abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 12 november 2007 @ 18:29:19 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_54555146
De nieuwe NEN1010; wat gaat er veranderen.

Zoals velen al weten is de NEN1010 de bijbel van de elektrotechniek; dat wil zeggen dat alle elektrotechnische laagspanningsinstallaties (woningen, gebouwen, utiliteitsinstallaties, industrie plus alles wat daarmee samenhangt).bij aanleg / grootschalige renovatie moeten voldoen aan de eisen die dan op dat moment in de NEN1010 zijn opgenomen.

Een norm staat echter niet voor altijd vast en een norm beweegt mee met de technologische en maatschappijlijke veranderingen, en andersom maakt een nieuwe norm weer nieuwe ontwikkelingne mogelijk. De huidige NEN1010 die nu nog in elektrotechnisch nederland gehandeld dient te worden stamt alweer uit 2003; Deze norm is voor het laatst gewijzigd in 2005 en gaat vanaf dit jaar plaats maken voor een nieuwe NEN1010.

Inhoudelijk zijn er veel zaken veranderd in dit topic wil ik in het kort de zaken aanhalen die ook voor DHZ'rs handig zijn om te weten.

In het kort veranderd er het volgende aan de NEN1010 :

- Één boekwerk ipv. een hele stapel losse delen
- Meer overleg tussen de opdrachtgever en de eindgebruiker
- Meer aardlekbeveiliging
- Aantal wandcontactdozen voor het eerst uit de NEN1010
- Medisch gebruikte ruimten voor het eerst in de NEN1010
- Inspectie bestaande installatis nieuw in de norm
- Noodverlichting en functiebehoud uitgebreid
- Railkokersystemen
- ET tekeningen
- Rookmelders
- Vereffening in badkamers
- Hogere eisen voor elektrotechnische installaties campings en evenementen

De dikgedrukte dingen wil ik in het kort behandelen omdat deze ook voor dhz'rs handig zijn om te weten.

De norm is oorspronkelijk bedoeld om de veiligheid, doelmatigheid en overzichtelijkheid van elektrotechnische installaties te waarborgen.

Simpelweg kun je zeggen dat installaties die volgens de nieuwe NEN1010 worden aangelegd veiliger zijn dan installaties die volgens de oude normen. Nu ligt het natuurlijk voor de hand om te gaan beweren dat oude installaties dus niet veilig zijn.

Dat is niet waar we kennen in Nederland al een hoog niveau van veiligheid, maar er is een steeds hardere maatschappelijke roep om dat op ze minst zo te houden en het liefst nog te verbeteren.

Iedereen mag een elektrische installatie ontwerpen en aanleggen[b]
De NEN1010 stelt eisen aan de installatie waaraan die bij oplevering moet voldoen en met een inspectie moet dat kunnen worden vastgesteld. De NEN1010 stelt [b]geen
eisen aan de mensen die de installatie ontwerpen of aanleggen; als de installatie maar bij oplevering aan de eisen voldoet wie hem ook aanlegt.

Ook is het [b]niet
de bedoeling dat nu plotseling alle bestaande huizen en gebouwen ineens aan de nieuwe NEN 1010 moeten voldoen. Het jaartal waarin een installatie voor het laatst
is gerenoveerd of geplaatst is en de NEN1010 die toen gelde is bepalend voor de eisen waarin een installatie aan moet voldoen.

Tot zover de introductie, ook om te voorkomen dat dit éém lange droge tekst wordt
Volgt van de week een stuk over het hoe wat en waarom van de veranderingen
  maandag 12 november 2007 @ 18:41:57 #2
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_54555322
rookmelders? daar is een andere norm voor?
  Moderator maandag 12 november 2007 @ 18:49:10 #3
92034 crew  Vonkenboer
pi_54555474
quote:
Op maandag 12 november 2007 18:41 schreef Bill_E het volgende:
Om er in het kort even in te gaan; ze zijn inderdaad niet meer opgenomen in de NEN1010; echter is het volgens het bouwbesluit verplicht.

Volgens artikel 2.146.7 van Bouwbesluit 2003 moet elke woning; van één of meer rookmelders worden voorzien, zodat men bij brand snel wordt gealarmeerd en in veiligheid kunt breng.

Het maakt niet uit of het een woning van één bouwlaag (bungalow) is of van meer bouwlagen (bijvoorbeeld normale eengezinswoning) of dat het gaat om een woning die is gelegen op de tiende verdieping van een woongebouw. Dit voorschrift is niet van toepassing op een bestaande woning maar op nieuwbouw
  maandag 12 november 2007 @ 19:31:27 #4
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_54556436
Ben benieuwd wat er over badkamers te melden is Vonkie
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_54557629
quote:
Op maandag 12 november 2007 18:29 schreef Vonkenboer het volgende:
De nieuwe NEN1010; wat gaat er veranderen.
- Één boekwerk ipv. een hele stapel losse delen
Kijk es aan, we gaan er weer op vooruit.
Toen ik op de HTS zat was de hele NEN1010 een boekje op A5 formaat van ongeveer één centimeter dik. Daarna kwam er bij elke versie een halve kilo bij, de laatste papieren versies werden per kruiwagen bij me afgeleverd.
(Sinds een paar jaar zijn we over op de de cd/netwerk versie)
-
pi_54558950
quote:
Op maandag 12 november 2007 18:41 schreef Bill_E het volgende:
Ja, er zijn vele duizenden verschillende normen die het NEN beheerd en publiseerd.

Wat mensen vaak niet weten dat de NEN1010 (en alle andere) een bedrijfs norm is en geen wetgeving. Als je mee wilt doen doe je mee als je het beter denk te weten houd je je aan je eigen norm.

Echter hebben we ook de Nederlandse en Europese wetgeving. Deze wetgeving dien je je aan te huden en kun je (normaliter) niet onder uit. Een aantal van de wetten zoals het bouwsluit verwijzen naar de NEN norm. Aan elke verwijzing dien je je te houden. Maar lang niet elk wets artikel verwijst naar een NEN norm.

Zp ook met brandveiligheid. De afdeling binnen een wet die daar over gaat stelt veel eisen. Een klein deel daarvan gaat over de eisen waaraan een elktronische brandmelder moet voldoen binnen een pand om niet strafbaar te zijn als er iets onverhoopt gebeurt.

De NEN normen zijn bedoelt voor de industrie zodat de instalaterus weten hoe zo'n ding ongeveer zal werken, maar vooral voor de fabrikanten. Deze nemen ook deel aan de normering. Samen maken ze afspraken hoe ze een brandmelder maken, en dat ze onderling gelijke aansluit mogelijkheden hebben. De wtgever zal dat soort zaken een biet wezen.
pi_54569524
ALWEER verandering in de vereffening van de badkamer? pffffff

oh ja, ik moet de aarde nog aansluiten bedenk ik me net... hangt pas 2,5 jaar los....
  dinsdag 13 november 2007 @ 10:21:18 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54569714
Neem aan dat een TVP hier WEL is toegestaan
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_54569810
Dat van die rookmelders ben ik al tegengekomen. M'n vader heeft een stuk aangebouwd, en volgens de gemeente is het nu verplicht om in het nieuw aangebouwde gedeelte een rookmelder te plaatsen die aangesloten is op het laagspanningsnet.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_54571597
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 10:25 schreef Ridocar het volgende:
Dat van die rookmelders ben ik al tegengekomen. M'n vader heeft een stuk aangebouwd, en volgens de gemeente is het nu verplicht om in het nieuw aangebouwde gedeelte een rookmelder te plaatsen die aangesloten is op het laagspanningsnet.
alleen in verkeersruimten dan toch?
pi_54573421
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 11:44 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

alleen in verkeersruimten dan toch?
Vergat ik te melden, Het nieuwe halletje heeft er eentje. De aangebouwde kamer niet.
  Moderator dinsdag 13 november 2007 @ 18:57:28 #12
92034 crew  Vonkenboer
pi_54582092
Zoneindeling badkamer

In badkamers is een zogeheten zone indeling van kracht; dwz. dat je aan bepaalde eisen moet voldoen wil je op die bepaalde plaats in de badkamer een lichtpunt of een wandcontactdoos wilt plaatsen.

Indeling van zones
Op dit moment zijn de zones in de badkamer als volgt verdeeld

Voorbeeld van een zoneindeling bij een badkamer met een bad

Voorbeeld van de zoneindeling bij een badkamer met een douchebak

Van de zijkant bekeken.

Voorbeeld van de zoneindeling bij een badkamer met een bad

Voorbeeld van de zoneindeling bij een badkamer met een douchebak

Zone 0
- Zone 0 is in de douchebak of badkuip zelf.

Zone 1
- Zone 1 is de ruimte boven de douchebak of badkuip tot een hoogte van 2.25

Zone 2
Onder zone 2 valt alles wat binnen handbereik ( +/- 60 cm) van de douchebak of badkuip valt tot een hoogte van 2.25 m.

Zone 3
Onder zone 3 valt alles wat niet binnen zone 2 valt; alles dus wat buiten handbereik van een douchebak of badkuip valt tot een max. hoogte van 2.25 m.

Om even de bijbehorende normtekst er bij te pakken
quote:
- In de zones 0, 1 en 2 mogen alleen leidingsystemen zijn aangebracht die zijn bestemd voor de voeding van elektrisch materieel in deze zones.

- Lasdozen mogen in de zones 0, 1 en 2 niet zijn toegepast.

1. In de zones 0, 1 en 2 mogen geen besturings- en beveiligingstoestellen, schakelaars, scheiders en wandcontactdozen zijn toegepast.

2. In zone 3 mogen wandcontactdozen slechts zijn toegepast wanneer deze:
1. elk afzonderlijk zijn gevoed door een beschermingstransformator volgens 413.5.1,
2. worden gevoed door een SELV-keten volgens 411.1 of
3. zijn beveiligd door een aardlekschakelaar met een nominale aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA.

3. Schakelaars en wandcontactdozen moeten op een afstand van ten minste 0,60 m van de europening van geprefabriceerde douchecabines zijn aangebracht .
De belangrijkste verandering is dat alleen de zones 0, 1 en 2 blijven bestaan, zone 3 komt te vervallen. Een belangrijk verschil met de NEN 1010 van 2003 is dat zone 0 is verhoogt van 2,25 naar 2,60 meter hoogte, ofwel meestal tot het plafond.

Zone 1 is in de nieuwe NEN1010 ongeveer tweemaal zo groot als voorheen.

Zwart op wit staat daar over in de nieuwe norm het volgende.

Zone 0 in de badkamer is de ruimte in de badkuip of douchebak.
Zone 1 is een ruimte van 1.20 meter vanaf het middelpunt van de vaste wateraanvoer op de wand of het plafond voor douches zonder douchebak of bij een badkuip vanaf de hoogste vaste douchekop of wateraanvoer tot een hoogte van 2.60 meter.
Zone 2 is alles wat binnen handbereik ( +/- 60 cm) rondom de grens van zone 1 tot een hoogte van 2.60 meter.

- Alle wandcontactdozen moeten zich buiten zone 2 bevinden; of boven de 2.60 meter
- Bij douches zonder douchebak is er geen zone 2, maar door de maat van 1.20 meter heb je als het ware een vergrote zone 1 gemaakt.
- Zone 0 maakt geen deel uit van zone 1, de ruimte onder de badkuip of douche wordt dus gewoon beschouwd als een zone 0.

Ook voor de nieuwe zoneindeling blijft de normtekst zoals hij hier boven staat van kracht !
Ook veranderd er niks aan de toestellen die in een badkamer geaard moeten worden. De lijst zoals ik hem hieronder toon blijft dus zo

pi_54583310
Vonkenboer, vraagje:

Even afgezien van het wel of niet verstandig is, maar stel dat je een huis hebt uit 1999. Je hebt wat elektradozen veranderd in een verbouwing en is er bij een aantal stopcontacten de aarde verwijderd (ivm ruimte bij trekken draden). Overtreed ik nu wetten / zwaarwegende regelgeving? Of is dit alleen onverstandig (hetzelfde geldt voor lampen zonder aardedraad die aan het plafond hangen).

Of kan dit problemen opleveren bij het verkopen van het huis...?

Ikzelf ben van mening dat alleen in de zogenaamde natte kamers (badkamer, keuken etc) verplicht is.
pi_54583769
Het is niet zo dat er iemand boetes op gaat leggen als jij je huis niet goed aanlegt. De verzekering kan echter wel moeilijk gaan doen als je huis afbrandt omdat jij geen aarde hebt getrokken.

Als je zo je huis zou verkopen, dan noemt men dat een verborgen gebrek. Wat er kan gebeuren als zoiets later wordt ontdekt weet ik niet.
pi_54583864
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 19:40 schreef Nimitz68 het volgende:
Vonkenboer, vraagje:

Even afgezien van het wel of niet verstandig is, maar stel dat je een huis hebt uit 1999. Je hebt wat elektradozen veranderd in een verbouwing en is er bij een aantal stopcontacten de aarde verwijderd (ivm ruimte bij trekken draden). Overtreed ik nu wetten / zwaarwegende regelgeving?
Ja
quote:
Of is dit alleen onverstandig
Nee, het is niet alleen onverstandig
quote:
(hetzelfde geldt voor lampen zonder aardedraad die aan het plafond hangen).
Een lamp die niet geaard dient te zijn mag niet geaard worden. Het maakt niet uit of je nu een loze aardedraad in de doos hebt zitten of deze daar niet aanwezig is. Het is wel handig om naar tenminste alle centraaldozen een ardedraad mee te trekken ook al wordt vanaf dat punt alleen lampen / schakelaars aangesloten die geen aarde nodig hebben. Bij verandering is de draad dan reeds aanwezig.
quote:
Of kan dit problemen opleveren bij het verkopen van het huis...?
Als er een keuring uitgevoert wordt zal dit problemen opleveren.
quote:
Ikzelf ben van mening dat alleen in de zogenaamde natte kamers (badkamer, keuken etc) verplicht is.
Sinds al weer zeer lange tijd (ca 20 jaar) moet elke wandonctactdoos uitgevoert worden met aarde. Het bouwbesluit (wet) verwijst hierover naar de NEN1010 (norm). Bij wet ben je je verplicht hier aan te houden.
pi_54583999
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 19:57 schreef Ridocar het volgende:
Het is niet zo dat er iemand boetes op gaat leggen als jij je huis niet goed aanlegt. De verzekering kan echter wel moeilijk gaan doen als je huis afbrandt omdat jij geen aarde hebt getrokken.

Als je zo je huis zou verkopen, dan noemt men dat een verborgen gebrek. Wat er kan gebeuren als zoiets later wordt ontdekt weet ik niet.
Een nieuwe aansluiting zal gewijgert worden totdat de instalatie veranrderd en getest is door een erkent instalateur. De nieuwe bewoners mogen de kosten van de instalaeur voor het opnieuw aanleggen van de instalatie en het testen door rekenen aan de vorige eigenaar. Tenzij de vorige eigenaar dit heeft gemeld, de extra kosten zullen dan reeds in de koopsom verrekend worden.

Bij brand bij de huidige eigenaar kan ook de schade verhaald worden op de vorige eigenaar. Mits het gemeld is door de vorige eigenaar voor de verkoop. In dat geval heeft de nieuwe eigenaar de verantwoordelijkheid overgenomen.

Ook zonder verkoop van de woning zal bij brand of letsel onstaan door een niet goed functioneren van de instalatie de eigenaar verantwoordelijk zijn. Een verzekering zal niet uitkeren omwille van tenminste nalatigheid. Als er letsel bij betrokken is kan dit strafrechtelijk worden. (Denk aan dood door schuld)
  donderdag 15 november 2007 @ 01:38:08 #17
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_54617369
Ach ja, de betuttelende overheid

"Wij weten wat goed voor u is"
pi_54617920
quote:
Op donderdag 15 november 2007 01:38 schreef Richie_Rich het volgende:
Ach ja, de betuttelende overheid

"Wij weten wat goed voor u is"
U is liever van de natuurlijke selectie?

Als een gevaarlijke situatie zou kunnen ontstaan is het beter dat de overheid zich ermee bemoeit. Ik heb heel vaak in moeten grijpen om te voorkomen dat er ongelukken zouden gebeuren. En dat waarschuwingen laconiek worden weggewuifd.

Ik hoor heel vaak van amateurklussers:
"Ik heb niet veel verstand van elektriciteit"
en als ik wijs op een potentieel gevaarlijk stuk:
"Dat kan toch niet zoveel kwaad?"

Ik denk dat collega-elektromonteurs zoiets wel kunnen beamen.
pi_54620000
quote:
Op donderdag 15 november 2007 06:53 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik hoor heel vaak van amateurklussers:
"Ik heb niet veel verstand van elektriciteit"
en als ik wijs op een potentieel gevaarlijk stuk:
"Dat kan toch niet zoveel kwaad?"

Ik denk dat collega-elektromonteurs zoiets wel kunnen beamen.

En niet alleen bij amateurklussers die van mening zijn dat het wel wat goedkoper kan en boos worden als er toch echt een groep bij moet komen, dat er toch echt een vreselijk dure aardlekschakelaar moet en dat het zonder buis ook wel gaat met losse draden en een paar krammetjes.
  donderdag 15 november 2007 @ 10:21:06 #20
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_54620158
Leuk topic!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_54620423
Hoe zit het precies met noodstopschakelaars, ik kreeg te horen dat er sinds ongeveer een jaar ook weer andere normen voor zijn, ISO 13849-1 en IEC 62061. Vroeger moest je door een noodstop echt dwe verbinding verbreken(door relais ofzo.). Maar het schijnt nu ook elektronisch, met toepassing van ICT worden uitgevoerd (softwarematig).

Maar het probleem is dat ik me neit kan voorstellen hoe dit gaat.. kan iemand me dit verduidelijken?
Boeiuuh
  vrijdag 16 november 2007 @ 19:04:16 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_54657032
quote:
Op maandag 12 november 2007 18:29 schreef Vonkenboer het volgende:
- Aantal wandcontactdozen voor het eerst uit de NEN1010
Komen de regels daarvoor helemaal te vervallen? Of alleen uit de Nen 1010?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_54657684
quote:
Op donderdag 15 november 2007 10:34 schreef Soolman het volgende:
Hoe zit het precies met noodstopschakelaars, ik kreeg te horen dat er sinds ongeveer een jaar ook weer andere normen voor zijn, ISO 13849-1 en IEC 62061. Vroeger moest je door een noodstop echt dwe verbinding verbreken(door relais ofzo.). Maar het schijnt nu ook elektronisch, met toepassing van ICT worden uitgevoerd (softwarematig).

Maar het probleem is dat ik me neit kan voorstellen hoe dit gaat.. kan iemand me dit verduidelijken?

noodstop waarvoor?
beetje duidelijker?
pi_54658169
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 19:04 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Komen de regels daarvoor helemaal te vervallen? Of alleen uit de Nen 1010?
Dit is vervallen in de NEN1010. Op Bouwbesluitonline kun je terug vinden welke wetgeving van kracht is op de electrische aansluiting.
pi_54679295
Bij mij in de flat gaat men beginnen met een grote renovatie, waarbij de meterkast ook vervangen gaat worden. Op dit moment is er geen aardlekschakelaar aanwezig en slechts 2 contactdozen in het hele huis hebben randaarde.
Nu begrijp ik dat bij "grootschalige renovatie" de electrische installatie zal moeten voldoen aan de nieuwe norm, maar valt het vervangen van de meterkast onder een grote renovatie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')