quote:
Fansite neemt Engelse club over
13 november 2007
De Engelse voetbalclub Ebbsfleet United is overgenomen. Niet door een buitenlandse miljonair, zoals bij vele andere clubs het geval is, maar door fans. Leden van fansite MyFootballClub hebben zich ingekocht bij de club, die momenteel de negende plaats bezet in de Blue Square Premier-competitie.
De 20.0000 leden van de website hebben ieder 35 Engelse ponden (zo'n 50 euro) op tafel gelegd, waardoor bijna een miljoen euro beschikbaar kwam. Dit bedrag was voldoende om de club over te nemen en 51 procent van de aandelen in handen te krijgen. "Voor en tijdens wedstrijden, hoor ik vaak van fans hoe ze de clubs zouden runnen. Nu krijgen ze de kans om het zelf te doen", reageert Ebbsfleet-manager Liam Daish op de opmerkelijke overname van zijn club.
De Blue Square Premier-competitie, waarin Ebbsfleet United uitkomt, is het op vier na hoogste niveau van het Engelse voetbal. Wie hieruit promoveert, komt in de League Two terecht. Via de League One en het Championship kan vervolgens in de Premier League terecht gekomen worden.
Een creatief en grappig iniatief. Ik vraag me erg af hoe dit gaat aflopen. Met zoveel mensen met zeggenschap kan het natuurlijk nooit goed gaan. Zou zoiets uberhaupt mogelijk zijn in Nederland?
Of beter: wat wordt de eerste club van FOK?
Analist. Want kennis is macht, maar kennis delen is kracht.