abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111181447
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 21:29 schreef Ga.aguyim het volgende:
WTF Dat dit normaal is in de wereld?

Ik ben een jongen en ik wil een stokbrood worden?
Of een dolfijn.

pi_111181554
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 21:31 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Of een dolfijn.

[ afbeelding ]
Chuck Norris?
  zaterdag 5 mei 2012 @ 21:42:06 #253
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_111181883
quote:

Qua IQ klopt het al.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_111182116
quote:

Genderidentiteit is van heel andere orde en helemaal niet zo zwart/wit als mensen denken.
  zaterdag 5 mei 2012 @ 21:52:35 #255
354073 Charlea
te hipster voor die stringz.
pi_111182319
Is het niet zo, dat als er bij het vormen van een man in de baarmoeder iets misgaat met de testosteronverdeling, de jongen in kwestie een testosteronloos en dus vrouwelijk brein krijgt? Dat had ik volgens mij ergens gelezen. En dan denken ze nl. dat ze een vrouw zijn in een mannenlichaam.

Ik zou zeggen, geef die kerel mannelijke hormonen en kijk of het overgaat :Y

Misschien zou dat vele levens verbeteren van mensen met 'genderdysforie'.

Of het is gewoon niet medisch te verklaren, maar ik betwijfel het.
pi_111182332
Ik ben nog nooit zo vaak ge-qoute :D :D

hihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihi
pi_111182547
Dit soort vergelijking worden zo vaak gemaakt "Ja en ik ben een kat in een het lijf van een mens".

Genetisch geslacht en genderidentiteit komen vaak overeen maar er zijn zaken waarin dit anders is. De natuur is niet zo zwart/wit als mensen soms aannemen.

Iedere feutus begint initieel als vrouw, ook jullie mannen zijn ooit lang voor je geboorte vrouw geweest, de tekenen daarvan draag je nog steeds tussen je zaadballen.
Mannelijke feutussen ontwikkelen zich als man door testosteron. Soms gebeurt het dat het lichaam hier wel op reageert, maar de hersenen niet. Je krijgt dan een mannelijk lichaam met vrouwelijke hersenen.
In nog zeldzamere gevallen reageert ook het lichaam niet op de testosteron. De 'jongen' wordt dan geboren met het uiterlijk en de genderidentiteit van een vrouw. Ondanks haar mannelijke Y chromosoom heeft ze een vagina, de zaadballen zitten waar de eierstokken normaal zitten. Vaak wordt dit pas in hun tienerjaren ontdekt.

Dus wat is een man en wat is een vrouw? Kijk je naar de chromosomen, naar de genitalien of naar de hersenen?
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
pi_111182799
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 21:52 schreef Charlea het volgende:
Is het niet zo, dat als er bij het vormen van een man in de baarmoeder iets misgaat met de testosteronverdeling, de jongen in kwestie een testosteronloos en dus vrouwelijk brein krijgt? Dat had ik volgens mij ergens gelezen. En dan denken ze nl. dat ze een vrouw zijn in een mannenlichaam.

Ik zou zeggen, geef die kerel mannelijke hormonen en kijk of het overgaat :Y

Misschien zou dat vele levens verbeteren van mensen met 'genderdysforie'.
Dit is vroeger vaak gedaan maar het verslechterd de situatie voor de patient alleen maar. Het geslacht in de hersenen wordt in de vroege zwangerschap vastgelegd en is daarna normaliter niet te veranderen (al is er recentelijk een publicatie verschenen van mensen die onwillekeurig van genderidentiteit switchen).
Als je een transvrouw testosteron geeft zal ze mannelijker ontwikkelen en haarzelf nog ongelukkiger voelen. Welke vrouw is nu gelukkig met een baard, mat een lage stem, met een zware kaak?

De enige bekende behandeling voor genderdysforie is niet het aanpassen van de hersenen aan het lichaam, maar het lichaam aan de hersenen.

Wat betreft kerel... Gedraagt ze haarzelf als man? Ziet ze eruit als een man? Praat ze als een man?
  zaterdag 5 mei 2012 @ 22:55:01 #259
354073 Charlea
te hipster voor die stringz.
pi_111185171
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 22:03 schreef Venus-Castina het volgende:

[..]

Dit is vroeger vaak gedaan maar het verslechterd de situatie voor de patient alleen maar. Het geslacht in de hersenen wordt in de vroege zwangerschap vastgelegd en is daarna normaliter niet te veranderen (al is er recentelijk een publicatie verschenen van mensen die onwillekeurig van genderidentiteit switchen).
Als je een transvrouw testosteron geeft zal ze mannelijker ontwikkelen en haarzelf nog ongelukkiger voelen. Welke vrouw is nu gelukkig met een baard, mat een lage stem, met een zware kaak?

De enige bekende behandeling voor genderdysforie is niet het aanpassen van de hersenen aan het lichaam, maar het lichaam aan de hersenen.

Wat betreft kerel... Gedraagt ze haarzelf als man? Ziet ze eruit als een man? Praat ze als een man?
Het heeft mannelijke chromosomen dus het is een 'man'. Het brein zal daarentegen vrouwelijk zijn, maar wat weegt zwaarder? Ik heb de serie niet gekeken, kwam bij toeval langs dit topic. Als de geslachtskenmerken van de hersenen van een 'transvrouw' niet te beïnvloeden zijn met hormonale toediening, begrijp ik dat dit niet gebeurt. Maar daar ben ik niet zeker van. Hoe dan ook, als de hersenen aan het lichaam aan te passen waren, was dat veel handiger dan vice versa, toch? Als dat sneller en eenvoudiger kon, that is.

EDIT: ben blij dat je verstand lijkt te hebben. Vaak hoor ik hier alleen mensen over die of A of B zeggen. A: 'Doe normaal je bent geboren als x en hoort je te gedragen als x' Of B: 'ja ts ik heb een stoornis HOOR dus ik ben een vrouw HOOR en als je geen respect hebt mag je dood valluuuuh'

Het onderwerp intrigeert me, vandaar :)
pi_111185665
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 22:55 schreef Charlea het volgende:
Het heeft mannelijke chromosomen dus het is een 'man'. Het brein zal daarentegen vrouwelijk zijn, maar wat weegt zwaarder? Ik heb de serie niet gekeken, kwam bij toeval langs dit topic. Als de geslachtskenmerken van de hersenen van een 'transvrouw' niet te beïnvloeden zijn met hormonale toediening, begrijp ik dat dit niet gebeurt. Maar daar ben ik niet zeker van. Hoe dan ook, als de hersenen aan het lichaam aan te passen waren, was dat veel handiger dan vice versa, toch? Als dat sneller en eenvoudiger kon, that is.

Het onderwerp intrigeert me, vandaar :)
Zelfs als het mogelijk was om de hersenen weer naar mannelijk om te vormen weet ik niet of ik daar wel voor zou kiezen omdat het betekent dat je dan je gehele identiteit daarmee veranderd. Ben je dan nog wel jezelf of opeens een heel ander persoon.
Ik heb eens iets gelezen over "deep brain stimulation" waarmee met een soort electrode een deel van de hersenen geprikkeld worden om zo een psychische aandoening te verhelpen. Sommige patienten knapten hiervan op maar ze stopten wel met de behandeling omdat ze als persoon veranderden.

Tja, chromosomen... een paar posts terug heb ik daar iets over geschreven maar wil er toch even op terug komen.

Deze mensen hebben XY geslachtschromosomen: ze zijn genetisch man. Toch zijn ze geboren als vrouw, met een vagina en voelen zich vrouw. Pas toen ze pubers waren werd bij een medisch onderzoek ontdekt dat het toch iets ingewikkelder in elkaar zit.

Zijn deze mensen nu man of vrouw? Hoe belangrijk zijn geslachtschromosomen nu eigenlijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')