abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54243488
ik heb heel vaak last van kapotte lampen.
de lamp op de overloop is al 2x vervangen dit jaar.
het keuken lampje gaat elk half jaar wel kapot.

misschien ligt het aan de kwaliteit, ik zal eens duurdere kopen als het nog eens gebeurd.

maar... gister gingen er weer twee lampen tegelijk kapot. dat vind ik best vreemd.
allebei in de slaapkamer.
langs 1 muur loopt zo'n elektriciteitsdraad.
met 1 lamp aan stekker.
1 vast aan de draad. (met 2 dure speciale lampjes, die al een keer zijn vervangen dit jaar)
1 verdeelstekker. (8 sloten) waar o.a. pc, monitor, printer, kleine switch en 1 lamp en 1 zo'n peertje.

dan een gips muur (met in de andere slaapkamer een laptop, radio en 2 lampjes.

nu gingen de 2 vet gedrukte lampjes gister kapot.
het peertje om 20.00uur, voordat ik alles aan gingen zetten (computer)
en de ander om 1:00uur, toen ik wat drinken ging halen.

alles stond beide keren uit behalve de switch.

van alles staan de switch, laptop, pc en 2 lampjes (1 in iedere kamer) vaak aan.
verder staat alles bijna altijd uit.

nu moet er ook nog bij zeggen dat toen ik vanmorgen mijn pc aanzette ik een foutmelding kreeg.
(windows kan niet starten er mist een file: system ofzo)
met de Windows CD heb ik dat opgelost maar kan dit te maken hebben met de lampjes?
de pc heeft nog tot 23:00uur gewerkt, maar toen is dus vlak daarna die andere lamp kapot gegaan. laptop werkt nog wel gewoon.

nu vroeg ik mij of dit normaal is, ik heb geen verstand van elektriciteit, maar kan er iets van een stoorzender zijn o.i.d.? of zijn het teveel apparaten bij elkaar?
of gewoon bad luck met lampjes?
"The sailor does not pray for wind, he learns to sail."
  maandag 29 oktober 2007 @ 13:51:55 #2
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_54243638
Misschien moet je de spanning eens laten meten. Misschien staat er wel teveel spanning op bij jou in huis..
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_54243642
Misschien handig om te melden wat voor lampjes er kapot gaan en hoe lang die aanstaat.

Laat je een gloeilamp elke dag 10 uur branden, dan is het te verwachten dat ie na 100 dagen zo'n beetje al de geest geeft (1000 uur is daarvoor wel reeel)
  maandag 29 oktober 2007 @ 13:53:28 #4
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_54243663
ONZ is op 49, dus gewoon serieus reageren, of gewoon wegblijven uit dit topic als je niets te melden hebt..
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_54243787
de gloeilamp staat vrijwel nooit aan. < 1 uur per maand, ik was bezig met de printer aan te sluiten en achter m'n bureau is het nogal donker dus op dat soort momenten gebruik dat lampje.
dit was een lampje dat ik op zolder vond dus dat kan best oud zijn.

de ander weet ik niet hoe je dat noemt, maar het heeft 2 puntjes die je in de lamp moeten pluggen en draaien en zover ik weet zijn dat goede lampjes. (15 euro per 2) en nog niet zolang geleden vervangen. 1 ging er dus kapot.
deze lamp staat zo'n 15 tot 20 uur per week aan, met vrij veel aan en uit.
lamp is +- 3 maanden oud.

maar wat ik dus het vreemdst vind is dat dit op 1 dag gebeurd en dat mijn pc zo'n kutmelding gaf, wat normaal nooit gebeurd.
pi_54243891
Je bedoeld een PL lamp?

Misschien is je voorschakelapparaat niet geheel op en top meer.
pi_54244196
@ buzzer
dat kan ik niet zelf doen zeker?

nee deze is het
pi_54244284
Ik heb er ook veel last van. Bij ons komt het door piekspanningen in het gebouw. Ik neem ook altijd de goedkoopste soort, want ze zijn binnen twee maanden toch wel kapot.

Een week of twee geleden was er ook zo'n dag dat alle vier de lampen in m'n kamer kapot gingen binnen een paar uur. Heel vreemd, maar kan er weinig aan doen.

Computer en andere aparatuur heb ik overigens achter een spanningsbeveiliging zitten, lijkt me wel zo verstandig.
pi_54244318
Gebruik spaarlampen,die gaan sowieso veel langer mee.....Maar woon je mischien vlakbij een machinefabriek of zo???Als je in dezelfde straat woont b.v. als die fabriek kunnen de motoren daar van grote piekspanningen terug geven aan de andere kabels die daar in de grond liggen,helemaal als dat er tig jaren ligt,omdat men vroeger daar niet zo op lette bij de aanleg....Is dat zo zou ik klagen bij Nuon of Essent of zo en eisen dat ze daar iets aan doen,of althans die fabriek moet zijn machinepark moderniseren......
pi_54244371
Halogeenlampjes moet je niet met je blote vingers aanraken, als je dat wel doet gaan ze stuk op een of andere manier.
pi_54244394
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 14:21 schreef Schuifpui het volgende:
Ik heb er ook veel last van. Bij ons komt het door piekspanningen in het gebouw. Ik neem ook altijd de goedkoopste soort, want ze zijn binnen twee maanden toch wel kapot.

Een week of twee geleden was er ook zo'n dag dat alle vier de lampen in m'n kamer kapot gingen binnen een paar uur. Heel vreemd, maar kan er weinig aan doen.

Computer en andere aparatuur heb ik overigens achter een spanningsbeveiliging zitten, lijkt me wel zo verstandig.
Heb je die in een geaard stopcontact zitten?
pi_54244406
Het lampje is een 230V halogeen. Deze zijn heel gevoelig voor trillingen. Je ziet ze ook vaak in spots verwerkt in een systeem of gipsplafond. Voordeel zou zijn dat je geen trafo nodig hebt. Maar dat voordeel is snel weg als je steeds lampjes moet vervangen. Vooral bij huizen met houten vloeren, die de trilingen doorgeven aan het onderliggende plafond, zie je vaak uitval. Gebruik hier dus 12v halogeen.

Gr Johan
pi_54244493
Erg bekend probleem.

Bij ons gaan lampjes ook nooit langer mee dan drie maanden. Ik koop altijd die redelijke dure sfeerlichten.
Ook last van flikkerende lampen op de gang en de wc.
Een periode lang gingen hier de televisies ook spontaan aan en uit. Of het geluid ging uit zichzelf in sneltempo van hard naar zacht en weer terug. Vond het op den duur een beetje spooky worden. Maar dat gedonder met die televisies is gelukkig na een half jaar vanzelf opgehouden.
Op vrijdag 16 november 2007 11:36 schreef Buschetta het volgende:
Je bent nu officieel een crimineel
pi_54244557
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 14:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Heb je die in een geaard stopcontact zitten?
Nee die hebben we hier niet, maar die van mij kan ook op een niet geaard stopcontact volgens de handleiding. M'n pc problemen waren overigens met die nieuwe spanninsbeveiliging direct verholpen. Ik had daarvoor heel regelmatig blauwe schermen en andere rare dingen met geluid e.d. Sinds ik dit ding heb doet alles het prima.
pi_54244583
ja dat flikkeren herken ik ook.
niet enorm en misschien is een klein beetje normaal.

@ hitbit
kan ik 12 V lampjes gebruiken in de zelfde soort soort lamp waar ik het oude lampje in heb gedaan?

@ Computeraddic
nee woon ik een gewoon huis.

en trillingen heb ik ook niet last van.
pi_54244921
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 14:38 schreef roburt het volgende:
ja dat flikkeren herken ik ook.
niet enorm en misschien is een klein beetje normaal.

@ hitbit
kan ik 12 V lampjes gebruiken in de zelfde soort soort lamp waar ik het oude lampje in heb gedaan?

@ Computeraddic
nee woon ik een gewoon huis.

en trillingen heb ik ook niet last van.

Als je zeker wil zijn van het type (voltage): 12V halogeen heeft meestal 2 dunne pennetjes die je in een voetje steekt, 220V halogeen heeft een verdikking aan het uiteinde en deze druk/draai je vast en is dan vergrendelt. Niet met elkaar uitwisselen en lukt ook niet omdat de voetjes afwijken.
pi_54246569
Neem ene paar TL buizen.
pi_54247171
Hier in huis op 1 dag een DVD speler en 2 lampen overleden, bij de overburen voeding van PC doorgefikt (op zelfde dag dus).

Veel apparaten hier in huis geexplodeerd (CDRomspeler, het bewijs dat mythbusters er wel eens naast zit, 2 strijkbouten, 2 dvdspelers, mixer, ...)

Beetje spanningspieken denk ik
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_54247192
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 14:33 schreef Troubles. het volgende:
Erg bekend probleem.

Bij ons gaan lampjes ook nooit langer mee dan drie maanden. Ik koop altijd die redelijke dure sfeerlichten.
Ook last van flikkerende lampen op de gang en de wc.
Een periode lang gingen hier de televisies ook spontaan aan en uit. Of het geluid ging uit zichzelf in sneltempo van hard naar zacht en weer terug. Vond het op den duur een beetje spooky worden. Maar dat gedonder met die televisies is gelukkig na een half jaar vanzelf opgehouden.
Dat geluid heeft onze vorige tv gehad.. Welke (net als vele lampen) te jong is heen gegaan

(Grote Philips breedbeeld, net 4 geworden )
La derecha oprime, la izquierda libera
  maandag 29 oktober 2007 @ 17:34:20 #20
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_54247577
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 14:28 schreef HitBit2005 het volgende:
Het lampje is een 230V halogeen. Deze zijn heel gevoelig voor trillingen. Je ziet ze ook vaak in spots verwerkt in een systeem of gipsplafond. Voordeel zou zijn dat je geen trafo nodig hebt. Maar dat voordeel is snel weg als je steeds lampjes moet vervangen. Vooral bij huizen met houten vloeren, die de trilingen doorgeven aan het onderliggende plafond, zie je vaak uitval. Gebruik hier dus 12v halogeen.

Gr Johan
Probleem dat ik ondervond was de korte afstand die de 12v versies hebben. Spotjes kan je niet al te ver van elkaar plaatsen. Althans, bij de winkels waar ik kwam. Aangezien ik er niet tig in mijn kamer wou hebben gekozen voor de 230V versie.

Hier valt het nog wel enigzins mee met de uitval gelukkig. Heb dezelfde als op de foto.
De standaard lampjes die meegeleverd waren zijn wel al allemaal binnen 2 maanden gesneuveld, ondanks dat het licht niet gek veel aanstond. Nu de philips lampjes erin zitten en branden op 1 na allemaal al meer dan een half jaar.
Ook in de gang gaan ze hooguit 1x per jaar stuk. Sommige zitten er al 2 jaar in..
  maandag 29 oktober 2007 @ 20:28:43 #21
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54250982
Oud huis misschien?

Ik woon in een 45 jaar oud huis, met oude bedrading in de muren, en had tot een jaar geleden ook last hiervan.....elke 3 a 4 weken moest ik wel weer een lamp vervangen ergens, ik werd er gek van.

En toen begonnen ze in California ook wat meer milieubewuster te worden en begonnen ze spaarlampen te promoten, dus ik een stel van die spaarlampen gehaald..... En alle lampen waarin nu spaarlampen zitten (intussen een stuk of 8) heb ik nog nooit hoeven te vervangen!

Bespaard nog eens stroom en milieu ook nog op de koop toe.

Maar wat ik me dus afvraag.... heeft een spaarlamp een soort bescherming die beschermd tegen stroompieken etc? Het gebeurde bij mij altijd als ik de lamp aandeed, en ik denk dat het komt omdat in de eerste halve seconde ofzo er meer stroom dan normaal naar toe vloeit ofzo....

Oude huizen. Tja....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 29 oktober 2007 @ 20:35:04 #22
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_54251126
halogeenspotjes kunnen die hun warmte wel kwijt anders gaan ze zeer snel kapot. ook als ze niet goed opgehangen zijn
ze moeten rechjt naar benede hangen.
Remlof is een Spellings Nsb'er
  maandag 29 oktober 2007 @ 20:51:10 #23
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_54251534
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 20:35 schreef B_BOY het volgende:
halogeenspotjes kunnen die hun warmte wel kwijt anders gaan ze zeer snel kapot. ook als ze niet goed opgehangen zijn
ze moeten rechjt naar benede hangen.
Als dat zo is, waarom verkopen ze dan richtbare halogeenlampen..
  maandag 29 oktober 2007 @ 21:30:58 #24
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54252493
Onzin natuurlijk, een halogeenlamp hoeft niet recht naar beneden te hangen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:42:04 #25
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_54265687
Koop een netfilter of ga klagen bij je energieleverancier.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')