Niets aan toe te voegen. Behalve een vraag.quote:Op maandag 22 oktober 2007 21:34 schreef roykejanssen het volgende:
ventileren is belangrijk. Vochtige lucht is minder goed te verwarmen dan droge lucht. Je (nacht)verlaging niet lager instellen dan 4 graden onder je volgende comforttemperatuur.
De eco of comfort instelling waar je het over hebt heeft betrekking op je warmtapwater. De beste ervaringen krijg ik als ie op eco staat. Dit komt door minder starts van het toestel en geen dip in je tapwatertemperatuur maar een geleidelijk (duurt iets langer) opkomende temperatuur.
Let ook op bij eenhendelmengkraen dat wanneer je alleen koud water nodig hebt, je eerst de hendel op koud zet en dan pas opent.
De condensatietemperatuur van gronings aardgas is 55 graden celsius, bij deze temperatuur kun je dus het meeste rendement uit je HR-toestel halen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 21:54 schreef tnimble het volgende:
[..]
Niets aan toe te voegen. Behalve een vraag.
Hoe lager de CV temperatuur van de ketel hoe minder energie deze verspilt maar een radiator (als je deze hebt) werkt de convectie pas vanaf een zekere temperatuur hoe hoger de temperatuur hoe meer convectie je hebt. Er is dus een optimaal punt te vinden. Welke temperatuur is dat?
Volgens mij komen we hier nooit onder de 15 graden. We hebben in ieder geval nooit last van condens. Of we luchten gewoon goedquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 10:33 schreef killerb het volgende:
Ik las ergens dat het temperatuurverschil tussen je gewenste stand en de laagste stand niet meer dan 4 graden moet zijn omdat anders het verwarmen teveel energie kost.
Daarnaast moet je volgens mij sowieso niet onder de 15 graden komen omdat je anders onder de condensgrens komt...
Je hebt het over 12,5 graad, vandaarquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 10:38 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Volgens mij komen we hier nooit onder de 15 graden. We hebben in ieder geval nooit last van condens. Of we luchten gewoon goed
Maar ik zal het eens navragen aan mijn baas. Ik werk op het moment met energie (al heb ik van cv's niet zoveel verstand)
We bedoelen vrijwel hetzelfde, wel is er een verschil tussen een adaptieve regeling vanuit de ketel of vanuit de thermostaat.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 16:57 schreef roykejanssen het volgende:
Dit is erg simpel gezegd klipper. Wat de Honeywell C3 en C4 doen is het volgende. Van de 10 minuten die eigenlijk nodig zijn stuurt ie maar 3 aan. Dus 30%. met als gevolg dat de aanvoertemperatuur laag blijft.
De adaptieve regeling van Honeywell is ook meedenken!
Dat komt door de(open)haard.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 10:38 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Volgens mij komen we hier nooit onder de 15 graden. We hebben in ieder geval nooit last van condens. Of we luchten gewoon goed
We hebben een groot huis en verwarmen een oppervlakte van 10x10x2,25 m + nog de warmte die naar boven trekt omdat we een open trappenhuis hebben in de gang.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:18 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Dat komt door de(open)haard.
Trouwens 8 tot 10 m3 per jaar vind ik wel erg veel. He je geen inbouwhaard met ventilatoren?
Er zijn wel degelijk toestellen op de markt die zo ver terug regelen, dat je ze misschien nooit bent tegengekomen is een ander verhaal, en dat is ook niet zo vreemd ook want dit soort toestellen zie je meer bij bedrijven, scholen, ziekenhuizen en andere instellingen, en niet zo snel in een woonhuis.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:12 schreef roykejanssen het volgende:
geen toestel moduleert terug tot 10% van zijn vermogen. ->De adaptieve regeling vanuit de ketel is in staat om de ketel gedurende een heel uur op bv 10% te laten branden,
http://www.bvb-bioenergy.nl/pelletkachels.htmquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:40 schreef Tinkepink het volgende:
Wat bedoel je trouwens met die ventilatoren? Ik probeer me dat voor te stellen, maar zie het niet helemaal voor me.
DAt is wel interessant. Pellets wil ik trouwens niet, daar hebben we geen opslagruimte voor omdat we ook al met een grote olietank zitten. HOut slaan we gewoon buiten op.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 21:53 schreef klipper het volgende:
[..]
http://www.bvb-bioenergy.nl/pelletkachels.htm
[ link | afbeelding ]
ik gaf deze link om het wat duidelijker te maken, het beste kun je gewoon informeren bij je open haard specialist en wat de mogelijkheden zijn met je bestaande open haard.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:06 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
DAt is wel interessant. Pellets wil ik trouwens niet, daar hebben we geen opslagruimte voor omdat we ook al met een grote olietank zitten. HOut slaan we gewoon buiten op.
Maar die ventilator is wel een optie. We verwarmen nu de andere ruimten door gewoon de woonkamerdeur open te laten staan, maar dat i geen geweldige optie.
