Uhmmm... zie je ergens staan dat ik mensen dwing in hun keuze? Ik stel alleen dat ik tegen het faciliteren van geloofshypocrisie ben. Ik vind het dus een slechte zaak dat de overheid of banken speciale producten ontwikkelen waarmee moslims hun geloof omzeilen. Niet omdat moslims geen speciale producten mogen van mij, maar omdat iets als de halalhypotheek niets meer of minder is dan het omzeilen van de eigen geloofsregels. We hebben daar een aantal maanden geleden al eens een discussie over gevoerd, die ik niet binnen dit topic ga overdoen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 16:06 schreef Falco het volgende:
Elfletterig, waarom dwing jij dan wel consumenten in hun keuze? Als de moslim een halal-hypotheek (in mijn ogen een beetje onzinnig product, maar soit) wil afsluiten, mag dat toch en als mijn buren voor mijn buurmeisje van vijf een katholieke basisschool kiezen, dan is dat toch geen probleem? Wie wordt er nou tekort gedaan met zulke keuzes?
Ik wil een goede zorgverzekeraar die zijn centen zinvol besteedt, die de premie binnen de perken houdt en die garant staat voor goede zorg wanneer ik dat nodig heb. Zo zwaar christelijk is Salland trouwens helemaal niet; Staphorst is maar één gemeente in een veel groter gebied dat vooral (gematigd) katholiek is. Ik heb niets tegen op roots. Ik zou er WEL iets op tegen hebben wanneer zo'n zorgverzekeraar anno 2007 nog een nieuw "katholiek ziekenhuis" zou gaan stichten. Niet meer van deze tijd, roepen we dan. Zouden we bij moslims dan ook moeten durven zeggen, maar ja... dat wordt dan weer "normaal" en "begrijpelijk" gevonden.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 16:06 schreef Falco het volgende:
Overigens staat de regio Salland bekend onder hun zwaar christelijke inwoners (Staphorst enzo). Het lijkt me dat die verzekeringsmaatschappij ook daar zijn roots heeft liggen oorspronkelijk. Maar hopelijk geldt dat niet als een belemmering voor jou.
Eens. Maar aan de kant van het onderwijs worden er nog steeds Katholieke en Protestante scholen gebouwd, en bij de bejaardenterhuizen is dat ook zo. Waarom is er dan zoveel ophef over Islamitische scholen en Islamitische bejaardentehuizen nu de oudste generatie allochtonen met pensioen gaat?quote:Op woensdag 31 oktober 2007 16:02 schreef Elfletterig het volgende:
Je moet toch wel erg blind zijn, wil je niet inzien dat de verzuiling in rap tempo verdwijnt. Scholen zijn massaal gefuseerd, omroepen op tv werken nauw samen, katholieke ziekenhuizen bestaan allang niet meer, katholieke en openbare sportverenigingen zijn ook massaal opgegaan in nieuwe, algemene verenigingen.
Er zijn nog steeds ziekenhuizen die meer katholiek zijn of meer protestant, wat zich met name uit in de religieuze bijstand die er is. Een Islamitisch ziekenhuis mag net zoals alle andere ziekenhuizen in Nederland geen patiënten weigeren op basis van geloof, ze hebben alleen wat extra's voor mensen van een bepaald geloof. Ik heb daar geen enkel probleem mee eerlijk gezegd.quote:Je verwijst in je betoog naar de restanten van de verzuiling, die nu nog zichtbaar zijn, als je goed kijkt. Ook die restanten zijn aan het verdwijnen. De katholieke en protestantse groenteboer verdwijnen en maken plaats voor de Jumbo en C1000. Op den duur komt er ook wel een ander omroepsysteem in Nederland.
Verzuiling is niet meer van deze tijd. Als je katholieke scholen toelaat, moet je ook islamitische scholen toelaten. Zeker. Maar verouderde zaken als een katholiek ziekenhuis zie je nauwelijks meer. Dan moet je ook zo consequent durven zijn om te stellen dat islamitische ziekenhuizen niet wenselijk zijn. Doordat we de islam hebben in Nederland, krijg je een soort nieuwe verzuiling, wat helemaal niet wenselijk is.
Je snapt het punt niet helemaal. Ik wil niet dat de STAAT zich bemoeid met religieuze aangelegenheden, de moslimgemeenschap en de katholieke gemeenschappen mogen prima zelf een school of ziekenhuis bouwen, maar ik verwacht dat de staat geen geld geeft aan religieuze doeleinden. Zo is het in de VS ook geregeld: Public Schools worden door de regering betaald, en scholen met een religieus tintje zijn Private Schools en die worden door de gemeenschap en de kerk betaald (en zijn ook duurder om je kind naar toe te sturen).quote:Prima. Helemaal mee eens. Maar dan verwacht ik ook van je dat je je verzet tegen het uitdelen van cadeaus aan moslims, katholieken of wie dan ook, hoe onbeduidend klein die cadeaus ook zijn.
In de VS worden scholen met een religieuze achtergrond of eigenlijk alle instellingen met een relgieuze achtergrond NIET door de staat gesubsidieerd. Als je een religieuze school of instelling wil starten, dan moet je daar zelf voor zorgen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 16:43 schreef Dr.Nikita het volgende:
Je kunt net zo goed tegen een muur lullen maar er zijn nog altijd mensen die menen dat NL hoofdzakelijk een geloofsgemeenschap is net zoals de VS. Zie het geleuter van Maartena die 50 jaar terug spreekt en voorbeeld als Staphorst waar een halve paardenkop woont.
Zoek even op wat Apartheid precies betekend. Het betekend in ieder geval niet de ene godsdienst wel staats-gesponsorde scholen laten bouwen, en de andere niet. Het weigeren van Islamitische scholen waar Katholieke en Protestante wel mogen worden gebouwd riekt meer naar Apartheid dan een bedrijf dat besluit aan doelgerichte marketing te doen.quote:De voorstanders vinden het een goed idee om maar niet te spreken van teruggaan in de jaartelling juichen ze apartheid toe. En dat anno 2007.
En ik heb daar ook geen problemen mee wanneer het gaat om staats-subsidies. Maar ga niet Katholieke scholen bouwen, en dan als de Islamieten een school willen dat gaan weigeren.quote:En ik ben ook tegen alle vormen van apartheid, gelijke monniken, gelijke kappen. Geen gezeik.
Je krabbelt al enigszins terug. Tis niet veel meer werk dan een stapeltje formulieren invullen..... Overigens zijn er 8 zorgverzekeringen in Nederland die religieuze besnijdenissen vergoeden, dus kijk uit.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 15:53 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ga een drukke tijd tegemoet, maar ik zal inderdaad serieus overwegen om te switchen, ja.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/67270871/Oma_wil_bezoek!.htmlquote:Dat deed ik vorig jaar ook al, omdat Salland Verzekeringen elk jaar uitstekend uit de tests komt.
Als ik me oriënteer op een nieuwe zorgverzekeraar, zal ik dat zeker zwaar laten meewegen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 18:10 schreef maartena het volgende:
Je krabbelt al enigszins terug. Tis niet veel meer werk dan een stapeltje formulieren invullen..... Overigens zijn er 8 zorgverzekeringen in Nederland die religieuze besnijdenissen vergoeden, dus kijk uit.![]()
Ik snap het nut er niet echt van, al kun je in z'n algemeenheid wel zeggen dat ouderen meer hulp- en zorgbehoevend zijn dan jongeren. Overigens lees ik dat Salland deze actie samen met anderen heeft ondernomen, dus liggen de kosten beduidend lager. Verder vind ik een beetje jammer dat je nu WEL weet te zeggen dat er ook jonge eenzame mensen zijn die een kaartje willen sturen, maar dat je bij het Agis-voorbeeld NIET opmerkt dat er ook niet-moslims zijn die graag met hun familie in het buitenland willen bellen. Beetje hypocriet vind ik dat.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 18:10 schreef maartena het volgende:
Heb je er dan geen problemen mee dat Salland Verzekeringen gratis briefkaarten afgeeft aan ouderen in bejaarden tehuizen inclusief door hen betaalde postzegel? Waarom krijgen alleen ouderen dat? Ik ken ook wel een paar JONGE eenzame mensen die wel eens een kaartje willen sturen.....
Idem hier. Hoewel je feitelijk gelijk hebt. Toch vind ik deze discriminatie beter te rechtvaardigen. Ouderen zijn doorgaans nu eenmaal zorgbehoevender dan niet-ouderen. Zorgbehoefte is in zekere zin leeftijdsafhankelijk, terwijl ik religie een heel slecht criterium vind om mensen op te bevoordelen en te benadelen. Een kaartje sturen kost overigens 44 cent, wat nog niet eens een-zesde is van de 3 euro die de Agis-moslims krijgen. Dat terwijl die Agis-moslim in principe niet zorgbehoevender is dan zijn autochtone buurman. Bij ouderen - zeker zij die in een bejaardencentrum zitten - ligt dat toch net even wat anders.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 18:10 schreef maartena het volgende:
Leeftijdsdiscriminatie van Salland Verzekeringen!!!![]()
Ik snap ook nog steeds niet wat de ophef is over een bedrijf dat 5000 euro spendeert aan doelgerichte marketing.
Je vindt een actie waarbij Agis niet eens 1% van haar moslimklanten een telefoonkaart stuurt, het bevoordelen van moslims, discriminatie en niet kunnen. Maar alle (?) ouderen in bejaardenhuizen kaarten sturen (wat misschien per stuk goedkoper is, maar mij kan je echt niet wijsmaken dat er in totaal minder dan 5000 mee gemoeid is) daar haal je je schouders over op?quote:Op donderdag 1 november 2007 09:33 schreef Elfletterig het volgende:
Idem hier. Hoewel je feitelijk gelijk hebt. Toch vind ik deze discriminatie beter te rechtvaardigen. Ouderen zijn doorgaans nu eenmaal zorgbehoevender dan niet-ouderen. Zorgbehoefte is in zekere zin leeftijdsafhankelijk, terwijl ik religie een heel slecht criterium vind om mensen op te bevoordelen en te benadelen. Een kaartje sturen kost overigens 44 cent, wat nog niet eens een-zesde is van de 3 euro die de Agis-moslims krijgen. Dat terwijl die Agis-moslim in principe niet zorgbehoevender is dan zijn autochtone buurman. Bij ouderen - zeker zij die in een bejaardencentrum zitten - ligt dat toch net even wat anders.
Ik geef toch echt aan dat ik het nut van de Salland-actie niet inzie. Ik geef alleen aan dat ouderen doorgaans hulp- en zorgbehoevender zijn en dat je die actie beter kunt verdedigen dan die van Agis. Die is namelijk gericht op een groep die in principe niet meer zorgbehoevend is dan anderen.quote:Op donderdag 1 november 2007 10:45 schreef Falco het volgende:
Volgens mij gaat het jou niet om het principe en toch wel om het geld wat er mee gemoeid is bij zo'n actie, omdat je nu zelf aangeeft dat 44 cent een stuk minder is dan 3 euro. Mên, wat een pietluttige bedragen allemaal.
De actie van Salland was gericht op 10 zorgcentra in Deventer. Er zijn 1700 kaarten verstuurd, staat in de tekst. Lijkt me stug dat die 3 euro per stuk kosten. Bovendien zijn er nog andere bedrijven die meebetalen, dus Salland heeft slechts een deel bekostigd.quote:Op donderdag 1 november 2007 11:05 schreef kLowJow het volgende:
Je vindt een actie waarbij Agis niet eens 1% van haar moslimklanten een telefoonkaart stuurt, het bevoordelen van moslims, discriminatie en niet kunnen. Maar alle (?) ouderen in bejaardenhuizen kaarten sturen (wat misschien per stuk goedkoper is, maar mij kan je echt niet wijsmaken dat er in totaal minder dan 5000 mee gemoeid is) daar haal je je schouders over op?
En waarom begin je nu ineens over zorgbehoevendheid? Heeft dat er nu ineens iets mee te maken? Het gaat toch niet over het aanbieden van zorg, maar om acties die hier juist los van staan?
Je negeert de punten die van belang zijn, dus ik som ze nog een keer opquote:Op donderdag 1 november 2007 12:05 schreef Elfletterig het volgende:
We hebben het al veel eerder in dit topic over zorgbehoevendheid gehad. Zie het verhaal van ouderen die incontinentieslips krijgen. Moslims zijn in principe niet zorgbehoevender dan niet-moslims. Ik zie dus niet in waarom ze bevoordeeld moeten worden en evenmin waarom ze benadeeld zouden moeten worden. Ik vind dat een zorgverzekeraar niet op een dergelijk criterium onderscheid moet maken tussen klanten.
quote:Op donderdag 1 november 2007 14:09 schreef kLowJow het volgende:
Je negeert de punten die van belang zijn, dus ik som ze nog een keer opMoslims worden als groep niet bevoordeeld, aangezien minder dan 1% van de moslims die bij Agis zijn aangesloten zo'n kaart kregen. Zorgbehoevendheid van de doelroep is niet van belang, aangezien beide voorbeelden, kaartjes en telefoonkaarten, volgens jou niets met het verlenen van zorg te maken hebben. Dat is nu juist één van je belangrijkste bezwaren. Je wijkt af van je eerdere principiële standpunt door nu ineens wel over kosten te beginnen en deze relevant te achten.
Wat is het nouquote:Op zaterdag 27 oktober 2007 03:38 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er is niks mis met marketing, maar dat is wat anders dan bepaalde klanten een cadeau geven. Het gaat niet om de grootte van het bedrag, het gaat er ook niet om dat het nu toevallig moslims zijn, het gaat gewoon om het principe.
De betreffende bejaarden kregen de briefkaarten + postzegel OMDAT ze oud zijn. Wat is nu werkelijk het verschil?quote:Op donderdag 1 november 2007 14:31 schreef Elfletterig het volgende:De betreffende Agis-klanten kregen de telefoonkaart louter OMDAT ze moslim zijn. En dat vind ik een heel slechte reden om presentjes aan mensen uit te delen.
Het geven van briefkaarten aan ouderen heeft ook heel weinig met zorg te maken. Bovendien verlees je je compleet op het woordje zorg in combinatie met centra. Dat die ouderen in een zorgcentra zitten betekend waarschijnlijk alleen maar dat ze klant zijn van een zorgverzekeraar. Net als die moslims trouwens. En laat het daar ook toevallig over contact gaan met andere mensen, alleen niet middels post maar middels telefoon.quote:Het presentje voor de Salland-ouderen had meer een link met zorg EN is ook nog eens uitgedeeld aan bewoners van ZORGcentra. Dus veel gerichter dan telefoonkaarten uitdelen aan mensen, omdat ze moslim zijn.
En wat voor principe is dat? De kosten? Of toch dat het moslims zijn? Waarom is er zo ontzettend veel ophef over een eenmalige actie van 5000 euro, terwijl er zorgverzekeraars zijn die complete slipcursussen, rijlessen, dagtripjes, en andere zaken GRATIS EN VOOR NIETS aan bepaalde - niet alle - mensen weggeven.quote:Ik heb nergens gezegd dat kosten niet relevant zijn. Kosten zijn altijd relevant. Zoals ik al aangaf: ik verwacht van een zorgverzekeraar dat ze premies betaalbaar houden, dus zijn kosten per definitie relevant. Ik heb alleen gezegd dat mijn bezwaar tegen de Agis-actie een principekwestie is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |