abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54581758
Hoi ik ben Annemieke, ik ben student aan de Haagse Hogeschool.
Ik doe voor school een onderzoekje naar hoe men denkt over de verplichte stage voor
middelbare scholieren.

Op nieuws.nl stond het volgende bericht, dan weten jullie waar het over gaat:

'Geen diploma zonder maatschappelijke stage'
Uitgegeven op dinsdag 06 november 2007 om 20:45:08, bijgewerkt om 20:53:44

(Novum) - Middelbare scholieren die hun maatschappelijke stage niet doen of niet halen, krijgen geen diploma. De verplichte stage gaat tien dagen duren. Dat meldt RTL Nieuws dinsdag op basis van een plan van staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveldt.

Door de stage raken jongeren betrokkener bij de maatschappij, denkt de staatssecretaris. Aanvankelijk werd over een stageperiode van drie maanden nagedacht, maar daar ziet Van Bijsterveldt vanaf. De maatschappelijke stage moet vanaf 2012 een feit zijn. Een aantal scholen doen het komende jaar al mee.

Oppositiepartijen SP en GroenLinks reageren voor de camera's van RTL om uiteenlopende redenen afwijzend op het plan. Zo vindt de SP tien dagen niet lang genoeg en spreekt daarom van een snuffelstage. GroenLinks ziet niets in het verplichten van de stage.

[Copyright 2007, Novum]

Nu is mijn stelling: Een maatschappelijke stage van 10 dagen is veel te kort, je leert dan niets over de maatschappij en ben alleen je tijd aan het volmaken.

ALvast bedankt voor jullie reactie!!
  dinsdag 13 november 2007 @ 18:46:44 #2
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54581796
ik vind het ook erg kort om een goed beeld van iemand te krijgen en er een verslag over te schrijven. bepaald de overheid ook waar je stage moet lopen? of mag dat ook in de kebabzaak van je oom?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 13 november 2007 @ 18:47:44 #3
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_54581829
Tien dagen is niet lang. Maar ik denk dat het meer is dan meeste jongeren van het maatschappelijk nu zien. Het is belangrijk dat ze het meemaken, de problematiek een beetje zien en wat kunnen snuffelen. Het maak geen bootcamp zijn maar een klein leerproces. Ik vind het prima!
  dinsdag 13 november 2007 @ 18:48:39 #4
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_54581848
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 18:46 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind het ook erg kort om een goed beeld van iemand te krijgen en er een verslag over te schrijven. bepaald de overheid ook waar je stage moet lopen? of mag dat ook in de kebabzaak van je oom?
Ik kan me niet voorstellen dat dat onder maatschappelijke stage valt. Maar dat denk je zelf waarschijnlijk net zo min
  dinsdag 13 november 2007 @ 18:49:47 #5
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54581883
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 18:48 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat dat onder maatschappelijke stage valt. Maar dat denk je zelf waarschijnlijk net zo min
weet ik veel als het verplicht gaat worden.
pi_54581913
De bedoeling van de maatschappelijke stage is dat jongeren zich inzetten voor de maatschappij. Mogelijke stage plekken zijn: buurthuizen, verzorgingshuizen, ouderen computerles geven, helpen bij activiteiten voor gehandicapten of helpen bij een sportclub. Het idee is dat jongeren dan een idee krijgen van wat het inhoud om je ergens belangenloos voor in te zetten. De bedoeling is dat de jongeren dan meer betrokken raken bij de samenleving.
  dinsdag 13 november 2007 @ 18:51:45 #7
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54581944
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 18:50 schreef Annemieke83 het volgende:
De bedoeling van de maatschappelijke stage is dat jongeren zich inzetten voor de maatschappij. Mogelijke stage plekken zijn: buurthuizen, verzorgingshuizen, ouderen computerles geven, helpen bij activiteiten voor gehandicapten of helpen bij een sportclub. Het idee is dat jongeren dan een idee krijgen van wat het inhoud om je ergens belangenloos voor in te zetten. De bedoeling is dat de jongeren dan meer betrokken raken bij de samenleving.
maak er in dat geval maar 4 weken van. wat is dat nou in het leven van een jongere?

de meeste lutsers komen niet eens op tijd. en ja dat zijn meestal allochtonen met een stinksmoes.

wat ik wel goed vind is dat je geen diploma krijgt als je de kantjes er van afloopt. inzet is een vreemd woord voor jongeren.
pi_54583895
Een maatschappelijke stage voor jongeren onder de 16 jaar is nutteloos;
Jongeren tot 16 mogen volgens de Arbo niets doen wat ook maar enigzins op werken lijkt.
Het lichte werk dat ze mogen doen mag alleen onder supervisie van een meerderjarige.
Ja, maar betekent nee
Alles wat je zegt zal verdraaid tegen je gebruikt worden
  dinsdag 13 november 2007 @ 21:53:39 #9
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_54586845
Ik vind het wel zonde dat men nu aan een maatschappelijke stage denkt. Het had een geweldig probleem kunnen zijn om de overlast van jongeren op straat tegen te gaan.
pi_54586943
Ik denk dat veel werkgevers hier niet op zitten te wachten.
pi_54588124
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 21:57 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Ik denk dat veel werkgevers hier niet op zitten te wachten.
sterker nog dat weet ik wel zeker. de taken die ze aan deze jongeren over kunnen laten gaan niet bijzonder veel verder dan het van lift naar eetzaal en terugduwen van ouderen in hun rolstoel. of mischien het schoonvegen van de tafels of iets in die richting. betere benamnig zou "blok aan hun been stage" zijn. zonde van de investering als je het mij vraagt. effect zal ook 0,0 zijn, ook al zou je jongeren er 3 maanden laten meelopen.
pi_54588207
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 22:33 schreef Sora het volgende:

[..]

sterker nog dat weet ik wel zeker. de taken die ze aan deze jongeren over kunnen laten gaan niet bijzonder veel verder dan het van lift naar eetzaal en terugduwen van ouderen in hun rolstoel. of mischien het schoonvegen van de tafels of iets in die richting. betere benamnig zou "blok aan hun been stage" zijn. zonde van de investering als je het mij vraagt. effect zal ook 0,0 zijn, ook al zou je jongeren er 3 maanden laten meelopen.
Blok aan hun been stage idd, gaat echt niet werken, ik weet nog wel dat ik een keer moest stage lopen, heb de hele fucking week moeten schoonmaken en wat heb ik van geleerd?
Alleen dat ik nooit meer in hotel zou willen werken.
  dinsdag 13 november 2007 @ 22:46:47 #13
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_54588448
Dit gaat net zoiets als het verplicht lezen van boeken voor je boekenlijst worden, namelijk dat het elke zin die er bij jongeren was voor het onderwerp erdoor wordt uitgeramd.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  woensdag 14 november 2007 @ 09:51:26 #14
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_54594622
Waar gaan ze die stage plekken vandaan trekken?
Ik zelf heb voor me stage 20 sollicitaties weg gedaan en maar 1 reageerde positief... de rest had of geen plek of geen tijd! En een klasgenootje van me heeft zelfs niks kunnen vinden....

Als ik kijk waar ik vandaan kom (dorpje) dan hebben ze al snel 700 ehm "jongeren" per jaar (ik neem aan dat zowel het vmbo t/m het vwo hier aan mee doet). Op een dorp/stadje van 53.000 inwoners... Dat vind ik vrij veel, we kunnen ze alle 700 niet naar de 3 bejaardetehuizen sturen die we hebben...
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_54594655
Ik denk dat zowel werkgevers (die niet veel aan deze jongeren hebben), als jongeren (die wel leukere dingen te doen hebben), als leraren (die liever zien dat jongeren iets nuttigs leren) hier niet op zitten te wachten, en dat het desalniettemin TOCH doorgevoerd gaat worden
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  FOK!Fotograaf woensdag 14 november 2007 @ 10:00:22 #16
18921 freud
Who's John Galt?
pi_54594813
Het is echt te kort. Voor die periode zijn de meeste net een klein beetje ingewerkt. Ik vraag me sowieso al af of de maatschappelijke stage praktisch haalbaar is. De theorie is mooi, maar in de praktijk zie ik een overwerkte verpleger in een bejaardentehuis ook niet nog even 3 niet gemotiveerde VMBOers onder zijn/haar hoede nemen.

Ik denk dat het zinniger is om recidiverende jongeren harder aan te pakken met een maatschappelijke stage onder begeleiding van wat mariniers, dan iedereen er op uit te sturen. Mij klinkt het weer als een extra belasting op de beroepsbevolking, zonder aantoonbare positieve maatschappelijke effecten.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  woensdag 14 november 2007 @ 10:30:29 #17
152953 Sanderrrr
De r bleef hangen
pi_54595360
quote:
Op woensdag 14 november 2007 09:52 schreef Seneca het volgende:
Ik denk dat zowel werkgevers (die niet veel aan deze jongeren hebben), als jongeren (die wel leukere dingen te doen hebben), als leraren (die liever zien dat jongeren iets nuttigs leren) hier niet op zitten te wachten, en dat het desalniettemin TOCH doorgevoerd gaat worden
Dat dus, en hetzelfde geld voor de stages op het MBO en hoger. Van mij mogen ze alle vormen van stage meteen schrappen, op school heb ik in 1 week nog meer geleerd dan op stage in 5 maanden.
pi_54595603
Lang zat.
Dan is de tijd dat bedrijven / instellingen misbruik kunnen maken van scholieren ook meteen weer een stuk korter. Na 1 week heb je wel gezien wat het werk inhoud. En de maatschappelijke betrokkenheid wordt er echt niet groter door..

Dus de verplichting mag er wat mij betreft best vanaf zodat scholen zelf kunnen beslissen of ze het opnemen in hun lespakket. Immers de scholieren waarvoor het goed zou zijn zijn NIET te plaatsen. En de scholieren waarvoor het niet nodig is zo'n maatschappelijke stage die zitten opgescheept met een regeling die tijd van hun opleidng afsnoept.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')