abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 november 2007 @ 12:54:08 #1
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_54548669
Vorige deeltje: [Centraal] Vrachtwagen Topic Deel 5

En dan hier nog maar een keer waar ik vorige topic mee vol maakte:


Even een insider grapje, ik haalde vanmorgen op de A67 een Oostenrijker in met het volgende kenteken:

KU-TFL7

Gelukkig voor de chauffeur had de baas naar hem geluisterd en hoorde het kenteken bij een gloedjenieuwe Daf
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 12 november 2007 @ 13:00:44 #2
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
  maandag 12 november 2007 @ 13:05:01 #3
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_54548846
whehe, dat is meestal best wel logisch ja
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_54549896
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
pi_54551772
Fipo
pi_54553205
mooi een nieuw topic
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 12 november 2007 @ 16:09:25 #7
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_54553502


Lekker bezig
  maandag 12 november 2007 @ 16:10:51 #8
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_54553538


En dit is het andere deel
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 12 november 2007 @ 16:12:04 #9
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_54553589


Zo goed als nieuw toch, ff recht buigen en het is weer klaar...
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_54554778
quote:
Op maandag 12 november 2007 16:10 schreef Klonk het volgende:
[ afbeelding ]

En dit is het andere deel
En dat die achterste wielen zo schuin staan, zou daar de tractie beter van worden?
  maandag 12 november 2007 @ 18:41:14 #11
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_54555300
nieuwe maatregel van Bowie tegen bandenslijtage
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_54555535
maar die moet met zijn kop tegen het plafond hebben gezeten toen die bak tegen de brug kwam want die vrachtwagen kwam ook los denk ik
de chauffeur is naar het ziekenhuis gegaan met gebroken ribben
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_54556224
Bowie is goed bezig geweest
pi_54559516
Geef mij dan toch maar m'n koeler

Goh Harry, waar is dit knop je eigenlijk voor?

Geen idee Sjaak, douw maares in, kijken wat er gebeurt....

Hej Harry, d'r gebeurt niks, hoekendanou?

Geen idee Sjaak, pas maar op dat ze daar bij dat viaduct niet staan te flitsen!

*POK*



Foutje bedankt, moet kunne baas
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  maandag 12 november 2007 @ 22:16:35 #15
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_54561210
Ben benieuwd naar dat telefoontje van die chauf naar z'n baas.

'Willem, met henk, hou je ff goed vast!'

'Ben wat verloren!'

'Hoeveel kuub?'

'In principe 20 kuub, het was namelijk een 20 kuuber, en is nu een 0-kuuber'

'O.'
pi_54561368
quote:
Op maandag 12 november 2007 22:16 schreef dubidub het volgende:
Ben benieuwd naar dat telefoontje van die chauf naar z'n baas.

'Willem, met henk, hou je ff goed vast!'

'Ben wat verloren!'

'Hoeveel kuub?'

'In principe 20 kuub, het was namelijk een 20 kuuber, en is nu een 0-kuuber'

'O.'
Nee het was eerder "hallo meneer Bowie, uw chauffeur is afgevoerd naar het ziekenhuis met een stel gebroken ribben... En we hebben er een leuke plukwagen voor de afdeling onderhoud bij!"
pi_54566563
Hej mensen ... ik word een beetje moe van al die regelgeving en de risico's van boetes die dat met zich meebrengt in andere landen. Maar omdat ik nog geen zin heb om me ergens op een trukkersforum te registreren hou ik het maar op 1 vraag.

Ik wist zelf nooit iets van de maximaal 15 uur (of 16?) arbeidstijd op een dag regeling af, geen idee of ik er destijds gewoon overheen heb gelezen of niet ... maar ik kwam het ineens tegen en heb daar eigenlijk nooit op gelet.

Hoe werkt dit precies, gaat de klok lopen vanaf het moment dat je uit je rust komt totdat je er weer in gaat of tellen de "pauzes" niet mee? En word hier ook goed op gecontroleerd als je netjes je rijpauzes inlast?

Gaarne de visie van een truckert.
pi_54569874
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 01:54 schreef worldpimber het volgende:
Hej mensen ... ik word een beetje moe van al die regelgeving en de risico's van boetes die dat met zich meebrengt in andere landen. Maar omdat ik nog geen zin heb om me ergens op een trukkersforum te registreren hou ik het maar op 1 vraag.

Ik wist zelf nooit iets van de maximaal 15 uur (of 16?) arbeidstijd op een dag regeling af, geen idee of ik er destijds gewoon overheen heb gelezen of niet ... maar ik kwam het ineens tegen en heb daar eigenlijk nooit op gelet.

Hoe werkt dit precies, gaat de klok lopen vanaf het moment dat je uit je rust komt totdat je er weer in gaat of tellen de "pauzes" niet mee? En word hier ook goed op gecontroleerd als je netjes je rijpauzes inlast?

Gaarne de visie van een truckert.
Dan heb je wel lekker zitten slapen ja

Het is vrij simpel. In de huidige rijtijdenwet moet je in principe een nachtrust van 11 uur hebben. Deze mag je maximaal 3 keer per week tot 9 uur verkorten, maar we gaan voor de duidelijkheid ff van die 11 uur uit.

Die 11 uur moeten vallen binnen 24 uur. Dat wil dus zeggen dat je een werkdag van maximaal 13 uur overhoudt. Als je een ouderwetse tachoschijf hebt heb je mazzel, dan kun je nog laden/lossen/omkoppelen/piktrekken zonder schijf. Met de digitale tacho (en eigenlijk ook met de tachokaart als je het volgens het boekje doet) begint ie gewoon te tellen vanaf het moment dat je de handrem er af jenst.
Voorbeeldje: op maandagmorgen rijd je om 5 uur 's ochtends weg van de zaak. Op dat moment gaat je cyclus van 24 uur in waarbinnen jij 11 uur rust moet maken, dus vanaf dat moment mag je nog max 13 uur werken. Dat houdt dus in dat je om 6 uur 's avonds het ding uiterlijk aan de kant moet zetten. Al heb je de hele dag maar een uurtje gereden.

Als je je nachtrust naar 9 uur terugbrengt, hoef je die 2 uur die je er af snoept niet te compenseren (vroeger was dit wel zo, als je dan 8 uur maakte moest je verder op de dag 2 uur aaneengesloten stilstaan). Ook die 9 uur moeten nogsteeds binnen 24 uur vallen. Je houdt dan dus een werkdag van 15 uur over.
Als je dus weer om 5 uur 's ochtends op maandagmorgen begint, moet je 'm uiterlijk om 8 uur 's avonds weer aan de kant zetten. Ook hierbij maakt het niet uit hoeveel je nou eigenlijk gereden hebt die dag.

Als je dus altijd je dag maximaal benut, en je bent op maandag morgen om 5 uur begonnen, dan begin je dus de hele week om 5 uur. Immers, je cyclus is 24 uur.

Overigens ben je vrij om eerder aan je nachtrust te beginnen, waardoor je dus de 24 uur niet rond maakt. Dan moet je gewoon je 11 of 9 uur (afhankelijk van wat je die week nog mag) maken, en daarna kun je weer planken.
Zo kan het dus gebeuren dat je dag/nacht ritme in een week langzaamaan omgedraait wordt als je op de lange baan zit, immers is na 10 uur rijden de koek al op, en zit daar maar anderhalf uur pauze tussen. Je nachtrust komt daarmee dus anderhalf uur naar voren

Capiche?

Edit: ik vind het overigens vrij knap dat je ooit je chauffeursdiploma gehaald hebt zonder dit te weten

[ Bericht 2% gewijzigd door Bartholomeus op 13-11-2007 10:40:38 ]
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_54578828
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 10:29 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]


Edit: ik vind het overigens vrij knap dat je ooit je chauffeursdiploma gehaald hebt zonder dit te weten




Maar het is natuurlijk wel zo dat er steeds weer wat verandert. En inderdaad wordt het er met al die regels niet leuker op. Helemaal niet in België.

- Niet roken in de vrachtwagen. ( nu rook ik niet, dus dat scheelt)
- Niet inhalen als er ook maar enige vorm van neerslag valt.(dat heb ik gisteren aan mijn laars gelapt toen ik achter een kermiswagen zat die 60 (!) op de snelweg reed)

En ik hoorde laatst van een Belgische chauffeur dat ze straks ook het eten en drinken achter het stuur willen verbieden.
Dus als je een slok water neemt en ze zien het ben je de lul.

Fijne jongens, die Belgen.

[ Bericht 1% gewijzigd door RealZeus op 13-11-2007 16:49:40 ]
pi_54579005
Ik heb destijds niet echt geweldig geleerd, maar de meeste dingen spraken ook wel voor zich. Ook omdat je voor de rijtijden eigenlijk gewoon als basis die 4,5 uur en max zoveel keer per week etc. leert. Maar na je opmerking heb ik toch even gekeken in het boek en daar staat inderdaad:

"Een werknemer heeft een onafgebroken rusttijd van tenminste 11 uren in elke periode van 24 achtereenvolgende uren, gerekend vanaf het tijdstip dat de werknemer niet vrij is om over zijn eigen tijd te beschikken (cq vanaf het momnent dat je echt niet meer om je tacho heen kunt ) "

Dit is er inderdaad op het moment dat ik int. nationaal ging rijden volledig langs me heen gegaan, nooit meer aan gedacht. Zodoende vaak genoeg dagen gemaakt van 20 à 24 uur, en ik maar denken dat ik alles op orde had Mijn idee was dus zodra je 9 of 10 rijuren hebt gemaakt is je dag vol en moet je je rust pakken, dan kan het idd wel eens erg lang worden

Maar tnx voor de uitleg inderdaad. Tevens ff je fobo gecheckt omdat ik altijd gedacht had dat je een reeds gepensioneerde chauffeur was die nog af en toe reed, maar dat strookte niet met je piktrek opmerking Volgens mij omdat je ooit een pic had gepost van je (o)pa met jouw (?) kids.
pi_54579225
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 16:42 schreef RealZeus het volgende:


Maar het is natuurlijk wel zo dat er steeds weer wat verandert. En inderdaad wordt het er met al die regels niet leuker op. Helemaal niet in België.

- Niet roken in de vrachtwagen. ( nu rook ik niet, dus dat scheelt)
- Niet inhalen als er ook maar enige vorm van neerslag valt.(dat heb ik gisteren aan mijn laars gelapt toen ik achter een kermiswagen zat die 60 (!) op de snelweg reed)

En ik hoorde laatst van een Belgische chauffeur dat ze straks ook het eten en drinken achter het stuur willen verbieden.
Dus als je een slok water neemt en ze zien het ben je de lul.

Fijne jongens, die Belgen.
Probleem is gewoon dat je megahoge boeters riskeerd en ik nu nog steeds elke keer nieuwe dingen leer, maar ik vraag ook expres van alles aan vaste chauffeurs omdat ik weet dat je er met alleen boeken of de planning echt niet komt En daar kan ik me gewoon gigantisch aan ergeren.

Maar nu op dit moment heb ik volgens mij wel alle haken en ogen die aan het transport vastzitten wel zo'n beetje door geloof ik en zit ik ook niet echt meer te stressen op zoek naar de juiste antwoorden

Zoals ik nu lees bij jou dat je maar ff toch hebt ingehaald waar dit niet mocht merk ik dat je dat in bepaalde landen toch wel moet laten. Gisteren kwam ik erachter dat je om dit soort minste en geringste overtredingen direct je rijbewijs kwijt bent in landen als Italië, toch wel handig om te weten. ... overigens mij niet gebeurd, maar toch.
pi_54582862
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 16:51 schreef worldpimber het volgende:
Ik heb destijds niet echt geweldig geleerd, maar de meeste dingen spraken ook wel voor zich. Ook omdat je voor de rijtijden eigenlijk gewoon als basis die 4,5 uur en max zoveel keer per week etc. leert. Maar na je opmerking heb ik toch even gekeken in het boek en daar staat inderdaad:

"Een werknemer heeft een onafgebroken rusttijd van tenminste 11 uren in elke periode van 24 achtereenvolgende uren, gerekend vanaf het tijdstip dat de werknemer niet vrij is om over zijn eigen tijd te beschikken (cq vanaf het momnent dat je echt niet meer om je tacho heen kunt ) "
Ik moest destijds de toenmalige rijtijdenwet van voor naar achter, van links naar rechts, en van boven naar beneden opdreunen. Hij zei gewoon: nou, vertel maar, hoe zit de rijtijdenwet in elkaar, in 1 keer, zonder fouten. Maarja, die goeie ouwe tijd is ook al weer een jaar of 3 geleden
quote:
Dit is er inderdaad op het moment dat ik int. nationaal ging rijden volledig langs me heen gegaan, nooit meer aan gedacht. Zodoende vaak genoeg dagen gemaakt van 20 à 24 uur, en ik maar denken dat ik alles op orde had Mijn idee was dus zodra je 9 of 10 rijuren hebt gemaakt is je dag vol en moet je je rust pakken, dan kan het idd wel eens erg lang worden
Dat had je dus een boete van duizenden euries kunnen opleveren in landen als frankrijk, en belgie, en evengoed een flinke in duitsland en nederland.
quote:
Maar tnx voor de uitleg inderdaad. Tevens ff je fobo gecheckt omdat ik altijd gedacht had dat je een reeds gepensioneerde chauffeur was die nog af en toe reed, maar dat strookte niet met je piktrek opmerking Volgens mij omdat je ooit een pic had gepost van je (o)pa met jouw (?) kids.
Dat is dan opa met m'n nichtjes geweest, denk ik. Ik heb geen vrouwelijk gezelschap, laat staan kinderen. Gepensioneerd ben ik ook nog een jaar of 40 niet

Ik heb iets van 1,5 jaar fulltime gereden en toen ben ik vrijwillig gedegradeerd tot het zaterdag-en-vakantie-tuig-van-de-richel, om weer te gaan studeren. Zodoende sjees ik evengoed nog een gezellig eindje in de rondte, maar zit ik dus niet hele dagen meer op de auto

Vooral die opmerking 'oproepkracht' op m'n werkgeversverklaring biedt mogelijkheden
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_54583150
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 17:00 schreef worldpimber het volgende:

[..]

Probleem is gewoon dat je megahoge boeters riskeerd en ik nu nog steeds elke keer nieuwe dingen leer, maar ik vraag ook expres van alles aan vaste chauffeurs omdat ik weet dat je er met alleen boeken of de planning echt niet komt En daar kan ik me gewoon gigantisch aan ergeren.
Mooie kutplanners dan
quote:
Maar nu op dit moment heb ik volgens mij wel alle haken en ogen die aan het transport vastzitten wel zo'n beetje door geloof ik en zit ik ook niet echt meer te stressen op zoek naar de juiste antwoorden
Je bent er net achter hoe de rijtijdenwet werkt, ik vrees met grote vrezen dat er nog een hele hoop te leren valt voor jou. Voor mij overigens net zo goed hoor, en dat is ook helemaal geen schande
quote:
Zoals ik nu lees bij jou dat je maar ff toch hebt ingehaald waar dit niet mocht merk ik dat je dat in bepaalde landen toch wel moet laten. Gisteren kwam ik erachter dat je om dit soort minste en geringste overtredingen direct je rijbewijs kwijt bent in landen als Italië, toch wel handig om te weten. ... overigens mij niet gebeurd, maar toch.
Ook in italie zien ze het heus wel in dat jij niet achter een of andere idioot die met 60km/h over de snelweg tuft blijft hangen. In principe moet je je aan de regels houden, dat is hier ook zo, maar nood breekt soms wet. Makkelijk zat. Je moet gewoon die agent duidelijk kunnen maken dat er ook werkelijk sprake van nood was.
De enige reden dat er in belgie zulke absurd hoge boetes op zulke absurd achterlijke regeltjes staan, is dat het land financieel aan de afgrond zit en graag geld binnen wil halen op welke mogelijke manieren dan ook. Liefst buitenlands geld, dan doet het immers geen zeer in de rest van de economie. Ik vind het ook geen fijn volk overigens, ik krijg er niks gedaan van die lui. Laat mij maar naar duitsland knappen, als ze blaffen, blaf ik in hoog duits (en ja, ik spreek heel behoorlijk duits) minstens net zo hard terug, en dan komt alles goed
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_54584144


Ik heb me bang laten maken door dit topic

En waar ik op het moment werk is het de bedoeling dat jij de planning op de hoogte stelt hoeveel uur je nog kunt rijden, hoeveel dagen nog tot je 24 uur rust etc. etc. Veel planners weten zelf ook niet alles en het is er te groots om continu persoonlijk contact te hebben.

Heb wel gemerkt dat dit een voordeel is als ik weereens niet wakker kan blijven, 2 x een uur of meer pitten onderweg, 5 uur te laat aankomen en je hoort er niks van Maar ben nu idd bezig alles op een rijtje te zetten en de praktijk te leren, eerste waande ik me nogal untouchable.. nu zie ik dat dat alleen erg grote gevolgen heeft en ben al 1 keertje aan de kant gezet. Meestal zorg ik er alleen voor dat de planning een disclaimer meestuurt dat het op hen verantwoording gebeurd.



Ik weet niet of iemand van hier bekend is met dat forum, maar die user "hwm.klaassen" aldaar post echt fucking onleesbaar en bizar slecht, moest ik even kwijt
pi_54586688
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:13 schreef worldpimber het volgende:


Ik heb me bang laten maken door dit topic

En waar ik op het moment werk is het de bedoeling dat jij de planning op de hoogte stelt hoeveel uur je nog kunt rijden, hoeveel dagen nog tot je 24 uur rust etc. etc. Veel planners weten zelf ook niet alles en het is er te groots om continu persoonlijk contact te hebben.

Heb wel gemerkt dat dit een voordeel is als ik weereens niet wakker kan blijven, 2 x een uur of meer pitten onderweg, 5 uur te laat aankomen en je hoort er niks van Maar ben nu idd bezig alles op een rijtje te zetten en de praktijk te leren, eerste waande ik me nogal untouchable.. nu zie ik dat dat alleen erg grote gevolgen heeft en ben al 1 keertje aan de kant gezet. Meestal zorg ik er alleen voor dat de planning een disclaimer meestuurt dat het op hen verantwoording gebeurd.



Ik weet niet of iemand van hier bekend is met dat forum, maar die user "hwm.klaassen" aldaar post echt fucking onleesbaar en bizar slecht, moest ik even kwijt
Bij ons zitten ze met z'n tweetjes op 60 auto's, en dat weten ze ook te fixen, dus ik kan me niet voorstellen dat de planners bij jullie zo waanzinnig slecht zijn dat ze niet kunnen bijhouden wie wanneer aan z'n uren zit. Lijkt me ook vrij onhandig als je dingen op tijd moet plannen...
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')