen. Milan had overal technisch & tactisch superieure spelers. Met hun speelstijl hebben ze het hele voetbal gemoderniseerd. En anders dan de legende wil was dat niet alleen aan de Nederlanders te danken. Alle spelers van Milan waren hun tijd vooruit, behalve Baresi en Maldini ook jongens als Albertini, Costacurta, Donadoni en Tassotti.quote:Op vrijdag 16 november 2007 14:15 schreef RM-rf het volgende:
Van Basten was op zn sterkste de eerste helft van het seizoen 1992 voor MIlan..
Toen was het niet enkel een veelscorende spits, maar trok het hele team op, met verder eigenlijk redelijk matige en gezichtsloze spelers als Marco Simone, Daniel Massaro, Tassotti (op de oude Baresi en Maldini na dan misschien maar dat waren verdedigers), maar die onder Van Bastens inspirerende spel opeens vleugels kregen..
Tassotti moest het hebben van zn hardheid... dàt was zn enige echte kwaliteit. Vreemd dat je hem voorstelt als een soort van 'aanvallende en spannende speler'quote:Op vrijdag 16 november 2007 16:10 schreef Soul79 het volgende:
Tassotti een 'matige, gezichtsloze' speler? Geweldige speler juist. Hij kon alles met een bal (en dat voor een rechtsback) en viel steeds aan over de flank. Van Basten heeft enorm veel voorzetten van hem binnen geknikt.
http://www.nu.nl/rubriek/sport_log/951quote:Van Basten versus Ibracadabra
In La Gazetta dello Sport was er de afgelopen weken ruimschoots aandacht voor de vergelijking tussen Zlatan Ibrahimovic en Marco van Basten. Zo vroeg de roze sportkrant zijn lezers afgelopen donderdag nog in een enquête, of Ibracadabra inmiddels net zo goed is als Van Basten.
We kijken eerst maar eens naar de cijfers.
Er werden 36.080 stemmen uitgebracht. Het bleek dat 56,1 procent vond dat Van Basten altijd beter is dan Zlatan, 23,8 procent was van mening dat Zlatan op termijn Van Basten zal evenaren en maar 21 procent geloofde dat de Zweed de Nederlander zal overtreffen in de toekomst,
Rapportcijfers
Fabio Capello werkte in het verleden zowel met Van Basten als met Ibrahimovic. Hij was zo vriendelijke de spelers rapportcijfers te geven:
Zlatan - Marco
Schot 8-9
Koppen 8-9
Precisie 9-9
Sprint 9-8,5
Coördinatie 9-9
Balcontrole 9-9
Kracht 9-8
Totaal 61 - 61,5
Marco is dus volgens Capello net een fractie beter dan Zlatan.
Uitspraken
Verder had Capello nog een aantal aardige uitspraken over het duo:
'Marco had van de twee meer discipline, maar dan moet ik wel zeggen dat ik hem pas meemaakte toen hij 27 was. Zlatan is nog een beetje onbesuisd en een ruwe diamant. Marco luisterde heel graag omdat hij nog wilde leren. Zlatan is iets eigenwijzer, maar hij volgde uiteindelijk ook altijd onze adviezen op (die van Capello en zijn assistent Galbiati).'
Oude beelden
'Op een dag heb ik Zlatan gezegd dat hij naar oude beelden van Marco moest kijken om te leren hoe hij zich diende te bewegen op het veld om ruimte te maken. Daarbij was Marco veel doelgerichter dan Zlatan, die weliswaar een hard schot heeft maar vaak zijn vizier niet heeft gericht op het doel. Ik heb hem gezegd dat hij veel dichter bij het doel moest komen om te scoren, zoals Gerd Müller of Paolo Rossi. Ik moet zeggen dat hij heel trouw naar die beelden keek en ook echt wilde leren hoe andere spitsen vrij kwamen voor het doel. Nou is kijken naar Van Basten altijd wel een genot.'
'Zlaten en Marco bewegen allebei heel elegant over het veld. Daarin zijn ze elkaars gelijken.'
'Op termijn zal Zlatan wel een keer de Gouden Bal winnen, maar dit jaar gaat die prijs nog naar Kaka.'
Iets negatiefs over Van Basten?
'Van Basten kon niet tegen zijn verlies, zelfs niet op de training. Soms werd hij zo link dat het gevaarlijk werd voor zijn tegenstanders. Ik heb hem wel eens van een training weggestuurd om mijn andere spelers te beschermen.
Maar dat is ook enige dat ik op hem heb aan te merken. Maar ik blijf het heel jammer vinden dat ik hem veel te kort heb meegemaakt als topspeler. Hij moest zijn loopbaan veel te vroeg afbreken. In feite hebben we de beste Van Basten nooit gezien. Zlatan kan nu nog groeien en het staat voor mij vast dat hij een van de allergrootste voetballers van de wereld zal worden. Als hij maar niet geblesseerd raakt.'
Roberto Mancini
Ook Roberto Mancini, de huidige trainer van Ibrahimovic bij Inter, bedacht dat het misschien wel leerzaam zou zijn om Zlatan naar oude beelden van Marco te laten kijken, zo lezen we op Pastasport:
'Onlangs zette trainer Roberto Mancini de aanvaller van Inter op een stoel voor de buis op zijn kantoor. Een druk op 'play' en kijken maar naar acties van Van Basten. Wel negentig minuten lang. Goals, omhalen, dribbels en passeerbewegingen van de voetballende Nurejev'.
"Kijk, bestudeer en leer van de meester", zei Mancini tegen Zlatan die de beelden leergierig in zich opnam. "Het was zo'n moment dat ik van mijn leven niet meer vergeet. Naar Van Basten kijken samen met Mancini, zelf toch ook geen onverdienstelijk voetballer", aldus de Zweed.
Tellen we daarbij op dat Zlatan in zijn periode bij Ajax ook nog eens een aantal privé-trainingen heeft gekregen van San Marco, en het moge duidelijk zijn dat de leerling hoe dan ook nu al veel heeft opgestoken van de meester.
Wat een onbeschrijfelijke onzin. Je verwart Tassotti met Bergomi lijkt het wel. Ja Tassotti kón hard zijn, maar dat gold ook voor Baresi en Rijkaard. Maar Tassotti was óók een uitstekende voetballer die heel veel op kwam over de rechterflank.quote:Op vrijdag 16 november 2007 16:42 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Tassotti moest het hebben van zn hardheid... dàt was zn enige echte kwaliteit. Vreemd dat je hem voorstelt als een soort van 'aanvallende en spannende speler'
Van Basten zal vooral blij zijn geweest niet tégen hem te hebben gestaan, dan was zn carriere nog een half jaartje korter geweest.
Het unieke van Milan was het zone-verdedigen. In die tijd speelden de meeste ploegen puur mandekking (dus gewoon blind achter de aanvaller aanlopen). Voor zone-verdediging heb je geen werkpaarden of moordenaars nodig, maar tactisch slimme verdedigers. Zoals Baresi, Maldini en dus ook Tassotti (en Costacurta). Ajax nam die manier van verdedigen later over, met Blind en Frank de Boer, ook tactisch sterke spelers.quote:nee sorry, als 'geheel' was Milan idd waanzinnig goed, maar ik ben het er niet mee eens om vervolgens de spelers die erin speelden opeens voor te stellen alsof het allemaal van die 'fantastische spelers' waren, het waren voor een zeker deel gewoon harde bikkels die er vol ingingen en een hoog tempo konden ophouden, waterdragers, relatief zelfs meer waterdragers dan andere teams.
Massaro en Simone waren de mindere goden, dat klopt, maar zij waren vaak niet eens basisspelers.quote:en nee, Massaro's roem is dat hij in dat sterke Milan heeft mogen spelen, niet andersom, dat Milan zo roemvol werd omdat jongens als Massaro of Simone er speelden...
Die precisie heeft hij wel heel erg sterk verbeterd.quote:Op vrijdag 16 november 2007 16:45 schreef HeinekenAFCA het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/rubriek/sport_log/951
Twee helden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |