quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 19:45 schreef Jimmie het volgende:Runflats maar verplichten? Zo'n 3 wieler is niet te controleren met een klapband lijkt mij.
Of zijn ze van de weggeraakt door een windvlaag? Weet niet of ze daar op testen in de windtunnel?
Runflats verplichten lijkt mij niet zo nodig.
Ik heb 3 lekke banden meegemaakt als coureur van de Nuna 2 en in mijn ervaring is een zonnewagen nog best te controleren met platte band. Ik moet toegeven: Echte klappers heb ik niet gehad, wel met leeglopers gereden op snelheden tot circa 100km/u.
Bij lekke voorbanden moet je zien dat je gewoon rustig uit rolt en niet te lomp remt. Bij lekke achterbanden moet je zien dat je remt met het achterwiel (bij remmen met voorwiel wil de kont de voorkant voorbij) en dan is de auto nog vrij goed te sturen. Dit zijn helaas wel taktieken die eigenlijk met name (of misschien wel alleen) goed werken bij 2 wielen voor en 1 achter.
De Twentse wagen heeft tenminste een ontwerp wat qua zijwind gevoelig kan zijn als de wind onder het gekantelde paneel komt. Dit is een ontwerp aspect waar ik altijd erg kritisch op geweest ben. Vrijwel alle zonnewagens zijn rijdende vleugels en super licht. Als de wind daar onder komt stijg je snel op. De Delftse wagens zijn zo ontworpen dat het lift centrum achter het zwaartepunt ligt en er is geen extra gevaar van opstijgen door zijwind. Zodra je los komt (wat ook al minder snel gebeurt) duikt de neus terug naar de straat en blijf je dus laag.
Wat hier op de site van het Twentse team staat is voor mij altijd een reden geweest om niet voor het kantelende ontwerp te gaan:
quote:
Vanaf Alice Springs zou het team nog zeker 300 kilometer kunnen rijden voor het einde van de dag. Rond 13:40 uur plaatselijke tijd sloeg echter het noodlot toe. Mart merkte dat zijn rechter achterband snel leeg liep, waarna de zonneauto direct onbestuurbaar werd. De auto slingerde van links naar rechts over de weg. ‘Toen vervolgens de wind onder de vleugel kwam, sloeg de auto over de kop en belandde in twee delen op de andere weghelft. Ik heb geprobeerd de auto op de weg te houden maar er was geen houden aan,’ aldus een teleurgestelde Mart.