abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54524560
quote:
Op zondag 11 november 2007 13:30 schreef Liquidootje het volgende:

[..]

hbo/wo deze studie periode is echt een sociale bezigheid naast het ontwikkelen van je professionele carriere

Dus MBO telt niet mee. Oh misschien is het daarom dat ik minder goed ben een sociale vaardigheden. Niet iedereen is in staat het HBO te halen. Maar dat is off topic.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_54524617
ik zal mbo er ook bij zetten. Wilde daar eigenlijk beroepsonderwijs bijzetten, maar het had een beetje te maken ook met de levenservaring/leeftijd "mijlpijlen"
A little bit hateful
pi_54524881
quote:
Op zondag 11 november 2007 13:30 schreef Liquidootje het volgende:

[..]

Nou ik denk dat de meeste mensen wel merken dat als je echt begint te werken; 40 uur per week, dat je sociale kring veel minder snel groeit (vanuit die omgeving). Networking groeit misschien wel, maar echte nieuwe sociale contacten waaruit vriendschappen vloeien zullen minder snel gebeuren in die omgeving.

Zonder de basis van de onderstaande sociale mijlpalen
Basisschool + bijhorende hobby's = eerste ervaring met sociale contacten buitenshuis
Middelbare school + pubertijd = echt ontdekken dat er veel verschillende mensen zijn en je sluit je aan bij een klikje
mbo/hbo/wo (18+) deze studie periode is echt een sociale bezigheid naast het ontwikkelen van je professionele carriere

Zul je sociale vaardigheden stagneren. Het is dan eigenlijk al te laat om het dan nog echt te kunnen leren of op te bouwen.
Ja oke, op deze manier bedoel je het. Op zich snap ik je gedachtegang wel, maar wat zijn dan sociale vaardigheden volgens jou? Iemand die fulltime werkt en in zijn/haar werk erg succesvol is, die moet toch zeker over bepaalde sociale vaardigheden beschikken. Ik bedoel, zijn sociale vaardigheden niet vooral contextafhankelijk? Ik zou mijzelf nu niet bepaald als de meest sociale persoon beschouwen, maar toch gaat het mij erg goed in mijn carrière en daar heb ik vrede mee. Want je moet niet vergeten dat de mensen die weinig sociaal zijn in hun privéleven (om het even te onderscheiden van het professionele leven) vaak weinig sociaal zijn omdat ze graag weinig sociaal WILLEN zijn. Die mensen hebben gewoon weinig behoefte aan allerlei drukke sociale relaties.

Bottom-line, mijn punt is dat sociale vaardigheden geen universele regels, maar contextafhankelijk zijn. Er zijn heus wel extremen in die zin van iemand die sociaal dusdanig onhandig is, dat deze daardoor echt problemen krijgt in zijn leven, maar het grijze gebied bestaat uit veel verschillende soorten mensen; mensen die het prettig vinden om iedere avond bij elkaar te hokkn en mensen die graag op zichzelf zijn.
pi_54525049
@ Liquidootje. Het zijn dus Jouwpalen en geen mijlpalen. :p
Ontopic. Sociale vaardigheden leer je ook op andere plaatsen zoals tijdens het sporten of een andere activiteit dat je als kind doet.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_54525132
Deze levensmijlpalen zijn voor iedereen het zelfde:

Peuter/kleuter/tiener/adolescent/volwassenheid. Dat bedoel ik dus met die levensfases.

In die levensfases krijg je dus continue te maken met andere (bijhorende in die periode) sociale mogelijkheden.
Voetbal (voor de meeste jongens) bijvoorbeeld tot aan het einde van je tienerjaren etc.
A little bit hateful
  maandag 12 november 2007 @ 14:32:10 #56
172358 oddman
Introspecteur
pi_54550914
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 12:49 schreef Re het volgende:
ik denk dat het iets fenotypisch is
Vanaf hier ging het topic bergafwaarts.
Voor jullie informatie, het volgende: het Nature vs Nurture debat.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
pi_54623005
Ik denk dat de behoefte om sociaal te zijn is aangeboren. Ik bijvoorbeeld heb helemaal niet de behoefte om meer mensen te kennen, of om een beetje te chitchatten, of om (meer) vrienden te maken. Heeft helemaal niets met angst/verlegenheid te maken. Echter weet ik ook dat je niet alleen leeft, en het voordeel kan hebben om bepaalde mensen te (beter te leren) kennen, voor werk, netwerk bijvoorbeeld. Dus als ik die momenten zie neem ik ze; niet omdat ik het leuk vind, of er behoefte aan heb, nee, puur omdat het mij (later) handig uit zal komen. Waar ik nu stage loop hebben ze buiten het kantoor een heel mooi stukje natuur, in de lunch ga ik liever een half uit buiten lopen dan "gezellig" boven zitten lunchen met de rest van de staff. Maar omdat ik weet dat er soms over belangrijke dingen gesproken wordt, ben ik er van tijd tot tijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')