Mijn heldquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 18:08 schreef Terreros85 het volgende:
Dat verhaal over Garrincha is echt om te smullen
Is dat een niew boek ? Ben er wel benieuwd naar.quote:Op maandag 6 oktober 2008 21:47 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Iemand 'Charly', over de Vitesse legende al gelezen?
Volgens mij deze zomer uitgekomenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 07:52 schreef tong80 het volgende:
[..]
Is dat een niew boek ? Ben er wel benieuwd naar.
Hier ook, nog niet aan begonnen helaas.quote:
Heb jij aandelen in zijn boek ofzo?quote:Op maandag 20 oktober 2008 23:23 schreef MaxPower het volgende:
Ja dat zei je toen ook al kan ik me herinneren. Heb ondertussen nog geen boek van je gezien.
Ben wel benieuwd welke hij gaat pakken. Over de Spakenburger derby valt weinig nieuws meer te melden nadat daar al een boek over is verschenen. Dus zal hij vast andere zoeken.quote:Op maandag 20 oktober 2008 23:09 schreef MaxPower het volgende:
Menno Pot komt in december met een boek over Nederlandse Voetbalderbies. Als het net zo onderhoudend wordt als Vak 127 alvast een tip voor kerst!
Ben ik met je eens. Vond het eigenlijk maar een tegenvaller. Misschien dat dit boek over derbies beter is, waarbij hopelijk clichés worden vermeden.quote:Op maandag 20 oktober 2008 23:20 schreef Omnifacer het volgende:
Ik vond Vak 127 maar een beetje flauw hoor. Iedereen had dat ding geschreven kunnen hebben.
http://www.doingthe116.com/ gave site, BTWquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 22:35 schreef Barnet_Bee het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Vond het eigenlijk maar een tegenvaller. Misschien dat dit boek over derbies beter is, waarbij hopelijk clichés worden vermeden.
quote:Beste lezer,
Als er iets duidelijk wordt uit dit verhaal van de aan Suriname verslaafde schrijver Diederik Samwel, is het de permanente crisissituatie waarin het land verkeert. Niet alleen als voetballer verdienen de internationals weinig tot niks. Ook in hun dagelijkse werk als meteropnemer, douanebeambte, sol-daat of chauffeur op de bierwagen houdt het niet over. Zo zijn ze haast wel gedwongen om te gaan zaalvoet-ballen, het liefst op de avond voor een kwalificatiewedstrijd voor het WK van 2010. Sommige mensen zeggen: er zijn geen kleintjes meer in het internationale voetbal. Nooit kregen we een beter beeld van wat voetballen in een derdewereldland eigenlijk inhoudt: niets.
quote:Zwaar leer
van echte kerels op Engelse velden
door David Winner
David Winner kenden we van het interessante Brilliant Orange the Neurotic Genius of Dutch Football, over het Nederlandse totaalvoetbal en de cultuur waaruit het was voortgekomen . Begin 2005 verscheen zijn nieuwe boek: Zwaar leer: van echte kerels op Engelse velden, waarin hij op zoek gaat naar het essentieel Engelse van het Engelse voetbal.
Winner maakt in zijn nieuwe boek gebruik van zeer uiteenlopende bronnen. Hij gaat terug tot halverwege de negentiende eeuw naar de Engelse kostscholen, waar het voetbal zoals wij dat nu kennen zou zijn ontstaan. Kostschooljongens werden door voormannen uit de sociale zuiverheidsbeweging gestimuleerd om te gaan voetballen, omdat dit voorkwam dat zij zich zouden overgeven aan de zonde van de zelfbevlekking, iets waar men in Victoriaans Engeland zeer beducht voor was.
Via de kostscholen komen we langs vele zijwegen onder andere uit bij de helden uit na-oorlogse stripboeken. Net wanneer je je afvraagt wat dit met Engels voetbal te maken heeft, past Winner de voorbeelden in in zijn betoog. En zo maakt hij duidelijk dat mannetjesputter Roy Keane reeds in 1859 hoofdpersoon geweest is in een Victoriaanse roman, in de na-oorlogse stripboeken optreedt als Roy of the Rovers, legendarische speler van de fictieve Melchester Rovers, en prototype van de Engelse voetballer. Lezer van dit boek ontkomt er niet aan Roy Keane voortaan met andere ogen te bekijken.
Winner schrijft ook over zware leren ballen en voetbalschoenen in modderpoelen, en komt uit bij de grasmatten van de Arena en het schrikbeeld van kunstgras (modder). Dat de Duitsers de wereldtitel in 1954 veroverden had vooral te maken met hun lichte door Adi Dassler gemaakte voetbalschoenen. Later in het boek wordt aan de hand van de film The Italian Job de complexe voetbal-verhouding Engeland-Italië nader beschouwd.
Twee gebeurtenissen zijn erg belangrijk geweest voor het Engelse voetbal : de eerste thuisnederlaag op Wembley tegen Hongarije (3-6) in 1953 'toen de Magische Magyaren de natie die het voetbal heeft uitgevonden belachelijk maakten', en de Engelse wereldtitel van 1966, die de Engelsen lange tijd blind maakte voor de werkelijkheid dat zij niet langer de besten waren in het mondiale voetbal.
De Nederlandse versie van het boek lag enkele maanden eerder in de winkel dan het Engelse origineel, waarvan de titel luidt: Those feet: A Sensual History of English Football. Hier en daar lijkt de vertaling wat gehaast gemaakt, maar daarmee is dan ook het enige minpunt van dit boek vermeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |