Ridocar | zaterdag 20 oktober 2007 @ 06:48 |
Mij is altijd verteld dat in de versnelling zetten beter is, want de handremkabel kan vastroesten of vastvriezen. Aan de andere kant, een geparkeerde auto in een versnelling staat niet helemaal vast. Theoretisch zou je de motor mee kunnen nemen als je een goede duw geeft. Ook zou het slecht zijn voor de aandrijving. Wat is nu nog waarheid? Hoewel ik m'n auto altijd op de handrem trek heb ik nog nooit meegemaakt dat het ding vast zat. En welke methode pas jij toe, en waarom? | |
Strychnine | zaterdag 20 oktober 2007 @ 07:06 |
Oeh, mag ik nog een vraag adden? Mijn vader zaliger zei namelijk altijd dat je moest parkeren in z'n vrij + handrem, mijn moeder zet hem in z'n 1 met handrem. Wat is 'normaal'? In z'n 1 of vrij? (TS, als je liever wil dat ik dit in een apart topic open moet je het even zeggen ![]() | |
Ridocar | zaterdag 20 oktober 2007 @ 07:25 |
quote:Maakt niet uit, ik vind 'm behoorlijk relevant, dus laat maar staan. ![]() | |
BrandX | zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:29 |
tja, ik zet hem altijd in zijn vrij en op de handrem, en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd. Het in zijn vrij zetten had een reden, maar weet niet meer wat. | |
The_stranger | zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:32 |
quote:Men zegt dat de handrem tijdens vorst kan vastvriezen, dus zet je 'm in z'n vrij... Maar na 13 jaar handrem gebruiken, nog nooit problemen gehad.. (misschien in Siberïe) | |
Bastoenie | zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:39 |
quote:Handrem in de vrij zetten? Of de versnelling? Dan weet je zeker dat je auto wegrolt ja ![]() OT: Zet hem gewoon altijd in de versnelling, bij rijles moest die altijd in de vrij + handrem. | |
RemcoDelft | zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:41 |
Handrem! Daar is dat ding voor! Ik heb nog nooit meegemaakt dat-ie vast zit... | |
NED | zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:42 |
Volgens mij is het in de versnelling zetten niet heel gezond voor je bak als je auto op een helling staat. Als je dat 1 keer doet zal geen zak uitmaken, maar continue wel denk ik. De auto wil dan naar beneden rollen en wordt tegengehouden door de tandwielen in de bak waar spanning op staat. ![]() | |
LekkerApart | zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:42 |
Lag er ook aan geloof hoe vaak je de handrem gebruikt. Als die heel zelden wordt gebruikt was de kans groter dat ie vast zou blijven zitten. Mijn rijinstructeur zei altijd of je gebruikt gewoon altijd de handrem als je de auto weg zet (en in de vrij) of je laat hem altijd in de versnelling staan. | |
NED | zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:44 |
Ik heb overigens al vaker mee gemaakt dat mn handrerm vastgevroren zat en dan goed ook. Allebei de achterwielen stonden gewoon stil en er lag destijds sneeuw. Omdat ik aan de late kant was ben ik er toen gewoon doorheen gereden, dat ding schiet vanzelf wel weer los als je auto warm is. Was wel spannend de eerste paar kilometer met stilstaande achterwielen rijden in de sneeuw ![]() | |
Komakimo | zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:45 |
ook wel ergens gelezen dat als een auto in de versnelling staat, en er een andere auto tegenop knalt dat de versnellingsbak nog wel eens beschadigt kan raken. zelf zet ik 'm altijd in de 1 of 2 op een vlakke weg, uit gewoonte en geen zin in een vastgevroren handremkabel | |
Dr_Flash | zaterdag 20 oktober 2007 @ 11:14 |
quote:Nog mazzel dat je voorwielaandrijving had dan ![]() | |
DaFrenk | zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:32 |
Hier op de oprit zet m'n pa hem meestal alleen in de versnelling. Waarna ik instap en de koppeling intrap om hem te starten en de auto al de straat begint op te rollen ![]() Zelf zet ik hem altijd op de handrem. Maar ik kan me voorstellen dat als je hem tegen een steile helling opzet, je hem op de handrem én in een versnelling zet, als extra zekerheid. | |
RemcoDelft | zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:43 |
quote:En je voorwielen tegen de stoep draait. | |
WalkingDisaster | zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:44 |
Bij de Scenic van mn ouders gaat automatisch de handrem erop als de auto uit gaat ![]() Ik zelf doe ook altijd vrij + handrem. Maar dat komt ook omdat mijn auto op asfstand kan starten ![]() ![]() Verder heb ik 1keer meegemaakt dat de achtertrommels (handrem) vast zat. Goeie tik erop met een hamer en hij rolde weer. Auto had wel een tijd stilgestaan dus vandaar ![]() | |
eevebe | zaterdag 20 oktober 2007 @ 14:03 |
ik zet altijd in de vrij met de handrem erop. nooit problemen mee gehad ![]() | |
AMDFreak | zaterdag 20 oktober 2007 @ 14:53 |
quote: | |
Repeat | zaterdag 20 oktober 2007 @ 15:51 |
Gewoon in 1 en verder niks. Waarom zou je helemaal de moeite nemen om em in zn vrij en handrem te zetten ![]() | |
Malle_beer | zaterdag 20 oktober 2007 @ 17:04 |
Ik zet hem altijd eerst op de handrem, daarna in een versnelling, zodat de tandwielen met rust worden gelaten ( tenzij er iets gebeurt) en vaak ook op stuurslot. Het klinkt allemaal wat overdreven, zal ook best wel, maar het is voor mij automatisme, vandaar ![]() | |
Hari-Bo | zaterdag 20 oktober 2007 @ 17:28 |
Ik zet em altijd in zn 1 weg, en al rij ik een automaat de P stand. Maar nooit meer met de handrem, een keer vastgevroren... ![]() | |
Vitalogy | zaterdag 20 oktober 2007 @ 21:52 |
quote:En als je normaal aan het rijden bent worden er geen krachten uitgeoefend op de tandwielen? | |
nonono | zaterdag 20 oktober 2007 @ 22:41 |
Het ligt allemaal aan de weersomstandigheiden en de helling van de parkeerplek en de duur van het stil staan op een vlakke ondergrond zonder vorst, in de versnelling en/of handrem behalve voor langere tijd (weeken) dan alleen versnelling op een vlakke ondergrond met vorst alleen versnelling op een hellend vlak met en zonder vorst handrem en versnelling! waarom ? omdat je bak e.d. het prima kan hebben in de winter je handrem kan vast vriezen bij lang stilstaan de handrem kan vast rotten (ook nieuwe auto's) op een helling neem je geen risico | |
#ANONIEM | zondag 21 oktober 2007 @ 00:05 |
Vrij plus handrem. In de versnelling wegzetten is slecht voor de bak als je op een helling staat, weggesleept wordt, of aangereden. Bovendien begin je dan meteen te rollen als je de auto start en de koppeling indrukt. Als je vergeet de koppeling in te duwen - of er aan gewend bent dat de auto in vrij staat - schiet je meteen vooruit. Als je niet nadenkt rij je opeens weg in de richting waarin je kwam en knal je dus bjvoorbeeld tegen de achtermuur van je garage aan. Lekker handig als mensen met verschillende gewoontes in dezelfde auto rijden. Een collega van me zet de dienstauto's weg in de versnelling. Ik stap in, druk de koppeling in en start de auto. Dan verwacht ik dat de auto stil blijft staan (want handrem), maar als hij er in gereden heeft moet ik dus ook meteen de rem intrappen. | |
Quint24 | zondag 21 oktober 2007 @ 11:51 |
Ik parkeer de auto altijd met de versnelling in zijn vrij met de handrem erop. Ik had alleen is een keer problemen met mijn vorige auto dat de handrem bleef hangen. Maar dat kwam omdat de remtrommels toen vol met remvloeistof waren. Maar ik heb zon idee dat de vorige eigenaren van mijn huidige auto hem altijd parkeerde in de versnelling. Want hij wijgerd af en toe om in zijn eerste versnelling te gaan. Waarschijnlijjk heeft hij ooit eens een tik gehad toen hij geparkeerd was. | |
#ANONIEM | zondag 21 oktober 2007 @ 13:32 |
UH sorry hoor wat een dom gelul allemaal A. als je op een helling staat MOET hij in zn versnelling staan, aangezien je auto dan NIET kan rollen, en bij alleen de handrem kan dat wel B. bij slepen zetten ze er altijd een wagentje onder je wielen, of maken ze je deur open en zetten ze hem in Neutraal C. bij langdurige ritten op de snelweg ALTIJD in de 1e versnelling zetten ZONDER handrem, dat voorkomt het krom trekken van de schijf/trommelrem. zet je hem wel op de handrem, dan koelt de rest vd schijf/trommel sneller af dan het deel wat geblokkeerd staat, en trekt hij snel kom ( evenals als je veel geremt hebt in de regen, ook niet goed D. probeer jij een auto maar weg te duwen als hij in zn 1e versnelling staat, zou ik knap vinden, en zet tevens op een 20% steile helling je auto maar op de handrem, dan rolt hij echt op een gegeven moment naar beneden ( aangezien door temperatuur verschillen de handremkabel ook uitzet/krimpt en daardoor de remschoen ook vaster/losser komt te zitten ) ik zet altijd de auto in zn 1e versnelling en gebruik alleen bij een steile helling ook de handrem erbij als extra zekerheid. Ps. schade aan de versnellingsbak als er een auto aangereden word? nou als dat gebeurd dan is er weinig meer van je wagen over, dus zou mn zorg niet de versnellingsbak zijn Ps2. Bij het starten van de auto ALTIJD je koppeling en rembepaal intrappen, waarom? bij lang stilstaan kan de koppelingsplaat ook "vast zitten " en dan knal je idd ineens vooruit. Ps3. en als je niet NADENKT als je gaat autorijden, ga dan niet rijden, want je controleert toch gewoon of hij in zn 1e versnelling staat? Officieel volgens de Wet moet je ook een rondje om je auto doen voordat je wegrijd, maarja, wie doet dat uberhaupt | |
Repeat | zondag 21 oktober 2007 @ 15:09 |
quote:hoe doen ze dat met auto's met een alarm dan? Dat ding loeiend afslepen? Heb nl nog nooit gezien dat die prutsers van de gemeentje van die wagentjes onder de wielen zetten. Zelfde vraag voor automaten overigens ![]() | |
Cyclonist | zondag 21 oktober 2007 @ 18:06 |
quote:Dat geldt toch alleen als je op een helling staat? Als je de koppeling in trapt zou er op een vlak stuk iig niets moeten gebeuren, ook al staat hij in een versnelling. Ik zet hem zelf altijd in z'n vrij + handrem trouwens, gewoonte ![]() | |
#ANONIEM | zondag 21 oktober 2007 @ 21:45 |
quote:Klopt, alleen op een helling. Maar parkeervakken liggen vaak onder afschot, dus dan rol je meteen weg. | |
#ANONIEM | zondag 21 oktober 2007 @ 21:47 |
quote:Als het goed is gaat je alarm sowieso af als ze je auto aan één kant optillen, of ze nou de deur open doen of niet. | |
#ANONIEM | zondag 21 oktober 2007 @ 21:51 |
quote:Die van mij wel. Plaatschade is vrij makkelijk te herstellen, maar vervangen van de bak is een heel dure reparatie.[/quote] quote:Tuurlijk, maar je zult ze kost moeten geven die uit gewoonte de auto instappen en de contactsleutel draaien. Want de auto staat toch in z'n vrij op de handrem. Oh wacht, ja, er had iemand ander sin gereden... *boem* ![]() | |
Bartaz | zondag 21 oktober 2007 @ 22:12 |
Ik heb met rijles geleerd om hem in z'n vrij te zetten, maar sinds een maand hebben we een saab en dat daar kan de sleutel alleen uit het contact worden gehaald als hij in z'n achteruit staat. Achteruit + handrem dus... | |
Repeat | zondag 21 oktober 2007 @ 23:23 |
quote:ja dat ook nog eens, maar maken die lui van de gemeente gewoon schaamteloos je auto open dan, als ie bv op de handrem staat ![]() | |
3p0x | maandag 22 oktober 2007 @ 00:39 |
Ik zet um gewoon in de P en als ie op een helling staat gebruik ik meestal de handrem. Is volgens mij niet echt nodig maar goed, je weet maar nooit ![]() | |
Schlumberger | maandag 22 oktober 2007 @ 03:18 |
De handleiding van mijn Caddy zegt dat je 'm in z'n vrij en op de handrem moet zetten, dus dat doe ik dan ook. | |
osmo | maandag 22 oktober 2007 @ 09:28 |
quote:Met achterwielaandrijving schiet de rem normaal wel los als er wat kracht op uitgeoefend wordt ![]() | |
Lircky | maandag 22 oktober 2007 @ 12:11 |
mij is ook altijd geleerd, in zijn Vrij en op de handrem. Ook idd voor het geen wat de meesten zeggen dat als er een aanrijding komt dat je dan zeker weten je bak aan stront hebt. Voor op een helling is het goed om hem op de handrem te zetten en dan als BIJ beveiliging WEL in versnelling te zetten want MOCHT je handrem losschieten dan sopt de versnelling heb (Waar je wel kans hebt op beschadiging van je versnellingsbak). Maar wel eerst remmen, stilstaan handrem erop, voet van de voetrem en dan in versnelling. | |
#ANONIEM | maandag 22 oktober 2007 @ 17:28 |
Zover ik weet ben je altijd verplicht op een helling je wagen in zn versnelling te zetten, aangezien hij dan niet vooruit kan rollen, en het is totale onzin dat dat slecht voor je versnellingsbak is, daar is hij voor gemaakt, om voor de aandrijving te zorgen hij gaat toch ook niet stuk als je je gas los laat op de snelweg en hij mee rolt met de wielen ( en motor daardoor op toeren vd wielen houd, ipv andersom ) | |
wimmertje | maandag 22 oktober 2007 @ 18:43 |
Een handrem kan overigens alleen bevriezen als de kabel beschadigd/oud is. Een handremkabel werkt een beetje zoals die van een versnellingskabel van je fiets: een buitenkabel met daarin olie en daar een stalen kabel in. Als de buitenkabel lek is (en de olie er uit) kunnen de binnen en buitenkabel aan elkaar vriezen. | |
Quint24 | maandag 22 oktober 2007 @ 19:32 |
Vergeet niet dat als je weg rijd dat je dan gedoseerd de kracht overbrengt op je versnellingsbak doormiddel van je koppeling. Dus je versnellingsbak krijgt dan niet in een keer de volle kracht te voorduren. En die gekken die dan de kopping in een keer los laten met weg rijden daar houd je versnellingsbak ook niet van. Want als je dat te vaak doet dan gaat echt je versnellingbak er aan omdat hij dan die kracht die er dan in een keer op komt niet kwiijt kan. | |
Sloper | maandag 22 oktober 2007 @ 21:40 |
quote:Voor het eerst in de Fok! en SF.net geschiedenis ben ik het volledig met Estolan eensch ![]() | |
Fastmatti | maandag 22 oktober 2007 @ 22:06 |
quote: ![]() Enig idee wat voor krachten er normaal op een motor + bak komen. Het ergste dat er kan gebeuren dat de motor een zonder smering een arbeidsslag maakt, maar dat doet die met starten ook. Bovendien als dit gebeurt zou ik me dan geen zorgen meer maken om die bak. Hier dus gewoon in de versnelling. Hoewel, een niet nader te noemen familielid heeft een twee weken oude BMW in puin heeft gereden en beweerde toen dat het de schuld was van diegene die hem in de achteruit had laten staan ![]() | |
Metro2005 | dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:42 |
als mijn auto niet op een helling staat zet ik hem altijd in de 1e versnelling. Staat ie wel op een helling dan op de handrem én in de versnelling. | |
sungaMsunitraM | dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:45 |
Altijd versnelling en handrem, behalve bij vorst, dan alleen versnelling ![]() edit: ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door sungaMsunitraM op 23-10-2007 14:51:14 (d\'oh) ] | |
Metro2005 | dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:48 |
quote:Je remblokken kunnen ook aan je schijf / trommel vastvriezen.... | |
Farmersmom | dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:04 |
Er is mij ooit eens verteld dat bij kortsluiting of brand de startmotor kan gaan draaien. Staat je auto dan in de versnelling, istie weg... | |
Bosbeetle | dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:06 |
Mijn handrem is wel eens vastgevroren (hij bleef zowiezo nog wel eens hangen) sindsdien dus in de versnelling | |
Me_Wesley | dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:33 |
quote:Zie je opeens een brandende auto zonder bestuurder door de wijk heenrijden ![]() De Rijdende Hollander zegmaar. ![]() | |
Metro2005 | dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:33 |
quote:En als er relmarokkanen langskomen staat je auto ook in brand -> weg auto. ![]() | |
Impry | dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:47 |
quote:En waarom bij vorst niet in z'n versnelling? ![]() quote: ![]() Zolang er geen gas gegeven wordt boeit dat ook niet, hikt hij hooguit even 15 cm. vooruit. | |
sungaMsunitraM | dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:50 |
quote:+1 scherp, ik deboelde tanuurlijk ondersam ![]() | |
Impry | dinsdag 23 oktober 2007 @ 15:03 |
quote:Past wel beetje bij je naam ![]() | |
PeeJay1980 | dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:04 |
Hier standaard 1e versnelling. Bij een helling de 1e versnelling + handrem. | |
wimmertje | vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:55 |
Zo kan het natuurlijk ook: http://www.thenextcorner.com/2007/07/san-francisco-p.html | |
retuow82 | vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:02 |
Vastvriezen was iets van vroegah toen de winters nog streng waren en de auto's nog prut waren... Ik heb wagens gehad van 1991, 1992 en 1993 en die zijn nooit vastgevroren. En die van 91 was nog wel een Alfa ook nog, kun je nagaan.... | |
mcDavid | vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:32 |
Ik zet 'm altijd in zijn vrij en op de handrem en heb er nog nooit bij nagedacht. Behalve als ik een auto dicht bij een vliegtuig parkeer en ik weet dat de kans redelijk groot is dat er ná mij een of andere lomperik met anderhalve hersencel instapt. Dan zet ik 'm voor de zekerheid ook in zijn achteruit zodat in ieder geval het vliegtuig heel blijft. |