Mja, natuurwetten gelden nou eenmaal voor iedereen hequote:Op zaterdag 20 oktober 2007 13:17 schreef Jimmeh het volgende:
Maken de regels het nou allemaal klonen van elkaar of ript iedereen het design van Delft?
ik ookquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 13:12 schreef _Arthur het volgende:
Jammer dat ik pas na de finish in Adelaide/Australie ben
Nee hoor, als je de rest van de deelnemers ziet zie je dat er heel verschillende auto's gebouwd worden. Delft heeft alleen wel een eigen bewezen concept waar we veel ervaring mee hebben (en ook succes uiteraardquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 13:17 schreef Jimmeh het volgende:
Maken de regels het nou allemaal klonen van elkaar of ript iedereen het design van Delft?
Dat vind ik dan weer zo typisch Amerikaans he. Gewoon gigantische hoeveelheden geld erin pompen om op die manier een gelijkwaardige tegenstander te kunnen zijn voor teams die met veel minder geld en meer efficiëntie hetzelfde doel bereiken. Vergelijk het met NASA en ESA...quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 21:09 schreef TR08 het volgende:
Michigan is altijd een team geweest met HEEL veel geld. Vorige race hadden ze ongeveer 3x zo veel geld in de wagen gestopt als wij (Delft) in 2005 (een van hun team leden vertelde me hoeveel geld ze in de auto gestopt hadden).
Storm in een glas water dus, want ze hebben toch geen tijdverlies opgelopenquote:Haperende start voor zonnewagen Nuna4
Uitgegeven: 21 oktober 2007 07:54
DARWIN - Met een half uur vertraging is zonnewagen Nuna4 van het Nederlandse Nuon Solar team zondag om 8.35 (lokale tijd) begonnen aan de wedstrijd World Solar Challenge in Australië.
Vlak voor de start ontdekte het team een probleem in de motorsturing, heeft een woordvoerder laten weten.
Na een kleine reparatie kon het team van de TU Delft alsnog vertrekken. Volgens de woordvoerder van Nuon was het 'even spannend' maar bleef coureur Oliver van der Meer er 'erg koel onder'.
Inhalen
De vertraging van een half uur zorgt niet direct voor problemen, want de Nuna4 mag de tijd aan het einde van de dag inhalen. Het team van de TU Delft won de afgelopen drie edities van de race.
De andere Nederlandse deelnemer, het Solar Team Twente, vertrok met zijn Twente One wel op tijd.
Michigan
Bij het team van de Amerikaanse universiteit van Michigan ging het na de start mis. Nog geen kilometer buiten de stad Darwin werd hun zonnewagen aan de kant gezet en de hele bovenkant eraf gehaald, zag de woordvoerder van Nuon
bron: nu.nl
en daarnaquote:Michigan: Continuum Accident
In the first hour of racing today, Continuum has had an accident. Spencer Bailey was the driver of Continuum, and aside from a small scratch on his leg, he is perfectly fine. After the Stanford Solar Car Team passed our Team, they stopped abruptly, causing our lead driver to stop, and Continuum to hit our lead vehicle.
As for the car, the concentrator canopy is cracked in multiple places and will be replaced with our spare. The front of the car will need to be repaired and the front solar modules replaced. There was also delamination seen in some of the front bulkheads.
The car is currently back at the test track in Darwin and will be repaired over the next day. At that point we will evaluate the condition of the car and decide whether it is safe to complete the race across the Outback. I will update you again on the status of the car after I speak to the Team in Australia later in the night.
Sincerely,
Tom Carroll
Interim Project Manager
Behalve het uitrijden is de race voor Michigan dus alweer voorbij.quote:Michigan: Continuum Repairs
Race officials have been working with us to ensure that all Team members are safe after the accident and there has been a lot of immediate support from both race officials and locals. Coming out of this impact, our lead vehicle actually shows more sign of damage than Continuum itself. The rear hatch has been forced in to the point where it is non-functional. Thanks to proper race caravaning, the crash was less severe than it could have been considering the vehicles were forced to break from 70 km/hr.
Fortunately, in crashing Continuum performed exactly as designed. The crush space protected the driver entirely and components failed as predicted, a tribute to the amazing designs. Meanwhile, Spencer Bailey, the driver of Continuum, has walked away with only a single scratch and a bruise from the seat belt. During the collision his head didn’t even hit the roll bar.
The Continuum Race Crew has moved to a garage at the Hidden Valley Raceway in Darwin and within a matter of hours has begun work on Continuum. Damaged modules have been removed, composites are being reinforced, components are being replaced with spares, and preparations for the new array are underway. There is a flurry of activity around the lower surface since it is the most complex and structural part of Continuum. Parts are being repaired, making them even stronger than before the accident without much added weight. The pace of work is quick and the final time for completion will be largely limited by the curing time for resins and epoxies rather than the energy of students working on Continuum. Ultimately, everything looks like it can be repaired.
Even after all of this we are all confident that at 8am tomorrow morning Continuum will be back on the road and operating the way it was designed. We started this race as a world class team and we plan to finish this race as a world class team.
Dat was MIT (Massachusetts), ik zie ze er dit jaar niet bij. Wel jammer, het was een leuke club. Veel leuker dan Michigan. Met MIT kon je nog vrij goed biertjes drinken maar met Michigan kon je uberhaupt moeilijk een gesprek beginnnen. Hun auto was al wel een aantal races vrijwel ongewijzigd maar ze hadden dit jaar wel een nieuwe wagen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 10:31 schreef Joachim het volgende:
Ondanks al dat geld gaat het alweer goed mis met de wagen van Michigan(zie onderstaande bericht). twee jaar geleden waren ze toch ook uitgevallen omdat ze over de kop waren gevlogen oid?
[..]
Toch is het niet gezegd dat de wagen nu wel bedrijfszeker is...quote:Storm in een glas water dus, want ze hebben toch geen tijdverlies opgelopen
Ik heb zelf geen webspace, deze foto's zijn links naar de originele sites. Daarbij krijg ik mogelijk wat copyright gezeik als ik zelf ga editten en herplaatsen. Sorry dusquote:Op zondag 21 oktober 2007 10:34 schreef Joachim het volgende:
@ TR08: Super gave foto's, maar zouden ze een ietsje kleiner mogen?![]()
Ja jammer. Ook al vind ik dit team niet het leukst en sportiefst van allemaal, dit gun je niemand.quote:Op zondag 21 oktober 2007 10:40 schreef Joachim het volgende:
Nog een update over het team van Michigan
[..]
Behalve het uitrijden is de race voor Michigan dus alweer voorbij.
Als dat extra budget van hun significant is tov wat ze al hadden dan kost hun wagen nu drie-vier miljoen oid.quote:Budget
Het team van de Amerikaanse Universiteit van Michigan heeft dit jaar zelfs extra budget voor de bouw van zijn zonnewagen met als doel het Nederlandse team TU-studenten van zijn troon te stoten.
quote:The Clerk of the Course has advised us that a support vehicle from the Southern Taiwan University has been involved in a road accident.
Two persons were on board and both are uninjured.
One occupant of the vehicle received a slight bump to the head and is being assisted by a local nurse.
Police are on the scene as well as a tow truck.
Two other vehicles from the team are also on the scene and it has been reported that they will travel south to their solar vehicle who are currently in Dunmarra where they are required to stay the night at the control stop because they reached it at the close of control.
Kortom, Delft ligt 3e op een uurtje afstand van de #1? In dat geval is het te hopen dat ze in de loop van de dag nog wat goed hebben kunnen makenquote:Tennant Creek Control Stop
Ashiya University Solar Car Project, out at 10:31:00
Umicore, out at 10:38:00
Nuon Solar Team, out at 11:25:00
Aurora Challenge, out at 11:44:00
National Kaohsiung University of Applied Sciences, out at 11:55:00
Southern Taiwan University, out at 13:20:00
Het team dat "eerste" ligt is een team met een auto die nog voldoet aan de oude regels. Elke race mogen auto's die nog volledig volgens de oude race regels waren ook mee rijden, mits ze de vorige race ook al met die auto reden. Ze rijden dan alleen wel mee voor spek en bonen. Dit is een team dat de vorige race een goede subtopper was en nu rijden ze dankzij hun grote zonnepaneel voorop. Zij zullen echter niet gelden als "de" winnaar van de race.quote:Op maandag 22 oktober 2007 10:37 schreef Joachim het volgende:
Beetje matige berichtgeving van de hele race, voor het verloopt van de tweede dag is dit het enige dat ik kan vinden:
[..]
Kortom, Delft ligt 3e op een uurtje afstand van de #1? In dat geval is het te hopen dat ze in de loop van de dag nog wat goed hebben kunnen maken
Als je op TV niets hebt kunnen zien zijn deze afleveringen via internet best de moeite waard, ook de films van het twentse team zijn leuk om te zien. De schade aan de auto van Michigan is ook nog even te zien, erg indrukwekkend en heel heel zuur voor die deelnemers.quote:Nederland op kop in World Solar Challenge!
Na wederom een spannende dag ligt het Delftse Nuon Solar Team op kop! Belgie lag aan het begin van de dag voorop, maar kreeg last van problemen met de stuurinrichting. Ook de race van het Delftse team was niet zonder problemen. Een lekkende demper en een lekke band door de vele zijwind zorgden ervoor dat de Nuna drie keer ongepland moest stoppen.
Twente ligt op de zesde plaats, hun lenzen systeem functioneert nog niet optimaal waardoor ze vaak minder energie binnen krijgen dan gehoopt. Hierdoor moeten ze wat snelheid inleveren. Twente heeft echter goede hoop het systeem alsnog werkend te krijgen waardoor ze weer tijd gaan inhalen.
Alle topteams staan nu vlak voor Alice Springs, Delft op 12km, belgie staat op 68km samen met het Australische Aurora.
Morgen komen de teams aan in Alice Springs, waar een rustdag ingelast is. Van daaruit gaan alle teams op volgorde van binnenkomst de volgende dag weer weg. In Adelaide worden de tijden voor de eerste helft (tot Alice Springs) en de tweede helft (Alice Springs tot Adelaide) bij elkaar opgeteld om te bepalen wie de winnaar is.
De komende dagen is slechter weer voorspeld waardoor het kiezen van de juiste strategie veel meer invloed heeft op de eindtijd dan anders. Morgen en de rest van de race zal er weer veel in het veld veranderen.
Bezoek de teams op:
Belgie: www.solarteam.be
Twente: www.solarteam.nl
Delft: www.nuonsolarteam.nl
Als je uitzendingen van TV terug wilt zien kan dat via http://www.rtlautowereld.nl en http://www.solarteam.nl/Solar%20Report/
Belgie een ontzettend sterk zonnepaneel? Is die zoveel anders dan die van Delft dan? Want het lijkt me dat alle teams het beste van het beste aan materiaal hebben en dat daar dus niet al teveel verschil in zal/kan zitten.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:13 schreef TR08 het volgende:
Door nieuwe regels is de concurrentie steviger dan ooit. Ook zijn er veel meer amerikaanse teams dan vroeger aan de start verschenen. De Delftse overmacht van de afgelopen jaren zal zeer waarschijnlijk flink kleiner zijn dan hij was, mede doordat Belgie dit jaar een ontzettend sterk zonnepaneel heeft.
Dankje voor het uitgebreide verhaal.quote:Op maandag 22 oktober 2007 21:21 schreef TR08 het volgende:
*tof verhaal*
Ik dacht dat ze rond de 20% lagen, maar ik lees net op Wikipedia:quote:Op maandag 22 oktober 2007 23:06 schreef Party_P het volgende:
[..]
Dankje voor het uitgebreide verhaal.
Weet jij eigenlijk wat het rendement is van een "huis-tuin-keuken" zonnepaneel?
En er bestaan ook gebogen zonnepanelen, die hebben zeker een lager rendement?
Stuk lager dus!quote:Het rendement van gangbare zonnecellen ligt tussen ca. 5 en 15%, waarbij de cellen met betere rendementen wel meestal onevenredig veel duurder zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |