Inderdaad, een kat in het nauw maakt rare sprongen. Maar als Az bereid is zoveel geld te betalen voor Alves dan zetten ze zichzelf op achterstand tov de concurrentie. Ten eerste omdat Alves niet als 'de verlosser' kan worden gezien, en ten tweede omdat ze een directe concurrent - Sc Heerenveen in dit geval - een zak geld geven waarmee ze in Friesland wel raad weten. Het scoutingsapparaat van Heerenveen staat goed bekend dus met zo'n flinke zak geld kan Heerenveen alleen maar op vooruit gaan denk ik (en Az voor de voeten lopen).
Az scheept zichzelf dan op met een eigenwijze voetballer die vaak afwezig is voor interlands in Zuid-Amerika, en binnen een jaar toch weer weg wilt naar een échte topclub in Spanje of Engeland ofzo. Wég 20 miljoen, of misschien zelfs meer. In dat licht bezien betaald Az dan wellicht een miljoen per doelpunt voor Alves.
Beter kopen ze met die 20 miljoen 4 bruikbare spelers voor over de hele linie of voor de breedte.
Ik had de scouting en handelswijze van Az ook altijd wel hoog zitten, maar Alves zou echt een paniekaankoop zijn waarmee ze zichzelf in de vingers snijden. Ondanks die 15 goals die Alves dit seizoen nog voor Az zou kunnen maken waarmee Az misschien nog de top 3 weet te bereiken.
Maar wat maakt het mij eigenlijk ook uit, ik vindt Az toch een gehypte, overschatte provincieclub.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith