abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 november 2007 @ 20:52:38 #1
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_54491194
Het is genoegzaam bekend dat Joden en Moslims uit religieuze overwegingen geen varkensvlees eten. In de Bijbel staan ook voorschriften over eten in Leviticus 11
quote:
1 De HEER zei tegen Mozes en Aäron: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Dit zijn de dieren die jullie mogen eten: Van alles wat op het land leeft, mogen jullie de dieren eten 3 die gespleten hoeven hebben – dus hoeven die helemaal gedeeld zijn – en bovendien hun voedsel herkauwen. Die mag je eten. 4 Maar dieren die alleen herkauwen of alleen gespleten hoeven hebben, mag je niet eten. Kamelen zijn herkauwers maar hebben geen gespleten hoeven en gelden daarom voor jullie als onrein. 5 Klipdassen zijn herkauwers maar hebben geen gespleten hoeven en gelden daarom voor jullie als onrein. 6 Hazen zijn herkauwers maar hebben geen gespleten hoeven en gelden daarom voor jullie als onrein. 7 Zwijnen hebben wel volledig gespleten hoeven maar herkauwen niet en gelden daarom voor jullie als onrein. 8 Eet geen vlees dat van zulke dieren afkomstig is en raak hun kadavers niet aan. Ze gelden voor jullie als onrein.
9 Alles wat in het water leeft, in de zee of in de rivieren, en vinnen en schubben heeft, mag je eten. 10 Maar alle kleine en grote waterdieren zonder vinnen of schubben gelden voor jullie als oneetbaar. 11 Je mag er niet van eten; ook hun kadavers moet je als weerzinwekkend beschouwen. 12 Alle waterdieren zonder vinnen en schubben gelden voor jullie als oneetbaar.
Ik heb nog nooit gehoord van Christenen die vanwege hun geloof geen varkensvlees eten. Worden deze voorschriften in de Christelijke wereld niet nageleefd, ook niet onder de fundi's?
En wat te denken van paling. Een waterdier zonder vinnen en schubben. Zijn er misschien strenggelovige Urker vissers die vanwege de Bijbel niet op paling willen vissen?

Of zijn deze voedingsvoorschriften in het NT allemaal herroepen. Zo ja, waar staat dat dan?

Is er iemand op FOK! die hier meer over weet?
Non possumus non loqui
pi_54491360
In het nieuwe testament de apostelgeschiedenis staat ergens dat de voedselvoorschriften zijn opgeheven. Paulus(?) Petrus zag in een droom/visioen dat al het voedsel gegeten mag worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door Deliah op 09-11-2007 21:07:26 ]
  vrijdag 9 november 2007 @ 21:07:36 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54491470
Het is een complot van de voedingsindustrie.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54491499
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 20:52 schreef Knip het volgende:
Het is genoegzaam bekend dat Joden en Moslims uit religieuze overwegingen geen varkensvlees eten. In de Bijbel staan ook voorschriften over eten in Leviticus 11
[..]

Ik heb nog nooit gehoord van Christenen die vanwege hun geloof geen varkensvlees eten.
Zevendedags Adventisten kiezen er volgens mij voor geen varkensvlees te eten of ze zijn helemaal vegetarisch.
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 20:52 schreef Knip het volgende:
Worden deze voorschriften in de Christelijke wereld niet nageleefd, ook niet onder de fundi's?
En wat te denken van paling. Een waterdier zonder vinnen en schubben. Zijn er misschien strenggelovige Urker vissers die vanwege de Bijbel niet op paling willen vissen?

Of zijn deze voedingsvoorschriften in het NT allemaal herroepen. Zo ja, waar staat dat dan?
Paulus schrijft er vrij uitgebreid over. Hij meent eigenlijk dat het geen issue meer is:

Romeinen 14:
1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. 9 Want Christus is gestorven en weer tot leven gekomen om te heersen over de doden en de levenden. 10 Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, 11 want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ 12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.
13 Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. 14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt. 15 Als u dus uw broeder of zuster kwetst door wat u eet, handelt u niet langer overeenkomstig de liefde. Laat hen voor wie Christus gestorven is niet verloren gaan door het voedsel dat u eet. 16 Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, 17 want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest. 18 Wie Christus zo dient, doet wat God wil en wordt door de mensen gerespecteerd. 19 Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar. 20 Breek het werk van God niet af omwille van wat u eet. Weliswaar is alle voedsel rein, maar het is verkeerd om iets te eten dat iemand aanstoot geeft. 21 Vlees, wijn of iets anders waaraan uw broeder of zuster aanstoot neemt, kunt u beter laten staan. 22 Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, 23 maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_54491621
quote:
9 En des anderen daags, terwijl deze reisden, en nabij de stad kwamen, klom Petrus op het dak, om te bidden, omtrent de zesde ure.
10 En hij werd hongerig, en begeerde te eten. En terwijl zij het bereidden, viel over hem een vertrekking van zinnen.
11 En hij zag den hemel geopend, en een zeker vat tot hem nederdalen, gelijk een groot linnen laken, aan de vier hoeken gebonden, en nedergelaten op de aarde;
12 In hetwelk waren al de viervoetige [dieren] der aarde, en de wilde, en de kruipende [dieren], en de vogelen des hemels.
13 En er geschiedde een stem tot hem: Sta op, Petrus! slacht en eet.
14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Heere! want ik heb nooit gegeten iets, dat gemeen of onrein was.
15 En een stem [geschiedde] wederom ten tweeden male tot hem: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken.
16 En dit geschiedde tot drie maal; en het vat werd wederom opgenomen in den hemel.
Handelingen 10 (= apostelgeschiedenis) uit de staten vertaling.
  vrijdag 9 november 2007 @ 21:16:46 #6
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_54491735
Doorgaans niet. Jezus zegt in Markus 7, vers 15:
quote:
Niets dat van buitenaf in de mens komt kan hem onrein maken, het zijn de dingen die uit de mens naar buiten komen die hem onrein maken.
Even daarvoor gaat het om het nuttigen van brood met onreine handen, wat volgens de Joden niet mag. Voors staat in Handelingen 10 een visioen van Petrus beschreven:
quote:
Maar hij kreeg honger en wilde iets eten. Terwijl er eten voor hem werd klaargemaakt, werd hij gegrepen door een visioen. 11 Hij zag hoe vanuit de geopende hemel een voorwerp dat op een groot linnen kleed leek aan vier punten op de aarde werd neergelaten. 12 Op het kleed bevonden zich alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel. 13 Hij hoorde een stem zeggen: ‘Ga je gang, Petrus, slacht en eet.’ 14 Maar Petrus antwoordde: ‘Nee, Heer, in geen geval, want ik heb nog nooit iets gegeten dat verwerpelijk of onrein is.’ 15 En voor de tweede maal hoorde hij de stem: ‘Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.’ 16 Tot driemaal toe hoorde hij de stem, en direct daarna werd het voorwerp weer in de hemel opgenomen.
Dit wordt meestal uitgelegd dat er voor christenen geen verbod op varkensvlees is.

Er zijn echter kanttekeningen te plaatsen. Traditioneel eten de Katholieken op vrijdag geen vlees van het land; vandaar dat vrijdag visdag is. Mensen die zwaar werk verrichtten moesten namelijk wel goed kunnen eten, en daarom vervingen ze vlees door vis. In de vastentijd worden Katholieken ook geacht te vasten. Hoe dat precies wordt beleefd verschilt heel erg. Sommigen doen het nu nog een dag per week, sommigen doen het door niet veel te eten, maar eenvoudig en af te zien van snoep.

Minderheidsgroeperingen zoals Zevende-dags-adventisten streven echter naar een zoveel mogelijk vleesloos dieet; sommigen beargumenteren ook dat God in Genesis 1 namelijk alleen planten als voedsel voor de mens aanduidt:
quote:
Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel.’
Pas later komen hier ook dieren bij, maar dat is na de zondeval. Dat is Genesis 9:
quote:
3 Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef ik je, zoals ik je ook de planten heb gegeven.
De spijswetten later nuanceren dit weer. Sommigen zeggen dat dit uit nood geboren is, en dat het een concessie van God is omdat hij de mens het paradijs uitgejaagd had en het moeilijk was anders überhaupt voedsel te vinden, in deze tijd van overvloed is het niet meer nodig om dierlijk vlees te eten, en daarom verdient vegetarisme de voorkeur. Jezus wordt in het Nieuwe Testament ook niet als vleeseter neergezet, hooguit eet hij soms vis.

Vegetarisme binnen het Judaïsme is echter weer niet zo gebruikelijk, alhoewel daar dus wel strenge spijswetten gelden, want het (mogen) eten van vlees is ook een soort uiting van dankbaarheid. Al deze aspecten spelen mee (ook voor sommige Christenen). God heeft je zekere genoegens en overvloed gegeven (God is ook een God van overvloed, zie het Johannesevangelie), en ascetisch leven wordt door sommigen verafschuwd, en zij vinden dat vegetarisme hier ook onder valt. (Hoe dat dan weer zit met de woestijnvaders is ook weer interessant.)

Hoe dan ook, het is een complexe materie en er is – zoals gewoonlijk – weer geen eenduidig advies in de Bijbel te vinden. Daarom kan iedereen er ongeveer de kant mee op die hij/zij wil, maar in z'n algemeenheid kun je in ieder geval niet stellen dat de Bijbel bepaalde dieren ontegenzeggelijk als onrein bestempelt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_54491900
Ik ben niet echt een expert op dit gebied maar de spijswetten hadden volgens mij, net als bijvoorbeeld de besnijdenis, ook een hygiënisch nut.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  vrijdag 9 november 2007 @ 21:30:24 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_54492068
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 21:23 schreef koningdavid het volgende:
Ik ben niet echt een expert op dit gebied maar de spijswetten hadden volgens mij, net als bijvoorbeeld de besnijdenis, ook een hygiënisch nut.
Varkensvlees bederft snel, en varkensvlees moet je door en door verhitten. Vandaar dat je varkensvlees nooit 'rare' eet, zoals een biefstuk wel – met rundvlees kan dat. Deels is het dus geen Goddelijk gebod maar gewoon praktische levenservaring.

Een deel van de wetten, zoals gij zult een bokje niet in de melk zijns moeders koken, lijkt me echter een veel sterker ritueel aspect gekregen. Dit leidt ertoe dat strenge Joden gescheiden keukens erop nanhouden. Een keuken voor zuivel, en een keuken voor vlees. Het bestek en de borden en de pannen uit deze twee keukens wordt nimmer gemengd, eens per jaar wordt alles ritueel schoongemaakt, en het is verboden binnen korte tijd zowel zuivel als vlees te eten.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 9 november 2007 @ 22:24:33 #9
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_54493401
Zevende dags adventisten zijn idd vegetariër, maar ik weet niet in hoeverre dat een vereiste is. Als ik het me goed herinner zei Antoinette Hertzenberg eens dat zij niet vegetariër is, maar haar kinderen wel. Haar geloofsgenoot Marianne Thieme is uiteraard wel vegetariër .
Wel een interessant topic, dus dit is tevens en tvp.
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 10 november 2007 @ 15:52:20 #10
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_54506001
Als je het echt wilt weten raad ik je aan de eerste posts van dit topic eens door te lezen, want daarin wordt uiteengezet wat er waarom is afgeschaft:
Werd de Wet bij Jezus' dood tenietgedaan?

PS. ''De Wet'' is dus de Mozaische Wet, het oude verbond tussen Israel en God waarin een heleboel regels en verordeningen stonden, onder andere ook mbt vlees e.d.
In het zojuist aangehaalde topic leg ik uit waarom die regels niet meer gelden voor Christenen.

[ Bericht 34% gewijzigd door STORMSEEKER op 10-11-2007 16:01:07 ]
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  zaterdag 10 november 2007 @ 17:13:29 #11
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_54507587
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom 99,99% van de christenen gewoon varkensvlees eet terwijl Jezus het verbod op het eten van varkensvlees uit OT nooit opgeheven heeft:

Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen... (Matteus 5-17-20)

Worden de woorden van Jezus gewoon naast zich neergelegd of kan men de verleiding van bijv. varkensvlees niet weerstaan?
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_54508075
Dat van dat niet eten van varkensvlees: was dat iets wat door God is ingesteld: zoals de 10 geboden?
En waar staat dat precies in het oude testament: weet iemand dat?
pi_54508091
Ik ken wel mensen die vanwege een gebod in de bijbel geen bloedworst eten. Varkensvlees of paling maken zij voor zover ik weet dan weer geen probleem van.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_54508165
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 17:13 schreef Super7fighter het volgende:
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom 99,99% van de christenen gewoon varkensvlees eet terwijl Jezus het verbod op het eten van varkensvlees uit OT nooit opgeheven heeft:

Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen... (Matteus 5-17-20)

Worden de woorden van Jezus gewoon naast zich neergelegd of kan men de verleiding van bijv. varkensvlees niet weerstaan?
Jezus niet direct (niet tijdens zijn leven op aarde), maar God wel, waarbij Jezus gelijk is aan God: (3 personen 1 God).
  zaterdag 10 november 2007 @ 17:53:10 #15
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_54508342
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 17:43 schreef Deliah het volgende:

[..]

Jezus niet direct (niet tijdens zijn leven op aarde), maar God wel, waarbij Jezus gelijk is aan God: (3 personen 1 God).
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_54508474
God is 1 God, die 3 personen heeft: Jezus, Heilige Geest en God Vader zijn samen 1 God.
Nu heeft God die voedselvoorschriften opgheven: dus heeft ook Jezus die voedselvoorschriften opgeheven. Snap je?

Als je daar niet in gelooft, maar wel gelooft in Jezus en een God, dan heeft God dus die voedselvoorschriften opgeheven en niet Jezus. Wie God dan is doet niet ter zake.
pi_54512042
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 17:38 schreef Deliah het volgende:
Dat van dat niet eten van varkensvlees: was dat iets wat door God is ingesteld: zoals de 10 geboden?
En waar staat dat precies in het oude testament: weet iemand dat?
Deuteronomium 14 vers ,"en het varken, want hij 'deelt zijn hoef' "... In Jesaja 62 vers 4 wordt het ook door God veroordeeld.
  zaterdag 10 november 2007 @ 20:34:42 #18
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_54512162
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 17:13 schreef Super7fighter het volgende:

Christenen hoeven zich er niet aan te houden omdat het weldegelijk is opgeheven.

Het was inderdaad niet Jezus' hoofddoel om de Wet te ontbinden, dat is niet waar hij voor naar de aarde kwam. Maar het was WEL een onherroepelijk gevolg van zijn marteldood.
quote:
Kol 2
13 Bovendien heeft [God] U, ofschoon GIJ dood waart in UW overtredingen en in de onbesneden staat van UW vlees, met hem levend gemaakt. Hij heeft ons al onze overtredingen goedgunstig vergeven 14 en het met de hand geschreven document dat tegen ons [getuigde], hetwelk uit verordeningen bestond en tegen ons was, uitgewist; en Hij heeft het uit de weg geruimd door het aan de martelpaal te nagelen.

Bij en door Jezus' dood werd de Wet uitgewist en tenietgedaan.
---

Matth 26
28 want dit betekent mijn ''bloed van het verbond'', dat ten behoeve van velen vergoten zal worden tot vergeving van zonden.

Jezus' offer zou een nieuw verbond beklinken en het oude verbond was dus de Wet.
En ook staat hier dat het Jezus' bloed is dat vergeving van zonde direct mogelijk maakt, zonder extra verordeningen en dierenoffers zoals deze in de Wet stonden.
---

Rom 7.
6 Maar nu zijn wij ontslagen van de Wet, omdat wij zijn gestorven ten aanzien van datgene waardoor wij werden vastgehouden, opdat wij in een nieuwe betekenis slaven zouden zijn door de geest, en niet in de oude betekenis door het geschreven reglement.

Rom 6
14 Want de zonde mag geen meester over U zijn, omdat GIJ niet onder de wet staat, maar onder de onverdiende goedheid. {{vanaf Jezus' dood dus}}

Hebr. 12
24 en Jezus, de middelaar van een nieuw verbond, en het bloed der besprenkeling, dat op een betere wijze spreekt dan Abels [bloed].

Galaten 3
19 Waartoe dient dan de Wet? Ze werd toegevoegd om overtredingen openbaar te maken, totdat het zaad gekomen zou zijn aan wie de belofte was gedaan, en ze werd door bemiddeling van engelen door de hand van een middelaar overgebracht.
Het oude, geschreven reglement, De Wet, is tenietgedaan, uitgewist en samen met Jezus aan de martelpaal genageld. Het heeft zijn doel gediend en heeft plaats gemaakt voor een nieuw verbond, een geestelijk verbond met Jezus als middelaar.

En DAT is de reden dat Christenen zich niet langer aan de oude Wet hoeven te houden want deze is door Jezus overbodig gemaakt. Net als de dierenoffers overbodig raakten, die verordend waren om als het ware de schuld van de mensen over te nemen en ervoor te sterven, omdat Jezus voor eens en altijd een volmaakt offer bracht voor alle mensen. Niets en niemand kon en hoefde dat offer te overtreffen en daarom werden de dierenoffers uit diezelfde Wet ook overbodig.

[ Bericht 3% gewijzigd door STORMSEEKER op 10-11-2007 20:41:47 ]
pi_54512712
Tsja, je kunt geloven dat Paulus een alleraardigste strategie had om het Christendom te promoten door al die Joodse poespas af te schaffen, of je kunt geloven dat God een andere diëtist in de arm heeft genomen en daardoor die spijswetten niet meer nodig vond.

Lastig.
pi_54513413
Ook joden mogen paling eten, als je de huid van de paling met een sterke microskoop bekijkt blijken ze (hele kleine) schubjes te hebben.
  zaterdag 10 november 2007 @ 22:29:34 #21
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_54514869
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 20:54 schreef Haushofer het volgende:
Tsja, je kunt geloven dat Paulus een alleraardigste strategie had om het Christendom te promoten door al die Joodse poespas af te schaffen, of je kunt geloven dat God een andere diëtist in de arm heeft genomen en daardoor die spijswetten niet meer nodig vond.

Lastig.

Het Verbond was zoveel meer dan alleen die wetten over eten, waarom ziet niemand dat nou?

Trouwens, niet alleen Paulus bericht erover.

Dit alles was al voor de komst van Jezus bericht in Jeremia:
quote:
31 „Zie! Er komen dagen”, is de uitspraak van Jehovah, „en ik zal stellig met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond sluiten; 32 niet een gelijk het verbond dat ik met hun voorvaders heb gesloten op de dag dat ik hen bij de hand vatte om hen uit het land Egypte te leiden, ’welk verbond van mij zijzelf verbroken hebben, alhoewel ikzelf hen als echtgenoot in eigendom had’,
Het staat zwart op wit dat dit zou gebeuren, al voor de komst van Jezus.

Enne, promoten? Onder Joden was dat afschaffen niet echt populair dus dat slaat in ieder geval nergens op.

Waarom reageer ik hier eigenlijk op?
pi_54523162
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 22:29 schreef STORMSEEKER het volgende:

[..]
Trouwens, niet alleen Paulus bericht erover.

Dit alles was al voor de komst van Jezus bericht in Jeremia:
[..]
Waarom denk je dat Jezus op een ezel Jeruzalem binnenrijdt?

Kijk, jij bent Christen, jij gelooft in die profetieën. Ik denk dat, gegeven het feit dat Jezus de Tanach erg goed kende, heel goed wist wat er van een Messias werd verlangd.
quote:
Enne, promoten? Onder Joden was dat afschaffen niet echt populair dus dat slaat in ieder geval nergens op.
Nee, onder Joden natuurlijk niet, dat snap ik. Onder heidenen die zich aangetrokken voelden tot het Jodendom wel. En die schenen er genoeg te zijn. Als jij een nieuwe stroming hebt binnen het Jodendom, en die wil je buiten Israël gaan promoten, dan maak je het je nieuwgevonden leden niet al te lastig. Mohammed had dat ook door; die eiste ook niet per direct een monotheïstisch geloof van zijn volgelingen. Omdat hij ook wist dat daarmee het grote deel zou afhaken ( wat ook gebeurde toen hij zijn monotheïstische visie wel doordrukte )
quote:
Waarom reageer ik hier eigenlijk op?
Het hoeft niet, heur.
pi_54529351
Hai,

Deze link is wellicht ook interessant: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spijswet
pi_54530863
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 21:30 schreef Iblis het volgende:

Een deel van de wetten, zoals gij zult een bokje niet in de melk zijns moeders koken, lijkt me echter een veel sterker ritueel aspect gekregen. Dit leidt ertoe dat strenge Joden gescheiden keukens erop nanhouden...
Ik geloof dat dit niet eens alleen onder strenge Joden is ( 't is maar wat je streng noemt ); zoals ik begrepen heb zijn er ook zat gematigde Joden die die scheiding tussen "basar" en "chalav" houden. Ik heb me laten vertellen door een Israëlisch meisje dat op Israëlische universiteiten het heel normaal is om gescheiden kantines ed te hebben.
  zondag 11 november 2007 @ 17:45:29 #25
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_54530928
quote:
[Kol 2:16]Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.
Hier lijken voedingsvoorschriften minder belangrijk te worden gemaakt. Wat God gemaakt heeft, is goed, zolang het maar met dankbaarheid wordt aangenomen. Ook een stuk van Timotheüs 4 gaat hierover.

Romeinen 14:1-5
quote:
1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard.
Hier wordt geïmpliceerd dat vlees eten normaal is en min of meer beter is dan niet-vlees eten. Ook al mag je er niet over oordelen. (ik dacht dat Koningdavid deze al had genoemd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')