abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 12:59:31 #1
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_54108107
Het probleem is als volgt:
Een cliënt van mij, met autisme en een verstandelijke beperking wil naar zijn werk toe fietsen, op zich bezit hij de motorische vaardigheden om dit te doen, hij fietst zonder slingeren en kan normaal afstappen en opstappen.
Het probleem is de verkeersveiligheid: als het ligt op groen staat dan gaat hij er vandoor en kijkt dan niet of er nog iemand door het rode ligt gaat. Of een blinde die de weg oversteekt rijd hij voor zijn sokken, omdat de cliënt verwacht dat de voetganger(blinde dus) op hem wacht. De client kan dus niet met de onverwacht heden die je in het verkeer tegen komt omgaan.
Nu weet ik dat het enorm veel oefenen is om dit aan te leren (structuur maken van de onverwachte dingen)
Maar ik vroeg mij dus af of er ergens al bestaande programma's of projecten hiervoor bestaan? Of heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt met iemand? Praktische tips? of dingen waar ik aan moet denken?
Noem het maar op dan kan ik er mee aan de slag!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:47:06 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_54108924
grappig hoor.

Ik denk dat je gewoon onder begeleiding moet gaan fietsen om het te leren. Kan wel eens een lastige zaak worden.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:47:34 #3
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_54108940
--> R&P
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_54109006
Het kost iedereen tijd om te leren fietsen. Als kind fiets je eerst in je eigen straat.
Dus laat de client eerst alleen fietsen op het terrein van de instelling.

Hoelang oefenen kinderen met fietsen en opletten voordat ze zelfstandig deel gaan nemen aan het verkeer? toch wel een paar jaren. Verwacht dus niet dat de client binnen een paar maanden mee kan doen aan het verkeer.

Volgens mij kun je het beste kijken naar verkeersprogramma's voor het basisonderwijs.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:54:07 #5
71115 Rnej
I walk the line
pi_54109072
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 13:51 schreef HarryP het volgende:
Het kost iedereen tijd om te leren fietsen. Als kind fiets je eerst in je eigen straat.
Dus laat de client eerst alleen fietsen op het terrein van de instelling.

Hoelang oefenen kinderen met fietsen en opletten voordat ze zelfstandig deel gaan nemen aan het verkeer? toch wel een paar jaren. Verwacht dus niet dat de client binnen een paar maanden mee kan doen aan het verkeer.

Volgens mij kun je het beste kijken naar verkeersprogramma's voor het basisonderwijs.
idd, onder het motto van:

voor het oversteken:
Eerst links kijken, dan rechts kijken, en dan weer links kijken.

er werd ons vroeger er nooit bij verteld dat t was om zeker te weten dat er geen idioten te hard rijden, maar dat je dat gewoon MOEST doen. ... .. met die instelling proberen aan te leren dat je er altijd vanuit moet gaan dat je geen voorrang krijgt, zodat je nooit zelf een ongeluk veroorzaakt.. etc...
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:42:52 #6
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_54110189
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 13:51 schreef HarryP het volgende:
Dat denk ik ook. Bestaan er nog van die verkeersscholen waar je als kind leert fietsen, in een nagebootste 'straatsituatie'? Dat zou ideaal zijn, denk ik.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_54110809
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 13:54 schreef Rnej het volgende:

[..]

idd, onder het motto van:

voor het oversteken:
Eerst links kijken, dan rechts kijken, en dan weer links kijken.

er werd ons vroeger er nooit bij verteld dat t was om zeker te weten dat er geen idioten te hard rijden, maar dat je dat gewoon MOEST doen. ... .. met die instelling proberen aan te leren dat je er altijd vanuit moet gaan dat je geen voorrang krijgt, zodat je nooit zelf een ongeluk veroorzaakt.. etc...
Gaat een autist dan niet uit routine links, rechts, links kijken en dan alleen maar kijken? Hem moet je misschien wel expliciet vertellen wat hij moet doen als hij ook daadwerkelijk iets ziet.
Trust me, I know what I'm doing.
pi_54110946
Met mijn broertje (ook autistisch) zijn we vroeg begonnen met fietsen en zijn we heel vaak meegefiets naar school, maar we merkten dat dit absoluut niet veilig was! Inderdaad om de redenen die jij noemde is hij altijd met speciaal vervoer naar school gebracht. Nu hij werkt op een sociale werkplaats die niet zo ver van huis is en redelijk vrij van druk verkeer laten we hem wel fietsen. Onder begeleiding fietst hij ook veel, maar vaak gaat hij alleen met de bus oid.

Ik weet niet hoe oud jou client is? Ik denk echter dat het heel lastig gaat worden. Het zal een kwestie zijn van oefenen, oefenen, oefenen en veel geduld hebben. De vraag is alleen of hij inderdaad rekening gaat houden met overig verkeer, waardoor het voor hem en anderen veilig blijft.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 15:18:17 #9
190186 hierissieweer
pi_54111028
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 15:09 schreef Unihoc_ACE het volgende:

[..]

Gaat een autist dan niet uit routine links, rechts, links kijken en dan alleen maar kijken? Hem moet je misschien wel expliciet vertellen wat hij moet doen als hij ook daadwerkelijk iets ziet.
hij kijkt dus ook links rechts maar hij blijft gewoon door fietsen. Hij probleem is hij kan het verkeer niet inschatten, dus hij doet alles wel oke qua vaardigheden, maar alle veranderlijke dingen daar kan hij niet mee om gaan. Ik denk ook dat de client een paar jaar moet gaan fietsen voordat hij verkeersveilig is. Maar waar moet ik allemaal nog aan denken voordat een inschatting kan maken van het verkeer? Ik ben bang dat het gewoon net zo lang oefenen is totdat hij alle mogelijke dingen vaak genoeg heeft mee gemaakt...

Overigens hij woont niet op een terrein maar in de woonwijk.
pi_54121488
Ik ken geen programma's. Het lijkt mij handig dat je bijvoorbeeld contact opneemt met stichting MEE, Nederlandse Vereniging voor Autisme.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54121617
ik vraag me af of je deze client wel verkeersveilig kunt maken.
zeker gezien de combinatie van autisme en een verstandelijke beperking.
mensen met autisme hebben, zoals jij ook wel weet (wil niet betweterig overkomen), hun eigen manieren om dingen te doen, zitten in hun eigen wereld, en zullen dus weinig rekening kunnen houden met anderen. in dit geval dus het verkeer.

is het wel reëel om deze cliënt alleen naar zijn werk te laten fietsen?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_54121814
Ik wil niet negatief doen maar... Iemand die blind is, zet je ook niet op een fiets. Zo iemand heeft een handicap, waardoor het niet mogelijk is om aan het verkeer deel te nemen. Autisme + verstandelijke beperking lijkt me in dit geval vergelijkbaar met zo'n handicap.
pi_54122001
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 22:40 schreef _Arual_ het volgende:
Ik wil niet negatief doen maar... Iemand die blind is, zet je ook niet op een fiets. Zo iemand heeft een handicap, waardoor het niet mogelijk is om aan het verkeer deel te nemen. Autisme + verstandelijke beperking lijkt me in dit geval vergelijkbaar met zo'n handicap.
nouja, het staat niet meteen gelijk aan het niet kunnen, het hangt van de mate af waarin het autisme aanwezig is, en ook nog van de verstandelijke beperking.

maar je afvragen of het wel reëel is, is wel een goed begin
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:11:55 #14
190186 hierissieweer
pi_54122828
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 22:45 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

nouja, het staat niet meteen gelijk aan het niet kunnen, het hangt van de mate af waarin het autisme aanwezig is, en ook nog van de verstandelijke beperking.

maar je afvragen of het wel reëel is, is wel een goed begin
Reëel dat is discutabel, mijn inziens is hij dat wel. Neemt niet weg dat hij daarvoor enorm lang zal gaan moeten oefenen. Wat ik zeg alle veranderingen eigen maken en goed hier schema's voor gaan maken. Ik denk dat we over 3 jaar misschien zo ver zijn dat hij zelfstandig kan gaan fietsen. Daarom is het denk ook belangrijk om te kijken wat hij zelf gaat verwachten, want niet reëel is te denken dat hij binnen een paar keer onder begeleiding fietsen het wel aan kan. Duidelijke kleine stappen zetten die duidelijk begrensd zijn. Maar denk wel dat het fietsen een eigenwaarde aan de cliënt geeft, het zal hem goed doen dat hij aan iets kan werken. Maar het gevaar daarbij is dat hij hier moedeloos van gaat worden, ook daarvoor kleine afgebakende duidelijke stappen...
Overigens is hij 21 en best nog wel leerbaar, dus dat moet wel lukken denk ik.

Ik ga trouwens bij de Leo Kanner stichting navraag doen of zij iets weten...
pi_54123113
Ik heb autisme en ik heb fietsen nooit opgevat als een probleem. Wat dat betreft kan ik je dus niet verder helpen, maar ik wil wel even zeggen dat je begeleid fietsen niet als dé oplossing moet zien. Als je in gezelschap fietst, vereisen je medefietsers ook aandacht, waardoor je minder aandacht kunt besteden aan het verkeer. Dat is voor iemand met autisme een stuk erger en zo kan begeleid fietsen nog een stukje gevaarlijker worden dan wanneer hij alleen fietst.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:43:11 #16
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_54123813
Hoe reageert hij dan op onverwachtheden dan? wat doet hij dan?

Kan er niet iemand met hem mee fietsen van de dagbesteding? ik denk dat dit een enorm leerproces voor hem zal zijn waarin 100% zekerheid niet te garanderen is.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 00:27:17 #17
190186 hierissieweer
pi_54125077
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 23:43 schreef Grimm het volgende:
Hoe reageert hij dan op onverwachtheden dan? wat doet hij dan?

Kan er niet iemand met hem mee fietsen van de dagbesteding? ik denk dat dit een enorm leerproces voor hem zal zijn waarin 100% zekerheid niet te garanderen is.
Ok fietserslicht staat op groen, client fiets maar op dat moment komt er een ambulance aan, client rijd gewoon door.Gevolg: client dood
Dat soort dingetjes. Hij werkt(op de sociale werkplaats) dus begeleiders daar zijn daar niet mee bezig.
Maar ik ga mijn plan de compagne opstellen en dan zie ik wel wat het wordt...
pi_54125152
Daar kleeft natuurlijk altijd een risico aan. Autisten kunnen slecht generaliseren naar andere situaties. Dan denk je dat je een bepaalde situatie geoefend hebt, maar als hij een volgende keer tegenover een groene auto in plaats van een blauwe komt te staan weet hij alsnog niet wat te doen.
Ik weet niet in welke mate hij verstandelijk beperkt is en in welke mate hij autistisch is, maar je zult moeten nagaan of je een verantwoord risico kunt nemen of niet. Ik begrijp het verlangen naar autonomie van je client. Indien zelfstandig fietsen niet haalbaar is, zorg dan voor een alternatief waaruit hij wel zelfvertrouwen kan putten.
En zorg dat je juridisch ingedekt bent. Is er sprake van een voogd, curator o.i.d. laat hen dan schriftelijk toestemming verlenen.

Overigens loopt er in OUD een topic over ouders van kinderen met autisme, wie weet heeft een van hen ervaring met het verkeersveilig maken van autisten
pi_54125698
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 70% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 20:24:04 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_54126236
Gaat het hem echt om het fietsen of om de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen dat die nieuwe vaardigheid en mogelijkheden hem opleveren?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_54140102
Ik heb laatst het boek Op een blauwe dag geboren gelezen van Daniel Tammet, dat is een hoogbegaafde en hoogfunctionerende autist en die beschreef in dat boek ook dat hij rijlessen had gehad maar twee keer gezakt was en toen gestopt was. Om precies hetzelfde probleem dat jij beschrijft: autisten kunnen zich niet inleven in andere mensen en kunnen dus niet anticiperen op andere verkeersdeelnemers die zich mogelijk niet aan de regels houden. Autisten kunnen dit alleen leren door eindeloos te oefenen en uit hun hoofd te leren wat ze in allerlei mogelijke verkeerssituaties moeten doen, maar zodra er zich een onverwachte verkeerssituatie voordoet, waar hij niets over geleerd heeft, kan het toch misgaan. Ik weet nog dat mijn zus, die vroeger met autisten werkte, iemand in haar groep had die een uur voor een oranje knipperend stoplicht had staan wachten omdat hem was geleerd dat hij alleen mocht rijden als het groen was. Ik geloof dat iemand die hem kende hem daar toevallig zag staan.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 22:00:00 #22
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_54145312
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 00:27 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Ok fietserslicht staat op groen, client fiets maar op dat moment komt er een ambulance aan, client rijd gewoon door.Gevolg: client dood
Dat soort dingetjes. Hij werkt(op de sociale werkplaats) dus begeleiders daar zijn daar niet mee bezig.
Maar ik ga mijn plan de compagne opstellen en dan zie ik wel wat het wordt...
Dan zou ie toch wel stoppen Maar wat voor vorm van autisme heeft ie dan klassiek autisme ?
  woensdag 24 oktober 2007 @ 23:45:04 #23
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_54148719
ik denk dat je met hoogfunctionerend autisme goed kunt leren autorijden etc. als je maar weet wat je beperkingen zijn.

hoe het zit met de jongen in kwestie is voor ons heel moeilijk in te schatten.

Ik zou met hem dit soort uitzonderingsgevallen meerdere keren bespreken. Hij kan best in zijn routine inbouwen dat hij eerst afremt, dan kijkt en dan weer verder fietst. Als dit niet het geval is? dan zit zijn verstandelijke handicap te veel in de weg vermoed ik.
ik heb ook altijd pech.. :'(
  woensdag 24 oktober 2007 @ 23:48:03 #24
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_54148823
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 15:09 schreef Unihoc_ACE het volgende:

[..]

herkenning
dit heb ik ook heel lang gedaan

overigens vraag ik me trouwens af hoevaak je een ambulance tegenkomt
pi_54149077
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 23:48 schreef B1nulnul het volgende:
overigens vraag ik me trouwens af hoevaak je een ambulance tegenkomt
Het kan natuurlijk ook net die mafkees zijn die net even 'oranje' meepakt omdat hij haast heeft.
There is no love sincerer than the love of food.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 01:00:44 #26
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_54150699
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 23:54 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk ook net die mafkees zijn die net even 'oranje' meepakt omdat hij haast heeft.
oke. Maar in jaren naar school fietsen heb ik toch weinig met dat soort situaties te maken gehad.
1 keer kan fataal zijn, dat is waar, maar je moet soms ook risico's nemen.
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:21:19 #27
190186 hierissieweer
pi_54202041
wie zou mijn plan willen inlezen om te kijken of hij begrijpbaar is?
pi_54202275
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 15:21 schreef hierissieweer het volgende:
wie zou mijn plan willen inlezen om te kijken of hij begrijpbaar is?
dat wil ik best doen hoor, kom maar op
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:52:00 #29
190186 hierissieweer
pi_54202509
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 15:34 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

dat wil ik best doen hoor, kom maar op
=verzonden naar je prive emailadres als bijlage, alvast bedankt!
pi_54202737
wow, dat is iets meer dan ik had verwacht
voor wanneer had je antwoord terug willen hebben?
pi_54203106
zo, alles doorgelezen
terug gemaild
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 17:53:30 #32
190186 hierissieweer
pi_54204584
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:30 schreef MissyMirjaM het volgende:
zo, alles doorgelezen
terug gemaild
Jap, Thanx ik heb het doorgelezen en ga het dus zometeen ff aanpassen!
pi_54211429
Lukt vast wel.
  zondag 28 oktober 2007 @ 00:13:52 #34
81237 releaze
best of both worlds
pi_54213067
mag ik hem ook doorlezen ts? email adres is mn username @ hotmail
  † In Memoriam † maandag 29 oktober 2007 @ 21:50:17 #35
37843 lady-wrb
kortaf
pi_54252925
dit wil ik toch ook wel heel graag volgen, want dit maak ik dagelijks mee.
ik heb een zoon van 8 die ik voor geen goud alleen op de fiets er op uit durf te sturen.
gewoon omdat hij niet in staat is op het verkeer te reageren.
fietsen lukt ondertussen wel. (we hebben een tijd gehad dat als hij maar dacht dat er ergens iets vandaan kwam, hij van paniek met fiets en al omviel)
en ik heb geen zin om bij oud te posten. (voor het geval iemand me ernaar gaat verwijzen)
  maandag 29 oktober 2007 @ 22:02:25 #36
190186 hierissieweer
pi_54253207
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 21:50 schreef lady-wrb het volgende:
dit wil ik toch ook wel heel graag volgen, want dit maak ik dagelijks mee.
ik heb een zoon van 8 die ik voor geen goud alleen op de fiets er op uit durf te sturen.
gewoon omdat hij niet in staat is op het verkeer te reageren.
fietsen lukt ondertussen wel. (we hebben een tijd gehad dat als hij maar dacht dat er ergens iets vandaan kwam, hij van paniek met fiets en al omviel)
en ik heb geen zin om bij oud te posten. (voor het geval iemand me ernaar gaat verwijzen)
doet je PM het anders mag je me ook een mailtje sturen pascalreinders@gmail.com dan stuur ik het plan naar je toe.
pi_54254096
Hoe kan groen nou tegelijk liggen en staan?
  maandag 29 oktober 2007 @ 22:49:50 #38
190186 hierissieweer
pi_54254313
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 22:41 schreef mcDavid het volgende:
Hoe kan groen nou tegelijk liggen en staan? [ afbeelding ]
vabdaar dat hij er moeite mee heeft!
  † In Memoriam † dinsdag 30 oktober 2007 @ 08:56:39 #39
37843 lady-wrb
kortaf
pi_54258135
het is een hele tijd goed gegaan maar vandaag is hij weer gevallen (vlak voor een auto voor de verandering) huilen huilen huilen natuurlijk en ik stond zelf mijn tranen te verbijten, want ik word er zo verdrietig van. ik wil zo graag dat hij een normaal leven kan leiden en gewoon veilig door het verkeer is voor mij een onderdeel van een normaal leven.

hij zei zelf toevallig vanmorgen: ik ben een gevaar op de weg he mama?
dat doet pijn, want dat zeg ik idd wel eens tegen hem (al bedoel ik het half serieus/half voor de grap, maar ja, dat de meest autisten kunnen het onderscheid tussen grap en werkelijkheid niet maken)
  † In Memoriam † dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:15:53 #40
37843 lady-wrb
kortaf
pi_54258464
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 22:02 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

doet je PM het anders mag je me ook een mailtje sturen pascalreinders@gmail.com dan stuur ik het plan naar je toe.
ik ga je pmmen later op de dag
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:21:37 #41
81237 releaze
best of both worlds
pi_54270845
hmm... hoe doet je zoon het lopend in het verkeer lady?
  † In Memoriam † woensdag 31 oktober 2007 @ 12:55:36 #42
37843 lady-wrb
kortaf
pi_54282237
dat gaat wel goed tot op heden.
hij mag van mij alleen lopend naar school. nu wonen we heel dichtbij en er zijn geen drukke straten om over te steken, dus dat vertrouw ik hem wel toe.
pi_54447279
ik zou beginnen met een driewieler
Jusqu'ici tout va bien...
  donderdag 8 november 2007 @ 13:12:50 #44
190186 hierissieweer
pi_54453824
quote:
Op donderdag 8 november 2007 01:18 schreef Manono het volgende:
ik zou beginnen met een driewieler
Hij is vaardig in het fietsen, maar niet in het inzicht hebben in het verkeer