quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 22:22 schreef thaleia het volgende:
Nou zelfs een behoorlijk homo zijnde vriend van me vond het maar niks op de Pabo en is gestoptMisschien als je valt op 17-jarige huppelkutjes, dat de Pabo dan een paradijs is. Maar hij werd echt gek van het miepjesgehalte. Want een opleiding met vooral vrouwen is op zich niet per se heel erg, een opleiding met thuiswonende 17-jarige meisjes met een bijzonder smal blikveld echter is een crime, als je zelf 20 bent en allang het huis uit, en er al een jaar studeren op hebt zitten.
quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 22:22 schreef thaleia het volgende:
thuiswonende 17-jarige meisjes met een bijzonder smal blikveld
Dat heb ik nou ook! Sommige types denk ik echt van: "hoe kan jij nou een sociale opleiding doen, je bent helemala niet sociaal".quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:49 schreef thaleia het volgende:
Ik had zelf ook niet bepaald 'mijn types' als studiegenoten, maar dat staat los van je interesse voor de studie.
quote:Op donderdag 25 oktober 2007 12:33 schreef tsijben het volgende:
Wat ik wel vind is dat ze erg naïef zijn, zo hadden we laatst een discussie over persoonlijke dingen vertellen in de schoolklas. Volgens mijn klas zouden kinderen die gepest worden hun gevoelens kunnen uiten en zo zouden de pestkoppen begrip kunnen opbrengen voor de situatie en het kind onzien.
Ik heb ze toen uitgelachen.
vrouwen houden over het algemeen gewoon meer van kinderen dunkt me.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 21:08 schreef Nobu het volgende:
De Pabo is zeker een vrouwenbende als je kijkt naar de verhouding man/vrouw. Ik las laatst ergens dat dat vooral kwam doordat de nadruk op begeleiden lag, en niet op lesgeven. Daarom zouden jongens zich niet aangesproken voelen, en massaal met de opleiding stoppen. Weet helaas niet meer waar ik dat nou gelezen heb.
quote:Op woensdag 24 oktober 2007 22:21 schreef Valashu het volgende:
Valt allemaal best wel mee hoor, ik doe als 19-jarige jongen de Pabo als eerste-jaars en van de 24 in de klas zijn er 8 jongens, en geen die ik als "verwijfd" zou omschrijven. Als je je van zulke dingen wat aantrekt zit je zowiezo niet op de goede school. De dames zelf zou ik ook niet allemaal als naief omschrijven, er zitten er natuurlijk wel 1 of 2 tussen maar dat heb je bij elke opleiding.
Over het algemeen een hele leuke groep mensen.
quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:01 schreef HansU het volgende:
[..]
vrouwen houden over het algemeen gewoon meer van kinderen dunkt me.
Het ligt natuurlijk aan je zelf, als jij het niet vervelend vindt om tussen vrouwen lessen te volgen en om samen met ze te werken is het geen probleem. Bovendien is niet iedere vrouw het zelfde.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 22:06 schreef faun het volgende:
Is de pabo niet gekaapt door de vrouwen waar je als man niet meer tussen wil zitten, en met man bedoel ik ook echt man ipv die verwijfde kereltjes?
Ik heb zelf een sociale opleiding gedaan, en ben er gillend weggelopen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 12:59 schreef Detroit het volgende:
Het is ook niet gek dat mannen op de PABO afhaken met dat competentiegerichte onderwijsgeneuzel dat de laatste tijd zo in zwang is. De nadruk begint steeds meer op vaardigheden te liggen in plaats van kennis over te brengen op leerlingen en juist dat kennis overbrengen is iets dat juist mannen meer aanspreekt.
Precies. Ik erger met kapot aan het dramatisch lage niveau en dat competentiegezeik dat niet werkt.....probleem is dat ik leerkracht op een BS wil worden en ik dus wel zal moeten!quote:Op woensdag 31 oktober 2007 12:59 schreef Detroit het volgende:
Het is ook niet gek dat mannen op de PABO afhaken met dat competentiegerichte onderwijsgeneuzel dat de laatste tijd zo in zwang is. De nadruk begint steeds meer op vaardigheden te liggen in plaats van kennis over te brengen op leerlingen en juist dat kennis overbrengen is iets dat juist mannen meer aanspreekt.
Ik denk dat dit inderdaad een van de grote problemen is in het Nederlands onderwijs (niet alleen op de bassisschool). De nadruk ligt op omgang met kinderen en niet op het overbrengen van stof. Of je je vakgebied goed beheerst interesseert ze niet, zolang je maar met kinderen kunt omgaan. Gevolg is dus dat kinderen helemaal niks meer leren.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 21:08 schreef Nobu het volgende:
De Pabo is zeker een vrouwenbende als je kijkt naar de verhouding man/vrouw. Ik las laatst ergens dat dat vooral kwam doordat de nadruk op begeleiden lag, en niet op lesgeven. Daarom zouden jongens zich niet aangesproken voelen, en massaal met de opleiding stoppen. Weet helaas niet meer waar ik dat nou gelezen heb.
TNX!quote:Op zaterdag 3 november 2007 20:47 schreef PAA-053 het volgende:
Deze post lijst ik in
Weet je trouwens wat het probleem is? We moeten wel die tutjes voor de klas zetten, want MEER HEBBEN WE NIET. Welke VWO-ers willen er nu leraar worden, met dat salaris, met dat aanzien? Vrijwel niemand (behalve deze verstokte idealist) en geef ze eens ongelijk.
Maarja, leraren heb je toch nodig dus ja, dan vergroot je de vijver om in te vissen.....wat moet je anders? Het vak aantrekkelijker maken voor de mensen die je zoekt! En hoe doe je dat? Kop maar in.......
quote:Op donderdag 25 oktober 2007 10:58 schreef Staafje het volgende:
Ik zou alleen maar naar de pabo gaan om potentieel neukbaar materiaal te vinden
Niemand is het van plan, maar na hun studie komen er meer mensen in het onderwijs terecht dan je zou verwachten. Dan hebben we het trouwens niet over de PABO.quote:Op zaterdag 3 november 2007 20:47 schreef PAA-053 het volgende:
Deze post lijst ik in
Weet je trouwens wat het probleem is? We moeten wel die tutjes voor de klas zetten, want MEER HEBBEN WE NIET. Welke VWO-ers willen er nu leraar worden, met dat salaris, met dat aanzien? Vrijwel niemand (behalve deze verstokte idealist) en geef ze eens ongelijk.
Maarja, leraren heb je toch nodig dus ja, dan vergroot je de vijver om in te vissen.....wat moet je anders? Het vak aantrekkelijker maken voor de mensen die je zoekt! En hoe doe je dat? Kop maar in.......
Dat dacht ik dus ook na het lezen van de TT.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 22:15 schreef MouzurX het volgende:
is dat niet geil dan ? al die vrouwen?
Beetje jammer dat bijna niemand enig idee heeft waarom veel mensen die toets niet halen en dat is in het merendeel niet omdat ze de intelligentie missen of omdat ze het antwoord op de sommen niet kunnen uitrekenen maar omdat ze niet meer kunnen ''basisschool rekenen" bijvoorbeeld 4 x 6 = 2 x 12 = 24. Ik vraag me af of er nog mensen zijn die dat wel kunnen zonder even te kijken hoe dat ook al weer ging. De meesten kunnen prima rekenen maar het gaat bij de PABO toets niet om de uitkomst.quote:Op zaterdag 3 november 2007 17:04 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Zag laatst bij rondom tien zo'n MBO-doos die PABO wou doen en niet door mocht omdat ze haar rekentoets niet gehaald had.
Als je 4 jaar niks doet dan weet je ook niks he.quote:Op vrijdag 9 november 2007 19:03 schreef Trusten het volgende:
[..]
Beetje jammer dat bijna niemand enig idee heeft waarom veel mensen die toets niet halen en dat is in het merendeel niet omdat ze de intelligentie missen of omdat ze het antwoord op de sommen niet kunnen uitrekenen maar omdat ze niet meer kunnen ''basisschool rekenen" bijvoorbeeld 4 x 6 = 2 x 12 = 24. Ik vraag me af of er nog mensen zijn die dat wel kunnen zonder even te kijken hoe dat ook al weer ging. De meesten kunnen prima rekenen maar het gaat bij de PABO toets niet om de uitkomst.
Voorbeelden:
84321 + 39 + 804 + 97 = Welke handige manier gebruik je?
Hoe reken je handig uit:
36 x 36
36 + 36 + 36
Iedereen kan die bovenste wel uitrekenen uit zijn hoofd(of door het onder elkaar te zetten, of of of) maar daar gaat het dus niet om. Daar komt nog bij dat je 60 minuten hebt om 29 opdrachten uit te schrijven. Het merendeel van de studenten haalt hem de tweede keer gewoon omdat ze weten wat ze kunnen verwachten....
quote:Op vrijdag 9 november 2007 19:21 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Als je 4 jaar niks doet dan weet je ook niks he.
Is waar idd een collega wist niet wat 0,25 x 40 was .... en toen ik het zei en ik daarna vroeg hoeveel 50x 0,25 was wist tie dat ook niet![]()
Mensen die praten over zaken waar ze geen verstand van hebbenquote:Op vrijdag 9 november 2007 20:14 schreef Logitik het volgende:
De PABO, de hele dag met poppen spelen en (opnieuw) leren rekenen
Dat is de andere kant van het verhaal. Waarom besteden de PABO's daar niet meer wat aandacht aan? Het is de verantwoordelijkheid van de opleiding mensen te helpen bij het behalen van hun leerdoelen. Bij psychologie krijg je aardig wat statistiek, pittig ook, maar er wordt je van alles aangereikt om je te helpen de stof eigen te maken.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:28 schreef Trusten het volgende:
.
En dan die rekentoets waar constant gedoe over is. De rekentoets is behoorlijk pittig en dat je er het eerste jaar op afgerekend wordt maakt het maken van de toets een gespannen toestand. De school en de regering stellen de hoogste prioriteiten aan deze toets. Maar de lessen zijn er totaal niet op aangepast. Als de pabo's helderder zouden vertellen wat ze voor niveau verwachten, goede begeleiding geven, met goede voorbeeldopgaven, zou het percentage geslaagden stijgen.
Ik denk dat mannen hierdoor juist weglopen. 20 punten som je maar liefst op, en geen enkele is directe kennisoverdracht Of is dat dan punt 21 ( leren rekenen) en punt 22 (leren lezen) Deze punten zijn ongetwijfeld ontzettend belangrijk, maar kennisoverdacht verdient meer aandacht. Sorry, maar zo krijg ik een beetje het idee dat kennisoverdracht tussen de bedrijven door wordt gedaan.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:28 schreef Trusten het volgende:
1. Kinderen zich veilig voelen in de klas.
2. Zorgen voor een goed pedagogisch klimaat in de klas
3. Zorgen voor dat kinderen niet worden gepest
4. Zorgen voor een goede band met ouders
5. Zorgen voor een goede band met de kinderen
6. Ervoor zorgen dat kinderen respect voor elkaar hebben
7. Zorgen vor acceptatie in de klas
8 Zorgen dat kinderen elkaar helpen
9. Een klas goed kunnen observeren
10. De ontwikkeling van kinderen in de gaten houden
11. Zorgen aan een vertrouwensrelatie met het kind
12. Zorgen dat er vertrouwen onder de leerlingen is.
13. Werken aan lichaamstaal
14. Werken aan het zelfbeeld van de kinderen
15. Zelfstandig werken stimuleren
16. Kinderen liedjes aanleren zodat de taalontwikkeling beter verloopt.
17. Een klaslokaal verantwoord kunnen inrichten
18. Zorgen voor hygiene in de klas.
19. De kinderen leren zelf verantwoordelijk te zijn voor hun manier van doen.
20. Je kinderen door en door kennen
quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:12 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Ik denk dat mannen hierdoor juist weglopen. 20 punten som je maar liefst op, en geen enkele is directe kennisoverdracht
Het ging mij erom dat ik me mateloos irriteer aan personen die doen alsof het niets voorstelt en zoveel niet onderbouwde en nutteloze uitspraken doen over de PABO. Die hebben zoiets van damn, die studenten kunnen niet eens 10 en 10 bij elkaar optellen terwijl ze helemaal niet weten hoe die toets eruit ziet. Die denken dat als je nog iets van wiskunde en aardrijkskunde weet dat dat dan automatisch betekent dat je ook voor een klas kan staan...en dat als je de rekentoets op de PABO niet haalt dat je dan beter putjesschepper kan worden.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:28 schreef Trusten het volgende:
Je moet niet alleen de kennis bezitten maar ook goed kunnen overbrengen en daarnaast
Dat weet ik niet waarom ze dat niet doen. Ik denk ook niet dat je dat zo snel aan kan leren...de test is aan het begin van het 1e jaar. Daar moeten ze dan ook iets aan veranderen want na 5 of meer jaren alleen maar een rekenmachientje te hebben gebruikt, ben je het rekenen wel grotendeels verleerd. Ik denk dat er ook gewoon op de middelbare scholen aandacht terug moet komen voor het gewone rekenen...quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:12 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Dat is de andere kant van het verhaal. Waarom besteden de PABO's daar niet meer wat aandacht aan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |