abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56227780
Hallo, ik heb altijd al van dieren gehouden, vroeger hadden we honden katten maar dat is nu niet meer mogelijk, iets kleiners daarentegen wel vind ik althans. Mijn vader denkt dat ik er niet meer voor kan zorgen etc na een paar maanden, dat de nieuwigheid ervan af is wat niet zo is, want ik vind dieren leuk. Vandaag was ik in de dierenwinkel en zag ik een aantal hele lieve cavia's niet zo duur. Ik wil er echt eentje, maar moet mijn vader nog zien over te praten Maar een paar vraagjes

Kunnen ze tegen lang alleen zijn ? Als je ze met zn 2en zet
Hoeveel moet je ze verschonen zeg maar, het voedsel en wat moet je nog meer doen per dag/week ?
Wat kan ik het beste er allemaal bij kopen ?
En kun je gewoon in je huis zetten of gaat dat stinken ( volgens mij niet, maar dat argument gebruikt mijn vader )

Ik wil het liefst nog wel jonge cavia's zeg maar, die in de winkel waren ook nog jong, maar waar kan ik ze het beste kopen?
pi_56228135
Ik had weer wat goede foto's nodig om als 'hoofdfoto's' op mijn site weg te zetten, dus ik heb vandaag weer een shootje gehouden. En ik ben natuurlijk hartstikke trots op m'n beestjes, dus ik deel ze graag!

Temptation.... die bakkerbaarden (l)

Hypertje Lucy, heeft eergister haar eerste knipbeurt gehad want ze kan geen twee tellen stilzitten, wikkels waren dus geen optie.

Mijn mooie Cote D'or, lekker diepe onderkleur. Ook lekker stevig, jammer dat hij behoorlijk hyper is ook....

Merci, nog steeds een van mn favorietjes!

En tot slot mijn lieve Celebration.

I had a signature once. It was awful.
pi_56228330
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:29 schreef Desperadoz het volgende:
Hallo, ik heb altijd al van dieren gehouden, vroeger hadden we honden katten maar dat is nu niet meer mogelijk, iets kleiners daarentegen wel vind ik althans. Mijn vader denkt dat ik er niet meer voor kan zorgen etc na een paar maanden, dat de nieuwigheid ervan af is wat niet zo is, want ik vind dieren leuk. Vandaag was ik in de dierenwinkel en zag ik een aantal hele lieve cavia's niet zo duur. Ik wil er echt eentje, maar moet mijn vader nog zien over te praten Maar een paar vraagjes

Kunnen ze tegen lang alleen zijn ? Als je ze met zn 2en zet
Hoeveel moet je ze verschonen zeg maar, het voedsel en wat moet je nog meer doen per dag/week ?
Wat kan ik het beste er allemaal bij kopen ?
En kun je gewoon in je huis zetten of gaat dat stinken ( volgens mij niet, maar dat argument gebruikt mijn vader )

Ik wil het liefst nog wel jonge cavia's zeg maar, die in de winkel waren ook nog jong, maar waar kan ik ze het beste kopen?
Geen cavia's bij een dierenwinkel kopen. Je weet nooit wat je in huis haalt, dw-cavia's zijn vaak een gevolg van inteelt en broodfok met bijkomende gebreken. Zoek een goede fokker! Knuffelcaafejs zijn nooit duur, tussen de 10 en de 15 euro, een winkel is vaak duurder.

Cavia's kunnen hooguit 1 nachtje alleen zijn (uiteraard als ze met zijn tweetjes zijn, eenzame cavia's zijn zeer af te raden, al ben je 24 uur per dag thuis). Omdat cavia's goed pijn kunnen verbergen kan hun toestand binnen 24 uur van op het oog kerngezond naar dood gaan, dus laat ze nooit te lang alleen en zorg dat je ze in het oog houdt.

Minimale verzorging is 1 a 2 keer per week verschonen (afhankelijk van het type bodembedekking dat je gebruikt, zaagsel stinkt sneller dan bv aubiose). Iedere dag vul je het etensbakje en het drinkflesje bij en de caafs moeten altijd een dot fris hooi tot hun beschikking hebben. Ook krijgen cavia's élke dag vers groenvoer, bv andijvie of witlof.

Op goed voer (beste dat ik je aan kan raden is Science Selective of Gerty Guinea Pig, in GEEN geval gemengd knaagdierenvoer!!!!), bodembedekking (in ieder geval geen kranten of kleikorrels voor de kattenbak, ook geen stro, maar gewoon zaagsel of hennepvezel of houtkorrels) en fris hooi (lekker groen) na koop je een hok van ten minste 100x50 (bij de Welkoop/Boerenbond hebben ze deze vaak ind e aanbieding voor een mooie prijs). In het hok komt uiteraard een etensbakje (liefst groot formaat) en een drinkflesje (320ml of 500ml is standaard). Tot slot koop je een nachthok, bv een bruggetje dat je kunt buigen.
Koop in GEEN geval een knaagsteen, looprad of loopbal.

Cavia's stinken niet. Ratten en muizen kunnen al snel een typische geur hebben en ook konijnen stinken snel omdat hun plas heel zwaar naar ammoniak ruikt, maar cavia's ruik je niet als je het hok uiteraard goed bjhoudt.

Tot slot is het van belang dat je of twee beertjes, of twee zeugjes, of een castraat en een zeugje koopt, want caafs zijn vanaf 4 weken vruchtbaar (in veel dierrenwinkels weten ze dat niet en kunnen ze ook niet seksen, dus dadelijk zit je met een beer en een zeug die veel te jong gedekt is met alle gevolgen van dien).

Lees verder de caviainformatie op www.knoevel.net en op www.degrotecavia.nl voor je tot aanschaf overgaat.
pi_56230782
Celebration en Merci .
Tap tap tap
pi_56234993
Wij hebben besloten dat Scratch eind van de week een spuitje krijgt
Het arme beestje heeft al sinds mei vorig jaar allerlei problemen... eerst een abces wat maar niet weg wilde, en daardoor zijn z'n tanden scheef gaan groeien. Dat gaat nooit meer over, dus dat blijft maar doorsukkelen...

Ondanks alles is hij toch altijd vrolijk en probeert hij wel gewoon te eten enzo, maar nu heeft hij er echt weer moeite mee en valt hij weer af, dus nu het is wel genoeg geweest
pi_56236104
Soms is het inderdaad beter om de knoop door te hakken.... *geeft knuffel* Iedere dag uitzichtloos pijn lijden is ook niet alles en soms is rust dan maar beter.... Slaap zacht Scratch!
pi_56253480
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:50 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Geen cavia's bij een dierenwinkel kopen. Je weet nooit wat je in huis haalt, dw-cavia's zijn vaak een gevolg van inteelt en broodfok met bijkomende gebreken. Zoek een goede fokker! Knuffelcaafejs zijn nooit duur, tussen de 10 en de 15 euro, een winkel is vaak duurder.

Cavia's kunnen hooguit 1 nachtje alleen zijn (uiteraard als ze met zijn tweetjes zijn, eenzame cavia's zijn zeer af te raden, al ben je 24 uur per dag thuis). Omdat cavia's goed pijn kunnen verbergen kan hun toestand binnen 24 uur van op het oog kerngezond naar dood gaan, dus laat ze nooit te lang alleen en zorg dat je ze in het oog houdt.

Minimale verzorging is 1 a 2 keer per week verschonen (afhankelijk van het type bodembedekking dat je gebruikt, zaagsel stinkt sneller dan bv aubiose). Iedere dag vul je het etensbakje en het drinkflesje bij en de caafs moeten altijd een dot fris hooi tot hun beschikking hebben. Ook krijgen cavia's élke dag vers groenvoer, bv andijvie of witlof.

Op goed voer (beste dat ik je aan kan raden is Science Selective of Gerty Guinea Pig, in GEEN geval gemengd knaagdierenvoer!!!!), bodembedekking (in ieder geval geen kranten of kleikorrels voor de kattenbak, ook geen stro, maar gewoon zaagsel of hennepvezel of houtkorrels) en fris hooi (lekker groen) na koop je een hok van ten minste 100x50 (bij de Welkoop/Boerenbond hebben ze deze vaak ind e aanbieding voor een mooie prijs). In het hok komt uiteraard een etensbakje (liefst groot formaat) en een drinkflesje (320ml of 500ml is standaard). Tot slot koop je een nachthok, bv een bruggetje dat je kunt buigen.
Koop in GEEN geval een knaagsteen, looprad of loopbal.

Cavia's stinken niet. Ratten en muizen kunnen al snel een typische geur hebben en ook konijnen stinken snel omdat hun plas heel zwaar naar ammoniak ruikt, maar cavia's ruik je niet als je het hok uiteraard goed bjhoudt.

Tot slot is het van belang dat je of twee beertjes, of twee zeugjes, of een castraat en een zeugje koopt, want caafs zijn vanaf 4 weken vruchtbaar (in veel dierrenwinkels weten ze dat niet en kunnen ze ook niet seksen, dus dadelijk zit je met een beer en een zeug die veel te jong gedekt is met alle gevolgen van dien).

Lees verder de caviainformatie op www.knoevel.net en op www.degrotecavia.nl voor je tot aanschaf overgaat.
Hartelijk bedankt voor je nuttige informatie Het meeste wist ik al maar inderdaad ook wat andere dingen die ik nog moet weten voordat ik tot aanschaf overga. Weet in ieder geval al zeker dat ik een kortharige neem, en dan oranje/wit combinatie. Formaat van het hok heb ik al op gelet, en ze verkopen er hier een voor 40 euro, including huisje, drinkflesje, eetbakje. Ik ga in ieder geval voor 2 zeugjes. Maar nu vraag ik me nog een ding af. Kun je 2 soorten cavia's bij elkaar plaatsen? Ik bedoel 2 zeugen dan, maar cavia's die niet bij elkaar in het nest zaten, met een compleet andere kleur zeg maar. Hier bij Sachtleven in Doetinchem is er een groot hok met zeg maar 6 cavia's bij elkaar. Ik ben geintereseerd in beide, beide zeugjes, hele proffesionele winkel zeg maar, ze weten er veel van af. Ze zijn in 2007 geboren dus zijn nog niet oud. Ze zijn ingeent tegen alles en je kunt elke maand gratis naar de dierenarts van hun en daar zelf de nagels laten knippen, tanden bijwerken zeg maar. Die 2 cavias zitten dus met verscheidende anderen bij elkaar, ze doen elkaar geen kwaad, doen aardig tegen elkaar, dus kan dat een goede aankoop zijn of word het echt aangeraden om 2 uit hetzelfde nest te doen?
pi_56253980
als ze er veel vanaf weten zouden ze een cavia niet in enten. Een cavia ís namelijk niet in te enten, het is eerder kwellen van het arme dier dan goed doen.... Dat van de dierenarts is wel mooi geregeld, maar tandjes bijknippen is normaal gesproken absoluut niet nodig bij een gezond dier

Oranje/witte cavia's zijn trouwens roodbonte cavia's, oranje bestaat niet (moet wel even gniffelen, afgelopen zomer was er een EK-gekte reclame waar oranje caafs inzaten). Het maakt niet uit welke caafs je bij elkaar zet qua vacht, leeftijd of afkomst. Cavia's voelen geen familiebanden dus het maakt geen drol uit of je nu moeder en dochter, twee zusjes of andere verwante dieren bij elkaar zet. Je kunt gewoon twee dames kopen. Controleer wel zelf nog even het geslacht, eventueel ook van andere cavia's in het hok, want hoe professioneel een dierenwinkel ook overkomt, ze weten het écht niet altijd beter.
Bekijk de foto's op deze pagina goed: http://www.cavyspirit.com/sexing.htm . Als er een perfect rond stipje zit heb je écht een beertje te pakken, een Y-vorm is een zeugje. Ook een zeugje kan een verdikkinkje hebben, maar deze is niet rond.

lees verder trouwens ook de OP van dit topic even door, daar vindt je ook nog een en ander aan algemene info, heb 'm niet voor niets geschreven
pi_56263258
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 17:01 schreef zoeperzazke het volgende:
als ze er veel vanaf weten zouden ze een cavia niet in enten. Een cavia ís namelijk niet in te enten, het is eerder kwellen van het arme dier dan goed doen...
Ik had ook nog nooit gehoord van enten van cavia's.

Overigens heb ik wel van een Da gehoord dat cavia's vossenlintworm konden krijgen (via plantaardig materiaal vanuit het bos, bijvoorbeeld).

Je hoeft cavia's toch verder niet te ontwormen, neem ik aan?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_56263774
Ik zal morgen de OP even lezen. Bedankt voor alle info trouwens! Weet al veel meer, bedankt. Laat nog van me horen wanneer ik er twee heb met pictures. Cya
pi_56266390
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 22:45 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
In principe niet nee, de kans dat ze wormen krijgen is erg klein. Maar, als je je cavia's buiten gehuisvest hebt waar ze ook over de grond kunnen lopen is het wel verstandig ze een keer of 4 per jaar te ontwormen. Een doodenkele keer kan het gebeuren dat je van buiten wormpjes mee naar binnen neemt (bv geplukt gras) maar eigenlijk gebeurt dat zó zelden dat je je er geen zorgen om hoeft te maken....

Mocht het wel gebeuren, kun je ze met panacur ontwormen.
pi_56266586
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:04 schreef zoeperzazke het volgende:
Mocht het wel gebeuren, kun je ze met panacur ontwormen.
Oke, handig om te weten.

Hou je gewoon de dosering van hond/kat aan?
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_56268477
Volgens mij was het 0,1 ml per 200 gram caaf (dus 0,5 per kilo). De kuur geef je op dag 1, 3 en dag 14 of iets dergelijks, in ieder geval 3 keer, exacte dagen even checken bij je dierenarts.
pi_56268506
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 22:45 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik had pas de dierenarts aan de telefoon, en die vroeg ook of m'n cavia's ontwormd waren.... na een hoop onduidelijkheid en verwarring bleek dat ze dacht dat het over een kat ging
pi_56298588
Eindelijk 2 cavia's gereserveerd van beiden 8 weken maar ze waren dus zwaar genoeg om te verwisselen van huis. Ga zo morgen ophalen of vanavond. Kooi, etc lukt ook wel, maar een vraag. Een hok zonder tralies, hoe kun je daarbij het drinkflesje ophangen en als je de kooi hebt..hij moet op ooghoogte staan maar wij hebben niet iets in huis waar hij op kan staan. Heeft iemand een idee?
pi_56298741
In mijn dunabak zit gewoon een klein gaatje geboord, want in het gat wat in de onderbak zelf zit vind ik te laag. Aan de bovenkant heb ik met tie-ripjes een rondje gemaakt waar de fles in kan.

Op deze foto kun je het wel zien, het is de dunabak die onderaan staat op de rgond met lichtslang rondom.
pi_56299364
Bedankt Als ik de caafs heb post ik wel wat pictures als ze wat gewend zijn hierzo. Iemand nog een idee om het hok wat hoger te plaatsen? Omdat het op ooghoogte moet zijn en we hebben zo snel ik weet niks waar hij op kan staan.
pi_56303806
ren de ikea of de leenbakker in, keuze genoeg
  vrijdag 25 januari 2008 @ 18:08:36 #219
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56303974
Ik heb mijn caafjes op een MALM-kast (4 laden), 2 tegen elkaar, van Ikea staan. Is prima.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_56307003
Er zijn 4 baby's geboren hier, yay!
maak kennis met 3 meiden en een knulletje:

Dr. House is voorlopig als enige te reserveren....Hier nog een foto van mama Loannis, 2 dagen voor de bevalling:

pi_56316205
Dr. House

Hoe kom je overigens aan zo'n naam?
pi_56316671
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 11:21 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Dr. House

Alle namen van dat nestje zijn van House MD, een tv serie
pi_56319874
Vandaag zijn mijn 2 cavia's binnen gekomen! Heb ze opgehaald op de fiets in een goede doos zodat het niet te koud was voor hun maar ze hadden wel zuurstof. Heb ze eten gegeven en drinken..maar ze zitten nu in het huisje de hele tijd. Komen er vanzelf wel uit he? En moet ik zo vandaag al vitamine C pilletjes geven en groenvoer of pas als ze gewend zijn, In het voer zit ook al extra vitamine C : Hopefarms Selective. En krijgen ze nu wel genoeg te eten als ze in dat huisje zitten ? :p
pi_56320994
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 11:21 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Dr. House

jup, allemaal namen uit de HOUSE MD serie haha

Nieuwe cavia's moeten bijna altijd even wennen aan hun nieuwe omgeving. Je kunt ze gewoon wat groen geven en een vitamine c snoepje in hun bakje leggen. Zodra ze durven (lees: als jij even weg bent) komen ze tevoorschijn en beginnen stiekem te snoepen en te drinken. Na een paar dagen zijn ze vaak al wat meer gewend aan de omgeving. Dat huisje zullen ze voorlopig weinig uitkomen denk ik
pi_56323700
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 15:18 schreef Desperadoz het volgende:
Vandaag zijn mijn 2 cavia's binnen gekomen! Heb ze opgehaald op de fiets in een goede doos zodat het niet te koud was voor hun maar ze hadden wel zuurstof. Heb ze eten gegeven en drinken..maar ze zitten nu in het huisje de hele tijd. Komen er vanzelf wel uit he? En moet ik zo vandaag al vitamine C pilletjes geven en groenvoer of pas als ze gewend zijn, In het voer zit ook al extra vitamine C : Hopefarms Selective. En krijgen ze nu wel genoeg te eten als ze in dat huisje zitten ? :p
Groenvoer moet altijd. Het allerliefst de hele dag door maar dat is financieel haast onhaalbaar, ik geef ze elke avond een flinke dosis andijvie of witlof meestal, soms afgewisseld met paprika, komkommer, tomaat, spinazie.....

Hopefarms is vrij goed voer, dus dat komt wel goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')