FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Rubberen 'lint' die onder de auto hangt?
Calibrerowoensdag 14 november 2007 @ 13:26
Wat ik me eigenlijk al heel lang afvraag is waarom sommige (oudere) auto's, zo'n rubberen 'lint' onder de auto hebben hangen, die vanaf het chassis de grond raakt?

Er zal wel een heel simpel en voor de hand liggend antwoord voor zijn, maar ik kan er zo gauw zelf niet opkomen

Iemand ?
zoalshetiswoensdag 14 november 2007 @ 13:27
ben ook benieuwd.
Keiichiwoensdag 14 november 2007 @ 13:28
Volgens mij werd je auto dan niet statisch geladen, zodat je bij uitstappen ook geen schok krijgt bij droog weer.
Mirjamwoensdag 14 november 2007 @ 13:28
is dat niet om statische schokken te voorkomen als je de deur open wil doen o.i.d.?
E.T.woensdag 14 november 2007 @ 13:28
Dat zou werken tegen wagenziekte (is alleen nooit bewezen, maar voor het psychologische effect zou het best kunnen werken natuurlijk )
SilentChaoswoensdag 14 november 2007 @ 13:30
Ik hou't op die statische schokken trouwens
Is niet alleen bij oudere auto's hoor Je ziet't juist steeds meer bij modernere auto's (maar modern is voor mij 1990 en verder )
Tarabasswoensdag 14 november 2007 @ 13:30
Dat zou werken tegen wagenziekte
Sanderrrrwoensdag 14 november 2007 @ 13:35
Ik heb die vervangen door een stalen buis, krijg je in het donker zo'n mooi lichteffect achter je auto!
Calibrerowoensdag 14 november 2007 @ 13:35
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:30 schreef Tarabass het volgende:
Dat zou werken tegen wagenziekte
En de theorie daarachter is ? Placebo?
Icefire1971woensdag 14 november 2007 @ 13:35
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:28 schreef E.T. het volgende:
Dat zou werken tegen wagenziekte (is alleen nooit bewezen, maar voor het psychologische effect zou het best kunnen werken natuurlijk )
Wat ET zegt. Klinkt natuurlijk wel belachelijk. Maar ja, er geloven wel meer mensen in "dingen". Statische electriciteit afvoeren via rubber lijkt me natuurkundig gezien onmogelijk.
zoalshetiswoensdag 14 november 2007 @ 13:36
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:35 schreef Icefire1971 het volgende:

[..]

Wat ET zegt. Klinkt natuurlijk wel belachelijk. Maar ja, er geloven wel meer mensen in "dingen". Statische electriciteit afvoeren via rubber lijkt me natuurkundig gezien onmogelijk.
misschien voor blikseminslag dan?
jpg97woensdag 14 november 2007 @ 13:37
Die worden verkocht om de rubberindustrie overeind te houden
ElectricEyewoensdag 14 november 2007 @ 13:38
Als verlengde van het statische electriciteit-verhaal werd ook vaak geclaimd dat het de bliksem zou geleiden naar de grond (er zit een metalen ader in) zodat je niet tegen een paaltje oid hoeft te rijden om de auto te ontladen.

edit: een taalfout van enige mannelijke proporties weggepoetst!
Calibrerowoensdag 14 november 2007 @ 13:39
Hmm dus eigenlijk weten heel veel mensen het stiekum niet

Ik kan bijna niet geloven dat het tegen 'wagenziekte' is, autofabrikanten zouden zoiets nooit massaal eronder hangen om zoiets nutteloos.
Calibrerowoensdag 14 november 2007 @ 13:39
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:38 schreef ElectricEye het volgende:
Als verlengde van het statische electriciteit-verhaal werd ook vaak geclaimd dat het de bliksem zou gelijden naar de grond (er zit een metalen ader in) zodat je niet tegen een paaltje oid hoeft te rijden om de auto te ontladen.
Dat klinkt dan wel weer best aannemelijk
renz0rwoensdag 14 november 2007 @ 13:40
FF Spuit 11....maar ik dacht dus ook voor het statische...
-wok-woensdag 14 november 2007 @ 13:41
wel statische elc afvoern...
zelf ondervonden...heb ook zo'n lelijk ding onder de wagen hangen (2003)

maar t werkt dus echt wel daarvoor...
SilentChaoswoensdag 14 november 2007 @ 13:41
T'is ook geen rubber dacht ik hoor En je hebt ook geleidend rubber
SupaMariowoensdag 14 november 2007 @ 13:42
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:35 schreef Icefire1971 het volgende:

[..]

Wat ET zegt. Klinkt natuurlijk wel belachelijk. Maar ja, er geloven wel meer mensen in "dingen". Statische electriciteit afvoeren via rubber lijkt me natuurkundig gezien onmogelijk.
Volgens mij zitten er in dat rubber kleine ijzerdraadjes om de electiciteit af te voeren...
Flurrywoensdag 14 november 2007 @ 13:42
doen ze dat nog steeds dan? dacht dat 't echt iets uit de jaren '70 was
SilentChaoswoensdag 14 november 2007 @ 13:44
Eerder jaren '90 Flurry
Sanderrrrwoensdag 14 november 2007 @ 13:45
En als je niet zo'n ding eronder hebt hangen en je auto wordt getroffen door bliksem, met welke snelheid moet je dan tegen een paal aan rijden? Als een klein tikje niet voldoende is lijkt het me best kut om met opzet je auto in de prak te rijden.
Calibrerowoensdag 14 november 2007 @ 13:47
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:45 schreef Sanderrrr het volgende:
En als je niet zo'n ding eronder hebt hangen en je auto wordt getroffen door bliksem, met welke snelheid moet je dan tegen een paal aan rijden? Als een klein tikje niet voldoende is lijkt het me best kut om met opzet je auto in de prak te rijden.
Klein tikje is voldoende, het gaat er alleen om dat die energie via de boom/paal/vangrail de aarde in kan.

Heb trouwens dit stukje gevonden:
quote:
in vervlogen tijden bevestigde men onder de wagen een flexibel kabeltje aan het koetswerk. Dat kabeltje raakte de grond bij stilstand, niet terwijl men reed. En op die manier verdween automatisch de statische elektriciteit opgeladen in het koetswerk naar de aarde.
spijkerbroekwoensdag 14 november 2007 @ 13:48
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:45 schreef Sanderrrr het volgende:
En als je niet zo'n ding eronder hebt hangen en je auto wordt getroffen door bliksem, met welke snelheid moet je dan tegen een paal aan rijden? Als een klein tikje niet voldoende is lijkt het me best kut om met opzet je auto in de prak te rijden.
Zodra een metalen deel van je auto contact maakt met een metalen paal, dan ontlaadt de auto zich.
Heeft dus niks met snelheid te maken.

PS: je kan natuurlijk ook gewoon naast een paal parkeren en je portier zachtjes opendoen en tegen de paal aan duwen.
Cutebutpsychowoensdag 14 november 2007 @ 13:50
TVP want dit heb ik me altijd al afgevraagd

Mij is ooit wijsgemaakt dat het bedoeld was als "bliksemafleider"
mvdejongwoensdag 14 november 2007 @ 13:50
Ja, het is om statische electriciteit af te voeren. Omdat de rubber banden de auto isoleren kan dit zich sterk opbouwen, en behalve dat veel mensen het niet zo leuk vinden om zichzelf te ontladen als ze bij uitstappen iets van metaal raken (auw !!), lijkt statische electriciteit bij sommige mensen en honden aanzienlijk bij te dragen aan wagen-ziekte.

Er zit dus zoals Supa al stelde inderdaad een geleider in, wel met een vrij hoge weerstand, maar aangezien statische electriciteit toch over meerdere 10-duizenden kilo-volts gaat, vloeit het wel weg. Als het alleen rubber zou zijn, zou er geen wezenlijk verschil zijn met de 4 bandjes.

Het heeft ook een voordeel bij bliksem-inslag. De lading die zich daarbij op de buitenkant van de auto opbouwt moet wegvloeien voordat het veilig is om uit te stappen, en terwijl dat via de banden uiteindelijk ook wel gaat, werkt zo'n afleider beter.
SuperRogierwoensdag 14 november 2007 @ 13:50
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:45 schreef Sanderrrr het volgende:
En als je niet zo'n ding eronder hebt hangen en je auto wordt getroffen door bliksem, met welke snelheid moet je dan tegen een paal aan rijden? Als een klein tikje niet voldoende is lijkt het me best kut om met opzet je auto in de prak te rijden.
Je zou je auto moeten ontladen gaat het verhaal, maar aangezien een bliksem kilometers door de lucht gaat en op je auto komt heeft het er heus geen moeite mee om ook nog even door je banden te gaan, dus dat je auto dan geladen blijft na een bliksem is onzin..

Voor zover ik weet zou het ook tegen wagenziekte zijn.. Voor ladingsverschillen lijkt rubber me niet echt een goede keuze
Juup©woensdag 14 november 2007 @ 13:51
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:48 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Zodra een metalen deel van je auto contact maakt met een metalen paal, dan ontlaadt de auto zich.
Heeft dus niks met snelheid te maken.

PS: je kan natuurlijk ook gewoon naast een paal parkeren en je portier zachtjes opendoen en tegen de paal aan duwen.
Rij dus vlak voor je uit wilt stappen even tegen een metalen lantaarnpaal met een metalen onderdeel van de auto
mvdejongwoensdag 14 november 2007 @ 13:52
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:50 schreef SuperRogier het volgende:

[..]

Je zou je auto moeten ontladen gaat het verhaal, maar aangezien een bliksem kilometers door de lucht gaat en op je auto komt heeft het er heus geen moeite mee om ook nog even door je banden te gaan, dus dat je auto dan geladen blijft na een bliksem is onzin..

Voor zover ik weet zou het ook tegen wagenziekte zijn.. Voor ladingsverschillen lijkt rubber me niet echt een goede keuze
Na een bliksem-inslag is je auto sterk geladen, en de lading zal uiteindelijk inderdaad wel via de banden wegvloeien. Zo'n geleidende script helpt wel om dat proces te versnellen. stap je direct na een bliksem-inslag uit je auto, dan zou je alsnog zwaar tot teminaal gewond kunnen raken doordat je lichaam een veel beter pad tussen auto en grond vormt dan je bandjes.
Calibrerowoensdag 14 november 2007 @ 13:53
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:50 schreef mvdejong het volgende:
Ja, het is om statische electriciteit af te voeren. Omdat de rubber banden de auto isoleren kan dit zich sterk opbouwen, en behalve dat veel mensen het niet zo leuk vinden om zichzelf te ontladen als ze bij uitstappen iets van metaal raken (auw !!), lijkt statische electriciteit bij sommige mensen en honden aanzienlijk bij te dragen aan wagen-ziekte.

Er zit dus zoals Supa al stelde inderdaad een geleider in, wel met een vrij hoge weerstand, maar aangezien statische electriciteit toch over meerdere 10-duizenden kilo-volts gaat, vloeit het wel weg. Als het alleen rubber zou zijn, zou er geen wezenlijk verschil zijn met de 4 bandjes.

Het heeft ook een voordeel bij bliksem-inslag. De lading die zich daarbij op de buitenkant van de auto opbouwt moet wegvloeien voordat het veilig is om uit te stappen, en terwijl dat via de banden uiteindelijk ook wel gaat, werkt zo'n afleider beter.
Goede uitleg, bedankt !
SuperRogierwoensdag 14 november 2007 @ 13:54
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:52 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Na een bliksem-inslag is je auto sterk geladen, en de lading zal uiteindelijk inderdaad wel via de banden wegvloeien. Zo'n geleidende script helpt wel om dat proces te versnellen. stap je direct na een bliksem-inslag uit je auto, dan zou je alsnog zwaar tot teminaal gewond kunnen raken doordat je lichaam een veel beter pad tussen auto en grond vormt dan je bandjes.
Dus als een bliksem de auto raakt, een blitsem die kilometers door de lucht is gegaan met een enorm hoge weerstand, zal het ineens ophouden in de auto, en niet via je velgen en 5 cm rubber naar de aarde gaan? Nou ik denk het niet Had het laatst toevallig op discovery gezien..

Edit: en topgear ook
Icefire1971woensdag 14 november 2007 @ 13:57
Ok dan, ik wist niet dat er idd nog wat metaal in dat rubber zat. Klink een heel stuk logischer. Klopt ook dat niet iedereen even gevoelig is voor een statische tik bij het uitstappen (anders hadden die dingen wel op elke auto gezeten)..
Dr_Flashwoensdag 14 november 2007 @ 13:58
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:52 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Na een bliksem-inslag is je auto sterk geladen, en de lading zal uiteindelijk inderdaad wel via de banden wegvloeien.
Onzin natuurlijk, als dat zo was, dan sloeg die bliksem simpelweg niet in de auto in (maar er vlak naast bijvoorbeeld).
Bastardwoensdag 14 november 2007 @ 13:58
Ik heb geen lint onder de auto ooit gehad, noch heb ik ooit een statische schok gekregen bij het in dan wel uitstappen van mijn automobiel.
SilentChaoswoensdag 14 november 2007 @ 13:59
You're a lucky Bastard
lipjewoensdag 14 november 2007 @ 14:00
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:50 schreef SuperRogier het volgende:

[..]

Je zou je auto moeten ontladen gaat het verhaal, maar aangezien een bliksem kilometers door de lucht gaat en op je auto komt heeft het er heus geen moeite mee om ook nog even door je banden te gaan, dus dat je auto dan geladen blijft na een bliksem is onzin..

Voor zover ik weet zou het ook tegen wagenziekte zijn.. Voor ladingsverschillen lijkt rubber me niet echt een goede keuze
ik denk dat de lucht onder je auto iets beter geleid dan je banden
lipjewoensdag 14 november 2007 @ 14:02
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:58 schreef Bastard het volgende:
Ik heb geen lint onder de auto ooit gehad, noch heb ik ooit een statische schok gekregen bij het in dan wel uitstappen van mijn automobiel.
jij draagt vast geen polyester kleding
michiel5woensdag 14 november 2007 @ 14:09
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:58 schreef Bastard het volgende:
Ik heb geen lint onder de auto ooit gehad, noch heb ik ooit een statische schok gekregen bij het in dan wel uitstappen van mijn automobiel.
Ik ook niet.

Maar vind zo'n lintje wel stoer, net als van die zwarte lamellen op je achterruit, of een gekleurde strook bovenaan je voorruit. Allemaal van die jaren 80 troep.
ElectricEyewoensdag 14 november 2007 @ 14:10
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:44 schreef SilentChaos het volgende:
Eerder jaren '90 Flurry
Nee hoor, dit is echt iets van ruim voor de jaren '90.
Ik vond het al raar dat er blijkbaar nog fossielen rondrijden met een dergelijk aanhangsel. Ik ken die dingen ook alleen uit de jaren '70. Als kind vond ik het echt te erg voor woorden dat onze Kever het niet had en mijn vriendjes' vaders het wel onder hun bolides hadden!
SilentChaoswoensdag 14 november 2007 @ 14:12
Op jaren 70 bakken heb ik het nooit gezien...jaren 80 en 90 wel
Op moderne wagens ziet je het ook nog steeds trouwens...
Bastardwoensdag 14 november 2007 @ 14:14
quote:
Op woensdag 14 november 2007 14:02 schreef lipje het volgende:

[..]

jij draagt vast geen polyester kleding
Euh geen idee, ik doe de was niet... maar kom op, ik kan mij niet herrineren OOIT een schok te hebben gehad van een auto. Dat terwijl ik, met name met dit weer (lees vorst) statisch word.. ik open de deur van een kamer en krijg een schok, ik geef iemand een hand en krijg een schok... maar never met een auto? Kennelijk doe ik iets waardoor de statische rommel al weg is, of wat voor de hand liggender is, ik ben een natuurwonder
Bastardwoensdag 14 november 2007 @ 14:15
quote:
Op woensdag 14 november 2007 14:12 schreef SilentChaos het volgende:
Op jaren 70 bakken heb ik het nooit gezien...jaren 80 en 90 wel
Ja ik wel, mn oude buurman had een Simca met zo'n lint, mn moeder zei tegen wagenziekte.
alkiwoensdag 14 november 2007 @ 14:17
quote:
Op woensdag 14 november 2007 14:10 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Nee hoor, dit is echt iets van ruim voor de jaren '90.
Ik vond het al raar dat er blijkbaar nog fossielen rondrijden met een dergelijk aanhangsel. Ik ken die dingen ook alleen uit de jaren '70. Als kind vond ik het echt te erg voor woorden dat onze Kever het niet had en mijn vriendjes' vaders het wel onder hun bolides hadden!
Die hadden zeker ook spatlappen dat was ook iets voor die tijd.
Ravagewoensdag 14 november 2007 @ 14:18
Over dat ontladen na een blikseminslag:
quote:
Ontladen
Het ontladen van een metalen auto gaat vanzelf. Het heeft weinig zin, na de blikseminslag, met de bumper tegen een (metalen) paaltje te rijden om de ontlading naar aarde af te laten vloeien.
Tegen de tijd dat u van de schrik bent bekomen en een metalen paaltje hebt ontdekt, is de ontlading allang ‘vanzelf’ verdwenen.
Bovendien zijn de meeste bumpers (en ook de bermpaaltjes) tegenwoordig van kunststof.
bron: bliksem.nl
SilentChaoswoensdag 14 november 2007 @ 14:20
Gelukkig heb ik nog een chromen bumper
Pauperplastic tupperware auto's allemaal
zoalshetiswoensdag 14 november 2007 @ 14:31
ts het is trouwen dat rubberen lint.
Calibrerowoensdag 14 november 2007 @ 14:37
quote:
Op woensdag 14 november 2007 14:31 schreef zoalshetis het volgende:
ts het is trouwen dat rubberen lint.
spijkerbroekwoensdag 14 november 2007 @ 14:46
quote:
Op woensdag 14 november 2007 14:18 schreef Ravage het volgende:
Over dat ontladen na een blikseminslag:
[..]

bron: bliksem.nl
Het ding hangt er ook niet om bliksem af te voeren.
Het is om statische elektriciteit af te voeren.
zoalshetiswoensdag 14 november 2007 @ 14:57
quote:
Op woensdag 14 november 2007 14:37 schreef Calibrero het volgende:

[..]

[ afbeelding ]


die is zooow oud.

doe er je voordeel mee en verbeter het.
Calibrerowoensdag 14 november 2007 @ 14:57
quote:
Op woensdag 14 november 2007 14:57 schreef zoalshetis het volgende:

[..]



die is zooow oud.
Spel-/Type-/Grammaticale fouten verbeteren op een forum ook
zoalshetiswoensdag 14 november 2007 @ 14:59
quote:
Op woensdag 14 november 2007 14:57 schreef Calibrero het volgende:

[..]

Spel-/Type-/Grammaticale fouten verbeteren op een forum ook
nogmaals. doe er je voordeel mee.
Buschettawoensdag 14 november 2007 @ 15:00
Die zit erop om je auto schoon te houden De statische electriciteit zorgt ervoor dat stofdeeltjes blijven hangen.
quote:
Have you ever been "ZAPPED" by your car? Ever wonder why?...
It is caused by electrical discharge of the static electricity accumulated on your body and a vehicle. When you are sitting in your car while driving, the contact between your clothes and the seat's surface creates static electricity. In the same time, the body of your car gets charged. When you stop and exit the car, the voltage between your body and the car becomes tremendous (few thousand volts). As you reach out to close the door, two charged surfaces (you and your car) reach an equilibrium state by releasing strong electrical discharge between each other. At that second, you feel that you are "ZAPPED" or shocked by your vehicle.

While this is a mild or significant annoyance (depending on your tolerance), the effect becomes a safety issue when you are at a gas station since the release of static electricity always accompanied with a small spark. These "sparks" can cause an explosion. In the last few years there were dozens of gas station fires caused by static electricity.

Static electricity can also cause "motion sickness". While driving in the charged vehicle, your body tries to protect itself from the effects of high voltage electrical charge accumulated on the body of your car. This can cause "motion sickness" for people who do not normally have this problem or increase the level of discomfort for people who deal with this issue on a daily basis.

Static electricity on you vehicle increases noise level of your car stereo system. So, if you occasionally notice that your stereo system produces unfamiliar noises, it could be caused by the static electricity on your car.

Static on your vehicle magnetizes small dust particles in the air. Therefore, even a few hours after washing you car, it looks dusty and not shiny. Grounding your vehicle avoids static charge build up and keeps your car cleaner.
Buschettawoensdag 14 november 2007 @ 15:03
zowheezo ziet het er natuurlijk super cool uit.
Tarabasswoensdag 14 november 2007 @ 15:03
quote:
Static electricity can also cause "motion sickness".
Tegen wagenziekte dus..
Tarabasswoensdag 14 november 2007 @ 15:05
quote:
Op woensdag 14 november 2007 15:03 schreef Buschetta het volgende:
zowheezo ziet het er natuurlijk super cool uit.
[ afbeelding ]
Alleen onder een Opel met de originele Opel-spatlappen vind ik het mooi, anders niet
sungaMsunitraMwoensdag 14 november 2007 @ 15:24

Iesse taige die statiese electrisitait