abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54047547
Mij is altijd verteld dat in de versnelling zetten beter is, want de handremkabel kan vastroesten of vastvriezen.
Aan de andere kant, een geparkeerde auto in een versnelling staat niet helemaal vast. Theoretisch zou je de motor mee kunnen nemen als je een goede duw geeft. Ook zou het slecht zijn voor de aandrijving.

Wat is nu nog waarheid?
Hoewel ik m'n auto altijd op de handrem trek heb ik nog nooit meegemaakt dat het ding vast zat.

En welke methode pas jij toe, en waarom?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_54047561
Oeh, mag ik nog een vraag adden? Mijn vader zaliger zei namelijk altijd dat je moest parkeren in z'n vrij + handrem, mijn moeder zet hem in z'n 1 met handrem. Wat is 'normaal'? In z'n 1 of vrij? (TS, als je liever wil dat ik dit in een apart topic open moet je het even zeggen is niet de bedoeling om te high jacken)
Vivre
pi_54047567
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 07:06 schreef Strychnine het volgende:TS, als je liever wil dat ik dit in een apart topic open moet je het even zeggen is niet de bedoeling om te high jacken
Maakt niet uit, ik vind 'm behoorlijk relevant, dus laat maar staan.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Boks-Chick zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:29:35 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_54047916
tja, ik zet hem altijd in zijn vrij en op de handrem, en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd.
Het in zijn vrij zetten had een reden, maar weet niet meer wat.
lolwut
pi_54047931
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 09:29 schreef BrandX het volgende:
Het in zijn vrij zetten had een reden, maar weet niet meer wat.
Men zegt dat de handrem tijdens vorst kan vastvriezen, dus zet je 'm in z'n vrij... Maar na 13 jaar handrem gebruiken, nog nooit problemen gehad.. (misschien in Siberïe)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_54047982
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 09:32 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Men zegt dat de handrem tijdens vorst kan vastvriezen, dus zet je 'm in z'n vrij... Maar na 13 jaar handrem gebruiken, nog nooit problemen gehad.. (misschien in Siberïe)
Handrem in de vrij zetten? Of de versnelling? Dan weet je zeker dat je auto wegrolt ja

OT: Zet hem gewoon altijd in de versnelling, bij rijles moest die altijd in de vrij + handrem.
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:41:01 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54047988
Handrem! Daar is dat ding voor!
Ik heb nog nooit meegemaakt dat-ie vast zit...
censuur :O
pi_54047995
Volgens mij is het in de versnelling zetten niet heel gezond voor je bak als je auto op een helling staat. Als je dat 1 keer doet zal geen zak uitmaken, maar continue wel denk ik.

De auto wil dan naar beneden rollen en wordt tegengehouden door de tandwielen in de bak waar spanning op staat.
pi_54047997
Lag er ook aan geloof hoe vaak je de handrem gebruikt. Als die heel zelden wordt gebruikt was de kans groter dat ie vast zou blijven zitten.

Mijn rijinstructeur zei altijd of je gebruikt gewoon altijd de handrem als je de auto weg zet (en in de vrij) of je laat hem altijd in de versnelling staan.
Alleen in je dromen ben je vrij..
Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
pi_54048002
Ik heb overigens al vaker mee gemaakt dat mn handrerm vastgevroren zat en dan goed ook.
Allebei de achterwielen stonden gewoon stil en er lag destijds sneeuw.

Omdat ik aan de late kant was ben ik er toen gewoon doorheen gereden, dat ding schiet vanzelf wel weer los als je auto warm is. Was wel spannend de eerste paar kilometer met stilstaande achterwielen rijden in de sneeuw
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:45:36 #11
158507 Komakimo
It's only a state of mind
pi_54048008
ook wel ergens gelezen dat als een auto in de versnelling staat, en er een andere auto tegenop knalt dat de versnellingsbak nog wel eens beschadigt kan raken. zelf zet ik 'm altijd in de 1 of 2 op een vlakke weg, uit gewoonte en geen zin in een vastgevroren handremkabel
go round
pi_54048910
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 09:44 schreef NED het volgende:
Ik heb overigens al vaker mee gemaakt dat mn handrerm vastgevroren zat en dan goed ook.
Allebei de achterwielen stonden gewoon stil en er lag destijds sneeuw.

Omdat ik aan de late kant was ben ik er toen gewoon doorheen gereden, dat ding schiet vanzelf wel weer los als je auto warm is. Was wel spannend de eerste paar kilometer met stilstaande achterwielen rijden in de sneeuw
Nog mazzel dat je voorwielaandrijving had dan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54049861
Hier op de oprit zet m'n pa hem meestal alleen in de versnelling. Waarna ik instap en de koppeling intrap om hem te starten en de auto al de straat begint op te rollen

Zelf zet ik hem altijd op de handrem. Maar ik kan me voorstellen dat als je hem tegen een steile helling opzet, je hem op de handrem én in een versnelling zet, als extra zekerheid.
Michael Scott: If I were joking, you'd be laughing. Do you look like you're laughing?
Dwight K. Schrute: Impossible to say. I can't see myself.
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:43:45 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54050004
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 12:32 schreef DaFrenk het volgende:

Zelf zet ik hem altijd op de handrem. Maar ik kan me voorstellen dat als je hem tegen een steile helling opzet, je hem op de handrem én in een versnelling zet, als extra zekerheid.
En je voorwielen tegen de stoep draait.
censuur :O
pi_54050015
Bij de
Scenic van mn ouders gaat automatisch de handrem erop als de auto uit gaat

Ik zelf doe ook altijd vrij + handrem. Maar dat komt ook omdat mijn auto op asfstand kan starten en dan moet ik geen springende auto hebben

Verder heb ik 1keer meegemaakt dat de achtertrommels (handrem) vast zat. Goeie tik erop met een hamer en hij rolde weer. Auto had wel een tijd stilgestaan dus vandaar
Op maandag 5 april 2010 18:35 schreef DutchRodent het volgende:
jij bent stoer,
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 14:03:39 #16
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_54051173
ik zet altijd in de vrij met de handrem erop. nooit problemen mee gehad
pi_54051948
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 14:03 schreef eevebe het volgende:
ik zet altijd in de vrij met de handrem erop. nooit problemen mee gehad
pi_54052968
Gewoon in 1 en verder niks. Waarom zou je helemaal de moeite nemen om em in zn vrij en handrem te zetten
pi_54054060
Ik zet hem altijd eerst op de handrem, daarna in een versnelling, zodat de tandwielen met rust worden gelaten ( tenzij er iets gebeurt) en vaak ook op stuurslot.

Het klinkt allemaal wat overdreven, zal ook best wel, maar het is voor mij automatisme, vandaar
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 17:28:03 #20
84808 Hari-Bo
Onbegrijpelijk?
pi_54054332
Ik zet em altijd in zn 1 weg, en al rij ik een automaat de P stand.
Maar nooit meer met de handrem, een keer vastgevroren...
Let's get down to brass tacks. How much for the ape?
Oh, shit. I forgot about the beer. You want one? No, how 'bout some ether?
pi_54059892
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 09:42 schreef NED het volgende:
Volgens mij is het in de versnelling zetten niet heel gezond voor je bak als je auto op een helling staat. Als je dat 1 keer doet zal geen zak uitmaken, maar continue wel denk ik.

De auto wil dan naar beneden rollen en wordt tegengehouden door de tandwielen in de bak waar spanning op staat.
En als je normaal aan het rijden bent worden er geen krachten uitgeoefend op de tandwielen?
pi_54060973
Het ligt allemaal aan de weersomstandigheiden en de helling van de parkeerplek en de duur van het stil staan

op een vlakke ondergrond zonder vorst, in de versnelling en/of handrem behalve voor langere tijd (weeken) dan alleen versnelling

op een vlakke ondergrond met vorst alleen versnelling

op een hellend vlak met en zonder vorst handrem en versnelling!

waarom ?
omdat je bak e.d. het prima kan hebben
in de winter je handrem kan vast vriezen
bij lang stilstaan de handrem kan vast rotten (ook nieuwe auto's)
op een helling neem je geen risico

lalala
pi_54062818
Vrij plus handrem.

In de versnelling wegzetten is slecht voor de bak als je op een helling staat, weggesleept wordt, of aangereden. Bovendien begin je dan meteen te rollen als je de auto start en de koppeling indrukt.

Als je vergeet de koppeling in te duwen - of er aan gewend bent dat de auto in vrij staat - schiet je meteen vooruit. Als je niet nadenkt rij je opeens weg in de richting waarin je kwam en knal je dus bjvoorbeeld tegen de achtermuur van je garage aan.

Lekker handig als mensen met verschillende gewoontes in dezelfde auto rijden. Een collega van me zet de dienstauto's weg in de versnelling. Ik stap in, druk de koppeling in en start de auto. Dan verwacht ik dat de auto stil blijft staan (want handrem), maar als hij er in gereden heeft moet ik dus ook meteen de rem intrappen.
  zondag 21 oktober 2007 @ 11:51:32 #24
127232 Quint24
Just follow the star
pi_54068474
Ik parkeer de auto altijd met de versnelling in zijn vrij met de handrem erop.
Ik had alleen is een keer problemen met mijn vorige auto dat de handrem bleef hangen.
Maar dat kwam omdat de remtrommels toen vol met remvloeistof waren.

Maar ik heb zon idee dat de vorige eigenaren van mijn huidige auto hem altijd parkeerde in de versnelling.
Want hij wijgerd af en toe om in zijn eerste versnelling te gaan.
Waarschijnlijjk heeft hij ooit eens een tik gehad toen hij geparkeerd was.
Een dag niet naar mooie vrouwen kijken is een dag niet geleefd
pi_54069796
UH sorry hoor wat een dom gelul allemaal

A. als je op een helling staat MOET hij in zn versnelling staan, aangezien je auto dan NIET kan rollen, en bij alleen de handrem kan dat wel
B. bij slepen zetten ze er altijd een wagentje onder je wielen, of maken ze je deur open en zetten ze hem in Neutraal
C. bij langdurige ritten op de snelweg ALTIJD in de 1e versnelling zetten ZONDER handrem, dat voorkomt het krom trekken van de schijf/trommelrem. zet je hem wel op de handrem, dan koelt de rest vd schijf/trommel sneller af dan het deel wat geblokkeerd staat, en trekt hij snel kom ( evenals als je veel geremt hebt in de regen, ook niet goed
D. probeer jij een auto maar weg te duwen als hij in zn 1e versnelling staat, zou ik knap vinden, en zet tevens op een 20% steile helling je auto maar op de handrem, dan rolt hij echt op een gegeven moment naar beneden ( aangezien door temperatuur verschillen de handremkabel ook uitzet/krimpt en daardoor de remschoen ook vaster/losser komt te zitten )

ik zet altijd de auto in zn 1e versnelling en gebruik alleen bij een steile helling ook de handrem erbij als extra zekerheid.

Ps. schade aan de versnellingsbak als er een auto aangereden word? nou als dat gebeurd dan is er weinig meer van je wagen over, dus zou mn zorg niet de versnellingsbak zijn

Ps2. Bij het starten van de auto ALTIJD je koppeling en rembepaal intrappen, waarom? bij lang stilstaan kan de koppelingsplaat ook "vast zitten " en dan knal je idd ineens vooruit.

Ps3. en als je niet NADENKT als je gaat autorijden, ga dan niet rijden, want je controleert toch gewoon of hij in zn 1e versnelling staat? Officieel volgens de Wet moet je ook een rondje om je auto doen voordat je wegrijd, maarja, wie doet dat uberhaupt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')