Wij hebben een dubbelwandige inbouwhaard waarbij onderaan lucht wordt aangezogen welke er boven dan warmer uit komt.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:40 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Wat bedoel je trouwens met die ventilatoren? Ik probeer me dat voor te stellen, maar zie het niet helemaal voor me.
Juist niet! Op alle kamers de verwarming aanzetten, zodat als je deuren opent er geen kou uitkomt, zodat de thermosstaat weer aanslaat!quote:Op maandag 22 oktober 2007 17:30 schreef HarryP het volgende:
Verwarming uit op de kamers waar je toch niet komt.
Niet stoken en het raam/deur open zetten.
Gordijnen dicht.
De waarheid ligt een beetje in het midden. Volgens mij werkt het het beste als je elke aansluitende ruimte als een nieuwe zone beschouwd en die zone een paar graden minder warm stookt.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 00:54 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Juist niet! Op alle kamers de verwarming aanzetten, zodat als je deuren opent er geen kou uitkomt, zodat de thermosstaat weer aanslaat!
Nou ik vind het gewoon lekkerquote:Op woensdag 24 oktober 2007 01:02 schreef Marsepein het volgende:
[..]
De waarheid ligt een beetje in het midden. Volgens mij werkt het het beste als je elke aansluitende ruimte als een nieuwe zone beschouwd en die zone een paar graden minder warm stookt.
Dat is wat anders, het gaat in dit topic toch over zuinig en comfortabel?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 01:03 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Nou ik vind het gewoon lekker
Inderdaad. Een betere zoy zijn:quote:Op woensdag 24 oktober 2007 01:02 schreef Marsepein het volgende:
[..]
De waarheid ligt een beetje in het midden. Volgens mij werkt het het beste als je elke aansluitende ruimte als een nieuwe zone beschouwd en die zone een paar graden minder warm stookt.
Ik heb dit in het verleden gedaan toen ik nog blokverwarming had. Op de aanvoer en de afvoer zaten in totaal 4 kranen. De gewone knop op de aanvoer, een electrische knop op de afvoer, en op de aan- en afvoer een kogekraan. Door de kogelkraan op de afvoer voldoende dicht te draaien bleef de warmte bovenin de plaat waardoor de plaat achter de verdamper koel bleef. De temperatuur van het afvoerwater lag op maximaal 38 graden. Dit heeft heel veel geld gescheeld. Ik was een van de weinigen die jaarlijks geld terug kregen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:02 schreef josvr het volgende:
Iemand een mening over 'Waterzijdig inregelen' van de CV? Scheelt dit echt zoveel? Of hype?
Zie b.v. http://www.brieswaterenenergie.nl/hoofdframe/thermosticker.html
Of Google. Je kunt er relatief veel over vinden, maar ik heb er nog weinig over gehoord? Levert dit iets op?
Dus als je dit reflecteert op een normale c.v. installatie moet je dan ook de kranen van je radiatoren dicht/open draaien om die 20 graden verschil tussen binnenkomst en uitgang te bereiken? Of gaat het om de begin en eind temp van de hele installatie?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:54 schreef deom het volgende:
[..]
Ik heb dit in het verleden gedaan toen ik nog blokverwarming had. Op de aanvoer en de afvoer zaten in totaal 4 kranen. De gewone knop op de aanvoer, een electrische knop op de afvoer, en op de aan- en afvoer een kogekraan. Door de kogelkraan op de afvoer voldoende dicht te draaien bleef de warmte bovenin de plaat waardoor de plaat achter de verdamper koel bleef. De temperatuur van het afvoerwater lag op maximaal 38 graden. Dit heeft heel veel geld gescheeld. Ik was een van de weinigen die jaarlijks geld terug kregen.
Ik denk dus dat het zeker zin heeft. Je onttrekt gewoon zoveel mogelijk warmte aan het CV water waardoor je CV ketel optimaal kan werken.
Ik heb ook veel last van waterslag bij mijn keukenkraan met handdouche en ook de vaatwasser geeft waterslag bij het spoelen. Is het plaatsen van één demper bij de ketel die op zolder zit dan voldoende of moet er bij de vaatwasser zelf ook nog één geplaatst worden.quote:Op maandag 22 oktober 2007 22:11 schreef klipper het volgende:
PS: bij gebruik van eenhendelmengkranen hebben veel mensen last van waterslag, dit is te verhelpen door een waterslagdemper toe te passen.
Bij het gebruik van dit soort kranen word de waterslagdemper in ieder geval bij de ketel aangeraden.
Als ik een comfortabel warm huis heb en ik verbruik niet veel dan stook ik zuinig. Het toestel heeft er niet zoveel mee te maken . Als ik echt zuinig wil stoken dan zou ik terug moeten keren naar de gashaard maar dan verwarm je alleen weer lokaal.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 17:23 schreef roykejanssen het volgende:
@marky: je zegt dat je vrij zuinig stookt. Dat is eigenlijk niet waar. Je verwarmt je huis comfortabel voor relatief weinig geld maar zuinig stoken doe je niet met een VR toestel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |