![]()
quote:
Siem de Jong Talent van de Toekomst 6 juni 2007
Siem de Jong is dinsdagavond op De Toekomst uitgeroepen tot Talent van het Jaar uit de jeugdopleiding. Dat meldt Ajax op de officiële website. De jongeling treedt met de onderscheiding in de voetsporen van Rafael van der Vaart, Johnny Heitinga, Wesley Sneijder, Kenneth Vermeer, Hedwiges Maduro, Murat Yildirim en Donovan Slijngard, die de prijs een jaar geleden in de wacht sleepte.
Siem de Jong: 'Deze prijs is een prachtige verrassing' De Jong, speler van de Ajax A1, nam de bijbehorende Sjaak Swart Trofee in ontvangst. Volgend seizoen speelt de middenvelder in Jong Ajax. De Jong had eigenlijk geen moment rekening gehouden met een persoonlijke prijs. "Eigenlijk begon het pas te kriebelen tijdens de aankondiging, toen werd gezegd dat de winnaar uit Doetinchem kwam", zegt hij op de website van Ajax. "Toen wist ik genoeg. Vooraf heb ik nauwelijks aan deze prijs gedacht. Deze prijs is een prachtige verrassing."
De trofee wordt door De Jong gezien als een mooi persoonlijk slot van de voetbaljaargang. "Voor mij is dit in elk geval een prachtige afsluiting van een mooi seizoen. Een seizoen waaraan ik begon als nummer zes, als rechtshalf. Later kwam ik centraler, op tien te staan. Ook op die plek ging het lekker. Ik heb gewoon wel een goed seizoen gespeeld. Deze trofee krijgt thuis zeker een mooi plekkie."
"De keus was dit jaar niet makkelijk", erkent hoofd jeugdopleidingen John van den Brom. "Kijk alleen al naar het aantal jongens dat dit jaar een contract is aangeboden. Ook Siem heeft een contract getekend. Ajax mag trots zijn op zo'n speler.
Eigenlijk bijna direct van de A1 naar het eerste elftal. Zijn eerste klassieker zit er al op en hij heeft al twee keer gescoord in het eerste van Ajax. Nu ook nog eens opgeroepen door Foppe de Haan voor Jong Oranje. Siem is het nieuwe talent van Ajax 1.
Hoever zal hij het gaan schoppen?