quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:29 schreef Desperadoz het volgende:Hallo, ik heb altijd al van dieren gehouden, vroeger hadden we honden katten maar dat is nu niet meer mogelijk, iets kleiners daarentegen wel vind ik althans. Mijn vader denkt dat ik er niet meer voor kan zorgen etc na een paar maanden, dat de nieuwigheid ervan af is wat niet zo is, want ik vind dieren leuk. Vandaag was ik in de dierenwinkel en zag ik een aantal hele lieve cavia's niet zo duur. Ik wil er echt eentje, maar moet mijn vader nog zien over te praten

Maar een paar vraagjes
Kunnen ze tegen lang alleen zijn ? Als je ze met zn 2en zet
Hoeveel moet je ze verschonen zeg maar, het voedsel en wat moet je nog meer doen per dag/week ?
Wat kan ik het beste er allemaal bij kopen ?
En kun je gewoon in je huis zetten of gaat dat stinken ( volgens mij niet, maar dat argument gebruikt mijn vader )
Ik wil het liefst nog wel jonge cavia's zeg maar, die in de winkel waren ook nog jong, maar waar kan ik ze het beste kopen?
Geen cavia's bij een dierenwinkel kopen. Je weet nooit wat je in huis haalt, dw-cavia's zijn vaak een gevolg van inteelt en broodfok met bijkomende gebreken. Zoek een goede fokker! Knuffelcaafejs zijn nooit duur, tussen de 10 en de 15 euro, een winkel is vaak duurder.
Cavia's kunnen hooguit 1 nachtje alleen zijn (uiteraard als ze met zijn tweetjes zijn, eenzame cavia's zijn zeer af te raden, al ben je 24 uur per dag thuis). Omdat cavia's goed pijn kunnen verbergen kan hun toestand binnen 24 uur van op het oog kerngezond naar dood gaan, dus laat ze nooit te lang alleen en zorg dat je ze in het oog houdt.
Minimale verzorging is 1 a 2 keer per week verschonen (afhankelijk van het type bodembedekking dat je gebruikt, zaagsel stinkt sneller dan bv aubiose). Iedere dag vul je het etensbakje en het drinkflesje bij en de caafs moeten altijd een dot fris hooi tot hun beschikking hebben. Ook krijgen cavia's élke dag vers groenvoer, bv andijvie of witlof.
Op goed voer (beste dat ik je aan kan raden is Science Selective of Gerty Guinea Pig, in GEEN geval gemengd knaagdierenvoer!!!!), bodembedekking (in ieder geval geen kranten of kleikorrels voor de kattenbak, ook geen stro, maar gewoon zaagsel of hennepvezel of houtkorrels) en fris hooi (lekker groen) na koop je een hok van ten minste 100x50 (bij de Welkoop/Boerenbond hebben ze deze vaak ind e aanbieding voor een mooie prijs). In het hok komt uiteraard een etensbakje (liefst groot formaat) en een drinkflesje (320ml of 500ml is standaard). Tot slot koop je een nachthok, bv een bruggetje dat je kunt buigen.
Koop in GEEN geval een knaagsteen, looprad of loopbal.
Cavia's stinken niet. Ratten en muizen kunnen al snel een typische geur hebben en ook konijnen stinken snel omdat hun plas heel zwaar naar ammoniak ruikt, maar cavia's ruik je niet als je het hok uiteraard goed bjhoudt.
Tot slot is het van belang dat je of twee beertjes, of twee zeugjes, of een castraat en een zeugje koopt, want caafs zijn vanaf 4 weken vruchtbaar (in veel dierrenwinkels weten ze dat niet en kunnen ze ook niet seksen, dus dadelijk zit je met een beer en een zeug die veel te jong gedekt is met alle gevolgen van dien).
Lees verder de caviainformatie op
www.knoevel.net en op
www.degrotecavia.nl voor je tot aanschaf overgaat.
I had a signature once. It was awful.