quote:
Op zondag 11 november 2007 13:30 schreef Liquidootje het volgende:[..]
Nou ik denk dat de meeste mensen wel merken dat als je echt begint te werken; 40 uur per week, dat je sociale kring veel minder snel groeit (vanuit die omgeving). Networking groeit misschien wel, maar echte nieuwe sociale contacten waaruit vriendschappen vloeien zullen minder snel gebeuren in die omgeving.
Zonder de basis van de onderstaande sociale mijlpalen
Basisschool + bijhorende hobby's = eerste ervaring met sociale contacten buitenshuis
Middelbare school + pubertijd = echt ontdekken dat er veel verschillende mensen zijn en je sluit je aan bij een klikje
mbo/hbo/wo (18+) deze studie periode is echt een sociale bezigheid naast het ontwikkelen van je professionele carriere
Zul je sociale vaardigheden stagneren. Het is dan eigenlijk al te laat om het dan nog echt te kunnen leren of op te bouwen.
Ja oke, op deze manier bedoel je het. Op zich snap ik je gedachtegang wel, maar wat zijn dan sociale vaardigheden volgens jou? Iemand die fulltime werkt en in zijn/haar werk erg succesvol is, die moet toch zeker over bepaalde sociale vaardigheden beschikken. Ik bedoel, zijn sociale vaardigheden niet vooral contextafhankelijk? Ik zou mijzelf nu niet bepaald als de meest sociale persoon beschouwen, maar toch gaat het mij erg goed in mijn carrière en daar heb ik vrede mee. Want je moet niet vergeten dat de mensen die weinig sociaal zijn in hun privéleven (om het even te onderscheiden van het professionele leven) vaak weinig sociaal zijn omdat ze graag weinig sociaal WILLEN zijn. Die mensen hebben gewoon weinig behoefte aan allerlei drukke sociale relaties.
Bottom-line, mijn punt is dat sociale vaardigheden geen universele regels, maar contextafhankelijk zijn. Er zijn heus wel extremen in die zin van iemand die sociaal dusdanig onhandig is, dat deze daardoor echt problemen krijgt in zijn leven, maar het grijze gebied bestaat uit veel verschillende soorten mensen; mensen die het prettig vinden om iedere avond bij elkaar te hokkn en mensen die graag op zichzelf zijn.