abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54267174
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 16:50 schreef baNEEL het volgende:

[..]

en hoe zit dat dan als ik met een karretje achter mijn fiets fiets in het donkel?
Dan heb je opeens een fiets met 2 achterwielen en moet het lichtje aan de linkerkant...

edit: owja, vergeet niet je achterband dan consequent middenband te noemen...

[ Bericht 10% gewijzigd door the_disheaver op 30-10-2007 18:27:24 ]
pi_54267409
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 16:25 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Welk deel van het woord "achterlicht" snap je niet?!
Kom je wel achter als iemand achter je langs wil rijden en je achterwiel meeneemt...
  woensdag 31 oktober 2007 @ 06:45:49 #63
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_54277226
Oh en ik maar denken dat het voeren van verlichten op de fiets ervoor was om zichtbaar te zijn voor het overige verkeer. Maar schijnbaar is er nog een andere reden als je beboet kunt worden voor een iets te hoog hangend of knipperend licht.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  woensdag 31 oktober 2007 @ 12:34:05 #64
168007 Chulaa
Kroketten regeren de wereld!
pi_54281893
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 11:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Standaardisatie van verlichting is bedoeld om SNEL te kunnen herkennen wat-wat-is... Te hoge verlichting maakt het afstand schatten lastiger, en dat geknipper is bij een stoplicht net een kerstboom...
klopt
-Was going to takeover the world today but instead decided to spin on chair shouting WEE!!!
-From Belgium
  woensdag 31 oktober 2007 @ 12:49:54 #65
3542 Gia
User under construction
pi_54282129
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 06:45 schreef DionysuZ het volgende:
Oh en ik maar denken dat het voeren van verlichten op de fiets ervoor was om zichtbaar te zijn voor het overige verkeer.
Volgens mij voer je ook verlichting om zelf iets te kunnen zien, bijvoorbeeld op slecht verlichte wegen of paden.
quote:
Maar schijnbaar is er nog een andere reden als je beboet kunt worden voor een iets te hoog hangend of knipperend licht.
Knipperende lichtjes zijn gewoon irritant voor andere weggebruikers. Dat kan de aandacht afleiden. Okay, zien ze jou wel, maar misschien te laat dat de auto voor hun remt. Oftewel, het gaat niet om wat voor jou alleen veilig is, als fietser, maar ook om de veiligheid van andere weggebruikers.

Als er zo'n 5 fietsers bij een oversteekplaats staan te knipperen, reken maar dat dat de aandacht van automobilisten trekt. Levensgevaarlijk, dus.

Overigens vind ik ook de blauwachtige koplampen op sommige auto's nogal irritant. Als er een auto achter me zit en me verblindt met die kutlichten via mijn binnenspiegel, dan zet ik mijn spiegel zodanig dat het licht meteen recht terugschijnt. Echt zwaar irritant.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 13:29:07 #66
8369 speknek
Another day another slay
pi_54282753
Veel van die op-clip-lichtjes zijn te zwak om goed de weg te verlichten, ze zijn puur voor een stadsomgeving om jezelf kenbaar te maken. Ik ben het wel met je eens dat ze het knipperen en xenonlampen bij auto's mogen verbieden, maar ik vind dat gezeur van een boete als je lampje niet precies op je achterspatbord zit behoorlijk overdreven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_54283510
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 11:16 schreef Market_Garden het volgende:

[..]

Het is dan dus ook de be doeling die handlichtjes op je fiets te bevestigen en niet op jezelf.

Knipperende lichten ben ik het mee eens, dat is gewoon onzin.. Maar of je licht nou op kleren zit of op je fiets.. BIG DEAL!
Afgezien van die halve meter bagagedrager die je niet ziet.
De grrotste onzin zit hem in het niet meer:
Ok je kunt geen knipperende kerstboomverlichting om je nek hangen.
Maar knipperend lichtje op de tas van ee voetganger maakt hem ook zichtbaar , of een lichtgevende armband....die moet je nu af gaan doen op de fiets?
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_54283601
Aan jassen en tassen en petten en kragen... nah, dan is de kans te groot dat er net wat voor hangt, of dat het lampje alleen vanuit een bepaalde hoek zichtbaar is, etc. Krijg je altijd discussies over. Niet zo'n gek idee dus om verlichting gemonteerd aan de fiets verplicht te stellen .

Knipperen valt juist goed op toch, waar het om gaat? En je doet langer met je batterijtje.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 14:46:27 #69
3542 Gia
User under construction
pi_54284065
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 13:29 schreef speknek het volgende:
maar ik vind dat gezeur van een boete als je lampje niet precies op je achterspatbord zit behoorlijk overdreven.
Niemand heeft het over het spatbord! Op de bagagedrager gemonteerd is ook goed. Een degelijke lamp die aan het stuur vastzit, mag ook gewoon. Het gaat puur en alleen om de kleine ledlampjes, 2,95 bij de blokker (per twee), die men tegenwoordig overal los heeft bungelen. Op zich mag je die wel dragen, maar het voldoet niet als fietsverlichting, en terecht. Het maakt je eigen zicht niet beter.

Ik geloof dan ook niet dat het gaat om een verbod op die lampjes, hoewel dat wmb wel ingeperkt mag worden, het zijn ondingen, maar om het feit dat ze niet als fietsverlichting gelden.
Heb je wel een lampje, je bent zichtbaar, maar je hebt geen fietsverlichting, terwijl dat verplicht is. Dus een bekeuring.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 15:00:44 #70
331 Merel
Be here now.
pi_54284358
Maar als je zo'n LED-lampje aan je fiets vastmaakt, mag het dan wel?
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
  woensdag 31 oktober 2007 @ 15:04:27 #71
3542 Gia
User under construction
pi_54284435
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 15:00 schreef Merel het volgende:
Maar als je zo'n LED-lampje aan je fiets vastmaakt, mag het dan wel?
Achter denk ik wel. Daar zorgt het alleen voor om gezien te worden.
Voorlicht niet. Dat is onvoldoende om zelf iets te kunnen zien.
pi_54284500
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 15:04 schreef Gia het volgende:

Achter denk ik wel. Daar zorgt het alleen voor om gezien te worden.
Voorlicht niet. Dat is onvoldoende om zelf iets te kunnen zien.
Als fietser zie je voldoende vanwege de straatverlichting. Een fietslamp is dus niet primair bedoeld om de straat te verlichten (hoewel dat soms wel handig is).
pi_54292430
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 14:46 schreef Gia het volgende:

[..]

Niemand heeft het over het spatbord! Op de bagagedrager gemonteerd is ook goed. Een degelijke lamp die aan het stuur vastzit, mag ook gewoon. Het gaat puur en alleen om de kleine ledlampjes, 2,95 bij de blokker (per twee), die men tegenwoordig overal los heeft bungelen. Op zich mag je die wel dragen, maar het voldoet niet als fietsverlichting, en terecht. Het maakt je eigen zicht niet beter.

Ik geloof dan ook niet dat het gaat om een verbod op die lampjes, hoewel dat wmb wel ingeperkt mag worden, het zijn ondingen, maar om het feit dat ze niet als fietsverlichting gelden.
Heb je wel een lampje, je bent zichtbaar, maar je hebt geen fietsverlichting, terwijl dat verplicht is. Dus een bekeuring.
Dus een lampje van 2,95 is als je hem op je jas/tas whatever monteert onzichtbaar, maar wanneer je hem op je zadel gooit is hij opeens zichtbaar? En goede lamp met magneet voor eenvoudige montage aan je jas, die is niet zichtbaar?

Goedzichtbaarheid is belangrijk, niet de plaats waar een lampje geplaats zou mogen worden..
pi_54293030
tvp
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54293930
Punt 1: een fiets moet goed verlicht en herkenbaar zijn in het donker. Ook met een stevige koplamp: ik heb als fietser ook wel eens bijna een andere fietser van de sokken gereden, omdat ik hem niet zag aankomen.

Punt 2: in het donker zijn afstanden er moeilijk te schatten en voorwerpen amper te herkennen. Ik heb een hekel aan automobilisten, maar als ik er zelf een ben, merk ik hoe slecht fietsers zichtbaar zijn.

Punt 3: een constant rood licht op bagagedragerhoogte en een constant wit licht op stuurhoogte zijn duidelijk herkenbaar als deel van een fiets. Als automobilist kijk je amper op fietserschouderhoogte, want daar verwacht je geen lichtje. Ook zijn knipperlichten erg verwarrend, want die zijn de helft van de tijd uit, dus de afstand is nog moeilijker te schatten dan van een constant licht. Die rare lichten en plaatsen dwingen tot nadenken en extra goed kijken, wat erg gevaarlijk is.

Punt 4: een auto weegt al gauw 1.000 kg en rijdt al gauw 30 km sneller dan een fietser. En is dus een levensgevaarlijk ding.

Punt 5: het geknipper van de lichtjes kan bij mensen die daarvoor gevoelig zijn een epileptische aanval uitlokken.

Zeker in het donker is het belangrijk om duidelijk te zijn. Een lichtje op de jas is beter dan helemaal niks, maar gewone fietsverlichting is gewoon duidelijk beter. In onzekere situaties als slecht licht en schemering zijn vaste en bekende patronen een zeker houvast. Afwijken daarvan is gevaarlijk voor degene die afwijkt.

Helaas: als fietser met een lichtje op je jas ben je niet het centrum van de wereld! Je bent gewoon een onzichtbare en onherkenbare sukkel, die vroeg of laat van de sokken gereden wordt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54294057
quote:
Op donderdag 1 november 2007 00:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]dwingen tot nadenken en extra goed kijken, wat erg gevaarlijk is.
kuch
pi_54294082
quote:
Op donderdag 1 november 2007 00:22 schreef Kees22 het volgende:
Punt 5: het geknipper van de lichtjes kan bij mensen die daarvoor gevoelig zijn een epileptische aanval uitlokken.
Goh, vandaar zoveel ongelukken achter auto's die hun knipperlicht gebruiken...
pi_54294279
quote:
Op donderdag 1 november 2007 00:32 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Goh, vandaar zoveel ongelukken achter auto's die hun knipperlicht gebruiken...
Haha, wel eens gezien hoe snel die kutlichtjes knipperen en hoe langzaam een richtingaanwijzer knippert? Ik heb geen aanleg voor epilepsie, maar dat zenuwegeknipper vind ik ook niet om aan te zien.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54294331
quote:
Op donderdag 1 november 2007 00:30 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

kuch
Zoals ik al schreef: ik ben geen vriend van automobilisten. Maar heb jij zelf wel eens vanuit een auto gezien hoe fietsers rondrijden?
Juist als je geen hoge pet op hebt van automobilisten, zou je uit welbegrepen eigenbelang goed zichtbaar noeten willen zijn.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 1 november 2007 @ 07:36:46 #80
3542 Gia
User under construction
pi_54295657
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 15:08 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Als fietser zie je voldoende vanwege de straatverlichting. Een fietslamp is dus niet primair bedoeld om de straat te verlichten (hoewel dat soms wel handig is).
Duh, er zijn zat onverlicht, of slecht verlichte fietspaden. Je bent verplicht een fatsoenlijke lamp op je fiets te hebben, zodat je ook op slecht verlichte wegen goed zicht hebt.

En de smoes "daar kom ik nooit" gaat niet op, maar dat snap je zelf denk ik ook wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')