abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54562842
Ik heb hier ook nog zo'n stuk Marseillezeep liggen, ooit gekregen, maar nog nooit iets mee gedaan. Ik zal het toch ook maar eens gaan uitproberen.
pi_54567158
quote:
Op maandag 12 november 2007 22:34 schreef Thisbe het volgende:
Dit is ook mijn favoriete zeep. Ik vind alleen die grote blokken nogal onhandig, ze vallen op een gegeven moment in meerdere stukken uiteen. Maar het is wel weer decoratief.
Overigens heb ik er wel meer dan een euro voor betaald, ik meen iets van 8 of 9 euro.
Ik snij er met een groot keukenmes plakken van het formaat van een normaal stukje zeep. Dat gaat heel makkelijk en je probleem is zo opgelost
pi_54567388
heerlijke zeep idd

ook verkrijgbaar in de meest heerlijke kruidengeurenbijvoorbeeld (kleinere zepen dan maar het ruikt wel heel erg lekker.. )
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_54570049
Kan je dan ook bijvoorbeeld

"Savon de Marseille van plantaardige olie met lavendel"

voor wasmiddel gebruiken?
pi_54570114
quote:
Op maandag 12 november 2007 21:11 schreef deom het volgende:
Om de donkere was te ontzien gebruik ik daar de versie zonder soda.
Op dezeepkist.nl staat juist:

Savon de Marseille wasmiddel

Recept voor 5 liter

80 gram Savon de marseille raspen.
Verwarm 5 liter water in een grote pan tot het goed heet is, doe daar de zeepschilfertjes bij en blijf roeren tot het opgelost is, daarna ook nog 100 gram soda er door roeren.
Gebruik dit wasmiddel voor donkere en fijne was
pi_54571285
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 10:40 schreef Trusten het volgende:

[..]

Op dezeepkist.nl staat juist:

............

Gebruik dit wasmiddel voor donkere en fijne was
Dat klopt, maar mijn boerenverstand zegt dat soda bleekt. Mijn donkere was wil ik niet bleken, en mijn witte was wel. Er circuleren ook recepten waar helemaal geen soda in voorkomt, vandaar dat ik ervoor kies om de donkere was niet met soda te doen. Op dezelfde site staat ook dat je je handdoeken beter met "normaal wasmiddel" kan wassen, maar ik heb na een jaar gebruik nog geen nadelige effecten gezien op de witte was en dus ook de handdoeken.
  woensdag 17 december 2008 @ 00:43:45 #32
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_64076655
Ik vind die wasmiddel wel interessant!
Maar soda is toch slecht voor de wasmachine?
Daarnaast, wat zou het probleem zijn dat je er geen wit mee kan wassen?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_64079800
Hier in het Noorden te koop bij 'de tuinen'.
"Sans toi, les émotions d'aujourd'hui ne seraient que la peau morte des émotions d'autrefois.."
pi_64087775
Je kan het recept aanhouden, maar de soda liever weglaten.
Sowieso moet je met marseillezeep vaker een kookwas gaan draaien ( met een kopje azijn erin). Marseillezeep is vetter dan waspoeders/reguliere wasmiddelen en daardoor krijg je meer zeepafzetting in je wasmachine.
Witte was kan door het gebruik van marseillezeep wat grauwer worden omdat er geen bleekmiddelen inzitten.
Ik gebruik tegenwoordig wasmiddel van ecover en soms gebruik ik persil.
pi_71348269
Net terug uit Frankrijk en weer wat blokken ingeslagen, wat een geweldig spul is het ook.
Van een stuk zeep van 1 euro (400 gr) maak je 25 liter wasmiddel, tegen circa 150 euro (=25 flessen vloeibaar wasmiddel).

Ik voelde me helemaal de Franse boerin met al dat gerasp en gewas.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  donderdag 30 juli 2009 @ 00:46:36 #36
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_71447062
die blokdingen kun je gewoon kopen bij De Natuurwinkel..
pi_107979678
Heule grote schop! Vandaag dan ook eindelijk die zeep gekocht :P Ik wil er graag vloeibare shampoo van maken maar wat is dan een goed recept? Dezelfde verhoudingen? 80 gram zeep en 5 liter kokend water en dan geen soda neem ik aan? Hoe vloeibaar is het dan?
pi_107995122
En om de vloer te boenen?
pi_107995966
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2007 11:31 schreef deom het volgende:

[..]

Dat klopt, maar mijn boerenverstand zegt dat soda bleekt. Mijn donkere was wil ik niet bleken, en mijn witte was wel. Er circuleren ook recepten waar helemaal geen soda in voorkomt, vandaar dat ik ervoor kies om de donkere was niet met soda te doen. Op dezelfde site staat ook dat je je handdoeken beter met "normaal wasmiddel" kan wassen, maar ik heb na een jaar gebruik nog geen nadelige effecten gezien op de witte was en dus ook de handdoeken.
Soda bleekt niet, het ontvet alleen. Waspoeder bestaat voor een groot deel uit soda.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_107996695
Volgens mij ligt het hier gewoon bij de linksdraaiende winkel. Ik kom er niet vaak, eigenlijk alleen voor honing, maar ik meen dat ik de laatste keer ook zo'n klomp had meegenomen. Ik heb het nog niet geprobeerd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:27:43 #41
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_108015381
Toevallig vandaag 3 stukken Alep-zeep besteld! Bestaat uit enkel olijf- en laurierbesolie en soda, en wordt in Syrië al zo'n 4000 jaar op dezelfde manier gemaakt. Zo rond 1200 werd het door de Fransen in Marseille geïntroduceerd.

Dat spul doet echt wonderen voor mijn huid, ben er dol op, de geur, het gevoel, de puurheid, het uiterlijk zelfs.

Ik ga nu de andere toepassingen proberen, bij kleding gebruikte ik het al om vlekken te deppen, maar het schijnt zelfs gebruikt te kunnen worden bij aften en tandvleesontsteking. De laurierbesolie werkt erg ontsmettend.

heaven7, ik heb geen idee eigenlijk, volgens mij kun je ook gewoon het blok over je hoofd wrijven, zo doet men dat toch ook met die Lush-bars? Ga ik proberen in ieder geval. Goed uit te spoelen met 2 eetlepels appelazijn in 250ml water, las ik.
power to the people
  maandag 20 februari 2012 @ 10:05:11 #42
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_108178159
Nou, de bar zo over je hoofd smeren is inderdaad niet ideaal, ik had veel te veel zeep op mijn hoofd. :')

M'n schilfers zijn wel verdwenen als sneeuw voor de zon!

Vanmiddag ga ik een oplossing maken. Je kan er ook je huisdieren mee wassen, pas op want het prikt wel in de oogjes, ik ga het proberen bij mijn hondje Herman, die vaak huidproblemen heeft.
power to the people
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')