Ik heb nog nooit gehoord van Christenen die vanwege hun geloof geen varkensvlees eten. Worden deze voorschriften in de Christelijke wereld niet nageleefd, ook niet onder de fundi's?quote:1 De HEER zei tegen Mozes en Aäron: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Dit zijn de dieren die jullie mogen eten: Van alles wat op het land leeft, mogen jullie de dieren eten 3 die gespleten hoeven hebben – dus hoeven die helemaal gedeeld zijn – en bovendien hun voedsel herkauwen. Die mag je eten. 4 Maar dieren die alleen herkauwen of alleen gespleten hoeven hebben, mag je niet eten. Kamelen zijn herkauwers maar hebben geen gespleten hoeven en gelden daarom voor jullie als onrein. 5 Klipdassen zijn herkauwers maar hebben geen gespleten hoeven en gelden daarom voor jullie als onrein. 6 Hazen zijn herkauwers maar hebben geen gespleten hoeven en gelden daarom voor jullie als onrein. 7 Zwijnen hebben wel volledig gespleten hoeven maar herkauwen niet en gelden daarom voor jullie als onrein. 8 Eet geen vlees dat van zulke dieren afkomstig is en raak hun kadavers niet aan. Ze gelden voor jullie als onrein.
9 Alles wat in het water leeft, in de zee of in de rivieren, en vinnen en schubben heeft, mag je eten. 10 Maar alle kleine en grote waterdieren zonder vinnen of schubben gelden voor jullie als oneetbaar. 11 Je mag er niet van eten; ook hun kadavers moet je als weerzinwekkend beschouwen. 12 Alle waterdieren zonder vinnen en schubben gelden voor jullie als oneetbaar.
Zevendedags Adventisten kiezen er volgens mij voor geen varkensvlees te eten of ze zijn helemaal vegetarisch.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:52 schreef Knip het volgende:
Het is genoegzaam bekend dat Joden en Moslims uit religieuze overwegingen geen varkensvlees eten. In de Bijbel staan ook voorschriften over eten in Leviticus 11
[..]
Ik heb nog nooit gehoord van Christenen die vanwege hun geloof geen varkensvlees eten.
Paulus schrijft er vrij uitgebreid over. Hij meent eigenlijk dat het geen issue meer is:quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:52 schreef Knip het volgende:
Worden deze voorschriften in de Christelijke wereld niet nageleefd, ook niet onder de fundi's?
En wat te denken van paling. Een waterdier zonder vinnen en schubben. Zijn er misschien strenggelovige Urker vissers die vanwege de Bijbel niet op paling willen vissen?
Of zijn deze voedingsvoorschriften in het NT allemaal herroepen. Zo ja, waar staat dat dan?
Handelingen 10 (= apostelgeschiedenis) uit de staten vertaling.quote:9 En des anderen daags, terwijl deze reisden, en nabij de stad kwamen, klom Petrus op het dak, om te bidden, omtrent de zesde ure.
10 En hij werd hongerig, en begeerde te eten. En terwijl zij het bereidden, viel over hem een vertrekking van zinnen.
11 En hij zag den hemel geopend, en een zeker vat tot hem nederdalen, gelijk een groot linnen laken, aan de vier hoeken gebonden, en nedergelaten op de aarde;
12 In hetwelk waren al de viervoetige [dieren] der aarde, en de wilde, en de kruipende [dieren], en de vogelen des hemels.
13 En er geschiedde een stem tot hem: Sta op, Petrus! slacht en eet.
14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Heere! want ik heb nooit gegeten iets, dat gemeen of onrein was.
15 En een stem [geschiedde] wederom ten tweeden male tot hem: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken.
16 En dit geschiedde tot drie maal; en het vat werd wederom opgenomen in den hemel.
Even daarvoor gaat het om het nuttigen van brood met onreine handen, wat volgens de Joden niet mag. Voors staat in Handelingen 10 een visioen van Petrus beschreven:quote:Niets dat van buitenaf in de mens komt kan hem onrein maken, het zijn de dingen die uit de mens naar buiten komen die hem onrein maken.
Dit wordt meestal uitgelegd dat er voor christenen geen verbod op varkensvlees is.quote:Maar hij kreeg honger en wilde iets eten. Terwijl er eten voor hem werd klaargemaakt, werd hij gegrepen door een visioen. 11 Hij zag hoe vanuit de geopende hemel een voorwerp dat op een groot linnen kleed leek aan vier punten op de aarde werd neergelaten. 12 Op het kleed bevonden zich alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel. 13 Hij hoorde een stem zeggen: ‘Ga je gang, Petrus, slacht en eet.’ 14 Maar Petrus antwoordde: ‘Nee, Heer, in geen geval, want ik heb nog nooit iets gegeten dat verwerpelijk of onrein is.’ 15 En voor de tweede maal hoorde hij de stem: ‘Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.’ 16 Tot driemaal toe hoorde hij de stem, en direct daarna werd het voorwerp weer in de hemel opgenomen.
Pas later komen hier ook dieren bij, maar dat is na de zondeval. Dat is Genesis 9:quote:Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel.’
De spijswetten later nuanceren dit weer. Sommigen zeggen dat dit uit nood geboren is, en dat het een concessie van God is omdat hij de mens het paradijs uitgejaagd had en het moeilijk was anders überhaupt voedsel te vinden, in deze tijd van overvloed is het niet meer nodig om dierlijk vlees te eten, en daarom verdient vegetarisme de voorkeur. Jezus wordt in het Nieuwe Testament ook niet als vleeseter neergezet, hooguit eet hij soms vis.quote:3 Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef ik je, zoals ik je ook de planten heb gegeven.
Varkensvlees bederft snel, en varkensvlees moet je door en door verhitten. Vandaar dat je varkensvlees nooit 'rare' eet, zoals een biefstuk wel – met rundvlees kan dat. Deels is het dus geen Goddelijk gebod maar gewoon praktische levenservaring.quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:23 schreef koningdavid het volgende:
Ik ben niet echt een expert op dit gebied maar de spijswetten hadden volgens mij, net als bijvoorbeeld de besnijdenis, ook een hygiënisch nut.
Jezus niet direct (niet tijdens zijn leven op aarde), maar God wel, waarbij Jezus gelijk is aan God: (3 personen 1 God).quote:Op zaterdag 10 november 2007 17:13 schreef Super7fighter het volgende:
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom 99,99% van de christenen gewoon varkensvlees eet terwijl Jezus het verbod op het eten van varkensvlees uit OT nooit opgeheven heeft:
Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen... (Matteus 5-17-20)
Worden de woorden van Jezus gewoon naast zich neergelegd of kan men de verleiding van bijv. varkensvlees niet weerstaan?
quote:Op zaterdag 10 november 2007 17:43 schreef Deliah het volgende:
[..]
Jezus niet direct (niet tijdens zijn leven op aarde), maar God wel, waarbij Jezus gelijk is aan God: (3 personen 1 God).
Deuteronomium 14 vers ,"en het varken, want hij 'deelt zijn hoef' "... In Jesaja 62 vers 4 wordt het ook door God veroordeeld.quote:Op zaterdag 10 november 2007 17:38 schreef Deliah het volgende:
Dat van dat niet eten van varkensvlees: was dat iets wat door God is ingesteld: zoals de 10 geboden?
En waar staat dat precies in het oude testament: weet iemand dat?
Christenen hoeven zich er niet aan te houden omdat het weldegelijk is opgeheven.quote:Op zaterdag 10 november 2007 17:13 schreef Super7fighter het volgende:
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom 99,99% van de christenen gewoon varkensvlees eet terwijl Jezus het verbod op het eten van varkensvlees uit OT nooit opgeheven heeft:
Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen... (Matteus 5-17-20)
Worden de woorden van Jezus gewoon naast zich neergelegd of kan men de verleiding van bijv. varkensvlees niet weerstaan?
Het oude, geschreven reglement, De Wet, is tenietgedaan, uitgewist en samen met Jezus aan de martelpaal genageld. Het heeft zijn doel gediend en heeft plaats gemaakt voor een nieuw verbond, een geestelijk verbond met Jezus als middelaar.quote:Kol 2
13 Bovendien heeft [God] U, ofschoon GIJ dood waart in UW overtredingen en in de onbesneden staat van UW vlees, met hem levend gemaakt. Hij heeft ons al onze overtredingen goedgunstig vergeven 14 en het met de hand geschreven document dat tegen ons [getuigde], hetwelk uit verordeningen bestond en tegen ons was, uitgewist; en Hij heeft het uit de weg geruimd door het aan de martelpaal te nagelen.
Bij en door Jezus' dood werd de Wet uitgewist en tenietgedaan.
---
Matth 26
28 want dit betekent mijn ''bloed van het verbond'', dat ten behoeve van velen vergoten zal worden tot vergeving van zonden.
Jezus' offer zou een nieuw verbond beklinken en het oude verbond was dus de Wet.
En ook staat hier dat het Jezus' bloed is dat vergeving van zonde direct mogelijk maakt, zonder extra verordeningen en dierenoffers zoals deze in de Wet stonden.
---
Rom 7.
6 Maar nu zijn wij ontslagen van de Wet, omdat wij zijn gestorven ten aanzien van datgene waardoor wij werden vastgehouden, opdat wij in een nieuwe betekenis slaven zouden zijn door de geest, en niet in de oude betekenis door het geschreven reglement.
Rom 6
14 Want de zonde mag geen meester over U zijn, omdat GIJ niet onder de wet staat, maar onder de onverdiende goedheid. {{vanaf Jezus' dood dus}}
Hebr. 12
24 en Jezus, de middelaar van een nieuw verbond, en het bloed der besprenkeling, dat op een betere wijze spreekt dan Abels [bloed].
Galaten 3
19 Waartoe dient dan de Wet? Ze werd toegevoegd om overtredingen openbaar te maken, totdat het zaad gekomen zou zijn aan wie de belofte was gedaan, en ze werd door bemiddeling van engelen door de hand van een middelaar overgebracht.
quote:Op zaterdag 10 november 2007 20:54 schreef Haushofer het volgende:
Tsja, je kunt geloven dat Paulus een alleraardigste strategie had om het Christendom te promoten door al die Joodse poespas af te schaffen, of je kunt geloven dat God een andere diëtist in de arm heeft genomen en daardoor die spijswetten niet meer nodig vond.
Lastig.
Het staat zwart op wit dat dit zou gebeuren, al voor de komst van Jezus.quote:31 „Zie! Er komen dagen”, is de uitspraak van Jehovah, „en ik zal stellig met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond sluiten; 32 niet een gelijk het verbond dat ik met hun voorvaders heb gesloten op de dag dat ik hen bij de hand vatte om hen uit het land Egypte te leiden, ’welk verbond van mij zijzelf verbroken hebben, alhoewel ikzelf hen als echtgenoot in eigendom had’,
Waarom denk je dat Jezus op een ezel Jeruzalem binnenrijdt?quote:Op zaterdag 10 november 2007 22:29 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Trouwens, niet alleen Paulus bericht erover.
Dit alles was al voor de komst van Jezus bericht in Jeremia:
[..]
Nee, onder Joden natuurlijk niet, dat snap ik. Onder heidenen die zich aangetrokken voelden tot het Jodendom wel. En die schenen er genoeg te zijn. Als jij een nieuwe stroming hebt binnen het Jodendom, en die wil je buiten Israël gaan promoten, dan maak je het je nieuwgevonden leden niet al te lastig. Mohammed had dat ook door; die eiste ook niet per direct een monotheïstisch geloof van zijn volgelingen. Omdat hij ook wist dat daarmee het grote deel zou afhaken ( wat ook gebeurde toen hij zijn monotheïstische visie wel doordrukte )quote:Enne, promoten? Onder Joden was dat afschaffen niet echt populair dus dat slaat in ieder geval nergens op.
Het hoeft niet, heur.quote:Waarom reageer ik hier eigenlijk op?![]()
Ik geloof dat dit niet eens alleen onder strenge Joden is ( 't is maar wat je streng noemt ); zoals ik begrepen heb zijn er ook zat gematigde Joden die die scheiding tussen "basar" en "chalav" houden. Ik heb me laten vertellen door een Israëlisch meisje dat op Israëlische universiteiten het heel normaal is om gescheiden kantines ed te hebben.quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:30 schreef Iblis het volgende:
Een deel van de wetten, zoals gij zult een bokje niet in de melk zijns moeders koken, lijkt me echter een veel sterker ritueel aspect gekregen. Dit leidt ertoe dat strenge Joden gescheiden keukens erop nanhouden...
Hier lijken voedingsvoorschriften minder belangrijk te worden gemaakt. Wat God gemaakt heeft, is goed, zolang het maar met dankbaarheid wordt aangenomen. Ook een stuk van Timotheüs 4 gaat hierover.quote:[Kol 2:16]Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.
Hier wordt geïmpliceerd dat vlees eten normaal is en min of meer beter is dan niet-vlees eten. Ook al mag je er niet over oordelen. (ik dacht dat Koningdavid deze al had genoemd.quote:1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |