Dit recht zou dan wel moeten blijken uit de gehanteerde (algemene) voorwaarden lijkt me. Als dit er niet in staat hebben ze een dergelijk recht helemaal niet en zijn ze bijzonder schimmig bezig.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 16:47 schreef cybersweetie het volgende:
Net even de juridische afdeling van de consumentenbond gebeld en inderdaad heeft de postbank een zeer uitgebreid verrekeningsrecht. Die kunnen dus een tekort aanvullen met rekeningen van partners en eventueel zelfs van inwonende kinderen als het ze zo uitkomt, zelfs zonder je eerst aan te schrijven. In mijn geval is het niet toegestaan, omdat we op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd, maar verder is de postbank dus niet 'the place to be' qua dit soort dingen. Ze schijnen hier nogal eens misbruik van te maken en blijken één van de weinge banken te zijn die het zo onklantvriendelijk spelen.
Telegraaf houdt wel van sensatie verhalenquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:01 schreef Koewam het volgende:
Publiciteit zoeken.
Interessanter: hoe ziet de postbank het verschil tussen een studentenhuis, een student die bij een hospita inwoont en een stel?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:54 schreef Renger19 het volgende:
Maar hoe weten ze dat jullie getrouwd zijn? Checken ze eerst de burgelijke stand? Ik ken genoeg lui die een deel van hun huis verhuren. Hoe kan de postbank het verschil zien tusen een onderhuurder en een echtgenoot?
Zodra er een financieel product bij de bank bestaat op beide namen is het volgens de voorwaarden mogelijk, dit zijn voorwaarden die elke bank hanteert, dus niet alleen de postbank. Dus als er een (ongebruikte) en/of rekening bestaat en ieder heeft zijn eigen rekening dat bestaat er een connectie die het mogelijk maakt. Verrekening van aparte rekeningen is op dat moment mogelijk. Maar ook een hypotheek op beide namen kan hiervoor bijvoorbeeld voldoende zijn (al was het maar omdat menig bank vraagt om dan ook samen een rekening bij de betreffende bank te openen).quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 12:25 schreef cybersweetie het volgende:
Mag de postbank op deze manier creatief bankieren en zomaar willekeurig overhevelen tussen twee verschillende rekeningen?
quote:8. De Postbank is bevoegd een vordering op één van de rekeninghouders in vergelijking te brengen met een tegoed op de “en/of” Girorekening dan wel een negatief saldo op de “en/of” Girorekening in vergelijking te brengen met een tegoed op enige ten name van een bij de Postbank aanwezige rekening van één der rekeninghouders.
Die heb ik over het hoofd gezien, lijkt me meer van toepassing inderdaad.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:39 schreef bug_me_not2 het volgende:
Ook eens even gezocht. Dat van die kinderen kan ik niet meer terugvinden dus die opmerking moeten jullie maar als niet gedaan beschouwen, maar onder de aanvullende voorwaarden en/of girorekening vond ik dit:
[..]
Dus als TS een en/of rekening heeft sinds deze voorwaarden van kracht zijn geworden dan mag de postbank dat inderdaad gewoon doen...
Dat de twee rekeningen met boekingen geen en/of rekeningen zijn wil niet zeggen dat er niet ergens wel een bestaat. Of een ander financieel product.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 00:59 schreef MinderMutsig het volgende:
Die heb ik over het hoofd gezien, lijkt me meer van toepassing inderdaad.
Maar aangezien er geen sprake is van een en / of rekening lijkt me niet dat deze op gaat.
Ze zegt dat dit de enige rekening is bij de postbank en dat ze alle andere bankzaken bij de rabobank geregeld hebben.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 01:02 schreef 700MB het volgende:
[..]
Dat de twee rekeningen met boekingen geen en/of rekeningen zijn wil niet zeggen dat er niet ergens wel een bestaat. Of een ander financieel product.
quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 13:13 schreef bbtb77 het volgende:
Je man heeft het zelf overgemaakt.
Klopt. Dit zijn de enige rekeningen. Basis giro rekening. Mijn postbank rekening is inactief, die van mijn man niet. We hebben verder niets lopen bij de postbank, geen hypotheek, geen leningen, geen credit card of zelfs maar een verzekering, niets.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 01:25 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ze zegt dat dit de enige rekening is bij de postbank en dat ze alle andere bankzaken bij de rabobank geregeld hebben.
Klopt, maar dit hebben ze heel sneaky bij de voorwaarden voor de en/of rekening gezet en de beschrijving heel miniem gehouden. Maar het verrekeningsrecht gaat vele malen verder dan hier beschreven word en is niet alleen bij een en/of rekening. Wat ze er niet bijzetten is dat ze zelfs de rekeningen van je inwonende kinderen mogen en ook daadwerkelijk plunderen. Iedere connectie op die manier tussen gezinsleden (dus ook je uitwonende ex) stelt ze in staat te verrekenen zonder opgaaf van redenen of zelfs maar vooraf contact op te nemen om je zo de kans te geven het tekort aan te zuiveren.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 00:51 schreef 700MB het volgende:
[..]
Zodra er een financieel product bij de bank bestaat op beide namen is het volgens de voorwaarden mogelijk, dit zijn voorwaarden die elke bank hanteert, dus niet alleen de postbank. Dus als er een (ongebruikte) en/of rekening bestaat en ieder heeft zijn eigen rekening dat bestaat er een connectie die het mogelijk maakt. Verrekening van aparte rekeningen is op dat moment mogelijk. Maar ook een hypotheek op beide namen kan hiervoor bijvoorbeeld voldoende zijn (al was het maar omdat menig bank vraagt om dan ook samen een rekening bij de betreffende bank te openen).
In het geval van de postbank is dit te vinden bij artikel 8 van de aanvullende voorwaarden voor een en/of girorekening.
[..]
Is inderdaad het veiligste blijkbaar, zeker als je uit elkaar gaat gewoon even van bank veranderen. Heb meteen mijn rekening bij de postbank beeindigd en mijn man stapt ook over.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:30 schreef Jalu het volgende:
Duidelijk dus: zorg dat je als partners je rekeningen bij verschillende banken onderbrengt...
Medewerker van de postbank?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 22:45 schreef Untouchable het volgende:
Ik heb bij het hele verhaal toch mijn bedenkingen. Hoe kan je op een inactieve account nu een paar tientjes rood komen te staan. Als je je rekening niet actief gebruikt heb je niet de mogelijkheid tot roodstaan. Als je dan toch rood komt te staan kan dat alleen maar komen door afboekingen die de postbank zelf doet. Bijvoorbeeld 10,95 voor een pasbijdrage. Als je dan uiteindelijk een paar tientjes rood staat dan komt dit door rente op rente op rente en is er echt al wel langer sprake van ongeoorlooft rood staan dan een paar maanden.
Verder denk ik niet dat een bank een saldo verrekent met een andere rekening uit het niets. Neem aan dat de postbank wel een paar vriendelijke verzoekjes de deur uit gedaan heeft.
Ik stond een paar tientjes in het rood door een automatiasche incasso die daar nog op stond die wel gewoon steeds afgeschreven werd. Incasso was niet hoog, 7,25 per maand ... ben het vergeten aan te vullen, dus na een paar maanden was het opgelopen tot 29 en wat kleingeld aan debetrente. Geen schrikbarend bedrag allemaal, maar heb er gewoon geen erg in gehad. Heb geen enkelen brief niets gehad van ze, hoorde bij de consumentenbond dat ze dat ook niet hoeven te sturen en meteen aan het verrekenen mogen slaan vanuit het niets, dus ja dat doen ze wel degelijk.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 22:45 schreef Untouchable het volgende:
Ik heb bij het hele verhaal toch mijn bedenkingen. Hoe kan je op een inactieve account nu een paar tientjes rood komen te staan. Als je je rekening niet actief gebruikt heb je niet de mogelijkheid tot roodstaan. Als je dan toch rood komt te staan kan dat alleen maar komen door afboekingen die de postbank zelf doet. Bijvoorbeeld 10,95 voor een pasbijdrage. Als je dan uiteindelijk een paar tientjes rood staat dan komt dit door rente op rente op rente en is er echt al wel langer sprake van ongeoorlooft rood staan dan een paar maanden.
Verder denk ik niet dat een bank een saldo verrekent met een andere rekening uit het niets. Neem aan dat de postbank wel een paar vriendelijke verzoekjes de deur uit gedaan heeft.
Nou, ik heb die algemene voorwaarden op de postbank even snel doorgelezen maar ik zag daar niet zo snel iets staan over dat verrekenen, dus de vraag is eigenlijk of ze dat wel mogen.quote:[b]Op donderdag 25 oktober 2007 09:35 hoorde bij de consumentenbond dat ze dat ook niet hoeven te sturen en meteen aan het verrekenen mogen slaan vanuit het niets, dus ja dat doen ze wel degelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |