abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54606201
Oke, misschien een vreemde vraag, maar toch wil ik het graag weten...:

Zoals iedereen wel gelezen/gezien heeft waren er gisteren verkiezingen in Denemarken, nu heeft Anders Fogh Rasmussen voor de derde keer op rij gewonnen.
Wat ik me nu afvraag, waarom heeft die kerel 2 achternamen (Fogh en Rasmussen)?
Nu zie je dit in Spanje ook, maar dan is het de naam van de moeder en vader, en zie je dit bij iedereen. Het vreemde in Denemarken vind ik dat ze soms wel 2 namen hebben en soms maar ééntje

Ik heb een beetje zitten googlen maar kan er nix over vinden.

Is er hier een Denemarkenkenner die mij verder helpt?
  woensdag 14 november 2007 @ 18:02:37 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54606233
quote:
Op woensdag 14 november 2007 18:00 schreef Modi het volgende:
Nu zie je dit in Spanje ook, maar dan is het de naam van de moeder en vader, en zie je dit bij iedereen.
Worden namen daar steeds langer op die manier?
  woensdag 14 november 2007 @ 18:04:10 #3
103108 KaiN
Itchy Fingers
pi_54606278
Misschien is het net als in Nederland. Sommige mensen willen met beide achternamen aangesproken worden en anderen niet. Alleen in Nederland is het eigenlijk alleen bij vrouwen. Misschien in Denemarken bij vrouwen en mannen. Zo van het hoeft niet maar mag.
  woensdag 14 november 2007 @ 18:04:18 #4
165512 MASD
Music is dead.
pi_54606287
Ik heb ook 2 achternamen
Long live music.
  woensdag 14 november 2007 @ 18:05:38 #5
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_54606321
Misschien vond zijn overovergrootvader het grappig om zich een dubbele achternaam te geven?
pi_54606341
Hier zie je trouwens het oude kabinet in Denemarken, zitten er veel tussen met 2 namen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cabinet_of_Anders_Fogh_Rasmussen_II
pi_54606355
quote:
Op woensdag 14 november 2007 18:05 schreef Nobu het volgende:
Misschien vond zijn overovergrootvader het grappig om zich een dubbele achternaam te geven?
Dan zijn die Denen wel een lollig volkje, er zijn er veel met een dubbele achternaam
pi_54606357
Is het niet dat ze 2 voornamen hebben? (dat het dus A.F. Rasmussen is ipv A.Fogh Rasmussen) Zoals Hans Christiaan Andersen ook 2 voornamen heeft?

Overigens zie je het bij deftige/adelijk Nederlanders (of mensen die gewoon van achternamen houden) ook wel dat ze 2 achternamen hebben. Ook hebben vrouwen vaak die van henzelf en van hun partner. Misschien hebben Denen dat ook bij de man?

**edit**
quote:
Op woensdag 14 november 2007 18:06 schreef Modi het volgende:
Hier zie je trouwens het oude kabinet in Denemarken, zitten er veel tussen met 2 namen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cabinet_of_Anders_Fogh_Rasmussen_II
Dat lijken mij inderdaad allemaal dubbele voornamen......
Wees de verandering die je in de wereld wilt zien!
voor diegenen die willen weten waarom ik bijna "Ohforf'sake" had geheten
pi_54606382
Jan Vennegoor of Hesselink?
I feel kinda Locrian today
pi_54606413
In spanje is gebruikelijk dat de meisjesnaam van je moeder ook in je achternaam staat. Ik kan het weten want mijn neefje en nichtje zijn spaans ;-)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus posuere.
Fusce vulputate dolor id augue. Maecenas sapien metus, consectetuer quis,
commodo eget, vehicula sed, elit.
pi_54606446
Wie zegt dat het 2 achternamen zijn?
Kan toch ook hun middelste naam zijn?
pi_54606506
quote:
Op woensdag 14 november 2007 18:10 schreef RacerDKB het volgende:
Kan toch ook hun middelste naam zijn? [ afbeelding ]
Ik ben nog nooit met mijn middelste (doop) naam aangesproken, en ik ken ook niemand die met zijn/haar doopnaam wordt aangesproken. Ook in de media maken ze daar gewoon een letter van (het enige voorbeeld wat even bij me opkomt is George W. Bush, maar het lullige is dat die W nergens voor staat dus is het een klotevoorbeeld).
Vivre
  woensdag 14 november 2007 @ 18:31:33 #13
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_54606923
Komt in Nederland ook voor.
Een paar voorbeelden:
Yolanthe Cabau van Kasbergen
Bea van Oranje Nassau
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
  woensdag 14 november 2007 @ 19:17:24 #14
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_54608015
de zweedse of russische achternaam en de deense achternaam, dit heeft er mee te maken dat de denen nog niet zo lang een eigen volkje zijn en toen dus massaal ook een deense achternaam hebben aangenomen om hun identiteit weer te geven...

Overigens vraag ik me af of je zomaar in nederland zelf een dubbele achternaam kunt aannemen
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_54608021
Tjah, ik heb ook een dubbele achternaam, en als ik de achternaam van mijn moeder erbij pak heb ik er zelfs 3
pi_54608057
quote:
Op woensdag 14 november 2007 18:08 schreef starla het volgende:
Jan Vennegoor of Hesselink?
Ja, wat is het nou? Vennegoor of Hesselink? Kies gewoon wat je het beste vindt. Niet dat twijfelachtige.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_54620012
quote:
Op woensdag 14 november 2007 19:17 schreef hierissieweer het volgende:
de zweedse of russische achternaam en de deense achternaam, dit heeft er mee te maken dat de denen nog niet zo lang een eigen volkje zijn en toen dus massaal ook een deense achternaam hebben aangenomen om hun identiteit weer te geven...

Overigens vraag ik me af of je zomaar in nederland zelf een dubbele achternaam kunt aannemen
Waar haal je het vandaan dat de Denen nog niet zo lang onafhankelijk zijn?
Zeker achterin de klas gezeten bij geschiedenis.
pi_54620617
Lol inderdaad, één van de oudste landen van Europa.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  donderdag 15 november 2007 @ 10:59:38 #19
180193 Biefstuk
Medium gebakken
pi_54620882
quote:
Op woensdag 14 november 2007 18:10 schreef RacerDKB het volgende:
Kan toch ook hun middelste naam zijn? [ afbeelding ]
Most people only expose themselves to information that matches their own worldview.
  vrijdag 16 november 2007 @ 00:39:55 #20
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_54640337
quote:
Op woensdag 14 november 2007 18:07 schreef Fionn het volgende:
Is het niet dat ze 2 voornamen hebben? (dat het dus A.F. Rasmussen is ipv A.Fogh Rasmussen) Zoals Hans Christiaan Andersen ook 2 voornamen heeft?
Dat is een goede mogelijkheid. Alleen heb ik in een van de vorige posts (het NWS-topic over een siliciumfabrieken) per ongeluk zijn middelste naam meegenomen. TS is dus niet de enige die in de fout ging.
  vrijdag 16 november 2007 @ 01:27:47 #21
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_54641062
quote:
Op woensdag 14 november 2007 18:31 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
Komt in Nederland ook voor.
Ja nogal logisch, haar vader was een Spanjaard en ze is op Ibiza geboren.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  vrijdag 16 november 2007 @ 11:43:17 #22
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_54646708
quote:
Op woensdag 14 november 2007 18:31 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
Een paar voorbeelden:
Ja, nogal logisch. Dat is de trend in Spaanstalige landen: dan krijg je de achternaam van je vader en je moeder. Of als je trouwt, de achternaam van je vader en de achternaam van je echtgenoot.
  vrijdag 16 november 2007 @ 11:44:52 #23
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_54646769
Hier werken ook een aantal van die dubbele naam dozen hoor. Eerst heten ze "miep jansen" en opeens "miep jansen de vries"

Whatever .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_54652712
Het ligt volgens mij toch wat gecompliceerder, bij de premier is het inderdaad volgens mij zijn 2de naam
Echter ik heb wat verder onderzoek gedaan, een andere Deense bekendheid: oprichter van logistiekbedrijf Maersk:

Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller

Zijn naam is dus een combinatie van zijn moeders achternaam en vaders achternaam. Zijn kinderen geeft hij vervolgens weer andere namen

Leise Mærsk Mc-Kinney Møller (born 1941), Kirsten Mærsk Mc-Kinney Olufsen (born 1944), and Ane Mærsk McKinney Uggla (born 1950).
(bron: http://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%A6rsk_Mc-Kinney_M%C3%B8ller)

Als ik dan verder kijk bij Maersk:

Nils (Smedegaard) Andersen (Chief Executive Officer)
Michael Pram Rasmussen (Chairman)

(de eerste staat tussen haakjes en is duidelijk een achternaam, gaard= veel gebruikt voor achternamen in Denemarken (http://www.nordicnames.de/surnames.html#gaard), de 2de (staat dus niet tussen haakjes!) lijkt mij meer op een 2de voornaam. (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/A.P._M%C3%B8ller-Maersk_Group).

Kortom: Er wordt inderdaad gebruik gemaakt van 2de voornamen, maar blijkbaar zijn er ook die 2 achternamen hebben.... Of zelf helemaal vreemde constructies bedenken waar achternamen veranderen . Is er geen Deen op dit forum die weet hoe het zit...?

[ Bericht 0% gewijzigd door Modi op 16-11-2007 15:47:09 ]
pi_54654175
Net zoals elke braziliaan Da Silva heet
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  vrijdag 16 november 2007 @ 16:42:11 #26
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_54654205
Nu ik er aan terug denk, mijn Zweedse vriendin had ook een achternaam die niet overeenkwam met die van dr ouders...

Vage vikingen toch .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  vrijdag 16 november 2007 @ 16:43:01 #27
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54654224
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 16:42 schreef HeatWave het volgende:
Nu ik er aan terug denk, mijn Zweedse vriendin had ook een achternaam die niet overeenkwam met die van dr ouders...

Vage vikingen toch .
Zweedse vrouwen
pi_54656047
'Robert Kjærby Jensen'... Van oorsprong ook Deens.
Slokkie bier
pi_54660453
Elke koraan heeft als eerste Kim in z'n naam terwijl het de achternaam is. Wie het nog weet mag het zeggen..

En de helft van alle nederlandse achternamen begint met Van.
Wie dit leest is gek
pi_54663637
Ik weet wel dat op Ijsland de achternaam van een kind bestaat uit de voornaam van de vader met sson erachter. Dus heet de vader Jan wordt het Jansson
pi_54663928
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 21:20 schreef Nieuwschierig het volgende:
Elke koraan heeft als eerste Kim in z'n naam terwijl het de achternaam is. Wie het nog weet mag het zeggen..

En de helft van alle nederlandse achternamen begint met Van.
Ik begrijp de link met de Koran niet?
pi_54663952
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 23:13 schreef Sensation89 het volgende:
Ik weet wel dat op Ijsland de achternaam van een kind bestaat uit de voornaam van de vader met sson erachter. Dus heet de vader Jan wordt het Jansson
Ik hoorde van mijn opa dat dat vroeger in Turkije ook zo ging.

En in Nederland ook toch? Jan Janszoon.
pi_54664602
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 23:24 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ik hoorde van mijn opa dat dat vroeger in Turkije ook zo ging.
Eerder het beroep van de vader met -oğlu (= zoon) erachter.
Bijv. Hekimoğlu, Sütçüoğlu, etc.
  vrijdag 16 november 2007 @ 23:49:06 #34
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_54664631
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 23:47 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Eerder het beroep van de vader met -oğlu (= zoon) erachter.
En als ie nou van beroep verandert.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_54664802
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 23:49 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

En als ie nou van beroep verandert.
Dan heet ie nog steeds hetzelfde. Bovendien was het vroeger vaak zo, dat je een beroep je hele leven lang bleef uitoefenen. En dat ging dan van vader over op zoon.
pi_54665037
Misschien heb je iets aan deze link:

http://en.wikipedia.org/wiki/Family_name

Als ik het stukje onder Scandinavië hier juist begrijp, namen eerst vooral de adel er een "tweede" achternaam bij om bv. naar hun voorvader te verwijzen of bv. naar het wapenschild van de familie. Later werd dat gebruik dan ook overgenomen door de middenklassen werd het dus "normaler" om te doen.

Ook was het blijkbaar vroeger de gewoonte om niet alleen je vaders naam als achternaam/identificatie te gebruiken maar bv. ook nog de boerderij of het dorp waar je vandaan kwam.

Maar goed, het is maar een redelijk kort stukje en gaat over Scandinavië in het algemeen, dus honderd procent betrouwbaar zou ik dat ook niet durven noemen.
pi_54665160
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 00:05 schreef Chancard het volgende:
Maar goed, het is maar een redelijk kort stukje en gaat over Scandinavië in het algemeen, dus honderd procent betrouwbaar zou ik dat ook niet durven noemen.
Één pot nat.

Hoewel Finland wel een uitzondering is.
pi_54668738
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 00:05 schreef Chancard het volgende:
Misschien heb je iets aan deze link:

http://en.wikipedia.org/wiki/Family_name

Als ik het stukje onder Scandinavië hier juist begrijp, namen eerst vooral de adel er een "tweede" achternaam bij om bv. naar hun voorvader te verwijzen of bv. naar het wapenschild van de familie. Later werd dat gebruik dan ook overgenomen door de middenklassen werd het dus "normaler" om te doen.

Ook was het blijkbaar vroeger de gewoonte om niet alleen je vaders naam als achternaam/identificatie te gebruiken maar bv. ook nog de boerderij of het dorp waar je vandaan kwam.

Bedankt voor de link! Maakt het raadsel al iets duidelijker! Wel jammer dat het inderdaad maar zo'n kort stukje is..
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 00:10 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Één pot nat.

Hoewel Finland wel een uitzondering is.
Finland is ook geen Scandinavie, wordt er vaak toe gerekend, maar kent een heel andere voorgeschiedenis/taal/volkeren, gaat meer richting Rusland.

Ik denk dat ik de ambassade eens ga mailen, die zullen het wel weten....

[ Bericht 29% gewijzigd door Modi op 17-11-2007 08:44:43 ]
pi_54671321
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 23:23 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ik begrijp de link met de Koran niet?
Koreaan
Wie dit leest is gek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: