abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54554363
Over 10 dagen is het zover, de Gulen conferentie gaat dan van start. De Gulen beweging zet zich in voor de mystieke Islam, dialoog en tolerantie tussen moslims en andersdenkenden. In Nederland krijgt de Gulen beweging steeds meer aanhang en aandacht in de media.

Wie is Fethullah Gulen?:
quote:
M. Fethullah Gülen ( Erzurum, 27 april 1941) , is een voormalig islamitisch prediker en de leider van de Gülen beweging in Turkije. Zijn critici enerzijds, beschuldigen hem van illegale activiteiten die tot doel hebben de seculiere republiek Turkije te ondermijnen, terwijl zijn volgelingen hem anderzijds roemen als een belangrijke islamgeleerde met liberale ideeën. Zijn volgelingen staan ook wel bekend onder de naam Nurcu (volgelingen van Said Nursi), maar zijzelf noemen zich liever "Hizmet İnsanları" (toegewijde dienaars).
Zijn ideeën?:
quote:
In zijn toespraken en artikelen drukt hij de mensen op het hart om naar de waarheid te zoeken, door een evenwicht tussen materiële en spirituele waarden tot stand te brengen. Volgens Gülen zullen mensen alleen op die manier van rust en werkelijk geluk kunnen genieten. Hij heeft geprobeerd om de wetenschap met de religie te verenigen, hun schijnbare verschillen samen te brengen en de ideologieën en filosofieën van Oost en West nader tot elkaar te brengen.

Hij gelooft dat de 21e eeuw getuige zal zijn van de geboorte van een spirituele beweging die lang vervlogen morele waarden zal doen herleven. Gülen voorspelt een tijd van tolerantie, begrip en internationale samenwerking, die uiteindelijk zal leiden tot een enkelvoudige allesomvattende beschaving, die gebaseerd zal zijn op interculturele dialoog en het delen van waarden. Om dit doel te bevorderen, stond hij aan het hoofd van de ontwikkeling van liefdadigheidsorganisaties, die zowel binnen als buiten Turkije aan het algemeen welbevinden werken. Daarnaast heeft hij het gebruik van de massamedia, in het bijzonder televisie, aangemoedigd om mensen te informeren over zaken van individueel en algemeen belang.
Quotes:
quote:
"Er zijn groepen die enkel voor hun eigen profijt de vrede niet wensen en tegenwerken. Om hen geen kansen te geven moeten we samenwerken; hoe verscheiden we ook zijn in kleur, ras en geloof, toch moeten we een eenheid vormen, een soort eenheid in verscheidenheid. Als het gaat over gemeenschappelijke waarden, en die zijn er meer dan de verschillen, dan moeten we die eenheid vormen".

"Er is een nood aan een soort verantwoordelijkheidsethiek, een soort planetaire verantwoordelijkheid; een verantwoordelijkheid voor de wereld met ons, rondom ons en na ons. We zijn allemaal verantwoordelijk voor onze omgeving, onze familie en ONZE wereld".

"Daar waar vroeger een kloof bestond van onwetendheid en onbemindheid tussen de diverse geloofsgemeenschappen is nu een vruchtbare vallei ontstaan door toenadering. Kwestie is om samen van deze vruchtbaarheid te genieten".

"In de behandeling van de anderen en in onze houding tegenover hen moet een moslim altijd de eigen voorkeur en afkeur als maatstaf dienen. Hij moet hen toewensen wat hij voor zichzelf wil en niet vergeten dat wat hem stoort, ook anderen zal storen."

"De Islamitische wereld (wie zij ook moge zijn), moet eens eindelijk de rekening maken van haar mislukking op vlak van economie, onderwijs, gezondheid enz. De gevolgen-resultaten van regimes die in de schaduw van despotisme en dwingelandij heersen, moeten eens kritisch onder de loep genomen worden. Een Turks spreekwoord luidt als volgt: "Het oog ziet altijd van zich weg". Het is tijd om eventjes van spreekwoord te veranderen en in de eigen tuin te gaan werken. Men ziet wel de gebreken van een ander maar nooit de eigen gebreken. Vandaag moeten we de rollen eens omdraaien. Om maar een voorbeeld te geven: het gevoel van onveiligheid wordt vandaag geassocieerd met Islam. Volgens mij houdt dit verband met een groot gebrek aan transparantie vanuit de Islamwereld. Ik denk dat de wereld vandaag gediend zou zijn met een wereldwijde campagne rond het imago van de Islam. Vraag is natuurlijk: welk reclamebureau begint als eerste?"

"Ik geloof dat de Islam en het Westen beiden een basis hebben die aanleiding kan geven voor een gezamenlijke samenwerking en ook samenleving. Beide werelden hebben een deel van hun successen te danken aan dingen die ze van elkaar hebben overgenomen."
Activiteiten:
quote:
Gülen gelooft dat de weg naar rechtvaardigheid voor iedereen, afhankelijk is van het voorzien in toereikend en passend universeel onderwijs. Volgens Gülen kan alleen dat voldoende begrip en de tolerantie garanderen, die nodig zijn om de rechten en het respecteren van anderen, veilig te stellen.

Om dit te bereiken, heeft hij een groot deel van zijn tijd besteed aan het overtuigen van de sociale elite en leiders van de gemeenschap, grote industriëlen en kleine zakenlieden om kwalitatief onderwijs te steunen. De daaruit voortvloeiende donaties worden gebruikt om onderwijsfondsen in het leven te roepen, die hun middelen inzetten om scholen in Turkije en andere landen te vestigen. Deze inspanningen beginnen hun vruchten af te werpen. Zo scoren, in het bijzonder in Centraal-Azië, de aan deze scholen afgestudeerden voortdurend als hoogste bij plaatsingstoetsen van universiteiten en eindigen zij jaar na jaar in de top van Internationale Wetenschappelijke Olympiades , waarbij zij met name in de wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie een groot aantal wereldkampioenen voortbrengen.

Zijn rol als drijvende kracht achter de wereldwijde vestiging van scholen, is gericht op het voorzien in een evenwichtige en goed afgeronde opleiding voor de professionals van morgen. Dit gebeurt door leerlingen uit te rusten met de kennis en vaardigheden waar het moderne leven om vraagt, en sterke morele en ethische waarden. Deze combinatie zal hen in staat stellen de wereldzaken in het voordeel van de gehele mensheid, in plaats van een klein gebied, te regelen.
Thema's van de conferentie:
1. Peaceful Muslim–non-Muslim co-existence in a secular context
2. Inclusiveness and integration
3. The necessity and importance of dialogue
4. The role of non-denominational education
5. The state of East–West, North–South relations
6. Reconciling and balancing reason and faith
7. Understanding the benefits of democracy
8. The role of shared values in building civility and citizenship

Doel:
quote:
By focussing on Gülen’s ideas and practice, this Conference aims to explore the appeal and impact of the Gülen movement’s worldwide initiatives to help people respond creatively to the profound social changes that are taking root everywhere. These changes make the world an increasingly integrated place, while its people juggle different, often divided identities. A particular focus will be the movement's long-established and ongoing projects dedicated to improving North–South and East–West relations, and to building trust and cooperativeness among the people of different faith traditions.
Waar en wanneer is de conferentie?:

Reportage over Gulen:
http://www.nioweb.nl/2007/11/09/nioscoop-11-november/

Dit topic gaat dus over Gulen, zijn beweging en thema's tijdens zijn conferentie, geen standaard Islam is vrede / Islam is hel discussie topic.

Persoonlijk vind ik het zelf goed dat er eindelijk een Islamitische beweging en aanhang die zich tegen extremisme en radicalisering keert aandacht wordt gegeven. Ideeën van Gulen zijn mijn inziens dan ook inspirerend tot dialoog en tolerantie.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fethullah_G%C3%BClen
http://www.kms.be/docs/moslimschristenen/FethullahGulen.htm
http://www.gulenconference.nl/

- Mensen die niets inhoudelijks toe te voegen hebben aan de discussie, hoeven serieus niet te reageren. -

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2007 16:50:39 ]
pi_54563198
TVP.

[ Bericht 91% gewijzigd door TheMagnificent op 12-11-2007 23:45:31 ]
pi_54563332
quote:
Op maandag 12 november 2007 23:12 schreef TheMagnificent het volgende:
TVP.

De inhoudelijkheidsregel geldt volgens mij ook voor jou.
pi_54564650
Als ik dat zo lees klinkt het nogal als een liberale enterprise (positief!), maar waar blijft islam in dit verhaal? Heeft Gulen geen vertrouwen in zijn profeet?
pi_54564910
quote:
Op maandag 12 november 2007 23:55 schreef NDAsilenced het volgende:
Als ik dat zo lees klinkt het nogal als een liberale enterprise (positief!), maar waar blijft islam in dit verhaal? Heeft Gulen geen vertrouwen in zijn profeet?
Het mooie aan Gulens beweging is dat hij alleen de islam gebruikt om een punt te maken bij de moslims. De profeets vreedzame karakter gebruikt hij bijvoorbeeld om mensen te inspireren tot dialoog em tolerantie. Jezus gebruikt hij bijvoorbeeld om een brug te slaan met de christenen. Mozes met de jood. En democratie voor de algemene westerling. Een van de weinige mensen waarin ik me heb verdiept die de islam niet als nachtsmiddel gebruikt. Maar als instruments voor dialoog. Zonder ze eerst als moslim te laten denken. Of door de dingen in islamitisch perspectief te laten. En als je praat met een niet moslim afhankelijk van de onderwerpen hoeft mohamed niet altijd ter sprake te komen.
  dinsdag 13 november 2007 @ 00:13:59 #6
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_54565109
Een van de liberale bewegingen in turkije.
quote:
Zijn critici enerzijds, beschuldigen hem van illegale activiteiten die tot doel hebben de seculiere republiek Turkije te ondermijnen
In Turkije wordt dit argument te pas en te onpas gebruikt bij elke stroming die volgens 'seculiere' organisaties te veel steun krijgt.

meer info over de filosofie achter deze beweging: http://www.risale-inur.com.tr/rnk/eng/tarihce/bsn.htm
pi_54565865
Ik hoop er naartoe te kunnen gaan.
pi_54567408
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 00:56 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik hoop er naartoe te kunnen gaan.
Ik ook. Lijkt me wel interessant.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54574659
Heb de links van deze man al eerder gezien. Respect dus, voor deze man
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_54575550
Heeft Fethullah Gülen zelf iets met deze conferentie te maken, of zijn het slechts zijn volgelingen die het georganiseerd hebben?
pi_54575872
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 14:34 schreef TheMagnificent het volgende:
Heeft Fethullah Gülen zelf iets met deze conferentie te maken, of zijn het slechts zijn volgelingen die het georganiseerd hebben?
Had gehoord dat hij een verschijning zou maken 2e dag van de conferentie, maar ga nog voor je even na vragen. Ga je?
pi_54576065
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 14:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Had gehoord dat hij een verschijning zou maken 2e dag van de conferentie, maar ga nog voor je even na vragen. Ga je?
'K moet dan helaas naar school.

Ze hadden het beter in het weekend kunnen doen.
Was mij beter uitgekomen.
pi_54576324
Toch wel geïnteresseerd dus?
pi_54577130
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 15:05 schreef Triggershot het volgende:
Toch wel geïnteresseerd dus?
pi_54772478
Ah, die kant mottet uut.
quote:
"De Islamitische wereld (wie zij ook moge zijn), moet eens eindelijk de rekening maken van haar mislukking op vlak van economie, onderwijs, gezondheid enz. De gevolgen-resultaten van regimes die in de schaduw van despotisme en dwingelandij heersen, moeten eens kritisch onder de loep genomen worden."
Reflectie, daar is het dan. Doe dit en alle gezeik stopt. Lijkt mij.

(Oh ja, en wat meer humor mag ook wel.)

Dus waarom niet zelf op de zeepkist om de kutterrorisjes in de oude wijken er van langs te geven? Waarom gasten als Super7fighter -die overduidelijk geweld een bijzonder begrijpelijke optie vindt als reactie op kritiek en de toon zet op de FP- niet stevig de wind van voren geven?

Integreer! Polemiek hoort in het westerse debat, de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

Anyway, wat jou betreft stand I enigzins corrected, maar ik blijf van mening dat jij je verantwoordelijkheid over je 'familie' zou moeten oppakken.

Een traditie in die zin kon nog wel eens een wending betekenen. Doe je best.
pi_54772571
tvp .. hoop hier binnenkort iets interessants te lezen
en nee, ik kan zelf niet gaan en al kon ik het wel, ik heb het zitvlees niet voor dit soort dingen .. maar ik ben dus wel benieuwd .. oa ook naar de media-aandacht die dit (hopelijk wel) gaat krijgen
pleased to meet you
  donderdag 22 november 2007 @ 00:18:24 #17
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54774786
quote:
Op donderdag 22 november 2007 00:18 schreef Floripas het volgende:
Komt er een internetstream?

..eentje die te volgen is?
pi_54776772
Het lijkt erop dat er iemand is die het toch snapt in deze wereld.
pi_54781050
tvp
interessante visie!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_54784055
Gulen!
pi_54784084
quote:
Op donderdag 22 november 2007 00:18 schreef Floripas het volgende:
Komt er een internetstream?
Nee, komen wel samenvattingen. Video.
pi_54785557
Oké, heb het gelezen, trigger..en ben weer diep onder de indruk. Ik wil die videoband wel zien
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_54788906
Is iemand er heen geweest? Zo ja, hoe was het?
pi_54823789
HET WAS VET BAHha
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')