abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 november 2007 @ 17:27:06 #1
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_54340418
Ik heb zojuist Windows opnieuw geïnstalleerd. Op een andere harde schijf dan de vorige installatie. De situatie is als volgt:

• 160GB schijf met C:\, D:\ en E:\, op C:\ staat de oude Windows installatie, op D:\ en E:\ data als muziek enzo, moet bewaard blijven.
  • 40 GB schijf met F:\ waarop de nieuwe Windows staat.

De bedoeling: ik wil Windows alleen op de 40 GB schijf hebben met driveletter C:\. Ik wil de 160 GB schijf niet meer in partities opgedeeld hebben, maar gewoon 1 partitie van 160 GB, D:\ bij voorkeur.

Hoe kan ik dit het beste doen?
  • Vows are spoken to be broken
    Feelings are intense, words are trivial
    Pleasures remain, so does the pain
    Words are meaningless and forgettable
    pi_54340457
    UTFS.
      zaterdag 3 november 2007 @ 17:40:27 #3
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_54340664
    geeglo?

jostie?
    Huilen dan.
      zaterdag 3 november 2007 @ 17:42:18 #4
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_54340715
    Opdonderen.
    Vows are spoken to be broken
      zaterdag 3 november 2007 @ 17:43:39 #5
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_54340746
    Rechtsklik op Deze Computer, dan Beheer, dan Schijfbeheer, daar kan je C:\ verwijderen. Dan gebruik je een programma als Partition Magic om D en E samen te voegen en de overige vrije ruimte erbij te proppen.
    De 40 GB schijf moet je formatteren en Windows er opnieuw op knallen als je er C van wilt maken anders heb je veel kans dat je Windows niet meer werkt.
    pi_54340769
    PartitionMagic does the trick. Click.
    pi_54340785
    als je het gewoon met driveletter veranderen van windows doet kan je problemen krijgen omdat het de partitie is waar je programma's op staan hoor.

Had tenminste eerst de C: weggehaald voor je opnieuw geinstalleerd had, zo kon je tenminste met een propere install vertrekken ipv met een half fucked up systeem omdat je al moet gaan prutsen met de driveletters...

1 tip voor als het enkel de windows is die al geinstalleerd is: neem dat half uurtje tijd dat je gaat verliezen door opnieuw te installeren er maar bij, en herinstalleer de boel direct met de juiste driveletter ipv achteraf te beginnen prutsen.

Als je met 2 HD's werkt is het trouwens het makkelijkste eventjes die 160 gig los te koppelen, je installatie te doen en dan die 160 gig weer aan te sluiten, anders loop je het risico dat de boot-gegevens op die 160 gig schijf geschreven worden, en bij een eventuele format van die schijf moet je weer gaan prutsen om je XP weer in gang te krijgen.

De rest is idd partition magic, maar wel met een backup want partition magic durft wel eens steken te laten vallen...
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
      zaterdag 3 november 2007 @ 17:46:52 #8
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_54340829
    Volgens mij zal ik de 40GB partitie zelfs moeten verwijderen, of niet? En zoja, kan dat tijdens de installatie?

Kan ik met Partition Magic de 3 partities van de 160GB schijf samenvoegen en er D:\ van maken?
      zaterdag 3 november 2007 @ 17:47:52 #9
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_54340862
    Die 160GB schijf loskoppelen is inderdaad wel een goed idee.
    pi_54340868
    samenvoegen is PM werk.

Installatie is kwestie van ff de molex uit de 160 gig schijf halen, die 40 gig schijf volledig formatteren & zo je install doen. Dan ben je zeker dat alle systeemfiles op je 40 gig schijfje komen en dat je C: toegewezen krijgt voor je windows systeem.
      zaterdag 3 november 2007 @ 17:50:29 #11
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_54340914
    Als ik nu alles even zo laat als het is op de 160GB schijf en 'm loskoppel... De Windows partitie op mijn 40 GB schijf krijgt dan C: als driveletter. Daarna stop ik de stekkers weer in de 160 GB schijf en start weer op, wat doet Windows met de partities op die schijf? Die krijgen gewoon een vrije driveletter en ik kan ze benaderen?
      zaterdag 3 november 2007 @ 17:52:29 #12
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_54340966
    quote:
    Op zaterdag 3 november 2007 17:46 schreef Angel_of_Dth het volgende:
    Volgens mij zal ik de 40GB partitie zelfs moeten verwijderen, of niet? En zoja, kan dat tijdens de installatie?

Kan ik met Partition Magic de 3 partities van de 160GB schijf samenvoegen en er D:\ van maken?
    1: Ja, in dat blauwe DOS-achtig scherm dat je krijgt als je de Windows CD erin doet kan je die partitie verwijderen en een nieuwe maken
    2: Ja, maar verwijder eerst die oude Windows partitie want daar heb je dan toch niks meer aan.
      zaterdag 3 november 2007 @ 17:53:04 #13
    45622 merlin693
    Huh ! Asmodeus & me
    pi_54340982
    quote:
    De Windows partitie op mijn 40 GB schijf krijgt dan C: als driveletter.
    nee...want in de registry word nog steeds de oude drive letter verwijzing gebruikt en zal het dus niet werken

word echt een nieuwe install
      zaterdag 3 november 2007 @ 17:55:55 #14
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_54341046
    quote:
    Op zaterdag 3 november 2007 17:53 schreef merlin693 het volgende:

[..]

nee...want in de registry word nog steeds de oude drive letter verwijzing gebruikt

word echt een nieuwe install
    Nee, ik bedoel wel dat ik die opnieuw installeer.
    Dus als volgt:

Ik sluit af, en koppel mijn grote schijf los.
    Ik start op met WIndows cd, verwijder de huidige partitie, maar een nieuwe aan en zet daar Windows op.
    Als de installatie helemaal voltooid is sluit ik af, koppel de schijf weer aan het systeem en met Partition Magic ga ik daarop 1 partitie maken.
    WIndows staat op C:, optische drives zullen D: en E: krijgen, maar met Partition Magic of in Windows zelf maak ik van de partitie op de grote schijf D: en pas ik de optische drives aan.

Dat lijkt me wel de handigste methode, niet?
    pi_54341224
    quote:
    Dus als volgt:

Ik start op met WIndows cd, verwijder de huidige partitie, maar een nieuwe aan en zet daar Windows op.
    Als de installatie helemaal voltooid is sluit ik af, koppel de schijf weer aan het systeem en met Partition Magic ga ik daarop 1 partitie maken.
    WIndows staat op C:, optische drives zullen D: en E: krijgen, maar met Partition Magic of in Windows zelf maak ik van de partitie op de grote schijf D: en pas ik de optische drives aan.

Persoonlijk zou ik de 160 gig schijf eerst ff leeghalen (edit) en dan pas loskoppelen. Maar je bent al op de goede weg. Succes.
      zaterdag 3 november 2007 @ 18:03:16 #16
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_54341263
    Leeghalen is geen optie, staat ruim 45 GB aan muziek op die ik niet even op dvd ga branden.

Maar ja, zometeen maar even nogmaals Windows installeren. Bedankt voor de tips.
    pi_54341311
    Nouja eigenlijk is het ook niet echt nodig, maar persoonlijk zou ik die windows install enzo eraf gooien ivm bootfiles etc.
      zaterdag 3 november 2007 @ 18:08:31 #18
    152953 Sanderrrr
    De r bleef hangen
    pi_54341401
    quote:
    Op zaterdag 3 november 2007 17:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Dus als volgt:

Allereerst even de oude Windows partitie verwijderen in Schijfbeheer, anders krijgt ie misschien conflicten als er straks twee Windows partities zijn die allebei C:\ willen gebruiken.
    pi_54341454
    quote:
    Allereerst even de oude Windows partitie verwijderen in Schijfbeheer, anders krijgt ie misschien conflicten als er straks twee Windows partities zijn die allebei C:\ willen gebruiken.
    dat bedoelde ik ja
      zaterdag 3 november 2007 @ 18:17:38 #20
    187674 Sigmund666
    Do not feed the Residents
    pi_54341626
    Start>configscherm> systeembeheer>schijfbeheer.
    U heeft de issues, ik heb de tissues.
    Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
      zaterdag 3 november 2007 @ 18:32:48 #21
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_54341859
    quote:
    Op zaterdag 3 november 2007 18:08 schreef Sanderrrr het volgende:

[..]

Klinkt als een goed idee om die even te verwijderen. Maar dan met PM want in Schijfbeheer mag ik geen systeemvolume verwijderen.
    pi_54341928
    quote:
    Op zaterdag 3 november 2007 18:08 schreef Sanderrrr het volgende:

[..]

Maakt niet uit.

Als je in een systeem waar een windows op geinstalleerd staat ineens met een andere harde schijf toekomt die ook de C: heeft (di het geval als je de 2de harde schijf pas na de installatie aankoppelt) dan gaat de windows zelf altijd de C: houden, en een andere beschikbare letter aan die schijf geven en geen rekening houden met de C: die de schijf daarvoor had.
    Gelukkig maar dat dit zo is, anders zou het betekenen dat als jij met een USB stick die E noemt bij mij toekomt, dat ik al een probleem heb aangezien ik tot en met de K kwijt ben voor mijn harde schijven, dvdbranders & virtual drives.
      zaterdag 3 november 2007 @ 18:50:55 #23
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_54342145
    googlen

slotje.

opgetyftlost
    Huilen dan.
      zaterdag 3 november 2007 @ 19:19:57 #24
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_54342703
    Ok, het is gelukt. En ik hoefde inderdaad niet mijn C: partitie te verwijderen. Die gaf geen problemen. Ik had wel nog die installatie kunnen opstarten, ik kreeg de keuze voorgeschoteld.

Nu de 160 GB schijf inrichten enzo, maar dat moet wel lukken. Dank voor de tips.
      zaterdag 3 november 2007 @ 19:38:27 #25
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_54343195
    jammer..
    Huilen dan.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties