abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:13:55 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54049641
Het is weer zo ver, de World Solar Challenge in Australie gaat van start! Vandaag was de kwalificatie, Belgie heeft Pole Position te pakken volgens het blog van de WSC organisatie. De uitslag van de kwali staat nog niet op de WSC site dus hoe de rest het heeft gedaan weet ik nog niet.

Als oud team lid van het Delftse team ben ik natuurlijk fan van de Nuna 4 maar Twente en Belgie mogen er zeer zeker ook zijn!

Door nieuwe regels is de concurrentie steviger dan ooit. Ook zijn er veel meer amerikaanse teams dan vroeger aan de start verschenen. De Delftse overmacht van de afgelopen jaren zal zeer waarschijnlijk flink kleiner zijn dan hij was, mede doordat Belgie dit jaar een ontzettend sterk zonnepaneel heeft.

Om de OP wat verder op te leuken foto's van de teams uit Nederland en Belgie.
Delft:

Twente:

Belgie:


Ik zou zeggen: Wens hier je favo teams succes, discussieer, stel vragen of post eigen nieuws over de race
De race is landelijk te volgen via RTL autowereld en vast ook via de nodige regionale zenders.

Sites van de teams en organisatie:
Twente
Delft
Belgie
WSC Organisatie
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:19:24 #2
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_54049712
erg leuk altijd...
  PR/Manusje van alles zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:30:36 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_54049829
tvp
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_54049978
Altijd leuk
pi_54050255
Dit ga ik volgen!
TVP dus
pi_54050382
Jammer dat ik pas na de finish in Adelaide/Australie ben
pi_54050459
Maken de regels het nou allemaal klonen van elkaar of ript iedereen het design van Delft?
pi_54050480
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 13:17 schreef Jimmeh het volgende:
Maken de regels het nou allemaal klonen van elkaar of ript iedereen het design van Delft?
Mja, natuurwetten gelden nou eenmaal voor iedereen he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54051867
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 13:12 schreef _Arthur het volgende:
Jammer dat ik pas na de finish in Adelaide/Australie ben
ik ook
hoelang blijven de Hollanders eigenlijk nog in Adelaide?
Ik steek je moeder in de fik!
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 21:09:18 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54058680
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 13:17 schreef Jimmeh het volgende:
Maken de regels het nou allemaal klonen van elkaar of ript iedereen het design van Delft?
Nee hoor, als je de rest van de deelnemers ziet zie je dat er heel verschillende auto's gebouwd worden. Delft heeft alleen wel een eigen bewezen concept waar we veel ervaring mee hebben (en ook succes uiteraard ).

Kijk hier maar voor foto's van de rest van het veld
Plaatjes zijn klikbare thumbnails van www.wsc.org.au
http://wsc.org.au/Be.Part.of.It/Photos/20.October/

Duitsland (Bochum) heeft een heel andere auto en de auto van Twente is (in mijn ogen althans) heel anders dan die van Delft.
Bochum:


Nog een Duitser:


Deze duitser is een legende binnen de WSC. Hij doet al vreselijk lang mee en hij wordt altijd "the suitcase man" genoemd. Vrijwel alle onderdelen van deze auto passen in twee koffers die hij in het vliegtuig mee neemt. In Darwin zet hij vervolgens de boel in elkaar en probeert daarmee de race uit te rijden. In 2005 is hem dat voor het eerst gelukt
Update: Ik zie net dat hij al sinds de eerste race er elke keer bij is Over helden gesproken.

De grootste Australische concurrent: Aurora. Een erg leuk team. Zie dat bij hun auto een wiel voor zit en twee achter. Delft heeft dat andersom


Dan nog een (denk ik) zuid australisch team:


Verder in mijn ogen de grootste amerikaanse concurrent: De universiteit van Michigan. Een wiel voor, twee achter en heel andere wielkappen.


Michigan is altijd een team geweest met HEEL veel geld. Vorige race hadden ze ongeveer 3x zo veel geld in de wagen gestopt als wij (Delft) in 2005 (een van hun team leden vertelde me hoeveel geld ze in de auto gestopt hadden).

Tot slot nog twee wagens waarvan ik sterk vermoed dat ze zich op ons hebben laten inspireren:
Een club die ik nog niet zo ken:


Een Frans team (Helios):


[ Bericht 9% gewijzigd door TR08 op 21-10-2007 12:11:12 ]
pi_54059848
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 21:09 schreef TR08 het volgende:
Michigan is altijd een team geweest met HEEL veel geld. Vorige race hadden ze ongeveer 3x zo veel geld in de wagen gestopt als wij (Delft) in 2005 (een van hun team leden vertelde me hoeveel geld ze in de auto gestopt hadden).
Dat vind ik dan weer zo typisch Amerikaans he. Gewoon gigantische hoeveelheden geld erin pompen om op die manier een gelijkwaardige tegenstander te kunnen zijn voor teams die met veel minder geld en meer efficiëntie hetzelfde doel bereiken. Vergelijk het met NASA en ESA...
pi_54067744
Ondanks al dat geld gaat het alweer goed mis met de wagen van Michigan(zie onderstaande bericht). twee jaar geleden waren ze toch ook uitgevallen omdat ze over de kop waren gevlogen oid?
quote:
Haperende start voor zonnewagen Nuna4
Uitgegeven: 21 oktober 2007 07:54

DARWIN - Met een half uur vertraging is zonnewagen Nuna4 van het Nederlandse Nuon Solar team zondag om 8.35 (lokale tijd) begonnen aan de wedstrijd World Solar Challenge in Australië.

Vlak voor de start ontdekte het team een probleem in de motorsturing, heeft een woordvoerder laten weten.

Na een kleine reparatie kon het team van de TU Delft alsnog vertrekken. Volgens de woordvoerder van Nuon was het 'even spannend' maar bleef coureur Oliver van der Meer er 'erg koel onder'.

Inhalen

De vertraging van een half uur zorgt niet direct voor problemen, want de Nuna4 mag de tijd aan het einde van de dag inhalen. Het team van de TU Delft won de afgelopen drie edities van de race.

De andere Nederlandse deelnemer, het Solar Team Twente, vertrok met zijn Twente One wel op tijd.

Michigan

Bij het team van de Amerikaanse universiteit van Michigan ging het na de start mis. Nog geen kilometer buiten de stad Darwin werd hun zonnewagen aan de kant gezet en de hele bovenkant eraf gehaald, zag de woordvoerder van Nuon

bron: nu.nl
Storm in een glas water dus, want ze hebben toch geen tijdverlies opgelopen
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_54067766
@ TR08: Super gave foto's, maar zouden ze een ietsje kleiner mogen?
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_54067814
Nog een update over het team van Michigan
quote:
Michigan: Continuum Accident

In the first hour of racing today, Continuum has had an accident. Spencer Bailey was the driver of Continuum, and aside from a small scratch on his leg, he is perfectly fine. After the Stanford Solar Car Team passed our Team, they stopped abruptly, causing our lead driver to stop, and Continuum to hit our lead vehicle.

As for the car, the concentrator canopy is cracked in multiple places and will be replaced with our spare. The front of the car will need to be repaired and the front solar modules replaced. There was also delamination seen in some of the front bulkheads.

The car is currently back at the test track in Darwin and will be repaired over the next day. At that point we will evaluate the condition of the car and decide whether it is safe to complete the race across the Outback. I will update you again on the status of the car after I speak to the Team in Australia later in the night.

Sincerely,

Tom Carroll
Interim Project Manager
en daarna
quote:
Michigan: Continuum Repairs

Race officials have been working with us to ensure that all Team members are safe after the accident and there has been a lot of immediate support from both race officials and locals. Coming out of this impact, our lead vehicle actually shows more sign of damage than Continuum itself. The rear hatch has been forced in to the point where it is non-functional. Thanks to proper race caravaning, the crash was less severe than it could have been considering the vehicles were forced to break from 70 km/hr.

Fortunately, in crashing Continuum performed exactly as designed. The crush space protected the driver entirely and components failed as predicted, a tribute to the amazing designs. Meanwhile, Spencer Bailey, the driver of Continuum, has walked away with only a single scratch and a bruise from the seat belt. During the collision his head didn’t even hit the roll bar.

The Continuum Race Crew has moved to a garage at the Hidden Valley Raceway in Darwin and within a matter of hours has begun work on Continuum. Damaged modules have been removed, composites are being reinforced, components are being replaced with spares, and preparations for the new array are underway. There is a flurry of activity around the lower surface since it is the most complex and structural part of Continuum. Parts are being repaired, making them even stronger than before the accident without much added weight. The pace of work is quick and the final time for completion will be largely limited by the curing time for resins and epoxies rather than the energy of students working on Continuum. Ultimately, everything looks like it can be repaired.

Even after all of this we are all confident that at 8am tomorrow morning Continuum will be back on the road and operating the way it was designed. We started this race as a world class team and we plan to finish this race as a world class team.
Behalve het uitrijden is de race voor Michigan dus alweer voorbij.
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
  zondag 21 oktober 2007 @ 11:12:32 #15
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54068099
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 10:31 schreef Joachim het volgende:
Ondanks al dat geld gaat het alweer goed mis met de wagen van Michigan(zie onderstaande bericht). twee jaar geleden waren ze toch ook uitgevallen omdat ze over de kop waren gevlogen oid?
[..]
Dat was MIT (Massachusetts), ik zie ze er dit jaar niet bij. Wel jammer, het was een leuke club. Veel leuker dan Michigan. Met MIT kon je nog vrij goed biertjes drinken maar met Michigan kon je uberhaupt moeilijk een gesprek beginnnen. Hun auto was al wel een aantal races vrijwel ongewijzigd maar ze hadden dit jaar wel een nieuwe wagen.
MIT had in 2005 een hele enge crash tijdens de kwalificatie. Hun wagen steeg in een bocht ineens op tot een meter of drie, draaide om en kwam ondersteboven weer terecht. Ik stond te kijken toen het gebeurde en iedereen schrok zich echt rot. De chauffeur kwam er ongedeerd maar lijk en lijkbleek uit. Ze hebben toen de wagen "opgelapt" en op lage snelheid de race uitgereden. Volgens mij haalden ze gemiddeld 60km/u ofzo terwijl anders een ruimte 90 wel haalbaar geweest was.
quote:
Storm in een glas water dus, want ze hebben toch geen tijdverlies opgelopen
Toch is het niet gezegd dat de wagen nu wel bedrijfszeker is...
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 10:34 schreef Joachim het volgende:
@ TR08: Super gave foto's, maar zouden ze een ietsje kleiner mogen?
Ik heb zelf geen webspace, deze foto's zijn links naar de originele sites. Daarbij krijg ik mogelijk wat copyright gezeik als ik zelf ga editten en herplaatsen. Sorry dus Ik heb er klikbare thumbnails van gemaakt, zo beter?
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 10:40 schreef Joachim het volgende:
Nog een update over het team van Michigan
[..]
Behalve het uitrijden is de race voor Michigan dus alweer voorbij.
Ja jammer. Ook al vind ik dit team niet het leukst en sportiefst van allemaal, dit gun je niemand.

Nog een quote van Nu.nl
quote:
Budget

Het team van de Amerikaanse Universiteit van Michigan heeft dit jaar zelfs extra budget voor de bouw van zijn zonnewagen met als doel het Nederlandse team TU-studenten van zijn troon te stoten.
Als dat extra budget van hun significant is tov wat ze al hadden dan kost hun wagen nu drie-vier miljoen oid.

[ Bericht 4% gewijzigd door TR08 op 21-10-2007 12:10:23 ]
  zondag 21 oktober 2007 @ 11:20:20 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54068188
Nog een nieuwsitem op Nu.nl dat me wel zorgen baart trouwens:
http://www.nu.nl/news.jsp?n=1281382&c=80&rss

Verder nog een rapport van het WSC blog: Een support vehicle van een Taiwanees team heeft een ongeluk gehad:
quote:
The Clerk of the Course has advised us that a support vehicle from the Southern Taiwan University has been involved in a road accident.

Two persons were on board and both are uninjured.

One occupant of the vehicle received a slight bump to the head and is being assisted by a local nurse.

Police are on the scene as well as a tow truck.

Two other vehicles from the team are also on the scene and it has been reported that they will travel south to their solar vehicle who are currently in Dunmarra where they are required to stay the night at the control stop because they reached it at the close of control.
  zondag 21 oktober 2007 @ 12:32:57 #17
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54069038
Zojuist toegevoegd op de belgische site: Belgie ligt voorop!

Voorsprong op Delft is ongeveer 10 minuten, voorsprong op Aurora is 15 minuten. Delft ligt dus wel wat achter, maar heeft waarschijnlijk ook tijdens de eerste dag veel tijd verloren met het inhalen van de langzamere teams.

Het wordt dus retespannend, al denk ik wel dat Delft (mits de wagen heel blijft) weer de beste papieren heeft op het moment
De race is echter wel veel spannender dan hij voorgande keren was.
pi_54085230
Beetje matige berichtgeving van de hele race, voor het verloopt van de tweede dag is dit het enige dat ik kan vinden:
quote:
Tennant Creek Control Stop

Ashiya University Solar Car Project, out at 10:31:00
Umicore, out at 10:38:00
Nuon Solar Team, out at 11:25:00
Aurora Challenge, out at 11:44:00
National Kaohsiung University of Applied Sciences, out at 11:55:00
Southern Taiwan University, out at 13:20:00
Kortom, Delft ligt 3e op een uurtje afstand van de #1? In dat geval is het te hopen dat ze in de loop van de dag nog wat goed hebben kunnen maken
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_54085512
dit is wel tof om te volgen
"Those unforgettable days, for them I live"
  maandag 22 oktober 2007 @ 20:32:58 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54096057
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 10:37 schreef Joachim het volgende:
Beetje matige berichtgeving van de hele race, voor het verloopt van de tweede dag is dit het enige dat ik kan vinden:
[..]

Kortom, Delft ligt 3e op een uurtje afstand van de #1? In dat geval is het te hopen dat ze in de loop van de dag nog wat goed hebben kunnen maken
Het team dat "eerste" ligt is een team met een auto die nog voldoet aan de oude regels. Elke race mogen auto's die nog volledig volgens de oude race regels waren ook mee rijden, mits ze de vorige race ook al met die auto reden. Ze rijden dan alleen wel mee voor spek en bonen. Dit is een team dat de vorige race een goede subtopper was en nu rijden ze dankzij hun grote zonnepaneel voorop. Zij zullen echter niet gelden als "de" winnaar van de race.

Van de teams die wel volgens de nieuwe regels rijden ligt Delft nu voorop
Dit is wat ik gesubmit heb op de frontpage:
quote:
Nederland op kop in World Solar Challenge!
Na wederom een spannende dag ligt het Delftse Nuon Solar Team op kop! Belgie lag aan het begin van de dag voorop, maar kreeg last van problemen met de stuurinrichting. Ook de race van het Delftse team was niet zonder problemen. Een lekkende demper en een lekke band door de vele zijwind zorgden ervoor dat de Nuna drie keer ongepland moest stoppen.
Twente ligt op de zesde plaats, hun lenzen systeem functioneert nog niet optimaal waardoor ze vaak minder energie binnen krijgen dan gehoopt. Hierdoor moeten ze wat snelheid inleveren. Twente heeft echter goede hoop het systeem alsnog werkend te krijgen waardoor ze weer tijd gaan inhalen.

Alle topteams staan nu vlak voor Alice Springs, Delft op 12km, belgie staat op 68km samen met het Australische Aurora.

Morgen komen de teams aan in Alice Springs, waar een rustdag ingelast is. Van daaruit gaan alle teams op volgorde van binnenkomst de volgende dag weer weg. In Adelaide worden de tijden voor de eerste helft (tot Alice Springs) en de tweede helft (Alice Springs tot Adelaide) bij elkaar opgeteld om te bepalen wie de winnaar is.

De komende dagen is slechter weer voorspeld waardoor het kiezen van de juiste strategie veel meer invloed heeft op de eindtijd dan anders. Morgen en de rest van de race zal er weer veel in het veld veranderen.

Bezoek de teams op:
Belgie: www.solarteam.be
Twente: www.solarteam.nl
Delft: www.nuonsolarteam.nl

Als je uitzendingen van TV terug wilt zien kan dat via http://www.rtlautowereld.nl en http://www.solarteam.nl/Solar%20Report/
Als je op TV niets hebt kunnen zien zijn deze afleveringen via internet best de moeite waard, ook de films van het twentse team zijn leuk om te zien. De schade aan de auto van Michigan is ook nog even te zien, erg indrukwekkend en heel heel zuur voor die deelnemers.

Nog wat mooie pics van deze dag:
Twente

Belgie

Aurora

En van Delft heb ik voor deze dag nog geen pics kunnen vinden helaas!
  maandag 22 oktober 2007 @ 20:59:21 #21
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_54096375
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 12:13 schreef TR08 het volgende:

Door nieuwe regels is de concurrentie steviger dan ooit. Ook zijn er veel meer amerikaanse teams dan vroeger aan de start verschenen. De Delftse overmacht van de afgelopen jaren zal zeer waarschijnlijk flink kleiner zijn dan hij was, mede doordat Belgie dit jaar een ontzettend sterk zonnepaneel heeft.
Belgie een ontzettend sterk zonnepaneel? Is die zoveel anders dan die van Delft dan? Want het lijkt me dat alle teams het beste van het beste aan materiaal hebben en dat daar dus niet al teveel verschil in zal/kan zitten.
Drugs are good mkay?
  maandag 22 oktober 2007 @ 21:21:28 #22
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_54096633
Lang niet alle teams hebben het beste van het beste. Ik zou zelfs durven stellen dat niet een team echt het allerbeste heeft dat er te koop is op zonnecel gebied. Alleen Michigan zou gezien hun budget wel die cellen kunnen hebben.

Wat Belgie heeft zijn de beste "space rejects" die te koop waren via hun sponsor umicore. Andere teams hebben doordat zij door umicore (een cellenfabrikant) gesponsord werden geen space rejects kunnen krijgen maar goedgekeurde ruimtevaartcellen moeten halen. Dat betekent dat je cellen krijgt die weliswaar ruimtevaart goedgekeurd zijn, maar die minder rendement hebben voor hetzelfde geld.
Goedgekeurd voor ruimtevaart betekent dat je cellen koopt waarvan de fabrikant erop vertrouwt dat ze bij lanceren en in de ruimte niet zullen breken (dus niet perse dat het rendement het hoogst is). Voor aardse toepassing zijn de mechanische eisen veel lager dus daar zijn de rejects nog goed te gebruiken.

Hoewel het verleidelijk is om anders te denken zijn de budgetten van de zonnewagen teams echt niet onbeperkt. Het enige deel waarop ze qua rendement eigenlijk niet voor elkaar onder doen is het rendement van de elektromotor en controller. De rendementen van die componenten liggen zo rond de 98-99% voor een set die je al voor een paar duizend euro koopt. Ook de omvormers die tussen paneel en accu zitten (kosten: paar honderd euro/stuk) hebben een rendement van meestal 98-99%.

Ik denk zelf dat het rendement van het Belgische paneel en het Delftse paneel erg weinig uit elkaar liggen. Als Belgie de aerodynamica en strategie goed voor elkaar heeft (de vorm ziet er vrij ok uit in mijn ogen) zijn ze dus een geduchte concurrent. In voorgaande races bliezen we eigenlijk gewoon iedereen voorbij en dan was het heel lang heel hard heel ver vooruit rijden en in Adelaide wachten op de rest. Dat zal nu waarschijnlijk flink anders zijn. Tot nu toe is het in elk geval wel duidelijk anders.

In voorgaande jaren had Delft een heel sterk zonnepaneel tov de concurrentie. Niet omdat we de beste cellen hadden die te koop waren (die hadden we namelijk niet) maar omdat we een combinatie hadden van hele goede cellen met een slim ontwerp van de auto waardoor heel veel cellen op de auto pasten. Veel andere teams dachten dat het slimmer was om hier en daar minder cellen te hebben en een wat meer gekromde bovenkant te hebben voor betere aerodynamica. Wij wisten beide beter samen te combineren.
Dit jaar zijn de regels anders en mag iedereen maximaal 6m2 aan zonnecellen hebben. Dit betekent dus dat een concurrentie voordeel door een groot paneel weg valt, tenzij je lenzen durft te gebruiken.

De beste cellen die nu in het veld rond rijden zullen een rendement hebben van richting de 28-29%. De subtoppers zullen cellen hebben met rendementen tussen 26-28%, miscshien hier en daar nog 25%. Ik denk zelf dat Nuna 4 en Belgie een min of meer gelijk rendement zullen hebben.
pi_54098853
Ik heb het topic nu wel ondekt

Ik ga maar is Word Solar Challenge kijken op internet van RTL, ik weet niet of beetje kwaliteit heeft?
............................
  maandag 22 oktober 2007 @ 23:06:26 #24
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_54099301
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 21:21 schreef TR08 het volgende:
*tof verhaal*
Dankje voor het uitgebreide verhaal.

Weet jij eigenlijk wat het rendement is van een "huis-tuin-keuken" zonnepaneel?

En er bestaan ook gebogen zonnepanelen, die hebben zeker een lager rendement?

Die duitser met dat maffe kofferkarretje heeft trouwens wel een enorm leuk karretje gebouwd. Hulde. Snel zal het niet zijn, maar wint wat mij betreft prijs van originaliteit

[ Bericht 22% gewijzigd door Party_P op 22-10-2007 23:14:27 ]
Drugs are good mkay?
pi_54099435
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 23:06 schreef Party_P het volgende:

[..]

Dankje voor het uitgebreide verhaal.

Weet jij eigenlijk wat het rendement is van een "huis-tuin-keuken" zonnepaneel?

En er bestaan ook gebogen zonnepanelen, die hebben zeker een lager rendement?
Ik dacht dat ze rond de 20% lagen, maar ik lees net op Wikipedia:
quote:
Het rendement van gangbare zonnecellen ligt tussen ca. 5 en 15%, waarbij de cellen met betere rendementen wel meestal onevenredig veel duurder zijn.
Stuk lager dus!
Totaal niet rendabel voor huis-, tuin- en keukengebruik... Want naast het lage rendement, schijnt de zon niet eens altijd..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')