De koeien hebben rokjes? Huh?

Ik wil nog even wat vertellen, ik wist niet goed of ik het kon plaatsen maar ik doe het toch gewoon. Gister waren we op een verjaardag en er was een meisje van Jolie haar leeftijd. We kennen haar en Jolie ging met haar spelen. Na een tijdje zag ik Jolie een beetje sip kijken, dus ik keek wat er gebeurde. Bleek dat het meisje Jolie probeerde op te jutten om stiekem chips en lekkers van de tafel te pakken maar ik had gezegd dat Jolie niet mocht. Jolie zei dat ook maar dat meisje zei steeds weer 'Doe maar als jou mama niet kijkt, dan doe je de handjes op je rug dan ziet ze het niet. Stiekem doe je het dan.' Jolie moest bijna huilen zag ik dus ik heb geprobeerd om ze af te leiden maar dat werkt bij ons nooit zo goed

Ik ben er niet zo goed in en Jolie die vertelde meteen wat er aan de hand was. 'Ik mag dat toch helemaal niet zomaar doen,' zei ze maar ze was duidelijk wel in de verleiding gebracht. En ik zei dat ze zich niet moest laten overhalen om dingen te doen die ze eigenlijk niet wil. Uiteindelijk gingen ze weer spelen en was het gewoon leuk.
Maar toen we naar huis gingen hoorde ik dat meisje weer tegen Jolie zeggen, 'Pak dan nog snel iets, nu kan je nog, doe je de handjes op de rug en eet je het straks op.' Ik was echt verbaasd over zulk gedrag bij een meisje van die leeftijd dus ik zei tegen de kinderen (ook tegen die van mij) dat ik het echt niet netjes vond. En dat als je moeder gezegd heeft dat je niets mag pakken, dat het dan ook niet mag. Wat de rest van de mensen ook zegt. Het meisje schrok echt heel erg, ze werd zelfs een beetje rood. Ik schrok er ook van. Ik wist niet dat ze zich al zo betrapt konden voelen ofzo op deze leeftijd. Had gedacht dat het allemaal nog anders was, zoals ze met elkaar omgingen. Ik vond het ook een sneu dat ik er iets van gezegd had, het is immers niet mijn kind maar het zat me echt niet lekker. Het was echt een beetje raar vond ik en ik vond ook dat ik mijn kind een beetje moest helpen. Lastig echt, vind ik. Zulke dingen, wanneer grijp je in en wanneer niet? En reageer ik dan niet te gevoelig omdat ik zie dat mijn kind zich staande moet houden, moet ze dat dan allemaal maar zelf uitvinden of moet ik dat sussen? Bah.