Prachtige vent, een van de betere trainers ook zelfs, tientallen jaren ervaring op het hoogste niveau , mar werd in Nederland zijn trainersdiploma geweigerd. Vorig jaar nam hij deel in België aan de cursus , maar men heeft hem gebuisd omdat hij op de voorstelling van z'n eindwerk de jury ervan verweet 'niks van het spelletje te begrijpe'quote:Op donderdag 25 oktober 2007 20:32 schreef tong80 het volgende:
Johan Boskamp als studiogast. Heeft altijd leuke uitspraken.
Een echt Vlaams alternatief voor fok! is er niet volgens mij.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 21:11 schreef tong80 het volgende:
Joost waarom zit je als Belg hier te posten ? Is er geen vergelijkbaar Belgisch forum ? Of vind je Fok gewoon leuker ?
Nee, een gelijkaardige Vlaamse site ken ik ook niet.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 21:16 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Een echt Vlaams alternatief voor fok! is er niet volgens mij.![]()
In ieder geval, wat een vertoning weer.![]()
Niet iedereen heeft zoveel tijd als jij Tong :p En je kan die wel starten , maar er moet ook een publiek voor zijnquote:Op donderdag 25 oktober 2007 21:19 schreef tong80 het volgende:
Waarom maken jullie geen eigen site gebasseerd op Fok ? Gat in de markt
Eigenlijk toch meer dan ze verdienen. Al zie ik ze er nu wel nog overheen lopen ...quote:
Ik post meestal pas na 5 uur hoorquote:Op donderdag 25 oktober 2007 21:24 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft zoveel tijd als jij Tong :p En je kan die wel starten , maar er moet ook een publiek voor zijnFok! trekt ook alleen maar aan omdat het er door BB ooit opeens druk werd en dat bleef
Heb 4 dagen per week cursus. Ben aan het omscholen. Door reorganisatie en supermarkt fiasco van Laurus. Kwamen er 3 duizend man op straat te staan. Waaronder ik.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 21:29 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Heb jij eigenlijk een job , tong ?![]()
Dit is toch Swat Van der Elst en die penalty was toch Leo ? (en dan heb je ook nog Franky Van der Elst)quote:Op donderdag 25 oktober 2007 21:40 schreef tong80 het volgende:
Van der Elst. Na Tardelli het mooiste juichen ooit. Na zijn penaltie op het WK-86
Wie is nu eigenlijk de broer van wie?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 21:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dit is toch Swat Van der Elst en die penalty was toch Leo ? (en dan heb je ook nog Franky Van der Elst)![]()
Heb je begin dit jaar nooit die meer dan een uur durende documentaire van Belga Sport gezien over Swat ? Johan Neeskens noemde hem de 'op één na beste speler waar hij mee samen speelde'. Maar een ongelofelijke levensloop heeft die vent gehad. Hij zat na z'n carriere zelfs aan de grond , aan de drank en heeft nu een eigen snookerhouse/café ...quote:
Swat en Leo zijn broers. Franky is zelfs geen familie , dacht ik.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 21:47 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Wie is nu eigenlijk de broer van wie?
quote:In 1968 speelde de snelle pocketspits van Mazenzele, een klein dorpje in aan de rand van het Pajottenland, mee in het jeugdtoernooi van Grimbergen. Daar werd Swat opgemerkt door Hypolite Van den Bosch, die Anderlecht-voorzitter Albert Roosen overtuigde om hem naar het Astridpark te halen.
Amper drie jaar later, op zijn zestiende, maakt hij zijn debuut in het A elftal van RSC Anderlecht. Zijn grote doorbraak kwam er in de bekerfinale tegen Standard. Na een beenbreuk van Georges Heylens, mag Van der Elst opdraven op de rechtsachter, hij grijpt de kans met beide handen. Anderlecht wint de Beker en Swat staat aan het begin van een spectaculaire carrière.
Swat beleeft zijn grootste moment van glorie op 5 mei 1976 in de Europese finale van de beker der bekerwinnaars. Met twee doelpunten heeft hij een groot aandeel in de 4 - 2 zege tegen West Ham. Hij bezorgt Anderlecht zijn eerste Europese Beker.
Het grote Anderlecht speelt eind jaren zeventig, drie Europabekerfinales op rij en wint er twee. Het klopt ook de landskampioenen Bayern München en Liverpool in de Europese Supercup.
In de 44 Europese wedstrijden voor Anderlecht scoort Swat 22 keer...
Hij scoort ondermeer tegen Bayern München, Barcelona, Liverpool, en Napoli. Rik de Saedeleer, bedankt Swat voor zijn prestaties, met de titel, Mister Europe.
Ondertussen is Swat ook bij de nationale ploeg van Bondscoach Guy Thijs een vaste waarde geworden. Om zich te kwalificeren voor het EK '80 moeten de Duivels hun laatste interland winnen. In en tegen Schotland, dat thuis zo goed als onklopbaar is. Met 2 doelpunten bezegelt hij het lot van de Schotten. De Rode Duivels plaatsen zich voor het Europees Kampioenschap in Italië.
Op het EK in Italië spelen de Rode Duivels hun beste voetbal en stoten door tot de finale tegen West-Duitsland. Tijdens deze wedstrijd speelt Swat opnieuw een hoofdrol. België komt al snel 0 - 1 achter, maar dan versnelt Van der Elst. Hij gaat alleen door op de Duitse doelman en dwingt een strafschop af, 1 - 1. Spijtig genoeg scoort Hrubesch net voor affluiten de 1 - 2 en de Duivels moeten zich tevreden stellen met zilver.
Na het EK kan Swat niet weerstaan aan de lokroep van het avontuur in Amerika en het grote geld van de New York Cosmos. Hij verlaat de Belgische competitie en trekt naar de van oude voetbalsterren vergeven Amerikaanse voetbalcompetitie. Hij is pas 25.
Na 18 maanden Amerika beseft Swat dat hij er op een dood spoor zit. Hij wil opnieuw wat dichter bij huis voetballen, maar blijkt te duur voor veel Belgische clubs. Bij West Ham United waren ze echter nog niet vergeten wat Swat Van der Elst hen zes jaar eerder had aangedaan en ze bieden hem een contract aan.
Na anderhalf jaar West Ham houdt Swat het ook in Engeland voor bekeken en speelt hij nog drie seizoenen voor Lokeren. Tot in de openingswedstrijd van het seizoen 1985 - 1986 het noodlot toeslaat.
SC Lokeren - RWDM, drieëntwintigste minuut, eerste helft, Pol de Mesmaecker gaat door op links, François Van der Elst probeert hem te stoppen met een tackle, maar blijft met zijn studs in het droge grasveld steken. Hij breekt zijn kuitbeen en scheurt de gewrichtsbanden van zijn enkel. De match maakte een eind aan de voetbalcarrière van één van de meest talentrijke Belgische voetbalspelers. Swat zou, na 14 jaar profvoetbal, nooit meer op het hoogste niveau terugkeren. Hij is dan pas 31. Swat trok terug naar zijn geboortedorp Opwijk en verdween in de anonimiteit.
Bwah, PSV deed het tegen Ferencvaros ook niet echt beter dan Anderlecht. En de 3 beste spelers van dit Hapoel werden de afgelopen zomer getransfereerd ... naar Genk, Standard en Gent ...quote:Op donderdag 25 oktober 2007 22:39 schreef tong80 het volgende:
Het is slecht gesteld met het Belgische voetbal werd vanavond weer duidelijk.
Maak er nu weer geen Belgie - Nederland van Tong. Ik had het over ons clubvoetbal. Wij hebben geen Robben, jullie hebben geen Tom Boonen.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 22:43 schreef tong80 het volgende:
Ik wet ook wel dat het Nederlandse voetbal in een crisis zit. Maar wij hebben 3 voetballers genomineerd vopor de gouden bal. En in elke buitenlandse topclub speelt wel een Nederlander. Seedorf, van Nistelrooij, Robben, Sneijder, van der Sar, van Bommel, Babel, Kuijt, Boateng, etc noem eens zulke Belgen ?
Of geenquote:Op donderdag 25 oktober 2007 22:45 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Maak er nu weer geen Belgie - Nederland van Tong. Ik had het over ons clubvoetbal. Wij hebben geen Robben, jullie hebben geen Tom Boonen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |