quote:Op woensdag 14 november 2007 13:05 schreef Scorpie het volgende:
Er is geen wet voor. De brief sturen is eigenlijk de enige manier.
quote:Op woensdag 14 november 2007 13:05 schreef Scorpie het volgende:
Er is geen wet voor. De brief sturen is eigenlijk de enige manier.
Onder een groot bedrag zoals TS zegt, versta ik iig geen 50 euroquote:Op woensdag 14 november 2007 13:38 schreef sampoo het volgende:
Hangt een beetje af van de wil van de ontvanger en de hoogte van het bedrag. Ja, je kan het terugkrijgen. maar als het om 50 EUR gaat dan zou ik bij verzet van de ontvanger erbij laten tenzij je dat niet over je heen kan laten gaan. De moeite die het kost om het terug te krijgen is dan in geen verhouding met de kosten in tijd en geld.
Ow, die regeling kende ik helemaal niet. Dan wordt het toch eens tijd dat ik die 100 euro ga terugvorderenquote:Op woensdag 14 november 2007 13:16 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
(ook aan TS): zoek eens op 'onverschuldigde betaling'
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/203.htmlquote:1.
Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
Dat had ook dezelfde dag niet gekund. Terug laten boeken, oftewel storneren, kan alleen bij incasso, niet als je zelf geld verkeerd overmaakt. En bij incasso kan het over het algemeen 21 dagen volgens mij.quote:Op woensdag 14 november 2007 13:03 schreef Cardinoz het volgende:
Hoi,
Ik heb per ongeluk een groot bedrag naar een verkeerd rekeningnummer overgemaakt. Hier ben ik helaas pas een dikke week later achtergekomen, het annuleren van de terugboeking kan dus niet meer..
Dat mag de bank wel, in het kader van de bepalingen omtrent "onverschuldigde betaling".quote:Op woensdag 14 november 2007 13:40 schreef JumpingJacky het volgende:
Hoe ga je achter het adres van die persoon komen? De bank zal die gegevens niet mogen verstrekken?
Iemand nog tips/aanmerkingen voor de brief?quote:Geachte heer/mevrouw,
Op [datum] heeft u een bedrag van ¤,- ontvangen op uw bankrekening. Dit bedrag was voor een ander persoon dan u bedoeld.
Ik citeer uit het Burgerlijk Wetboek 6 (BW6, Boek 6, Titel 4, Afdeling 2):
1.Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
2.Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
3.Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.
Zou u zo vriendelijk willen zijn er voor te zorgen dat dit verschuldigde bedrag uiterlijk 30 november op onze rekening is teruggestort?
Mocht u niet op dit verzoek reageren, dan zullen wij genoodzaakt zijn een incassobureau in te schakelen.
Met vriendelijke groet,
Dat mag een bank dus wettelijk gezien niet....tegenwoordig iig.quote:Op woensdag 14 november 2007 16:21 schreef GekkeMat het volgende:
Hmmmm wel raar ..
Ik heb ooit 2000 euro van een of ander fonds voor epileptische(?) kinderen gehad. Dit was niet voor mij bedoeld maar was binnen 1 week gewoon afgeboekt door de bank zonder ook maar iets aan mij te melden etc. Alleen in de omschrijving stond: Excuses voor het ongemak.
Dit was bij de postbank.
En ja ik zou zelf het ook terug gestort hebben ...
Dat dacht ik dus ook. Maar goed verder natuurlijk geen werk van gemaakt .. bedoel het was voor iemand die het wel kon gebruiken ..quote:Op woensdag 14 november 2007 16:24 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat mag een bank dus wettelijk gezien niet....tegenwoordig iig.
Terugboeken kan sowieso alleen maar met automatische incasso's hequote:Op woensdag 14 november 2007 13:03 schreef Cardinoz het volgende:
Hoi,
Ik heb per ongeluk een groot bedrag naar een verkeerd rekeningnummer overgemaakt. Hier ben ik helaas pas een dikke week later achtergekomen, het annuleren van de terugboeking kan dus niet meer..
Correct, nette termijn en laat niets aan duidelijkheid te wensen overquote:Op woensdag 14 november 2007 15:57 schreef Cardinoz het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het gaat inderdaad om een bedrag waarmee hij wel een tijdje op een luxe eiland kan chillen.
De bank heeft een verzoek gedaan aan de persoon om het bedrag terug te storten. Zal hij hier niks meer doen dan krijgen we de adresgegevens.
Ik heb een brief gemaakt die ik ga versturen indien hij het geld niet terugstort.
[..]
Iemand nog tips/aanmerkingen voor de brief?
quote:Op woensdag 14 november 2007 15:57 schreef Cardinoz het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het gaat inderdaad om een bedrag waarmee hij wel een tijdje op een luxe eiland kan chillen.
De bank heeft een verzoek gedaan aan de persoon om het bedrag terug te storten. Zal hij hier niks meer doen dan krijgen we de adresgegevens.
Ik heb een brief gemaakt die ik ga versturen indien hij het geld niet terugstort.
[..]
Iemand nog tips/aanmerkingen voor de brief?
Dat hangt er vanaf bij wie de fout ligt. Als de bank de fout heeft gemaakt (verkeerd gescande opdracht bijvoorbeeld) ligt het anders.quote:Op woensdag 14 november 2007 16:24 schreef sanger het volgende:
Dat mag een bank dus wettelijk gezien niet....tegenwoordig iig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |