abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38905205
quote:
Op donderdag 15 juni 2006 23:53 schreef MaximumRush het volgende:
Dag mensen, ik wou even hier een beeld dat men heeft van Iran recht zetten.

Dit is namelijk het beeld dat men heeft van Iran:

[afbeelding]
....
Op zich prima land om op vakantie te gaan. Mensen met ervaring?
nu het nog kan
pi_38905320
quote:
Op donderdag 15 juni 2006 23:53 schreef MaximumRush het volgende:
Dag mensen, ik wou even hier een beeld dat men heeft van Iran recht zetten.

Dit is namelijk het beeld dat men heeft van Iran:

<knip>foto</knip>

Dit is hoe Iran er echt uitziet:

<knip>hoop foto's</knip>

Op zich prima land om op vakantie te gaan. Mensen met ervaring?
wat een gelul... alsof Iran alleen maar uit grote steden bestaat en door rijke mensen bevolkt wordt...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_38905386
En wat bracht je ertoe dit topic te openen? Vakantieplannen, van Iraanse afkomst of ben je er net zelf geweest?

Meer hierover in: Iran

Arnout24 is ondertussen 109?
pi_38905476
Nee, maar 99 van de 100 mensen denken dat Iran er zo uitziet:

Vol met zulke mensen:

Ik ben er tot nu toe 4 keer op vakantie geweest en vind het echt een prachtig land. Erg gastvrije mensen daar. Ik heb wel foto's voor mensen die geïnteresseerd zijn.
pi_38905728
maximumrush heeft wel gelijk, maar je moet je wel realiseren dat het niet overal zo is, maar voor een grote land als iran is het ook onmogelijk om net als bijv nederland bijna overal wegen en stoepen te hebben.

en over de mensen.. de jongeren worden steeds meer tegen de islamistische cultuur, het zijn maar een paar kloothommels die iedereen dwingt geloof met het priveleven te mengen.
alleen de oude generatie is nu eventjes zo.. het blijft wel een rotland om in te leven, speciaal voor vrouwen, geloof me, je ziet ze op die foto wel met hun hoofddoek losjes over hun hoofd, maar als ze zonder hoofddoek lopen worden ze meegesleurd door de politie, ik ben zelf iraans en ben een aantal jaren geleden hiernaartoe gevlucht.. nederland is veeel beter.
  vrijdag 16 juni 2006 @ 00:22:39 #7
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_38905773
Damn, wat zijn Iraanse vrouwen ook mooi, dat blijkt maar weer wanneer ze hun hoofddoekje zodanig draperen dat hun haarlokken zichtbaar zijn..
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
  vrijdag 16 juni 2006 @ 01:02:54 #8
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_38906524
Het is je gelukt!
pi_38910501
Denken echt heel veel mensen dat de op één na grootste olie exporteur van de OPEC een arm land is? Ik denk dat dat best wel meevalt hoor.
pi_38910763
Mooie mensen! Gave foto's!

Een paar jaar geleden zat ik er over te denken een rondreis te maken (georganiseerd)... is er alleen nog niet van gekomen en nu vind ik het er eigenlijk een beetje onrustig. Met die vage president en het kernprogramma, hmmm... misschien wordt het hier in media erg overdreven, maar feit is wel dat de Amerikaanse oorlogsmachine weer iets te gretig naar dat land kijkt.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  vrijdag 16 juni 2006 @ 11:25:01 #11
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_38912676
Mooie foto's. Maar, zijn die 'andere' foto's niet ook gemaakt in Iran?

Wat is die hoge toren in aanbouw eigenlijk?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_38914682
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 11:25 schreef De_Hertog het volgende:
Mooie foto's. Maar, zijn die 'andere' foto's niet ook gemaakt in Iran?

Wat is die hoge toren in aanbouw eigenlijk?
Welke foto's bedoel je?

Dat is de Milad toren, 435 meter hoog moet ie worden. Eind 2007 zal die af zijn.
  vrijdag 16 juni 2006 @ 12:47:44 #13
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_38914984
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 12:37 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Welke foto's bedoel je?

Dat is de Milad toren, 435 meter hoog moet ie worden. Eind 2007 zal die af zijn.
De foto's waarvan anderen denken dat Iran 'alleen maar dit' is. Er is zeker welvaart, maar de inkomsten uit de olie worden zeker niet altijd even eerlijk verdeeld, bedoel ik. net als in bijvoorbeeld Saudi-Arabie.

Die toren is wel imposant trouwens. En met de bovenkant al iets meer af ziet het er ook beter uit. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Milad_Tower
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 16 juni 2006 @ 14:06:29 #14
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_38917642
Lijkt me erg gaaf om een keer naartoe te gaan!
Is het een beetje te doen om daar zelfstandig (ongeorganiseerd) rond te reizen? Is het eigenlijk een duur land om te verblijven in hotels? Hoe is het om als buitenlandse vrouw daar te zijn (moet je dan ook de hele tijd een hoofddoek om)? Is contact met de bevolking een beetje mogelijk (taal, veiligheidsdiensten?)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 16 juni 2006 @ 17:43:06 #15
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_38925232
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 00:11 schreef MaximumRush het volgende:
Nee, maar 99 van de 100 mensen denken dat Iran er zo uitziet:

[afbeelding]

Vol met zulke mensen:

[afbeelding]

Ik ben er tot nu toe 4 keer op vakantie geweest en vind het echt een prachtig land. Erg gastvrije mensen daar. Ik heb wel foto's voor mensen die geïnteresseerd zijn.
Nou, die eerste foto vind ik meer bij Indonesie passen dan bij Iran.

Douwe had toch wilde plannen om eens de ongerepte natuur van Iran te bezoeken?
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_38926537
Dat komt omdat het ook geen foto's zijn van Iran die met die modderhuisjes.
pi_38935920
Tsjah... alleen die ayatollah's en die president vind ik niet zulke figuren...

Verder ziet t er wel goed uit, had ik niet verwacht
pi_38936046
iranese vrouwen in Theran

zaterdag 17 juni 2006 @ 18:04:31 #19
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_38948652
Ok, leuke foto's (stad lijkt erg op Beirut trouwens, zo), maar misschien is wat informatie ook aardig, ValenciaHola....
Ik vroeg hierboven al: Is het een beetje te doen om daar zelfstandig (ongeorganiseerd) rond te reizen? Is het eigenlijk een duur land om te verblijven in hotels? Hoe is het om als buitenlandse vrouw daar te zijn (moet je dan ook de hele tijd een hoofddoek om)? Is contact met de bevolking een beetje mogelijk (taal, veiligheidsdiensten?)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_38958278
Iran heb ik al langer in het vizier om eens te bezoeken. Geweldig land lijkt het me. Ik vind het alleen zo jammer dat mensen zo raar reageren als je zegt dat je eens Iran zou willen bezoeken. De meeste mensen (in mijn omgeving dan) associeren Iran met de taferelen die zich afspelen in Irak of ze vinden het een 'eng' land vanwege het beeld dat de media ons voorschoteld over dat (vermeende) nucleaire programma.

Het leuke is dat de vrouwen in Iran hun hoofddoek niet helemaal over hun hoofd trekken. Ik heb begrepen dat ze dit demonstratief doen en het wordt verder ook gewoon geaccepteerd wordt. Echter, buitenalandse vrouwen worder wel geacht zich te verkleden in een lange jurk met hoofddoek. Misschien wel een minpunt voor de vrouwelijke bezoekers mits het er 30 graden is.

Wel is alcohol er verboden. Maar om dat nu zo gek te vinden... In Singapore is kauwgom niet te verkrijgen en verboden. Verder staan hotels 'droog' en staan de locals te popelen om toeristen te ontvangen. In de spits stond in het reisgedeelte een artikel over het hedendaags Iran, met Teheran in het bijzonder:

http://digi.spitsnet.nl/2006-04-24/1024/ Pagina 6 en 7

Een ontzettende handige site:
http://www.hansrossel.com/reisgids/iranPR.html

Met reisverhalen handige informatie etc..

Verder is dit ook wel leuk: De weblog van correspondent Thomas Erdbrink die in Teheran woont:

http://www.onzemaninteheran.com/

Al met al zeker een heel boeiend land wat zeker de moeite waard is om te bezoeken.
  zondag 18 juni 2006 @ 12:23:59 #21
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_38966978
Een Iran topic!
Heb inderdaad het 'wilde' plan om eens naar Iran te gaan. Op de een of andere manier facineert het me enorm.

Mooie foto's ook!
pi_38992352
er zitten hele mooie foto's bij zeg, cool!!!
pi_38992709
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 23:13 schreef Zephyrus het volgende:
Het leuke is dat de vrouwen in Iran hun hoofddoek niet helemaal over hun hoofd trekken. Ik heb begrepen dat ze dit demonstratief doen en het wordt verder ook gewoon geaccepteerd wordt. Echter, buitenalandse vrouwen worder wel geacht zich te verkleden in een lange jurk met hoofddoek. Misschien wel een minpunt voor de vrouwelijke bezoekers mits het er 30 graden is.
Dat is onzin. Buitenlandse vrouwen lopen daar net zo rond. Ze worden toch beschouwd als buitenlanders, het maakt voor hun niks uit hoe ze zich kleden.
pi_39001596
quote:
Op maandag 19 juni 2006 07:30 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Dat is onzin. Buitenlandse vrouwen lopen daar net zo rond. Ze worden toch beschouwd als buitenlanders, het maakt voor hun niks uit hoe ze zich kleden.
Ik heb diverse keren gelezen (o.a. in reisverhalen...etc) dat buitenlandse vrouwen iets over hun hoofd moesten trekken en eventueel ook een jurk aantrekken, zodra ze zich op straat begeven.
quote:
...Het land wordt nog nauwelijks door toeristen aangedaan, hetgeen o.a. veroorzaakt wordt door de kledingvoorschriften voor de vrouw...
(Bron)

Ter illustratie:
Een Lufthansa crew die zich na de landing in Teheran heeft omgekleed (zie onderschrift)
http://www.flickr.com/photos/winklerw/131755918/

Wat overigens niet wegneemt dat Iran zeker het beoeken waard is!
pi_39152374
klinkt goed, Iran. Is wel een idee voor volgend jaar ofzo!!
De meeste mensen denken inderdaa dat Iran zoiets is als Irak, vooroologs, mideleuws, vrouwen stellen niets voor enzo. Maar dit lijkt me keitof!!
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  Moderator vrijdag 23 juni 2006 @ 17:04:32 #26
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_39154217
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 16:10 schreef sieske het volgende:
De meeste mensen denken inderdaa dat Iran zoiets is als Irak, vooroologs, mideleuws, vrouwen stellen niets voor enzo.
Ik weet niet of de meeste mensen dat denken. 'Middeleeuws' komt bij mij in ieder geval zeker niet op, als ik aan Iran denk. Maar vrouwen zijn in Iran inderdaad minder waard dan mannen. En als homostelletje zou ik ook nog maar even wachten met een bezoek aan Iran, tenzij je het geen punt vindt om jezelf te verloochenen.
Wel lees je in achtergrond-reportages dat de moderne Teheraanse bevolking de religieuze politie spuugzat is. (het is ook eigenlijk een dicatuur van de onderklasse). Ze permitteren zich steeds meer vrijheden. Al kan dat soms tot zeer grote problemen leiden.

Het lijkt mij een prachtig land, dat zeker! Ik wist ook niet dat je daar zo makkelijk naar toe kon, als westerling, maar er zijn zelfs allerlei rondreizen te boeken bij bekende bureaus als Koning Aap en Djoser.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_39157997
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:13 schreef Zephyrus het volgende:

[..]

Ik heb diverse keren gelezen (o.a. in reisverhalen...etc) dat buitenlandse vrouwen iets over hun hoofd moesten trekken en eventueel ook een jurk aantrekken, zodra ze zich op straat begeven.
[..]
Ik las je post als in, Iraanse vrouwen mogen lekker lopen zoals ze willen maar buitenlandse vrouwen niet. Maar buitenlandse vrouwen zijn in Iran gelijk aan Iraanse vrouwen, ze worden soms zelfs hoger gezien.
  vrijdag 23 juni 2006 @ 20:02:40 #28
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_39158684
Maar hoe zit dat dan precies met die hoofdbedekking? Ik lees ook vaak genoeg dat een groot deel van de bevolking geen hoofddoek draagt, en dat dat eigenlijk ook geen probleem is...
pi_39159207
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 19:37 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Ik las je post als in, Iraanse vrouwen mogen lekker lopen zoals ze willen maar buitenlandse vrouwen niet. Maar buitenlandse vrouwen zijn in Iran gelijk aan Iraanse vrouwen, ze worden soms zelfs hoger gezien.
Ok, geeft niks volgens mij worden toeristen over het algemeen als bijzonderbeschouwd, wat gelijk weergeeft hoe vriendelijk de mensen zijn die daar wonen.
quote:
Maar hoe zit dat dan precies met die hoofdbedekking? Ik lees ook vaak genoeg dat een groot deel van de bevolking geen hoofddoek draagt, en dat dat eigenlijk ook geen probleem is...
Volgens mij is het voor elke vrouw gewoon verplicht om gesluierd over straat te gaan. Echter sommige vrouwen dragen hun sluier half over hun hoofd, zoals te zien is op bovenstaande foto's. Ik meen te hebben gelezen dat dit gewoon gedoogd wordt door de autoriteit. Binnenshuis mag iedereen doen wat hij/zij wilt. Zo zat het volgens mij ongeveer in elkaar.
quote:
Het lijkt mij een prachtig land, dat zeker! Ik wist ook niet dat je daar zo makkelijk naar toe kon, als westerling, maar er zijn zelfs allerlei rondreizen te boeken bij bekende bureaus als Koning Aap en Djoser.
Het is best makkelijk bereikbaar met 9 weeklijkse non-stop vluchten van KLM en Iran Air vanaf Schiphol. om nog maar te wijgen over andere luchthavens in Europa
  vrijdag 23 juni 2006 @ 20:42:17 #30
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_39159811
Waarom komen bijna alle vluchten daar om 02:00 uur aan? Baggertijd
pi_39181993
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 20:42 schreef Douwe het volgende:
Waarom komen bijna alle vluchten daar om 02:00 uur aan? Baggertijd
Is wel een logische verklaring voor. Zal wel liggen aan de vliegtijden, bijvoorbeeld KLM vertrekt aan het begin van de avond, komt aan Teheran en vertrekt daar in het holst van de nacht en komt daardoor weer in de ochtend aan op Schiphol voordat de meeste vluchten vertrekken zodat passagiers over kunnen stappen op andere vluchten voornamelijk richting verre bestemmingen. (Europese vluchten hebben een hogere frequentie per dag in tegenstelling tot verdere vluchten die slechts 1 of 2 keer per dag vliegen). Zoiets zal het wel zijn.
  zaterdag 24 juni 2006 @ 20:46:13 #32
97745 Thorical
finding a way
pi_39187741
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 20:02 schreef Douwe het volgende:
Ik weet niet of je een vrouw bent maar ik zou me zeker "degelijk"aankleden. Je krijgt er al mededelingen voor,voordat je land met het vliegtuig.
pi_39271379
is eten daar duur? Bij de reis van Djoser En KOning Aap zitten geen maaltijden. Daarvoor moet je extra geld meenemen, maar hoeveel per dag ongeveer (in euro's). Weet iemand dat?
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_39281869
een land die een president heeft die de holocaust ontkent moet iedereen gelijk boycotten..
Schande! Jammer dat er ook enkele normale mensen tussen zitten maar het grotendeel daar in Iran is niet wat hier boven weergegegeven is met foto's.
pi_39283379
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 00:17 schreef sieske het volgende:
is eten daar duur? Bij de reis van Djoser En KOning Aap zitten geen maaltijden. Daarvoor moet je extra geld meenemen, maar hoeveel per dag ongeveer (in euro's). Weet iemand dat?
5/6 euro per persoon.
pi_39296765
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 16:10 schreef sieske het volgende:
De meeste mensen denken inderdaa dat Iran zoiets is als Irak, vooroologs, mideleuws, vrouwen stellen niets voor enzo. Maar dit lijkt me keitof!!
Meeste mensen denken ook dat de hoofdtaal Arabisch is terwijl dat Farsi is, Arabisch wordt juist maar door weinig mensen gesproken. Ook veel mensen spreken Engels.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_39296846
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 00:17 schreef sieske het volgende:
Dat staat er in de uitgebreide reisbeschrijving vast bij. Even downloaden op hun sites.
pi_39298966
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 13:09 schreef Lassekjus het volgende:
een land die een president heeft die de holocaust ontkent moet iedereen gelijk boycotten..
Schande! Jammer dat er ook enkele normale mensen tussen zitten maar het grotendeel daar in Iran is niet wat hier boven weergegegeven is met foto's.
President is inderdaad gek, verder moet je je niet al te blind staren op de Amerikaanse propagandamachine. Maar je hebt wel een punt, die president spoort niet... gelukkig neemt niemand (buiten Iran) deze man serieus. Ik maak me meer zorgen over vreemde presidenten die wel serieus worden genomen.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_39299137
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 21:24 schreef Levitation het volgende:

[..]

President is inderdaad gek, verder moet je je niet al te blind staren op de Amerikaanse propagandamachine. Maar je hebt wel een punt, die president spoort niet... gelukkig neemt niemand (buiten Iran) deze man serieus. Ik maak me meer zorgen over vreemde presidenten die wel serieus worden genomen.
Mwah, binnen Iran zijn er ook maar weinig mensen die hem serieus nemen...
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_39299579
Koning Aap biedt een inderdaad een vreselijk prachtige reis aan als ik de route zo eens bekijk! Helaas hangt er ook een behoorlijk prijskaartje aan. Kras reizen biedt ook een reis aan naar Iran. 10 Dagen voor ¤998,- . Stukken goedkoper dan Koning Aap en Djoser, maar bij Aap of Djoser krijg je wel meer te zien.

http://www.kras.nl/vakantie/trip.htm?tripid=18044&

Wat betreft geld en andere handige info, bekijk de Lonely Planet eens. Hier o.a. prijzen van wat zaken: http://www.lonelyplanet.c(...)ddle-east/iran/money

Als ik naar de prijs van een fles 1,5 liter water kijk, is dat 2500 Rial en dat is volgens de currency converter dus ongeveer 22 cent!! Is dat echt zo? In dat geval betaal je voor benzine 6 cent per liter!
pi_39300548
Dat zou best kunnen ja. In Jemen kostte een flesje water omgerekend ook geen drol. Ik had ben toen maar vruchtensapjes (guave ) gaan drinken om nog een beetje door het gewisselde geld heen te raken.
pi_39307375
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 21:37 schreef Zephyrus het volgende:
Als ik naar de prijs van een fles 1,5 liter water kijk, is dat 2500 Rial en dat is volgens de currency converter dus ongeveer 22 cent!! Is dat echt zo? In dat geval betaal je voor benzine 6 cent per liter!
Klopt, alleen het water uit de kraan is daar schoon genoeg. Dat kan je gewoon drinken.

En in de zomervakantie was benzine nog 2 cent per liter
  Moderator woensdag 28 juni 2006 @ 15:27:21 #43
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_39323140
Ik heb een Iraanse collega die wel eens gaat skiën in een plaats op een paar uur rijden van Teheran. Zal eens vragen of hij wat foto's wil plaatsen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 2 juli 2006 @ 16:58:15 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39451640
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 18:04 schreef Hik het volgende:
Ik vroeg hierboven al: Is het een beetje te doen om daar zelfstandig (ongeorganiseerd) rond te reizen?
Ja dat gaat prima, al was het verkrijgen van een visum enigzins tricky (mijn aanvraag is 2x afgewezen).
Iran ontmoedigt individueel reizen omdat ze groepsreizen beter onder controle hebben. Dit is precies de reden waarom je beter individueel kunt reizen.
Er moet altijd een Iranier voor jou instaan, anders krijg je geen visum. Ik heb een dame van een Iraans reisbureau in NL bereid gevonden om voor mij in te staan.
quote:
Is het eigenlijk een duur land om te verblijven in hotels?
Niet duur, maar ook niet super goedkoop omdat buitenlanders volgens de wet in US$ moeten betalen voor hotels. Ik betaalde meestal iets van US$20 voor een nette hotelkamer met eigen badkamer + TV. Dat was een paar jaar geleden.
Overigens stonden een paar hotels mij toe (tegen de regels) om wel in Iraans geld betalen, wat neerkomt op een prijsverlaging van 50% omdat ik op straat voor de helft van de officiele koers kon wisselen.
quote:
Hoe is het om als buitenlandse vrouw daar te zijn (moet je dan ook de hele tijd een hoofddoek om)?
Hoofddoek is wettelijk verplicht.
Overigens is dat een groot voordeel voor reizende vrouwen omdat je dan niet direct als toerist wordt herkend. Ik ken geen alleenreizende vrouwen die Iran hebben bezocht en ben er ook geen tegen gekomen.

Ontmoetingen met mannen zullen voor jou mogelijk problematisch zijn, maar met vrouwen is geen probleem. In het openbaar vervoer worden de plaatsen zo ingedeeld dat vrouwen nooit naast mannen zitten, tenzij ze ermee zijn getrouwd. Als alleen de stoel naast jou nog vrij is en er komt een man de bus in dan zal hij nooit naast jou gaan zitten maar hij zal aan een getrouwde man in de bus vragen of zijn echtgenote naast jou kan zitten zodat hij op de stoel naast die man kan plaatsnemen.
quote:
Is contact met de bevolking een beetje mogelijk (taal, veiligheidsdiensten?)
Ja dat is prima mogelijk. Ik heb zelf meerdere zeer leuke, interessante (en leerzame) ontmoetingen gehad met Iraniers. Zij zijn erg nieuwsgierig naar buitenlanders. Ik was enigzins verbaasd hoe open sommigen in een privé situatie tegen mij over politiek praatten. Als je alleen reist heb je heel veel gelegenheid tot dit soort ontmoetingen. Denk alleen al aan de urenlange busreizen door het land...
Taal is wel een probleem (weinig Iraniers spreken Engels) maar je komt regelmatig hoogopgeleiden / studenten tegen die wel Engels spreken.

Hoewel Iran erg 'streng' is zijn de meeste heilige plaatsen gewoon voor toeristen toegankelijk. Verder vond ik Iran en Iranezen kwa temperament dichter bij Turkije staan dan bij Arabische landen (hoewel er in Iran ook een Arabische minderheid woont). Iraniers zijn wat relaxter en minder temperamentvol dan Arabieren (dat is tenminste mijn indruk). Muziek e.d. staat ook dichter bij Turkse dan Arabische cultuur.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_39472435
quote:
Verder vond ik Iran en Iranezen kwa temperament dichter bij Turkije staan dan bij Arabische landen (hoewel er in Iran ook een Arabische minderheid woont). Iraniers zijn wat relaxter en minder temperamentvol dan Arabieren (dat is tenminste mijn indruk). Muziek e.d. staat ook dichter bij Turkse dan Arabische cultuur.
Dat komt omdat Turken en Iraniers (Perzen) historische, genetische en culturele banden met elkaar hebben. In de middeleeuwen heeft de Selchoeks Turkse Rijk Perzie geregeerd. De leiding en de militaire macht bestond uit Turken en de bevolking uit Perzen. De Selchoeken zijn later verhuist naar Anatolie waar ze eeuwen later de Ottomaanse Rijk hebben gesticht. Daarbij hebben ze niet alleen Iran beinvloed maar zijn ze zelf ook beinvloed door de Perzische cultuur. Raciaal zijn ze tijdens de Selchoekse rijk ook vermengd. Daarom lijken Turken en Iraniers veel op elkaar.

Daarbij bestaat Iran voor de helft van de bevolking uit Azerbaicaanse Turken (30 miljoen) die dus Turks spreken. Iran heeft een provincie Zuid-Azerbaican. De Azerbaicanen en Turkmenen die in Iran wonen (dus 30 miljoen) zijn grotendeels afstammelingen van de Selchoekse Turken.

Jaarlijks gaan ca. 1 miljoen Iraniers trouwens op vakantie naar Turkije.
  maandag 3 juli 2006 @ 15:02:02 #46
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39475126
quote:
Op zondag 2 juli 2006 16:58 schreef SeLang het volgende:
lekker uitgebreid antwoord
Thanks!
  maandag 3 juli 2006 @ 15:35:15 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39476243
quote:
Op maandag 3 juli 2006 13:29 schreef delapoko het volgende:

[..]

Dat komt omdat Turken en Iraniers (Perzen) historische, genetische en culturele banden met elkaar hebben. In de middeleeuwen heeft de Selchoeks Turkse Rijk Perzie geregeerd. De leiding en de militaire macht bestond uit Turken en de bevolking uit Perzen. De Selchoeken zijn later verhuist naar Anatolie waar ze eeuwen later de Ottomaanse Rijk hebben gesticht. Daarbij hebben ze niet alleen Iran beinvloed maar zijn ze zelf ook beinvloed door de Perzische cultuur. Raciaal zijn ze tijdens de Selchoekse rijk ook vermengd. Daarom lijken Turken en Iraniers veel op elkaar.

Daarbij bestaat Iran voor de helft van de bevolking uit Azerbaicaanse Turken (30 miljoen) die dus Turks spreken. Iran heeft een provincie Zuid-Azerbaican. De Azerbaicanen en Turkmenen die in Iran wonen (dus 30 miljoen) zijn grotendeels afstammelingen van de Selchoekse Turken.

Jaarlijks gaan ca. 1 miljoen Iraniers trouwens op vakantie naar Turkije.
Het klopt dus

Wat betreft dat laatste: Turken zijn volgens mij de enigen die geen visum nodig hebben om Iran te bezoeken.

Iran heeft trouwens veel te bieden aan de cultureel ingestelde toerist. Het was werkelijk bizar om in m'n uppie rond te lopen op Persepolis, wat toch een van s'werelds belangrijkste acheologische sites is.
Mijn reisverslagen
  maandag 3 juli 2006 @ 16:55:44 #48
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39478492
quote:
Op maandag 3 juli 2006 15:35 schreef SeLang het volgende:
Iran heeft trouwens veel te bieden aan de cultureel ingestelde toerist. Het was werkelijk bizar om in m'n uppie rond te lopen op Persepolis, wat toch een van s'werelds belangrijkste acheologische sites is.
Wat dat betreft was Libanon (Baalbek) ook een aanrader!
pi_39479984
quote:
Op maandag 3 juli 2006 15:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het klopt dus

Wat betreft dat laatste: Turken zijn volgens mij de enigen die geen visum nodig hebben om Iran te bezoeken.

Iran heeft op cultureel en historisch gebied enorm veel te bieden. Stel je eens voor, een paar duizend jaar Perzie. Helaas is Iran vanwege de oliepolitiek teruggeschoten naar de vorige eeuw. Er zijn bewijzen dat de vader van Khomeini van Britse afkomst is die een hoge positie had in Britisch Petrol. Allemaal vieze spelletjes. Jammer. Ik heb een goede Iraanse vriend en hoe meer je naar hem luistert hoe meer je tot de conclusie komt dat Iran geregeerd wordt door de Britten die tegen de oliepolitiek van de VS is. Vooral in de jaren 70.

De huidige Ayatollah is trouwens van Azerbaicaanse (Turkse) afkomst. Dus een Turk die Iran regeert. Raar maar waar.
pi_39480140
Wat is er nou uiteindelijk nog van Bam gered na de aardbeving?
  zaterdag 8 juli 2006 @ 03:43:12 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39625990
Als je je als een hoer gedraagt wordt je natuurlijk ook als een hoer behandeld

http://dump.geenstijl.nl/mediabase/2076/c5418384/index.html
Mijn reisverslagen
pi_39679886
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 03:43 schreef SeLang het volgende:
Als je je als een hoer gedraagt wordt je natuurlijk ook als een hoer behandeld

http://dump.geenstijl.nl/mediabase/2076/c5418384/index.html

Geweldig
  maandag 24 juli 2006 @ 20:03:16 #53
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_40142398
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 00:08 schreef DutchTrain het volgende:
En wat bracht je ertoe dit topic te openen? Vakantieplannen, van Iraanse afkomst of ben je er net zelf geweest?
Check: Yes is een censuurblad
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_40142522
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 00:22 schreef Kopstoot het volgende:
Damn, wat zijn Iraanse vrouwen ook mooi, dat blijkt maar weer wanneer ze hun hoofddoekje zodanig draperen dat hun haarlokken zichtbaar zijn..
In huis dragen ze geen hoofddoeken!
Dit is verplicht als ze naar buiten gaan, of het nu nog zo is of niet, weet ik niet, maar er was een tijd dat 1 haarlok buiten de hoofddoek de dames gevangenisstraf opleverde.
Thuis zijn ze vaak bezig met uitgebreide make up en chique kleding en lopen ze meestal zonder hoofddoeken!
Als ze op vakantie zijn in andere landen dragen ze ook geen hoofddoeken.
Alleen de mensen van het platteland gaan zo gekleed, ook binnenshuis
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_40146186
paar foto's van iraanse provincies

Isfahan

foto
foto
foto
foto
foto

Perspolis
foto
foto
foto
foto

Mazandaran (noord Iran)
foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto

Kashan stad van 1001 nacht

foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto

qom
foto

weer terug naar Tehran

foto
foto
foto
foto

foto
foto
foto

[ Bericht 12% gewijzigd door DutchTrain op 24-07-2006 23:24:15 (een fotootje is leuk... met de nadruk op é&) ]
pi_54259195
Ik zat in NWS het volgende topic te lezen: Hoe reeel is de kans dat de VS Iran gaat aanvallen?

Is er iemand van Fok recentelijk nog in Iran geweest en kan hij/zij er iets over vertellen? Ik vond in de topiclijst bij de sticky's nog wel een topic uit 2004, maar die kan niet meer gekickt worden.

Iran is naast Noord-'Korea een land wat ik erg graag zou willen bezoeken. Ik heb zeer sterk het idee dat de media het 'boze' Iran sterk overdrijven en ik zou dit graag eens met eigen ogen willen bekijken voordat die gekke islamitische revolutie weer eens omver geworpen wordt.

Iemand?
pi_54259949
Ik was niet van plan daar mn bek open te trekken
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 11:09:32 #59
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54260272
quote:
Beroep Beroepsgokker
Dan kan je wel naar Iran!
censuur :O
pi_54260797
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 11:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dan kan je wel naar Iran!
Ik durf de gok wel te nemen
pi_54261919
Een vriend van me is er 2 keer voor zn werk geweest (petrochemische industrie) Nou zie je dan wel datgene wat je zakenrelaties je laten zien natuurlijk, maar hij vond teheran een erg mooie stad, en in de bergen rondom de stad zijn veel leuke eettentjes te vindendie je zonder hulp van een local nooit zou ontdekken. Zijn beeld was in ieder geval positief en aangenaam verrast!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 2 november 2007 @ 07:54:28 #62
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_54308356
Ik heb een paar jaar geleden een maand door Iran gereisd....

...en ik ben nergens ter wereld zulke vriendelijke en gastvrije mensen tegengekomen! Echt waar!
pi_54308700
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 07:54 schreef thedunno het volgende:
Ik heb een paar jaar geleden een maand door Iran gereisd....

...en ik ben nergens ter wereld zulke vriendelijke en gastvrije mensen tegengekomen! Echt waar!
Ik zag laatst een documentaire op de bbc en die kwamen tot dezelfde conclusie én lekkere vrouwen
  maandag 5 november 2007 @ 09:37:11 #64
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_54373971
Voor wie het interesseert: Ik heb wat foto's van Iran online staan
Foto's van Iran mei 2003

Enkele previews

Ik denk dat enkele foto's veel mensen zal verassen dat ze in Iran zijn genomen ;-)

[ Bericht 39% gewijzigd door thedunno op 05-11-2007 13:11:25 ]
  maandag 5 november 2007 @ 20:20:42 #65
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_54388203
quote:
Op maandag 5 november 2007 09:37 schreef thedunno het volgende:
Voor wie het interesseert: Ik heb wat foto's van Iran online staan
Foto's van Iran mei 2003

Enkele previews
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik denk dat enkele foto's veel mensen zal verassen dat ze in Iran zijn genomen ;-)
Iran en gras zijn inderdaad niet echt dingen die je vaak in 1 zin zult noemen . Mooie foto's . Ik heb laatst ook ergens een stukkie gelezen over Iran. Bleek ook dat de jeugd daar heel wat afneukt (achter de schermen dat wel..)
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 7 november 2007 @ 01:04:19 #66
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_54420398
prachtig
  woensdag 7 november 2007 @ 01:17:07 #67
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_54420538
Je vliegt al voor
total for all travellers 523.33 EUR

retour A'dam - Teheran kom ik na 5 minuten zoeken op. Dat is goed te doen
pi_54420554
Sjonge jonge foto;s oplepelen uit de tijd van de sjah is geen probleem wel ts?
Zo is iran dus nu niet meer!
Ten tijde van de sjah was iran een modern land, en ja iran is mooi, behalve dat regime wat er nu regeert!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_54424657
quote:
Op woensdag 7 november 2007 01:18 schreef zhe-devilll het volgende:
Zo is iran dus nu niet meer!
Ten tijde van de sjah was iran een modern land, en ja iran is mooi, behalve dat regime wat er nu regeert!
In de tijd van de sjah waren er nog niet echt mogelijkheden om zulke goeie kwaliteit te fotograferen + Kijk eens naar het OV en dat soort dingen

De sjah is al weg sinds de islamitische revolutie in 1979
  donderdag 8 november 2007 @ 11:01:49 #70
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_54451023
quote:
Op woensdag 7 november 2007 01:18 schreef zhe-devilll het volgende:
Deze opmerking begrijp ik niet. Welke foto's bedoel je precies?
pi_54645374
Zo mooi
pi_54646461
Wat een prachtige foto's. vooral de eerste!

Heb je die ook in highres? Voor mn achtergrond?
pi_54650013
Paar jaar terug had het weinig gescheeld of ik was overland naar Iran gegaan - ik was van plan om vanuit de balkan per boot naar Georgie te gaan, dan Armenie en van daaruit in ieder geval het westen van Iran (Persepolis, Isfahan) pakken en dan terug via Turkije.

Helaas moest ik door verplichtingen in Litouwen en Finland naar het noorden afbuigen en is het er (nog) nooit van gekomen. Toch wil ik het nog een keer gaan doen - ik heb teveel Herodotus, Arrianus en Umar Khayyam gelezen om het links te laten liggen.

En tja, die blaataap van een Ahmadinejad - hij en Bush verdienen elkaar, sterker nog, ze hebben elkaar nodig - beide hebben ranzige binnenlandse problemen waar ze met een buitenlandse vijand aandacht vanaf proberen te leiden. Ik hoop alleen dat ze niet heel Iran meesleuren in iets echt gevaarlijks. Iig is de gemiddelde Iranier die ik ken een stuk minder wereldvreemd of aggressief dan de gemiddelde amerikaan, en die zijn op hun beurt voor het overgrote deel een stuk minder erg dan wat algemeen in Europa aangenomen wordt. En mbt kernwapens en dreiging enzo - de laatste keer dat Iran/Persie in woord en daad gevaarlijk was voor de bredere wereld was in de tijd van Byzantijns keizer Heraclius en Shah Khosrau II (die overigens beide door de Arabieren weggevaagd werden). Dat maakt ze een stuk vreedzamer dan alle huidige kernmachten. Vergeet ook niet dat ze grenzen aan Pakistan, een instabiel Sunnitisch kernmacht met een lange geschiedenis van vijandschap jegens Shiitisch Iran en daarbij horende aggressie. Ook herinneren ze zich levendig hoe het was om door Rusland bezet te zijn. Ik geloof er geen drol van dat Iran geen kernwapens ontwikkelt, maar Israel, Europa en de VS zijn ondanks alle geblaat niet de redenen ervoor. Die redenen zijn veel eenvoudiger en liggen veel dichter bij Iran zelf.
pi_54655140
Ja ik heb ook wel eens gehoord dat iran een van de mooiste landen is met de vriendelijkste mensen. Maar is het veilig voor een hollandse kaaskop om in deze periode naar iran op vakantie te gaan?
pi_54656234
http://search.lonelyplanet.com/ttsearch.do?Ntt=iran

Zelfs vrouwen alleen zijn er goed veilig
pi_54658937
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 17:25 schreef arjanus het volgende:
Ja ik heb ook wel eens gehoord dat iran een van de mooiste landen is met de vriendelijkste mensen. Maar is het veilig voor een hollandse kaaskop om in deze periode naar iran op vakantie te gaan?
Laten we het eens omdraaien, waarom zou het niet veilig zijn?

- internationale oorlog? Nope
- burgeroorlog? Nope
- afscheidingsbewegingen? De etnische Arabieren in het zuidwesten zijn minder vrolijk, maar toeristen lastigvallen? Nope
- criminaliteit? Het gebied ten oosten van Bam is riskant, maar tenzij je een handelaar bent die met Pakistan handelt kom je daar niet.
- racisme? Vast wel beetje, maar zoals bijna altijd heb je daar als blanke minder last van. Waarschijnlijk minder issue dan in UK of US
- vrouwonvriendelijk? Heikel punt, zoals het filmpje hierboven toont kan een westerse vrouw onbedoeld signalen afgeven waar de locals nogal ongewenst op reageren. Kwestie van a) met een betrouwbare man reizen en b) geen oogcontact of aandacht verlenen aan vreemde mannen of ernaast gaan zitten.
- non-moslims? Iran is nota bene bakermat van minstens een non-moslim godsdienst (Zoroastrianisme) en er wonen genoeg christenen. Zolang je respect toont voor het Islam geen probleem.
- politiek? Aangezien NL diplomatiek onbetekenend is boeit dat weinig. Bovendien zul je hooguit moeite hebben een visum te regelen, eenmaal in Iran zijn de mensen veel minder xenofoob dan je adhv hun president zou zeggen.
  vrijdag 16 november 2007 @ 21:04:00 #77
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_54660028
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 11:33 schreef kikoooooo het volgende:
Wat een prachtige foto's. vooral de eerste!

Heb je die ook in highres? Voor mn achtergrond?
Jep

http://upload.wikimedia.o(...)llage_of_Kilaneh.jpg
  maandag 19 november 2007 @ 16:22:02 #78
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_54718978
Hoe lang heb je nodig om in een rustig tempo wat highlights van Iran te bekijken?
pi_54723425
quote:
Op maandag 19 november 2007 16:22 schreef Hik het volgende:
Hoe lang heb je nodig om in een rustig tempo wat highlights van Iran te bekijken?
Ik denk zo'n 2 á 3 maanden. Ik heb in 1 maand behoorlijk wat gezien, maar nog steeds heel weinig. In 3 maanden zal je behoorlijk wat zien. Alleen Teheran (1500 km2)al is een stuk groter dan New York City (1214 km2) en Los Angeles (1290 km2).

Dan hebben we het nog niet gehad over steden zoals Shiraz, Isfahan en Mashad. Dat zijn de grootste steden. Dan hebben we het nog niet over de kleinere steden en dorpen die eigenlijk nog mooier zijn dan de grote steden. Plekken waar je het gevoel hebt in de verhalen van 1001 nachten beland te zijn.
  dinsdag 20 november 2007 @ 08:20:29 #80
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_54731757
quote:
Op maandag 19 november 2007 16:22 schreef Hik het volgende:
'Wat highlights' is een subjectief begrip. Wat voor de 1 een highlight is , is voor de ander minder interessant. De vorige poster noemt Teheran als een highlight. Ik vond dat vooral een overvol, druk, chaotisch betonnen monster. Zo snel mogelijk wegwezen!

Ik ben zelf 4 weken in Iran geweest en dit was voor mij voldoende om en goede indruk van het land te krijgen én redelijk wat highlights te zien. Ik ben bijvoorbeeld 2x 5 dagen in de bergen geweest. Dat waren voor mij highlights. Andere plaatsen zoals Mashad, Qom en Yazd heb ik moeten laten liggen. Ik hoef dat ook niet ieder blauw koepeltje te zien. Bam heb ik nog wel in volle glorie gezien!

De meeste wegen en busdiensten zijn overigens vrij goed in Iran. (het verkeer is overigens verschrikkelijk) Het is niet zo moeilijk rond te reizen. Voor de echt lange stukken kan je vrij goedkoop een binnenlandse vlucht nemen.
  dinsdag 20 november 2007 @ 09:34:47 #81
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_54732619
Het is ook een beetje suffe vraag natuurlijk. Wat ik bedoelde is dat ik niet het hele land (in één keer) hoef te zien, maar stel dat je een week of 3 hebt: is het dan niet de moeite waard, of kun je, als je je een beetje beperkt, toch een aardige indruk krijgen?
Overigens zou het niet mijn/onze eerste keer zijn in het MO, dus in dat opzicht hoeven we, zoals hierboven al zo mooi stond, "ook niet ieder blauw koepeltje" te zien...
pi_54734187
In 3 weken kan je genoeg zien. Ik zou wel richten op 1 of 2 steden, anders ben je de hele tijd aan het reizen.

Ik ga zelf in de lente een weekje naar Iran.
  dinsdag 20 november 2007 @ 13:28:44 #83
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_54737167
In 3 weken kan je genoeg zien. Een rondje Shiraz-yazd-Esfahan-Qom-Teheran bijvoorbeeld kan makkelijk. Als je tijd over heb is het ook zeer de moeite waard naar de Kaspische zee regio te gaan. Deze regio is een compleet contract met de rest van Iran.
pi_54744232
In hoeverre ben je als niet-Moslim in Qom welkom? Ik had begrepen dat vrijwel alle bezienswaardigheden daar Shia heiligdommen waren waar alleen gelovigen welkom waren?
  woensdag 21 november 2007 @ 14:49:30 #85
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_54761099

Even serieus, hoeveel mensen wisten dat het zo kon sneeuwen in Iran? . Wel grappig om het ook eens op een andere manier te zien als de doorsnee persfoto .
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_54764795
quote:
Op woensdag 21 november 2007 14:49 schreef fathank het volgende:
[ afbeelding ]

Even serieus, hoeveel mensen wisten dat het zo kon sneeuwen in Iran? . Wel grappig om het ook eens op een andere manier te zien als de doorsnee persfoto .
mijn vriendin komt uit armenie (buurland) en in de winter had ze daar vroeger zelfs tot -20 graden
  woensdag 21 november 2007 @ 19:49:03 #87
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_54766848
Voor de mensen die van plan zijn om op vakantie te gaan naar Iran:

Deze foto's moet je echt zien (Kish Island):

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=70088
  zaterdag 19 april 2008 @ 13:47:01 #88
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_58157906
Binnenkort waarschijnlijk naar Iran.
pi_58158062
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:47 schreef AryaMehr het volgende:
Binnenkort waarschijnlijk naar Iran.
Gaaf! Wil zelf ook zo graag, maar moet eerst ff een internationaal rijbewijs regelen zodat ik niet aan zo'n groep vast zit - zie je veel meer van het land/volk
pi_58493704
Leuk, een willekeurige, enorme stortvloed aan foto's van Iran. Het is me alleen niet helemaal duidelijk waarom.
Om te laten zien dat er ook in Iran dure bolides rondrijden? Jammer dat de (verkeers)regels door een reli-fanaticus worden gemaakt. Neemt niet weg dat ik er graag een keer wil rondkijken.
  maandag 5 mei 2008 @ 18:37:22 #91
207951 Ahmadinejjad
Iranian Power
pi_58495409
quote:
Op maandag 5 mei 2008 16:59 schreef aiello het volgende:
Leuk, een willekeurige, enorme stortvloed aan foto's van Iran. Het is me alleen niet helemaal duidelijk waarom.
Om te laten zien dat er ook in Iran dure bolides rondrijden? Jammer dat de (verkeers)regels door een reli-fanaticus worden gemaakt. Neemt niet weg dat ik er graag een keer wil rondkijken.
om je te laten zien dat Iran niet dat is wat je op Fox news of CNN ziet
Iranian Power in the Middle East
pi_58497845
quote:
Op maandag 5 mei 2008 18:37 schreef Ahmadinejjad het volgende:

[..]

Jij steunt Ahmadinejad?
pi_58498031
quote:
Op maandag 5 mei 2008 18:37 schreef Ahmadinejjad het volgende:

[..]

Dat wist ik wel, het beeld dat de media schetsen is nergens volledig objectief. Niet van Afrika, de Arabische wereld of waar dan ook. Neemt niet weg dat ik iets tegen mensen heb die graag oorlogstaal uitslaan. Bush hoort daarbij en Ahmadinejad zeker ook. Idioten zijn het, dus ik zou niet trots zijn om die naam te dragen.
Daarnaast heb ik een Israëlische stempel in mijn paspoort, wat het onmogelijk maakt een land als Iran te bezoeken zonder een nieuw paspoort aan te vragen. Ook al zoiets belachelijks.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 16:34:05 #94
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_62235604
Ok, dus Iran speelt nog steeds wel door mijn hoofd (en als ik dan net weer terugkom van een reis en er voorlopig alleen maar werkreizen in de planning staan ga ik weer een beetje nadenken ).
Mijn belangrijkste vraag gaat toch nog over kleding. Hoofddoekjes zijn verplicht, lees ik hierboven, maar ik hoor toch wel verschillende verhalen.
Wie kan me vertellen wat een hoofddoekje in de praktijk betekent: sommige mensen claimen dat je helemaal ingepakt moet; anderen zeggen dat een "model Benazir Bhutto" (nonchalant over het hoofd gegooid stukje stof) genoeg is. Het schijnt ook nogal uit te maken wáár je bent (volgens mij zijn veel bovenstaande foto's van Teheran, waarvan ik inderdaad hoorde dat het wat relaxter was)?
En hoe zit het met de rest van de kleding? Van top tot teen bedekt in donkere, dikke stoffen? Of is een lange broek met een lichte, lange tuniek (met lange mouwen) ook goed?

Ik wil heel graag een keer die kant op, maar zie er wel tegenop om mijn hele vakantie van top tot teen ingepakt te lopen...
pi_62235890
Ik hoorde inderdaad van iemand die een Iraanse partner heeft - en er dus geregeld komt - dat een hoofddoekje in Teheran nonchalant mag, maar daarbuiten is men strenger. Een lange broek mag, maar dan wel tot op de enkels (geen driekwartsbroeken). Slippers mogen ook, zolang tot de enkels dus maar bedekt is.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:12:02 #96
216580 Just-inn
komt net kijken
pi_62236549
quote:
Op woensdag 21 november 2007 19:44 schreef AryaMehr het volgende:

Iran kermenshah: (Volgens mij, weet niet zeker)

[ afbeelding ]

Dat is zeker niet in Iran:

http://images.google.nl/images?hl=nl&sa=N&tab=li&q=moraine+lake+banff

donderdag 9 oktober 2008 @ 09:07:23 #97
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_62252612
Even over hoofddoekjes en kleding in Iran.

Een paar jaar geleden ben ik samen met mijn vrouw (toen nog vriendin) in Iran geweest.
Ja, hoofddoekjes zijn verplicht maar een nonchalant over het hoofdgeslagen stukje stof volstaat echt in het héle land. Verder geldt voor buitenlandse vrouwen vooral dat ze ruimzittende bedekkende kleding moeten dragen. Op iedere bazar in Iran verkopen ze van die lichte 'overjasjes'. Het beste is er om ter plekke eentje te kopen. Daaronder kan je gewoon een normaal broek en t-shrit dragen.

Uitzonderingen zijn mischien alleen bepaalde heilige sites zoals moskeëen en mausoleums waar in een enkel geval een chador verplicht is. Hier zijn meestal chadors gewoon te leen. Een chador een een grote lap stof die je helemaal om je heen slaat en die je met je handen en tanden bij elkaar moet houden.

Ik als man kon gewoon in T-shirt over straat (korte broek is wel uit den boze). Niet eerlijk? nee inderdaad niet, maar het is nou eenmaal de realiteit.
pi_62267750
Ik ga over ongeveer 2 maanden voor 10 dagen naar Iran. Al 3 jaar niet geweest, dus even kijken of het erg veranderd is. Ik denk van wel, de laatste tijd is het wel heel erg hard gegaan.
  maandag 2 maart 2009 @ 23:33:34 #99
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_66637564
Een kleine update:

Interessante documentaire van een BBC verslaggever van Iraanse afkomst die terugkeert naar zijn vaderland:

pi_66662778
Ik ga eind april / begin mei een rondje Iran doen.

Leuk, die hoofddoekjes. Dames moeten bij de visumaanvraag een pasfoto met hoofddoekje aanleveren. En als je met de Iraanse luchtvaartmaatschapij vliegt wordt je geacht al vanaf het boarden je hoofd te bedekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')