TR08 | zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:13 |
Het is weer zo ver, de World Solar Challenge in Australie gaat van start! Vandaag was de kwalificatie, Belgie heeft Pole Position te pakken volgens het blog van de WSC organisatie. De uitslag van de kwali staat nog niet op de WSC site dus hoe de rest het heeft gedaan weet ik nog niet. Als oud team lid van het Delftse team ben ik natuurlijk fan van de Nuna 4 maar Twente en Belgie mogen er zeer zeker ook zijn! Door nieuwe regels is de concurrentie steviger dan ooit. Ook zijn er veel meer amerikaanse teams dan vroeger aan de start verschenen. De Delftse overmacht van de afgelopen jaren zal zeer waarschijnlijk flink kleiner zijn dan hij was, mede doordat Belgie dit jaar een ontzettend sterk zonnepaneel heeft. Om de OP wat verder op te leuken foto's van de teams uit Nederland en Belgie. Delft: ![]() Twente: ![]() Belgie: ![]() Ik zou zeggen: Wens hier je favo teams succes, discussieer, stel vragen of post eigen nieuws over de race ![]() De race is landelijk te volgen via RTL autowereld en vast ook via de nodige regionale zenders. Sites van de teams en organisatie: Twente Delft Belgie WSC Organisatie | |
Buschetta | zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:19 |
erg leuk altijd... | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:30 |
tvp ![]() | |
Crazykill | zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:41 |
Altijd leuk ![]() | |
Bakakame | zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:03 |
Dit ga ik volgen! ![]() TVP dus ![]() | |
_Arthur | zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:12 |
Jammer dat ik pas na de finish in Adelaide/Australie ben ![]() | |
Jimmie | zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:17 |
Maken de regels het nou allemaal klonen van elkaar of ript iedereen het design van Delft? | |
Dr_Flash | zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:20 |
quote:Mja, natuurwetten gelden nou eenmaal voor iedereen he ![]() | |
cheukert | zaterdag 20 oktober 2007 @ 14:46 |
quote:ik ook ![]() hoelang blijven de Hollanders eigenlijk nog in Adelaide? | |
TR08 | zaterdag 20 oktober 2007 @ 21:09 |
quote:Nee hoor, als je de rest van de deelnemers ziet zie je dat er heel verschillende auto's gebouwd worden. Delft heeft alleen wel een eigen bewezen concept waar we veel ervaring mee hebben (en ook succes uiteraard ![]() Kijk hier maar voor foto's van de rest van het veld ![]() Plaatjes zijn klikbare thumbnails van www.wsc.org.au http://wsc.org.au/Be.Part.of.It/Photos/20.October/ Duitsland (Bochum) heeft een heel andere auto en de auto van Twente is (in mijn ogen althans) heel anders dan die van Delft. Bochum: Nog een Duitser: Deze duitser is een legende binnen de WSC. Hij doet al vreselijk lang mee en hij wordt altijd "the suitcase man" genoemd. Vrijwel alle onderdelen van deze auto passen in twee koffers die hij in het vliegtuig mee neemt. In Darwin zet hij vervolgens de boel in elkaar en probeert daarmee de race uit te rijden. In 2005 is hem dat voor het eerst gelukt ![]() Update: Ik zie net dat hij al sinds de eerste race er elke keer bij is ![]() De grootste Australische concurrent: Aurora. Een erg leuk team. Zie dat bij hun auto een wiel voor zit en twee achter. Delft heeft dat andersom Dan nog een (denk ik) zuid australisch team: Verder in mijn ogen de grootste amerikaanse concurrent: De universiteit van Michigan. Een wiel voor, twee achter en heel andere wielkappen. Michigan is altijd een team geweest met HEEL veel geld. Vorige race hadden ze ongeveer 3x zo veel geld in de wagen gestopt als wij (Delft) in 2005 (een van hun team leden vertelde me hoeveel geld ze in de auto gestopt hadden). Tot slot nog twee wagens waarvan ik sterk vermoed dat ze zich op ons hebben laten inspireren: Een club die ik nog niet zo ken: Een Frans team (Helios): [ Bericht 9% gewijzigd door TR08 op 21-10-2007 12:11:12 ] | |
KosterT | zaterdag 20 oktober 2007 @ 21:50 |
quote:Dat vind ik dan weer zo typisch Amerikaans he. Gewoon gigantische hoeveelheden geld erin pompen om op die manier een gelijkwaardige tegenstander te kunnen zijn voor teams die met veel minder geld en meer efficiëntie hetzelfde doel bereiken. Vergelijk het met NASA en ESA... | |
Joachim | zondag 21 oktober 2007 @ 10:31 |
Ondanks al dat geld gaat het alweer goed mis met de wagen van Michigan(zie onderstaande bericht). twee jaar geleden waren ze toch ook uitgevallen omdat ze over de kop waren gevlogen oid?quote:Storm in een glas water dus, want ze hebben toch geen tijdverlies opgelopen ![]() | |
Joachim | zondag 21 oktober 2007 @ 10:34 |
@ TR08: Super gave foto's, maar zouden ze een ietsje kleiner mogen? ![]() | |
Joachim | zondag 21 oktober 2007 @ 10:40 |
Nog een update over het team van Michiganquote:en daarna quote:Behalve het uitrijden is de race voor Michigan dus alweer voorbij. | |
TR08 | zondag 21 oktober 2007 @ 11:12 |
quote:Dat was MIT (Massachusetts), ik zie ze er dit jaar niet bij. Wel jammer, het was een leuke club. Veel leuker dan Michigan. Met MIT kon je nog vrij goed biertjes drinken maar met Michigan kon je uberhaupt moeilijk een gesprek beginnnen. Hun auto was al wel een aantal races vrijwel ongewijzigd maar ze hadden dit jaar wel een nieuwe wagen. MIT had in 2005 een hele enge crash tijdens de kwalificatie. Hun wagen steeg in een bocht ineens op tot een meter of drie, draaide om en kwam ondersteboven weer terecht. Ik stond te kijken toen het gebeurde en iedereen schrok zich echt rot. De chauffeur kwam er ongedeerd maar lijk en lijkbleek uit. Ze hebben toen de wagen "opgelapt" en op lage snelheid de race uitgereden. Volgens mij haalden ze gemiddeld 60km/u ofzo terwijl anders een ruimte 90 wel haalbaar geweest was. quote:Toch is het niet gezegd dat de wagen nu wel bedrijfszeker is... quote: ![]() quote:Ja jammer. Ook al vind ik dit team niet het leukst en sportiefst van allemaal, dit gun je niemand. Nog een quote van Nu.nl quote:Als dat extra budget van hun significant is tov wat ze al hadden dan kost hun wagen nu drie-vier miljoen oid. [ Bericht 4% gewijzigd door TR08 op 21-10-2007 12:10:23 ] | |
TR08 | zondag 21 oktober 2007 @ 11:20 |
Nog een nieuwsitem op Nu.nl dat me wel zorgen baart trouwens: http://www.nu.nl/news.jsp?n=1281382&c=80&rss Verder nog een rapport van het WSC blog: Een support vehicle van een Taiwanees team heeft een ongeluk gehad: quote: | |
TR08 | zondag 21 oktober 2007 @ 12:32 |
Zojuist toegevoegd op de belgische site: Belgie ligt voorop! Voorsprong op Delft is ongeveer 10 minuten, voorsprong op Aurora is 15 minuten. Delft ligt dus wel wat achter, maar heeft waarschijnlijk ook tijdens de eerste dag veel tijd verloren met het inhalen van de langzamere teams. Het wordt dus retespannend, al denk ik wel dat Delft (mits de wagen heel blijft) weer de beste papieren heeft op het moment ![]() De race is echter wel veel spannender dan hij voorgande keren was. | |
Joachim | maandag 22 oktober 2007 @ 10:37 |
Beetje matige berichtgeving van de hele race, voor het verloopt van de tweede dag is dit het enige dat ik kan vinden:quote:Kortom, Delft ligt 3e op een uurtje afstand van de #1? In dat geval is het te hopen dat ze in de loop van de dag nog wat goed hebben kunnen maken ![]() | |
zquing | maandag 22 oktober 2007 @ 10:58 |
dit is wel tof om te volgen | |
TR08 | maandag 22 oktober 2007 @ 20:32 |
quote:Het team dat "eerste" ligt is een team met een auto die nog voldoet aan de oude regels. Elke race mogen auto's die nog volledig volgens de oude race regels waren ook mee rijden, mits ze de vorige race ook al met die auto reden. Ze rijden dan alleen wel mee voor spek en bonen. Dit is een team dat de vorige race een goede subtopper was en nu rijden ze dankzij hun grote zonnepaneel voorop. Zij zullen echter niet gelden als "de" winnaar van de race. Van de teams die wel volgens de nieuwe regels rijden ligt Delft nu voorop ![]() ![]() Dit is wat ik gesubmit heb op de frontpage: quote:Als je op TV niets hebt kunnen zien zijn deze afleveringen via internet best de moeite waard, ook de films van het twentse team zijn leuk om te zien. De schade aan de auto van Michigan is ook nog even te zien, erg indrukwekkend en heel heel zuur voor die deelnemers. ![]() Nog wat mooie pics van deze dag: Twente ![]() Belgie ![]() Aurora ![]() En van Delft heb ik voor deze dag nog geen pics kunnen vinden helaas! | |
Party_P | maandag 22 oktober 2007 @ 20:59 |
quote:Belgie een ontzettend sterk zonnepaneel? Is die zoveel anders dan die van Delft dan? Want het lijkt me dat alle teams het beste van het beste aan materiaal hebben en dat daar dus niet al teveel verschil in zal/kan zitten. | |
TR08 | maandag 22 oktober 2007 @ 21:21 |
Lang niet alle teams hebben het beste van het beste. Ik zou zelfs durven stellen dat niet een team echt het allerbeste heeft dat er te koop is op zonnecel gebied. Alleen Michigan zou gezien hun budget wel die cellen kunnen hebben. Wat Belgie heeft zijn de beste "space rejects" die te koop waren via hun sponsor umicore. Andere teams hebben doordat zij door umicore (een cellenfabrikant) gesponsord werden geen space rejects kunnen krijgen maar goedgekeurde ruimtevaartcellen moeten halen. Dat betekent dat je cellen krijgt die weliswaar ruimtevaart goedgekeurd zijn, maar die minder rendement hebben voor hetzelfde geld. Goedgekeurd voor ruimtevaart betekent dat je cellen koopt waarvan de fabrikant erop vertrouwt dat ze bij lanceren en in de ruimte niet zullen breken (dus niet perse dat het rendement het hoogst is). Voor aardse toepassing zijn de mechanische eisen veel lager dus daar zijn de rejects nog goed te gebruiken. Hoewel het verleidelijk is om anders te denken zijn de budgetten van de zonnewagen teams echt niet onbeperkt. Het enige deel waarop ze qua rendement eigenlijk niet voor elkaar onder doen is het rendement van de elektromotor en controller. De rendementen van die componenten liggen zo rond de 98-99% voor een set die je al voor een paar duizend euro koopt. Ook de omvormers die tussen paneel en accu zitten (kosten: paar honderd euro/stuk) hebben een rendement van meestal 98-99%. Ik denk zelf dat het rendement van het Belgische paneel en het Delftse paneel erg weinig uit elkaar liggen. Als Belgie de aerodynamica en strategie goed voor elkaar heeft (de vorm ziet er vrij ok uit in mijn ogen) zijn ze dus een geduchte concurrent. In voorgaande races bliezen we eigenlijk gewoon iedereen voorbij en dan was het heel lang heel hard heel ver vooruit rijden en in Adelaide wachten op de rest. Dat zal nu waarschijnlijk flink anders zijn. Tot nu toe is het in elk geval wel duidelijk anders. In voorgaande jaren had Delft een heel sterk zonnepaneel tov de concurrentie. Niet omdat we de beste cellen hadden die te koop waren (die hadden we namelijk niet) maar omdat we een combinatie hadden van hele goede cellen met een slim ontwerp van de auto waardoor heel veel cellen op de auto pasten. Veel andere teams dachten dat het slimmer was om hier en daar minder cellen te hebben en een wat meer gekromde bovenkant te hebben voor betere aerodynamica. Wij wisten beide beter samen te combineren. Dit jaar zijn de regels anders en mag iedereen maximaal 6m2 aan zonnecellen hebben. Dit betekent dus dat een concurrentie voordeel door een groot paneel weg valt, tenzij je lenzen durft te gebruiken. De beste cellen die nu in het veld rond rijden zullen een rendement hebben van richting de 28-29%. De subtoppers zullen cellen hebben met rendementen tussen 26-28%, miscshien hier en daar nog 25%. Ik denk zelf dat Nuna 4 en Belgie een min of meer gelijk rendement zullen hebben. | |
sander89 | maandag 22 oktober 2007 @ 22:50 |
Ik heb het topic nu wel ondekt ![]() Ik ga maar is Word Solar Challenge kijken op internet van RTL, ik weet niet of beetje kwaliteit heeft? | |
Party_P | maandag 22 oktober 2007 @ 23:06 |
quote:Dankje voor het uitgebreide verhaal. Weet jij eigenlijk wat het rendement is van een "huis-tuin-keuken" zonnepaneel? En er bestaan ook gebogen zonnepanelen, die hebben zeker een lager rendement? Die duitser met dat maffe kofferkarretje heeft trouwens wel een enorm leuk karretje gebouwd. Hulde. Snel zal het niet zijn, maar wint wat mij betreft prijs van originaliteit ![]() [ Bericht 22% gewijzigd door Party_P op 22-10-2007 23:14:27 ] | |
Bakakame | maandag 22 oktober 2007 @ 23:10 |
quote:Ik dacht dat ze rond de 20% lagen, maar ik lees net op Wikipedia: quote:Stuk lager dus! Totaal niet rendabel voor huis-, tuin- en keukengebruik... Want naast het lage rendement, schijnt de zon niet eens altijd.. | |
Party_P | maandag 22 oktober 2007 @ 23:15 |
quote:Ik was zelf ook al even wezen zoeken, kwam een paneel tegen met >15.2% rendement. Wat een verschil met de 28-29% die eerder genoemd werd. Die superpanelen wil ik wel op mijn dak ![]() | |
Bakakame | maandag 22 oktober 2007 @ 23:17 |
quote:Dúúr! ![]() Hier had ik het trouwens vandaan ![]() | |
en_door_slecht | dinsdag 23 oktober 2007 @ 00:22 |
Hoe ver kun je eigenlijk ongeveer op een accuset komen? En hoe snel is die van de Nuna opgeladen? Want zowel België als Delft waren leeg op het einde van vandaag, terwijl Twente claimt vol te zijn. Dat zou morgen voor de verschillende teams een groot verschil kunnen gaan maken. | |
TR08 | dinsdag 23 oktober 2007 @ 07:45 |
Huis tuin en keuken panelen gaan vanaf een % of vijf (dan heb je flexibele cellen die zelfs ook in kleding (rugzakken met koeling) toegepast worden. Wat op je dak ligt is meestal 12-15%. Vanaf 26% is tegenwoordig wel geschikt voor ruimtevaart en het aller aller allerduurste dat je kopen kunt is nu 34% (heb ik me laten vertellen, ik heb nooit die cellen zelf gezien). Als je nu een 25% paneel op je dank wilt van ongeveer 10 vierkante meter moet je rekenen dat je dat anderhalve ton kost als je space rejects wilt hebben. In de accuset zit ongeveer 5kWh aan energie. Nuna 2 kon daar ongeveer 400km ver mee komen als je 80km/u continue rijdt. Een gewone auto zou bij die snelheid ongeveer 40 km ver komen. Die 40 km is gebaseerd op de Daihatsu Cuore die omgebouwd is naar electrisch door een van de oprichters van het eerste zonnewagen team uit Delft (http://www.innosysengineering.com). Accu's laden doe je meestal in ongeveer 2 uur minimaal bij lithium. Sneller is vaak slecht voor de levensduur. De accu van Delft is bij mijn weten niet erg leeg (check hun blog). | |
TR08 | dinsdag 23 oktober 2007 @ 09:31 |
Een update van het WSC blog:quote:Venezuela is waarschijnlijk een team met niet veel geld. Het is erg jammer dat uitgerekend zo'n team door dit soort bureaucratie getroffen wordt. Aan de andere kant: Wij hebben ook wel soortgelijke problemen gehad en als je gewoon iemand op de douane af stuurt dan komt het uiteindelijk vaak wel goed. | |
dekilo | dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:28 |
worldsolarterugvindpost | |
dekilo | dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:28 |
Ik vind de berichtgeving van de real time up to date info belabberd. [ Bericht 84% gewijzigd door dekilo op 23-10-2007 12:03:50 ] | |
en_door_slecht | dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:42 |
quote:Ben je mooi klaar mee als team. Maar was het twee jaar geleden niet het Twentse team dat een tijdje niet over hun auto kon beschikken vanwege een of andere routinecontrole bij de douane? | |
TR08 | dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:47 |
Bij de vorige race had twente inderdaad hetzelfde probleem. Maar zoals ik in mijn post al zei: Wij hadden dat probleem ook wel eens, alleen wij losten dat op door direct een persoon richting douane te sturen en de boel te regelen. Als je gewoon wacht tot die ambtenaren de boel in orde maken krijg je wat Venezuela nu heeft. Wij waren incl reistijd in een dag klaar. | |
en_door_slecht | dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:56 |
Ik lees net op NU.nl dat Twente van plaats 6 naar 5 is geklommen. Dan zullen ze de Taiwanezen wel ingehaald hebben. | |
en_door_slecht | dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:00 |
Tussenstand: Alice Springs o Nuon Solar Team at 2007-10-23 08:23:00 o Umicore at 2007-10-23 09:45:00 o Aurora Challenge at 2007-10-23 10:07:00 o FH Bochum Solar Car Team at 2007-10-23 14:17:00 o Solar Team Twente at 2007-10-23 15:21:00 o Southern Taiwan University at 2007-10-23 15:49:00 o Leeming Senior High School at 2007-10-23 16:44:00 Tennant Creek o University of Calgary Solar Team at 2007-10-22 15:47:00 o Helios at 2007-10-23 11:07:00 o University of Waterloo at 2007-10-23 11:57:00 o University of Michigan at 2007-10-23 13:04:00 o Team SolarFox at 2007-10-23 13:49:00 o Team Sinag at 2007-10-23 14:48:00 o U-Chile Conecta at 2007-10-23 15:09:00 o Sunstang Solar Car Project at 2007-10-23 15:18:00 o Gwawr at 2007-10-23 15:25:00 o Queen's University Solar Vehicle Team at 2007-10-23 15:29:00 Darwin o Heliox Solar Team at 2007-10-21 08:32:00 o USB Solar at 2007-10-21 08:37:00 Dunmarra o Sunspeed at 2007-10-22 15:25:00 Twente moet Bochum nog wel kunnen pakken, maar om die Aussies nog in te halen zie ik niet meer zitten. Het zou wel leuk zijn, Delft, de Belgen en de Tukkers 1,2 en 3. | |
TR08 | dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:40 |
Als Twente heel blijft geef ik ze wel goede kansen om Bochum te pakken. Zowiezo was Bochum in 2003 en 2005 eigenlijk best een leuk team, dat altijd goed lette op de kern van de zaak (bier drinken) ![]() Dus als Bochum hoog eindigt vind ik het eigenlijk wel prima. | |
TR08 | dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:29 |
Bochum blijft ook nog bij een andere kern van de zaak zie ik net ![]() ![]() Wij hadden altijd wel goed eten maar die Duitsers vraten alleen pasta met tomatensaus tijdens de race. De observers waren vaak blij als ze bij ons mee kwamen na dat team want dan kregen ze tenminste goed te eten ![]() | |
dekilo | woensdag 24 oktober 2007 @ 13:25 |
Welke resultaat hebben ze vandaag geboekt? Of was er een rust dag? | |
en_door_slecht | woensdag 24 oktober 2007 @ 13:35 |
Weet ik niet precies, maar ik las ergens (kan het niet terug vinden) dat de Nuna nog steeds op kop ligt en dat het prima gaat. Verder lijkt op de wsc site de top vier hetzelfde gebleven, Twente is dus w.s. Bochum niet voorbij, maar over Twente en lager is daar nog niets te vinden. Dat kan dus nog alle kanten op, want Taiwan lag maar net achter Twente. Die plek waar ik dat las was NieuwNieuws [ Bericht 18% gewijzigd door en_door_slecht op 24-10-2007 13:40:46 ] | |
Joachim | woensdag 24 oktober 2007 @ 14:43 |
Naar wat ik vanochtend had gezien lag Twente maar 10 minuten achter op Bochum, maar op de afstand met de #6 heb ik eigenlijk niet gelet. Maargoed, inmiddels zijn ze daar alweer lang en breed klaar met deze race dag. Dus benieuwd wat nu de tussenstand is ![]() | |
en_door_slecht | woensdag 24 oktober 2007 @ 15:49 |
VAn Twente is een update | |
TR08 | woensdag 24 oktober 2007 @ 17:42 |
Twente heeft vandaag pech gehad: Hun wielophanging raakte los. Gelukkig geen ongelukken gemaakt en niemand gewond dus dat is goed. De schade valt ook mee en vanavond hopen ze alles gerepareerd te hebben. Hieronder is wat ik op de FP gesubmit heb: Nuna blijft voorop in Australie Op de eerste dag na vertrek uit Alice Springs is het Delftse Nuon Solar Team nog steeds voorop. Delft heeft nu ongeveer 2240 km afgelegd, het Belgische Umicore ligt met 2142 km ongeveer 100km achter. Het Australische Aurora ligt met 2086km op de teller nu derde. Het Duitse Bochum licht nu vierde en Twente ligt vijfde. Twente leek een goede dag te gaan rijden, maar tegen het einde van de dag raakte de wielophanging los en moest de auto aan de kant gezet. Omdat dit aan het eind van de dag gebeurde heeft dit geen gevolgen gehad voor hun klassering. Vanavond worden reparaties gedaan en als alles goed gaat zijn ze morgen weer fit op weg. De Delftse en Belgische wagen konden door straffe zijwind iets harder rijden omdat hun auto's dan werken als zeilen. De zijwind geeft echter wel flinke slijtage van de banden, die speciaal voor lage weerstand ontworpen daarmee weinig slijtvast. Belgie heeft een heel klein beetje tijd goed weten te maken op Delft, maar Delft is nog steeds flink aan de leiding. Het Nuon Solar Team hoopt morgen tegen het eind van de dag de finish in Adelaide te bereiken. Delft zou hiermee mogelijk de gemiddelde snelheid van onze nederlandse "oer" auto Nuna 1 in 2001 ondanks de nieuwe regels kunnen evenaren. Plaatjes: Belgie aan het eind van de dag ![]() Twente in Reparatie ![]() Nuna 4 krijgt een nieuwe band: ![]() Wil je weten welke plaats waar is? Download de officiele routenotes van de organisatie! Verder kun je de teams volgen op: Delft: http://www.nuonsolarteam.com Belgie: http://www.solarteam.be Twente: http://www.solarteam.nl Uitzendingen van TV zijn terug te zien op http://www.rtlautowereld.nl en ook op het blog van twente: http://www.solarteam.nl | |
en_door_slecht | woensdag 24 oktober 2007 @ 18:54 |
En ook Twente wordt gevolgd door een camerateam, van BNN. Niet zo professioneel als bij de Nuna4, maar de presentatrice is een stuk beter te vreten dan die RTL dude. ![]() | |
JeroenH | woensdag 24 oktober 2007 @ 19:05 |
Ik vind het het echt heel cool dat Nederland (en ook een beetje België) het zo goed doet in de WSC. Drie vijfde van de top vijf spreekt Nederlands! Als dat geen goede PR is... En nu begint het er dus op te lijken dat de Delftenaren hun truukje nog een keer gaan flikken... wow. Ik had de Twentenaren een beter resultaat gegund (ze kunnen nog wat opschuiven) maar ja, hadden ze maar harder moeten rijden ![]() Ik hou e.e.a. een beetje bij op mijn website: http://www.solarwebsite.nl/nieuws/nieuws.htm | |
en_door_slecht | woensdag 24 oktober 2007 @ 19:16 |
Twente heeft toch wel weer veel problemen. Ik zit er niet heel dicht op, maar het lijkt er toch een beetje op dat ze door al het experimentele aan de auto niet echt met een betrouwbaar product rondrijden. Echt alles aan die auto is nieuw: laadsystemen, accu's, ophanging, het kantelen van de panelen, de lenzen, controle systemen. Ik vind het wel leuk dat ze er zoveel nieuw spul in hebben zitten. Delft heeft veel meer bewezen techniek, maar wel grotendeels eigen techniek. Ook Bochum is een erg origineel ontwerp. Op dat punt hebben de Belgen toch vooral op safe gespeeld: jat een goed ontwerp (van Delft) en klus daar twee jaar aan. Maar het is inderdaad wel leuk dat de hoek Bochum-Enschede-Delft-Leuven zo sterk vertegenwoordigd is. | |
The_Forcer | woensdag 24 oktober 2007 @ 19:17 |
Leuk dat ze weer 1e staan. | |
TR08 | woensdag 24 oktober 2007 @ 19:37 |
quote:Heel blijven is een van de belangrijkste kwaliteiten in de race. Met name ook het heel blijven van de chauffeur (dat wordt nog wel eens minder belangrijk gevonden dan het is). mbt je opmerking over de belgen: Ik vind niet dat ze het Delftse ontwerp gejat hebben. Zo ongeveer elke wagen is wel een samenraapsel van 5 vleugels die aan elkaar geplakt zijn. 3 voor de wielkappen, 1 voor het paneel en 1 voor de cockpitruit. Maar daar houdt de vergelijking ook wel ongeveer op. Bijna elk team heeft drie wielen en dan heb je de keus tussen 2 voor of 2 achter. Delft heeft altijd 2 wielen voor gehad, maar anderen hadden dat ook al. De ontwerpruimte voor een topwagen is eigenlijk vrij beperkt. Als je dan ziet wat de speelruimte is hebben de Belgen toch wel een andere wagen gemaakt dan de Nederlanders. Als je de auto's van beide vergelijkt zie je nog best veel verschillen: ![]() ![]() Belgie gaat voor een duidelijk dunnere vleugel dan Nederland. Ook hun wielkappen zijn dunner. Dit heeft een kleiner frontaal oppervlak tot gevolg. Verder heeft Delft een veel vloeiender overgang tussen cockpit en body dan Belgie. Belgie heeft hierdoor weer minder frontaal oppervlak en meer plek op de vleugel voor cellen, waardoor de totale vleugel iets kleiner kan. Verder kun je zien dat Belgie de neus wat ronder heeft vormgegeven terwijl Delft een vrij rechthoekige neus heeft van boven gezien. Tot slot heeft Delft de zijkant heel anders afgerond dan de Belgen dat gedaan hebben. Als je dan bij elkaar kijkt naar wat ze hadden kunnen varieren tov "ons" ontwerp dan is dat in mijn ogen zo ongeveer alles. In elk geval alles dat binnen het concept van de aan elkaar geplakte vleugelprofielen op drie wielen mogelijk is. Ze hadden hoogstens 1 wiel voor kunnen zetten zoals Australie, maar zij weten uit zeer betrouwbare bron (zijnde Delft) dat dat waarschijnlijk niet het beste is. Een van onze leden in 2003 zat namelijk ook bij Groep T en die studentenclub heeft na onze race het huidige Belgische team getart ![]() | |
Bakakame | woensdag 24 oktober 2007 @ 20:09 |
Ik lees steeds over lenzen die Twente gebruikt.. Waarvoor zijn de lenzen precies? | |
en_door_slecht | woensdag 24 oktober 2007 @ 20:14 |
Nou, ik wilde eigenlijk Nuna 2 vergelijken met de Umicar 1. Maar bij nader inzien moet ik je gelijk geven, er zijn behoorlijk veel verschillen. En over dat voorin zitten: dat is werkelijk levensgevaarlijk. Nu zijn die wagens geen van allen uitgerust met fatsoenlijke impact protectie systemen, maar om nu meteen helemaal voorin te gaan zitten? | |
en_door_slecht | woensdag 24 oktober 2007 @ 20:20 |
quote:Dit jaar mochten de zonneauto's maximaal 6 m2 zonnepaneel gebruiken, tegen 8 (of 9, dat weet ik niet) eerder. Om toch voldoende energie in die wagen te krijgen, zijn er langwerpige lezen gebruikt, zodat er licht van een groter oppervlakte op die cellen valt. Maar om dat goed te doen, moet je die cellen onder de lenzen laten bewegen, omdat je steeds in een andere hoek t.o.v. de zon rijdt en je natuurlijk wel het brandpunt alleen op de cel hebben. Dat vergt een behoorlijk complex systeem. En dat geeft nu dus ook wat nadelen. Maar ik vind het heel leuk dat ze met dit idee gekomen zijn. Ik denk dat over twee jaar meerdere teams met gelijksoortige fratsen aankomen. | |
TR08 | woensdag 24 oktober 2007 @ 20:51 |
quote:Vrijwel alle wagens hebben een crashneus. Er zitten vaak schotten langs de chauffeur door de hele wagen. Naast de chauffeur zijn die dikker uitgevoerd dan ervoor en er achter. Op die manier creeer je een doos rond de chauffeur met stootranden voor en achter die eerder kapot gaan dan de doos zelf. Dit is dezelfde truuk als de kreukelzones in auto's. Vaak is die kreukelzone tussen 0.5 tot 1 meter lang. Bij een gewone auto heb je ook ongeveer zo veel, maar vaak nog iets minder omdat je voordat je 0.5 meter afgelegd hebt al het motorblok tussen je voeten en degene voor je geklemd hebt. Verder hebben alle zonnewagens een rolbeugel die aan best wat eisen moet voldoen tegenwoordig, helemaal bij de amerikaanse auto's, die hebben 2 rolbeugels. Een vlak voor een een vlak achter het hoofd van de chauffeur. Tot slot rijdt vrijwel iedereen met zespunts racegordels, die zijn veel en veel veiliger dan de driepunts gordel met automatische spanner die in je huis-tuin en keuken auto zit. De chauffeur zit dus (bij veruit de meesten) niet helemaal voorin, eerder juist zo ver mogelijk achterin. En ook achter zit een kreukelzone (net als opzij). Volgens mij is de veiligheid van die zonnewagens wel redelijk ok te noemen. | |
TR08 | woensdag 24 oktober 2007 @ 20:52 |
[quote]Op woensdag 24 oktober 2007 20:20 schreef en_door_slecht het volgende: [..] Dit jaar mochten de zonneauto's maximaal 6 m2 zonnepaneel gebruiken, tegen 8 (of 9, dat weet ik niet) eerder. -knip- [/quote Tot nog toe mocht je auto 5m lang zijn en 1m80 breed. Daar mocht je zoveel cellen op prakken als je wilde ![]() | |
en_door_slecht | woensdag 24 oktober 2007 @ 22:15 |
quote:Hm, als ik zo in die solUTra keek van vorig jaar, leek dat allemaal niet heel geweldig. Maar ik heb daar ook niet echt op gelet. Voor dit jaar heeft het Twente team veel meer gedaan voor de veiligheid van de bestuurder, met name als het gaat om de elektronica. Maar ik meen dat daar de regels dit jaar ook voor waren aangescherpt. | |
TR08 | donderdag 25 oktober 2007 @ 08:18 |
De regels zijn ook duidelijk aangescherpt. En van de Solutra was ik zelf ook niet zo onder de indruk. Met name de schotten die in het midden wel schuim hadden maar boven en onderin niet vond ik heel vreemd. Ieder ander zou het andersom gedaan hebben volgens mij. Ook het sturen met kabels wat zij toen deden heeft absoluut niet mijn voorkeur. Helemaal als het enkel uitgevoerd is. | |
en_door_slecht | donderdag 25 oktober 2007 @ 09:20 |
quote:Maar met alle respect voor het solUTra team, dat was toch wel wat minder professioneel dan dat van de Twente One. En zelfs hier kun je je afvragen of Delft met dezelfde wagen dezelfde problemen had gehad. Voor Twente zal de race over twee jaar m.n. (nog) professioneler moeten, zodat die knullige dingen niet weer kapot gaan aan die auto of dat er bestuurders wegrijden met de handrem er nog op. Ik hoop trouwens dat over twee jaar de regels nog verder worden aangescherpt. En tweede stoeltje b.v. ![]() | |
Joachim | donderdag 25 oktober 2007 @ 09:28 |
Port Augusta Nuon Solar Team at 2007-10-25 14:02:00 Umicore at 2007-10-25 14:47:00 Aurora Challenge at 2007-10-25 15:57:00 Ashiya University Solar Car Project at 2007-10-25 16:58:00 Glendambo FH Bochum Solar Car Team at 2007-10-25 13:38:00 University of Michigan at 2007-10-25 13:55:00 National Kaohsiung University of Applied Sciences at 2007-10-25 14:32:00 Southern Taiwan University at 2007-10-25 14:55:00 Solar Team Twente at 2007-10-25 15:14:00 Aviva Southern Aurora at 2007-10-25 16:15:00 Hmz, als ik het bovenstaande tabel zie is twente terug gevallen tot de 9e plek? Reparaties zullen allemaal wel langer geduurt hebben blijkbaar. [ Bericht 0% gewijzigd door Joachim op 25-10-2007 09:35:23 ] | |
en_door_slecht | donderdag 25 oktober 2007 @ 09:41 |
Nee, dit is de stand nu: (Die twee anderen zijn een ander klasse) Port Augusta * Nuon Solar Team at 2007-10-25 14:02:00 * Umicore at 2007-10-25 14:47:00 * Aurora Challenge at 2007-10-25 15:57:00 Glendambo * FH Bochum Solar Car Team at 2007-10-25 13:38:00 * University of Michigan at 2007-10-25 13:55:00 * Southern Taiwan University at 2007-10-25 14:55:00 * Solar Team Twente at 2007-10-25 15:14:00 Michigan gaat heel erg hard, daar heeft de Nuna de volgende keer toch een groot probleem mee denk ik. Maar dat is natuurlijk nogal controversieel, want Michigan lag uit de race, maar de wedstrijdleiding heeft ze opnieuw toegelaten, in de veronderstelling dat ze toch niets meer zouden presteren. | |
Dromer | donderdag 25 oktober 2007 @ 10:05 |
Zo te zien hebben ze gewonnen. ![]() | |
dekilo | donderdag 25 oktober 2007 @ 10:51 |
Gefeliciteerd Nuon/TU Delft. 4 x op rij, dat is echt knap. | |
TR08 | donderdag 25 oktober 2007 @ 10:55 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ik wacht nog even op wat meer info voor ik een nieuwsitem typ ![]() Ow fuck het item staat er al ![]() Nuon Solar Team wint in Australië | |
DaCybrSrfr | donderdag 25 oktober 2007 @ 10:59 |
quote:Ze zijn er mee bezig geloof ik... | |
TR08 | donderdag 25 oktober 2007 @ 11:00 |
quote:Het is knap en ongeevenaard. Zowiezo had nog niemand 3x op rij gewonnen (Honda won dacht ik wel ooit 3x maar niet op rij) maar er is ook nog nooit een team geweest dat uberhaupt 4x won ![]() | |
The_Forcer | donderdag 25 oktober 2007 @ 12:03 |
![]() | |
Bakakame | donderdag 25 oktober 2007 @ 14:45 |
Ik vraag me toch af hoeveelste Twente nou wordt... Hoop dat ze 't volgend jaar beter doen ![]() | |
en_door_slecht | donderdag 25 oktober 2007 @ 15:00 |
Twente ligt nog steeds vijfde, lees ik net op hun blog. Vanmorgen hadden ze eerst weer pech, had met het wielophangingsprobleem van gisteren te maken. Daardoor direct al 50 minuten vertraging. Maar de rest van de dag ging erg goed met een gemiddelde van 90 km/u en een top van 117. Die 117 ligt erg dicht bij de opgegeven maximum snelheid van 120 km/u die voor die wagen staat. | |
TR08 | donderdag 25 oktober 2007 @ 18:16 |
Die auto van Twente kan nog wel iets harder dan 120km/u denk ik. Waarschijnlijk heeft de motor zo rond de 6-7kW piekvermogen en als ze dan even voor lief nemen dat de batterij tijdelijk wat leeggetrokken wordt zullen ze best de 150 kunnen halen. 160km/u lukt misschien ook nog wel. Ik denk alleen niet dat het veilig is om het te proberen ![]() | |
en_door_slecht | vrijdag 26 oktober 2007 @ 00:16 |
Even een bijna-CCCP van de FP, om het hier in leven te houden: Zonder Delft iets te misgunnen -het is echt heel erg knap wat ze gedaan hebben-, vind ik het toch jammer dat Twente niet verder komt (morgen zal Mitchigan ze denk ik nog inhalen) dat de 5e of 6e plaats. Ze hebben in mijn ogen toch het meest baanbrekende ontwerp. Ook Bochum had ik graag nog wat verder naar boven gezien. Die auto zou het makkelijkst een tweede persoon mee kunnen nemen, een dikke plus w.m.b. In Delft is voor een compleet andere strategie gekozen. Twente en Bochum zijn om te winnen vrij kansloos. Even wat voorbeelden. Twente kiest voor een lenzen systeem, waardoor het effectieve paneeloppervlak van 6 naar 7,5 wordt gebracht. Leuk. Maar: ze hebben er wel uren racen mee verkloot, want het was de eerste keer dat er echt mee werd gereden. Conclusie: weg winst. Ook het kantelen van het paneel heeft meer tijd gekost dan het heeft opgeleverd. Want oke, je pakt een paar procent meer zonnestralen, maar het gevolg is dat je minder aerodynamisch bent en belangrijker nog: Delft kon voor een zeer degelijke voorwielophanging gaan, die al drie keer eerder op een gelijke manier is gebruikt. Twente moest vanwege dat kantelen voor een totaal andere voorwielophanging kiezen, die -zoals vandaag en gisteren lieten zien- veel minder betrouwbaar bleek. De reden dat Twente niet wint en Delft wel is voornamelijk verschil in ontwerp: Twente onderschat het belang van betrouwbaarheid. Overigens had Delft niet gewonnen als Mitchigan zich niet kapot had gereden. Die wagen is echt heel erg snel. Maarja, die lui zijn vergeten dat je soms een noodstop moet kunnen maken, in feite dus ook een ontwerp keuze/fout. | |
Bakakame | vrijdag 26 oktober 2007 @ 00:27 |
quote:Of Twente wil wat nieuws proberen ![]() ![]() ![]() | |
TR08 | vrijdag 26 oktober 2007 @ 08:00 |
Twente wilde inderdaad wat nieuws proberen. Maar ze zijn niet de eerste met een aerodynamisch ontwerp dat lijkt op wat zij hebben. Veel vroege wagens hadden ook hun ontwerp, volgens mij zijn ze zelfs niet de eerste met kantelen (weet ik niet heel zeker). Michigan was zonder het ongeluk zonder meer de snelste geweest, maar zijn hebben ook als enige een ontheffing gehad van de regels mbt het zonnepaneel ontwerp. Heel eerlijk was hun deelname dus niet. Delft heeft gewoon een nieuwe wielophanging ontworpen. Het is wel weer dubbele wishbones, maar wel op maat gemaakt voor de nieuwe wagen. Dat bij Twente en Belgie dingen afbraken heeft imo meer te maken met het kiezen voor lijm ipv bouten dan met het nieuwe concept. Een lijmverbinding is heel moeilijk te controleren en dus in mijn ogen niet te vertrouwen. | |
Joachim | vrijdag 26 oktober 2007 @ 10:41 |
Hoe zit het eigenlijk met het bezwaar dat Delft had aangetekend tegen Michigan? Is daar nog iets uitgekomen? | |
Bakakame | vrijdag 26 oktober 2007 @ 10:53 |
Ja, hoezo heeft Michigan een ontheffing van de regels voor het zonnepaneel gehad? ![]() | |
TR08 | vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:25 |
quote:Zie dit artikel op het blog van Delft: http://blog.nuonsolarteam(...)-against-participant Michigan had hiermee een vrij duidelijk concurrentie voordeel tov de andere teams. In mijn ogen hadden ze buiten mededinging mee moeten doen, of een deel van het paneel af moeten plakken ter compensatie. Er zijn trouwens in elke race al regels geweest voor auto's met 2 personen. Die mochten groter zijn, een grotere batterij hebben en een groter zonnepaneel. De tweede stoel moest dan wel bezet zijn door een mens die minimaal 80 kg weegt (of verzwaard is tot 80kg). [ Bericht 10% gewijzigd door TR08 op 26-10-2007 20:23:03 ] | |
JeroenH | vrijdag 26 oktober 2007 @ 17:47 |
quote:Ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. Er zijn nog wel meer factoren aan te wijzen. Vergeet niet dat het team van Delft al wat langer ervaring heeft met meedoen (en winnen). Het team wordt bijgestaan door mensen die al twe keer gewonnen hebben, dat is een schat aan ervaring waar je op kunt bouwen. Hun keuze voor een conventioneel, en dus 'veilig', ontwerp is behoorlijk risicomijdend. Dit is een herhaling van hun vorige truukjes (dit klinkt laatdunkend maar is het zeker niet, het blijft een knappe prestatie). Twente koos voor een radicaal ontwerp. Over het algemeen kunnen er dan een paar dingen gebeuren: het werkt zo goed dat je alle concurrentie verslaat, het werkt wel oké maar de kinderziektes moeten er uit, of het werkt voor geen meter. Twente is nu tegen de kinderziektes aangelopen, ik hoop dat ze die er over twee jaar uit hebben. | |
LinkseFrieseVegetarier | vrijdag 26 oktober 2007 @ 21:27 |
- edit: laat maar - [ Bericht 94% gewijzigd door LinkseFrieseVegetarier op 27-10-2007 12:09:57 ] | |
JeroenH | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:46 |
Gisteren stond ik ook in oog met de Nuna 4! De zonnewagen was in mijn woonplaats voor één of andere promotie-actie van hun hoofdsponsor (Nuon). Het ding is groot!![]() ![]() Erg, ERG cool om hem zo onverwacht van dichtbij te zien. Meer foto's op mijn website. Ik begin me steeds meer te verheugen op de race van 2009! | |
Bakakame | donderdag 14 augustus 2008 @ 22:41 |
Wanneer is de race van 2009? | |
JeroenH | vrijdag 15 augustus 2008 @ 08:43 |
quote:Volgens de website van de WSC wordt de race gehouden van 18 tot 25 oktober 2009. | |
Nuna5 | maandag 6 juli 2009 @ 16:11 |
Op dit moment is het team van Nuna5 weer in volle vaart bezig om zich voor te bereiden op de World Solar Challenge 2009. Check ook eens Nuna5 komt er aan! voor de voorbereidingen! | |
en_door_slecht | maandag 6 juli 2009 @ 20:00 |
En nu weg toch aan het spammen zijn: The 21Revolution is there! | |
JeroenH | woensdag 22 juli 2009 @ 22:26 |
En de 21Revolution heeft ook al weer een crash gehad. Zo te lezen wel aanzienlijke schade, maar de deelname aan de WSC zou niet in gevaar moeten komen. | |
Nuna5 | donderdag 23 juli 2009 @ 14:04 |
We hebben het inderdaad gehoord van Twente, wij zijn in ieder geval blij dat er niemand gewond is geraakt. Blijkbaar is de hele Benelux getroffen door solar-pech, bij de Belgen is een laptop gejat met aansturingssoftware voor de elektronica erop. Bij ons is vanwege serieuze technische problemen het zonnepaneel er weer vanaf en terug naar de fabrikant, zie ook http://nuonsolarteam.hyve(...)nepaneel_Nuna5/PA6u/ | |
JeroenH | zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:24 |
Het is weer bijna zover, morgen start de World Solar Challenge 2009! Vandaag waren de kwalificatierondes. Nuon Solar team mag als tweede starten, het Belgische Umicore als negende en het Solar Team Twente als elfde. Ik ga het net als twee jaar geleden weer nauwkeurig volgen op mijn website, ik hoop dat één van de Nederlandse teams wint! | |
DaDude1987 | zondag 25 oktober 2009 @ 00:38 |
quote:Gewoon normale fresnel lenzen volgens mij | |
ReWout | zondag 25 oktober 2009 @ 12:42 |
tvp | |
Bravebart | zondag 25 oktober 2009 @ 13:44 |
Ik TVP hem ook ff ![]() | |
Joachim | zondag 25 oktober 2009 @ 14:30 |
Mooie eerste dag voor het Twente team, ben benieuwd wat het morgen gaat opleveren ![]() | |
TR08 | zondag 25 oktober 2009 @ 18:09 |
Is er al meer nieuws over de gecrashte Belgen? | |
Waffle | zondag 25 oktober 2009 @ 18:40 |
Nog maar een tvp er bij. | |
JeroenH | zondag 25 oktober 2009 @ 19:39 |
quote:Op hun website is nog altijd niets nieuws gepost. Er is ook niet zoveel te zeggen ben ik bang.... een harde windvlaag vanaf de zijkant heeft ze van de weg geblazen en in de ruwe berm is de auto onherstelbaar beschadigd. Wat een domper moet dat geweest zijn zeg. Ik had de Belgen hoog zitten, ik gaf ze echt een goede kans om te winnen. Hier kun je een filmpje zien waar je de beschadigde Umicore Inspire ziet ligen (helemaal onderaan de site, bij 18:30 voor de comments) Nu moeten we maar hopen dat Twente en/of Delft goede resultaten kunnen boeken. Voor beide teams ziet het er goed uit. | |
TR08 | dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:46 |
Twente is ook gecrasht, ik ben benieuwd of ze nog door gaan rijden. Inmiddels verschijnen er berichten over delaminatie hier en daar in het composiet. Zie hier de foto's. http://www.solarteam.nl/index.php?page=fotos&album=fotoalbum/2009_10_27_Racedag%203%20crash Mijn eerste indruk is dat het niet veilig is om hier mee door te rijden maar wie weet valt het mee... Erg jammer dat ze gecrasht zijn, het team deed het goed vond ik. De totale hoeveelheid crashes tot nog toe vind ik dit jaar wel erg hoog. Nuon Solar Team heeft een crash gehad, Belgie twee en Twente ook een crash. Naar mijn mening zou gekeken moeten worden of de huidige reglementen aanleiding geven voor ontwerpen met verminderde stabiliteit tov voorgaande jaren. | |
ReWout | dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:51 |
Twente gaat echt niet meer racen hoor lijkt me... | |
Jimmie | dinsdag 27 oktober 2009 @ 19:45 |
Runflats maar verplichten? Zo'n 3 wieler is niet te controleren met een klapband lijkt mij. Of zijn ze van de weggeraakt door een windvlaag? Weet niet of ze daar op testen in de windtunnel? | |
TR08 | dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:00 |
quote:Runflats verplichten lijkt mij niet zo nodig. Ik heb 3 lekke banden meegemaakt als coureur van de Nuna 2 en in mijn ervaring is een zonnewagen nog best te controleren met platte band. Ik moet toegeven: Echte klappers heb ik niet gehad, wel met leeglopers gereden op snelheden tot circa 100km/u. Bij lekke voorbanden moet je zien dat je gewoon rustig uit rolt en niet te lomp remt. Bij lekke achterbanden moet je zien dat je remt met het achterwiel (bij remmen met voorwiel wil de kont de voorkant voorbij) en dan is de auto nog vrij goed te sturen. Dit zijn helaas wel taktieken die eigenlijk met name (of misschien wel alleen) goed werken bij 2 wielen voor en 1 achter. De Twentse wagen heeft tenminste een ontwerp wat qua zijwind gevoelig kan zijn als de wind onder het gekantelde paneel komt. Dit is een ontwerp aspect waar ik altijd erg kritisch op geweest ben. Vrijwel alle zonnewagens zijn rijdende vleugels en super licht. Als de wind daar onder komt stijg je snel op. De Delftse wagens zijn zo ontworpen dat het lift centrum achter het zwaartepunt ligt en er is geen extra gevaar van opstijgen door zijwind. Zodra je los komt (wat ook al minder snel gebeurt) duikt de neus terug naar de straat en blijf je dus laag. Wat hier op de site van het Twentse team staat is voor mij altijd een reden geweest om niet voor het kantelende ontwerp te gaan: quote: | |
Jimmie | dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:42 |
Had je race ervaring zodat je geselecteerd werd als coureur? Of ben je heel klein en weeg je daardoor niks ![]() (weet niet of het reglement een minimum gewicht+coureur heeft) | |
Bravebart | dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:48 |
quote:Gewicht wordt gewoon aangevuld tot 80 kilo. | |
Jimmie | dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:59 |
quote:Aah, maar dat scheelt opzich nog steeds behoorlijk qua zwaartepunt als je met een coureur van 50 kg die 30 kg allemaal op de bodem kan plaatsen. | |
Bravebart | woensdag 28 oktober 2009 @ 10:18 |
Nou, Tokai heeft iig gewonnen, Nuna ligt tweede met nog 50 km te gaan lees ik net. Wat ik nou niet snap; waarom is de Nuna de afgelopen 4 edities zo superieur (want dat waren ze toch meen ik me te herinneren?) en gaat het deze editie zo stroef. Heeft dat te maken met de technische problemen die ze hebben waardoor geen ideaal raceplan gemaakt kan worden, of ligt het aan de concurrentie die dit jaar veel sterker is? | |
ReWout | woensdag 28 oktober 2009 @ 10:30 |
Wel lol trouwens... twente is toch aan het racenquote:Wel leuk dat ze het toch nog kunnen afmaken... en @bravebart zover ik weet had Delft op de eerste race dag problemen met de Maximum Power Point Tracker waardoor ze niet het maximale energie uit de zonnecellen haalden. Ook, weet niet meer zeker zou ook bij twente kunnen zijn, hadden ze problemen met het uitlezen van hoeveel energie nog in de accu's zaten. | |
TR08 | donderdag 29 oktober 2009 @ 06:56 |
quote:Geen speciale race ervaring en ook niet bijzonder klein (1m77). Ik had ongeveer 5kg ballast mee om aan de 80kg te komen. Die ballast moest je naast je neer leggen (ergens anders in de auto past ook niet en voor het zwaartepunt was het gewoon de beste plek). De coureur lag en ligt altijd wel ver onderin de zonnewagen trouwens dus de ballast eindigt ook wel vrij laag. Als je normaal kunt autorijden en niet snel in paniek raakt ben je in principe al snel goed genoeg om zonnewagen coureur te worden. De rest van de vaardigheden kun je maar op 1 manier op doen en dat is door te rijden in zo'n wagen. Wij hadden 1 coureur in 2003 die wel race ervaring had. quote:Door de crash voor de race is er minder getest, waardoor problemen met telemetrie die je anders tijdens het testen vindt en oplost hier en daar zijn blijven hangen. Een van de krachten van Delft was altijd dat ze met veel testen hun race goed op de rit kregen en dat was dit jaar moeilijker. De problemen die ze dit jaar hebben zijn niet veel anders dan andere jaren en op zich ook niet anders dan de problemen die andere teams hebben. Als je leest welke problemen Twente bijvoorbeeld had voor hun crash dan zit er best wel e.e.a aan gelijkenis tussen. [ Bericht 22% gewijzigd door TR08 op 29-10-2009 07:05:17 ] | |
Bravebart | donderdag 29 oktober 2009 @ 09:27 |
quote:Dus eigenlijk heeft Delft de afgelopen keren vooral gewonnen door een goede tactiek en niet zozeer door hun uitzonderlijk goeie wagen? ![]() | |
TR08 | donderdag 29 oktober 2009 @ 09:53 |
quote:Je hebt natuurlijk wel beide nodig. De auto's van Belgie zijn bijvoorbeeld helemaal niet duidelijk slechter geweest dan de Nuna's als je puur naar aerodynamica, gewicht en zonnepaneel kijkt. Michigan heeft ook altijd een erg goede basiswagen gehad maar met name steken laten vallen met strategie en betrouwbaarheid. Met name bij Nuna 1,2,3 was ook de basis wagen sneller dan de concurrentie. Daarbij was het race team goed op de rit, de wagen zo ver getest dat deze erg betrouwbaar was en de race strategie waarschijnlijk de meest geavanceerde van alle deelnemers. Vanaf de race van 2007 zaten concurrenten (met name Belgie) ook op die gebieden erg dichtbij Delft. Als Belgie in 2007 minder pech had gehad (of een betrouwbaardere wagen had weten te maken als je het zo wilt zien) waren zij een zeer serieuze kanshebber voor de eerste plek geweest. Waar Delft naast het bouwen van een snelle auto in uit blinkt is de combinatie van snelle auto, betrouwbare auto, goede strategie en een getraind team tijdens de race. Met de crash kort voor de race zijn betrouwbaarheid en daarmee goede strategie dit jaar moeilijker geworden. Japan had dat wel voor elkaar en is daarmee dit jaar sneller. |