abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60836764
Gisteren stond ik ook in oog met de Nuna 4! De zonnewagen was in mijn woonplaats voor één of andere promotie-actie van hun hoofdsponsor (Nuon). Het ding is groot!



Erg, ERG cool om hem zo onverwacht van dichtbij te zien. Meer foto's op mijn website.

Ik begin me steeds meer te verheugen op de race van 2009!
pi_60838611
Wanneer is de race van 2009?
pi_60845701
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 22:41 schreef Bakakame het volgende:
Wanneer is de race van 2009?
Volgens de website van de WSC wordt de race gehouden van 18 tot 25 oktober 2009.
  maandag 6 juli 2009 @ 16:11:51 #79
260174 Nuna5
Nuon Solar Team
pi_70704470
Op dit moment is het team van Nuna5 weer in volle vaart bezig om zich voor te bereiden op de World Solar Challenge 2009. Check ook eens Nuna5 komt er aan! voor de voorbereidingen!
pi_70713494
En nu weg toch aan het spammen zijn:
The 21Revolution is there!
pi_71231666
En de 21Revolution heeft ook al weer een crash gehad. Zo te lezen wel aanzienlijke schade, maar de deelname aan de WSC zou niet in gevaar moeten komen.
  donderdag 23 juli 2009 @ 14:04:40 #82
260174 Nuna5
Nuon Solar Team
pi_71249778
We hebben het inderdaad gehoord van Twente, wij zijn in ieder geval blij dat er niemand gewond is geraakt.

Blijkbaar is de hele Benelux getroffen door solar-pech, bij de Belgen is een laptop gejat met aansturingssoftware voor de elektronica erop. Bij ons is vanwege serieuze technische problemen het zonnepaneel er weer vanaf en terug naar de fabrikant, zie ook http://nuonsolarteam.hyve(...)nepaneel_Nuna5/PA6u/
pi_74022675
Het is weer bijna zover, morgen start de World Solar Challenge 2009! Vandaag waren de kwalificatierondes. Nuon Solar team mag als tweede starten, het Belgische Umicore als negende en het Solar Team Twente als elfde.

Ik ga het net als twee jaar geleden weer nauwkeurig volgen op mijn website, ik hoop dat één van de Nederlandse teams wint!
pi_74031815
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:09 schreef Bakakame het volgende:
Ik lees steeds over lenzen die Twente gebruikt.. Waarvoor zijn de lenzen precies?
Gewoon normale fresnel lenzen volgens mij
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_74040346
tvp
  zondag 25 oktober 2009 @ 13:44:24 #86
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_74041982
Ik TVP hem ook ff
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_74043362
Mooie eerste dag voor het Twente team, ben benieuwd wat het morgen gaat opleveren
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
  zondag 25 oktober 2009 @ 18:09:26 #88
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_74049365
Is er al meer nieuws over de gecrashte Belgen?
pi_74050257
Nog maar een tvp er bij.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_74052306
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 18:09 schreef TR08 het volgende:
Is er al meer nieuws over de gecrashte Belgen?
Op hun website is nog altijd niets nieuws gepost. Er is ook niet zoveel te zeggen ben ik bang.... een harde windvlaag vanaf de zijkant heeft ze van de weg geblazen en in de ruwe berm is de auto onherstelbaar beschadigd. Wat een domper moet dat geweest zijn zeg. Ik had de Belgen hoog zitten, ik gaf ze echt een goede kans om te winnen. Hier kun je een filmpje zien waar je de beschadigde Umicore Inspire ziet ligen (helemaal onderaan de site, bij 18:30 voor de comments)

Nu moeten we maar hopen dat Twente en/of Delft goede resultaten kunnen boeken. Voor beide teams ziet het er goed uit.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:46:23 #91
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_74118127
Twente is ook gecrasht, ik ben benieuwd of ze nog door gaan rijden. Inmiddels verschijnen er berichten over delaminatie hier en daar in het composiet.
Zie hier de foto's.
http://www.solarteam.nl/index.php?page=fotos&album=fotoalbum/2009_10_27_Racedag%203%20crash

Mijn eerste indruk is dat het niet veilig is om hier mee door te rijden maar wie weet valt het mee...

Erg jammer dat ze gecrasht zijn, het team deed het goed vond ik. De totale hoeveelheid crashes tot nog toe vind ik dit jaar wel erg hoog. Nuon Solar Team heeft een crash gehad, Belgie twee en Twente ook een crash. Naar mijn mening zou gekeken moeten worden of de huidige reglementen aanleiding geven voor ontwerpen met verminderde stabiliteit tov voorgaande jaren.
pi_74118279
Twente gaat echt niet meer racen hoor lijkt me...
pi_74123875
Runflats maar verplichten? Zo'n 3 wieler is niet te controleren met een klapband lijkt mij.

Of zijn ze van de weggeraakt door een windvlaag? Weet niet of ze daar op testen in de windtunnel?
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:00:14 #94
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_74127401
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 19:45 schreef Jimmie het volgende:
Runflats maar verplichten? Zo'n 3 wieler is niet te controleren met een klapband lijkt mij.

Of zijn ze van de weggeraakt door een windvlaag? Weet niet of ze daar op testen in de windtunnel?
Runflats verplichten lijkt mij niet zo nodig.
Ik heb 3 lekke banden meegemaakt als coureur van de Nuna 2 en in mijn ervaring is een zonnewagen nog best te controleren met platte band. Ik moet toegeven: Echte klappers heb ik niet gehad, wel met leeglopers gereden op snelheden tot circa 100km/u.

Bij lekke voorbanden moet je zien dat je gewoon rustig uit rolt en niet te lomp remt. Bij lekke achterbanden moet je zien dat je remt met het achterwiel (bij remmen met voorwiel wil de kont de voorkant voorbij) en dan is de auto nog vrij goed te sturen. Dit zijn helaas wel taktieken die eigenlijk met name (of misschien wel alleen) goed werken bij 2 wielen voor en 1 achter.

De Twentse wagen heeft tenminste een ontwerp wat qua zijwind gevoelig kan zijn als de wind onder het gekantelde paneel komt. Dit is een ontwerp aspect waar ik altijd erg kritisch op geweest ben. Vrijwel alle zonnewagens zijn rijdende vleugels en super licht. Als de wind daar onder komt stijg je snel op. De Delftse wagens zijn zo ontworpen dat het lift centrum achter het zwaartepunt ligt en er is geen extra gevaar van opstijgen door zijwind. Zodra je los komt (wat ook al minder snel gebeurt) duikt de neus terug naar de straat en blijf je dus laag.

Wat hier op de site van het Twentse team staat is voor mij altijd een reden geweest om niet voor het kantelende ontwerp te gaan:
quote:
Vanaf Alice Springs zou het team nog zeker 300 kilometer kunnen rijden voor het einde van de dag. Rond 13:40 uur plaatselijke tijd sloeg echter het noodlot toe. Mart merkte dat zijn rechter achterband snel leeg liep, waarna de zonneauto direct onbestuurbaar werd. De auto slingerde van links naar rechts over de weg. ‘Toen vervolgens de wind onder de vleugel kwam, sloeg de auto over de kop en belandde in twee delen op de andere weghelft. Ik heb geprobeerd de auto op de weg te houden maar er was geen houden aan,’ aldus een teleurgestelde Mart.
pi_74132156
Had je race ervaring zodat je geselecteerd werd als coureur? Of ben je heel klein en weeg je daardoor niks

(weet niet of het reglement een minimum gewicht+coureur heeft)
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:48:08 #96
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_74132411
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 22:42 schreef Jimmie het volgende:
Had je race ervaring zodat je geselecteerd werd als coureur? Of ben je heel klein en weeg je daardoor niks

(weet niet of het reglement een minimum gewicht+coureur heeft)
Gewicht wordt gewoon aangevuld tot 80 kilo.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_74132957
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 22:48 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Gewicht wordt gewoon aangevuld tot 80 kilo.
Aah, maar dat scheelt opzich nog steeds behoorlijk qua zwaartepunt als je met een coureur van 50 kg die 30 kg allemaal op de bodem kan plaatsen.
  woensdag 28 oktober 2009 @ 10:18:31 #98
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_74140845
Nou, Tokai heeft iig gewonnen, Nuna ligt tweede met nog 50 km te gaan lees ik net.

Wat ik nou niet snap; waarom is de Nuna de afgelopen 4 edities zo superieur (want dat waren ze toch meen ik me te herinneren?) en gaat het deze editie zo stroef. Heeft dat te maken met de technische problemen die ze hebben waardoor geen ideaal raceplan gemaakt kan worden, of ligt het aan de concurrentie die dit jaar veel sterker is?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_74141218
Wel lol trouwens... twente is toch aan het racen
quote:
SOLAR TEAM TWENTE NA CRASH: ALIVE AND KICKING!

- Na de crash op racedag 3 is het team de hele nacht druk geweest met reparaties.
- Vanochtend vertrok de 21Revolution met een rustige 40 km/h.
- Later op de dag is de snelheid opgevoerd tot circa 75 km/h.
- Op racedag 4 is ruim 500 kilometer afgelegd.
- De 21Revolution ziet er gehavend en is hier en daar met ducttape beplakt.

Persbericht met meer informatie volgt in de loop van de ochtend.
Wel leuk dat ze het toch nog kunnen afmaken...

en @bravebart zover ik weet had Delft op de eerste race dag problemen met de Maximum Power Point Tracker waardoor ze niet het maximale energie uit de zonnecellen haalden. Ook, weet niet meer zeker zou ook bij twente kunnen zijn, hadden ze problemen met het uitlezen van hoeveel energie nog in de accu's zaten.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 06:56:49 #100
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_74175305
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 22:42 schreef Jimmie het volgende:
Had je race ervaring zodat je geselecteerd werd als coureur? Of ben je heel klein en weeg je daardoor niks

(weet niet of het reglement een minimum gewicht+coureur heeft)
Geen speciale race ervaring en ook niet bijzonder klein (1m77). Ik had ongeveer 5kg ballast mee om aan de 80kg te komen. Die ballast moest je naast je neer leggen (ergens anders in de auto past ook niet en voor het zwaartepunt was het gewoon de beste plek). De coureur lag en ligt altijd wel ver onderin de zonnewagen trouwens dus de ballast eindigt ook wel vrij laag.

Als je normaal kunt autorijden en niet snel in paniek raakt ben je in principe al snel goed genoeg om zonnewagen coureur te worden. De rest van de vaardigheden kun je maar op 1 manier op doen en dat is door te rijden in zo'n wagen. Wij hadden 1 coureur in 2003 die wel race ervaring had.
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 10:18 schreef Bravebart het volgende:
Nou, Tokai heeft iig gewonnen, Nuna ligt tweede met nog 50 km te gaan lees ik net.

Wat ik nou niet snap; waarom is de Nuna de afgelopen 4 edities zo superieur (want dat waren ze toch meen ik me te herinneren?) en gaat het deze editie zo stroef. Heeft dat te maken met de technische problemen die ze hebben waardoor geen ideaal raceplan gemaakt kan worden, of ligt het aan de concurrentie die dit jaar veel sterker is?
Door de crash voor de race is er minder getest, waardoor problemen met telemetrie die je anders tijdens het testen vindt en oplost hier en daar zijn blijven hangen. Een van de krachten van Delft was altijd dat ze met veel testen hun race goed op de rit kregen en dat was dit jaar moeilijker.
De problemen die ze dit jaar hebben zijn niet veel anders dan andere jaren en op zich ook niet anders dan de problemen die andere teams hebben. Als je leest welke problemen Twente bijvoorbeeld had voor hun crash dan zit er best wel e.e.a aan gelijkenis tussen.

[ Bericht 22% gewijzigd door TR08 op 29-10-2009 07:05:17 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')