FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Vraagje over steekproef bij APK keuring.....
NEDdinsdag 23 oktober 2007 @ 10:59
Als je met je auto voor een APK keuring gaat, dan bestaat de kans dat je een steekproef krijgt,

Nou heb ik altijd begrepen dat die steekproever dan zegmaar binnen 2 uur vanaf moment van afmelden bij betreffende APK keurstation moet zijn.

Nou vroeg ik me eik af...... hoeveel van die steekproevers zegmaar rijden er landelijk rond?

Zijn dat er een stuk of 10? 50? 100? Nog meer? Ik heb geen idee.

Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
NEDdinsdag 23 oktober 2007 @ 10:59
Whoeps, schopje PTA aub
Gunnerdinsdag 23 oktober 2007 @ 11:06
Waar maak je je zorgen om dat je zo'n vraag stelt?

vage afspraakjes met de keurmeester?
-_Tommy_-dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:14
zijn er een paar per provincie volgens mij, het is ook niet dat er 100den steekproeven worden gedaan per dag hoor ze controleren van tijd tot wijlen een keer elke garage, heb nog nooit van iemand in mijn directe omgeving gehoord dat zijn wagen moest blijven staan voor steekproef!
Lariekoekdinsdag 23 oktober 2007 @ 11:14
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 11:06 schreef Gunner het volgende:
Waar maak je je zorgen om dat je zo'n vraag stelt?

vage afspraakjes met de keurmeester?
BlaZdinsdag 23 oktober 2007 @ 11:17
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 11:14 schreef -_Tommy_- het volgende:
zijn er een paar per provincie volgens mij, het is ook niet dat er 100den steekproeven worden gedaan per dag hoor ze controleren van tijd tot wijlen een keer elke garage, heb nog nooit van iemand in mijn directe omgeving gehoord dat zijn wagen moest blijven staan voor steekproef!
Er worden wel degelijk 100den steekproeven per dag gedaan. Wettelijk gezien zou 3% van de APK onder een steekproef moeten vallen.
LamstraalASDdinsdag 23 oktober 2007 @ 11:23
ik heb ooit eens een steekproef gehad.
Binnen het uur was de rdw medewerker er en alles nogmaals nagelopen.

Maar dat vroeg je niet
Catch22-dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:44
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 11:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Er worden wel degelijk 100den steekproeven per dag gedaan. Wettelijk gezien zou 3% van de APK onder een steekproef moeten vallen.
precies. Ligt ook aan het station, als ze een goede naam hebben komen er minder steekproeven. En het kan ook zijn dat ze 2x op 1 dag worden gechecked.
Chinlessdinsdag 23 oktober 2007 @ 11:45
Elke keer als ik een keuring heb ondergaan werd er een steekproef gehouden (net alsof ze die garage niet vertrouwde ofzo).. maar sorry ik weet niet hoeveer er rond rijden.
Computeraddicdinsdag 23 oktober 2007 @ 11:48
Ligt er maar aan hoeveel ze voor een APK vragen,hier in Almere heb je een garage die vraagt er maar 18 euro voor,die zal wel regelmatig gecontroleerd worden........
MouseOverdinsdag 23 oktober 2007 @ 11:53
De kans op een steekproef is zeker aanwezig, maar als het inderdaad om een "dubieuze afspraak" gaat is dat niet jouw probleem.

Overigens heb ik begrepen dat de kans bij een herkeuring van een eerder afgekeurde auto veel groter is.
Lariekoekdinsdag 23 oktober 2007 @ 12:12
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 11:48 schreef Computeraddic het volgende:
Ligt er maar aan hoeveel ze voor een APK vragen,hier in Almere heb je een garage die vraagt er maar 18 euro voor,die zal wel regelmatig gecontroleerd worden........
De prijs van een APK keurig heeft niks met een steekproef te maken.
Dan krijgt elke garage die een gratis APK bij een grote beurt doet zeker altijd een steekproef?
BlaZdinsdag 23 oktober 2007 @ 12:20
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 11:53 schreef MouseOver het volgende:
De kans op een steekproef is zeker aanwezig, maar als het inderdaad om een "dubieuze afspraak" gaat is dat niet jouw probleem.

Overigens heb ik begrepen dat de kans bij een herkeuring van een eerder afgekeurde auto veel groter is.
Ja bovendien is de kans op steekproef bij oudere auto's veel groter. Bij een auto die zijn eerste keuring heeft valt zelden een steekproef.
Verder lijkt het soms alsof ze in regios werken, aangezien we wel ooit 2 steekproeven op 1 dag krijgen en dan 1 maand geen, om er dan weer 4 in een week te krijgen.
Metro2005dinsdag 23 oktober 2007 @ 12:22
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 11:44 schreef Catch22- het volgende:

[..]

precies. Ligt ook aan het station, als ze een goede naam hebben komen er minder steekproeven. En het kan ook zijn dat ze 2x op 1 dag worden gechecked.

Dat is onzin, het gaat compleet willekeurig. Een malifide apk station kan jarenlang geen steekproef krijgen terwijl de dealer om de hoek er 3 op een dag heeft bij wijze van spreke.

Geloof dat inderdaad iets van 3% van de apk keuringen een steekproef krijgen dus het gaat om honderden per dag.
lovelidinsdag 23 oktober 2007 @ 12:48
Beetje off-topic:
Elke goede steekproef levert een keuringsstation minder dan een punt op (volgens mij 0.7), terwijl een slechte steekproef anderhalve punt kost. Als ze 5 punten kwijt zijn, zijn ze de vergunning kwijt.
MouseOverdinsdag 23 oktober 2007 @ 13:05
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 12:48 schreef loveli het volgende:
Beetje off-topic:
Elke goede steekproef levert een keuringsstation minder dan een punt op (volgens mij 0.7), terwijl een slechte steekproef anderhalve punt kost. Als ze 5 punten kwijt zijn, zijn ze de vergunning kwijt.
Wat een vreemde regeling is het dan eigenlijk ook.. aangezien een goede steekproef de norm zou moeten zijn bouwt een garage in -relatief- recordtempo een buffer op om wat twijfelgevalletjes goed te keuren.
Klonkdinsdag 23 oktober 2007 @ 13:13
Hoppa naar PTA
LoggedIndinsdag 23 oktober 2007 @ 13:32
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 13:05 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Wat een vreemde regeling is het dan eigenlijk ook.. aangezien een goede steekproef de norm zou moeten zijn bouwt een garage in -relatief- recordtempo een buffer op om wat twijfelgevalletjes goed te keuren.
idd, voor iedere 2 goeie steekproeven kunnen ze een slechte doen
Metro2005dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:34
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 13:05 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Wat een vreemde regeling is het dan eigenlijk ook.. aangezien een goede steekproef de norm zou moeten zijn bouwt een garage in -relatief- recordtempo een buffer op om wat twijfelgevalletjes goed te keuren.
Het systeem rammelt sowieso nogal maar daar ga ik verder maar niet over uitwijden (inside info zeg maar )
MouseOverdinsdag 23 oktober 2007 @ 14:00
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 13:34 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Het systeem rammelt sowieso nogal maar daar ga ik verder maar niet over uitwijden (inside info zeg maar )
Maar op hoeveel punten staat de gemiddelde garage? Moet je dan denken aan enkele tientallen, of streven garages er toch naar om rond de 5 punten te blijven hangen?
Metro2005dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:22
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 14:00 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Maar op hoeveel punten staat de gemiddelde garage? Moet je dan denken aan enkele tientallen, of streven garages er toch naar om rond de 5 punten te blijven hangen?
Dat puntensysteem ken ik eerlijk gezegd niet maar ik (en de garages ook) weet wel de truukjes om een steekproef grotendeels te ontlopen doordat wij software schrijven voor de apk's
Dromerdinsdag 23 oktober 2007 @ 15:12
Ik heb één keer gehad dat mijn auto een APK steekproef kreeg. Natuurlijk vonden ze niks want de dealer had al zo ongeveer m'n halve auto vervangen.

Alfa
Tomatenboerdinsdag 23 oktober 2007 @ 15:30
Veel autobedrijven melden hun auto's die APK gekeurd worden toch ook met opzet pas af rond 17.00 uur (vlak voor het einde van de werktijd), om zodoende de steekproef te ontwijken toch?
the_RAVENdinsdag 23 oktober 2007 @ 15:43
nee ik dacht dat APK's voor 16.00 gemeld moesten worden
BlaZdinsdag 23 oktober 2007 @ 15:54
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 15:43 schreef the_RAVEN het volgende:
nee ik dacht dat APK's voor 16.00 gemeld moesten worden
Nee 17:00
DonJamesdinsdag 23 oktober 2007 @ 16:10
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 15:54 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Nee 17:00
Klopt. Maar steekproefcontroleurs werken tot een uur of 6, je kan dus wel degeljk een steekproef krijgen om 16.59.
Quint24dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:58
Mijn auto is in april van dit jaar goed gekeurd met een lekke uitlaat
Het gat zat bij mijn rechter achterwiel, de apk keurmeester was schijnbaar doof
NEDwoensdag 24 oktober 2007 @ 02:09
Jamaar hoeveel steekproefcontroleurs rijden er nou rond in Nederland?

Dát is het enige wat ik wil weten, de rest vind ik niet interessant en daar is dit topic ook niet voor
nogeenmaartenwoensdag 24 oktober 2007 @ 09:55
Nederlands wagenpark dat jaarlijks een verplichte apk keuring krijgt is circa 6 mln (?). Dit gebeurt in 6x50 = 300 werkdagen, ofwel 20.000 keuringen per werkdag. 3% hiervan, ofwel 600 zouden een steekproef moeten krijgen. Stel dat een controleur er 12 per dag kan doen, dan rijden er circa 50 controleurs rond in NL.
NEDwoensdag 24 oktober 2007 @ 12:26
Ik denk niet dat een controleur er 12 op 1 dag kán doen.

Als je maximaal 2 uur moet wachten en dat als de beste man er dan nog niet is dat je steekproef niet doorgaat........ dan denk ik niet dat ie er 12 gaat redden op 1 dag
Dromerwoensdag 24 oktober 2007 @ 13:19
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:26 schreef NED het volgende:
Ik denk niet dat een controleur er 12 op 1 dag kán doen.

Als je maximaal 2 uur moet wachten en dat als de beste man er dan nog niet is dat je steekproef niet doorgaat........ dan denk ik niet dat ie er 12 gaat redden op 1 dag
Wat dacht je van het idee dat ie binnen die twee uur elders steekproeven aan het doen is?
Nergens staat vermeld dat het om 2 uur réistijd gaat.
DonJameswoensdag 24 oktober 2007 @ 13:42
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 02:09 schreef NED het volgende:
Jamaar hoeveel steekproefcontroleurs rijden er nou rond in Nederland?

Dát is het enige wat ik wil weten, de rest vind ik niet interessant en daar is dit topic ook niet voor
Ik krijg toch het gevoel (correct me if I'm wrong) dat dát niet echt is wat je wil weten.. De informatie hoeveel controleurs er zijn is op zich nutteloos, daar de concentratie natuurlijk hoger is als er ergens meer apk-stations zijn. (in de randstad zijn meer garages en meer controleurs dan in noord-Groningen). Wat wil je nou écht weten?
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:26 schreef NED het volgende:
Ik denk niet dat een controleur er 12 op 1 dag kán doen.

Als je maximaal 2 uur moet wachten en dat als de beste man er dan nog niet is dat je steekproef niet doorgaat........ dan denk ik niet dat ie er 12 gaat redden op 1 dag
Het komt ook vaak genoeg voor dat ze in de buurt zijn, en dus binnen 5 minuten na afmelden al op de stoep staan. 12 keuringen lijkt me wat veel, 10 op een dag is zeker haalbaar.
Coupevrijdag 26 oktober 2007 @ 00:50
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 13:05 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Wat een vreemde regeling is het dan eigenlijk ook.. aangezien een goede steekproef de norm zou moeten zijn bouwt een garage in -relatief- recordtempo een buffer op om wat twijfelgevalletjes goed te keuren.
Ik ben zelf dus APK keurmeester, maar die puntentelling is niet zo raar. Je kan geen buffer opbouwen namelijk.

Je staat als je begint op 0 punten. Krijg je bij een steekproef een fout dan zijn er meerdere gradaties hoe zwaarder de fout aangerekend hoe meer punten je kwijt raakt of je hele erkenning.

Voor een gewone fout heb je ongeveer 3 goede steekproeven nodig om dat weer tecompenseren. Dus dat je weer op 0 staat.

0 = goed dus maar als je al 0 staat en je krijgt een goede steekrproef dan gebeurt er niks. Je blijft dan 0.
NEDvrijdag 26 oktober 2007 @ 11:07
quote:
De informatie hoeveel controleurs er zijn is op zich nutteloos, daar de concentratie natuurlijk hoger is als er ergens meer apk-stations zijn. (in de randstad zijn meer garages en meer controleurs dan in noord-Groningen). Wat wil je nou écht weten?
quote:
Nou vroeg ik me eik af...... hoeveel van die steekproevers zegmaar rijden er landelijk rond?
Heel simpel, gewoon hoeveel van die piepels er rondrijden in Nederland.
Ik weet dat het totaal nutteloos is om te weten, maar ik hou wel van nutteloze weetjes