abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54041197
Is de pabo niet gekaapt door de vrouwen waar je als man niet meer tussen wil zitten, en met man bedoel ik ook echt man ipv die verwijfde kereltjes?
I am the mountain the forest and the earth.
pi_54041415
is dat niet geil dan ? al die vrouwen?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_54041588
Nou zelfs een behoorlijk homo zijnde vriend van me vond het maar niks op de Pabo en is gestopt Misschien als je valt op 17-jarige huppelkutjes, dat de Pabo dan een paradijs is. Maar hij werd echt gek van het miepjesgehalte. Want een opleiding met vooral vrouwen is op zich niet per se heel erg, een opleiding met thuiswonende 17-jarige meisjes met een bijzonder smal blikveld echter is een crime, als je zelf 20 bent en allang het huis uit, en er al een jaar studeren op hebt zitten.
pi_54043620
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 22:22 schreef thaleia het volgende:
Nou zelfs een behoorlijk homo zijnde vriend van me vond het maar niks op de Pabo en is gestopt Misschien als je valt op 17-jarige huppelkutjes, dat de Pabo dan een paradijs is. Maar hij werd echt gek van het miepjesgehalte. Want een opleiding met vooral vrouwen is op zich niet per se heel erg, een opleiding met thuiswonende 17-jarige meisjes met een bijzonder smal blikveld echter is een crime, als je zelf 20 bent en allang het huis uit, en er al een jaar studeren op hebt zitten.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je je open en opstelt. (en hoe zij zich openstellen )
anyway als je de opleiding echt ziet zitten dan moet je het gewoon doen. Dan kom je er echt wel doorheen. Daar komt bij dat de eerste helft van het 1e jaar toch de helft afvalt. Op een gegeven moment zijn er steeds minder kneuzen.

Wel slecht dat kleine jongetjes (de bouwvakkert in wording)
geen flinke kerel meer als voorbeeld heeft op de basisschool
pi_54043674
Iemand anders die ik ken (man) heeft de Pabo wel afgemaakt, en die is nu leraar op een basisschool en hij vindt het fantastisch Is iemand die altijd al heel veel bezig was met toneel en cabaret enzo, daar kan ie ontzettend veel mee in het basisonderwijs.

Ben het met je eens dus, als je het tof vindt gewoon doorgaan. Ik had zelf ook niet bepaald 'mijn types' als studiegenoten, maar dat staat los van je interesse voor de studie.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:51:38 #6
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_54043715
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 22:22 schreef thaleia het volgende:
thuiswonende 17-jarige meisjes met een bijzonder smal blikveld
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_54043762
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 23:49 schreef thaleia het volgende:
Ik had zelf ook niet bepaald 'mijn types' als studiegenoten, maar dat staat los van je interesse voor de studie.
Dat heb ik nou ook! Sommige types denk ik echt van: "hoe kan jij nou een sociale opleiding doen, je bent helemala niet sociaal".
pi_54043817
Ik krijg nog af en toe dat blaadje thuis. En inderdaad, daar staan voornamelijk vrouwen in.
pi_54048667
Een viend van me heeft Pabo gedaan, maar is gestopt in zijn derde jaar. Had weinig met het aantal aanwezige dames te maken, meer met zijn eigen motivatie. Ken nog wat dames die ook Pabo doen en dat zijn -als ik eerlijk ben- inderdaad een beetje naïeve miepjes. Wel allemaal reuze sociaal e.d., maar je kan ze nog wijsmaken dat elke dag sabbelen op een eikenblad een goed anticonceptiemiddel is.

Ergerlijk naïef dus.
pi_54145929
Valt allemaal best wel mee hoor, ik doe als 19-jarige jongen de Pabo als eerste-jaars en van de 24 in de klas zijn er 8 jongens, en geen die ik als "verwijfd" zou omschrijven. Als je je van zulke dingen wat aantrekt zit je zowiezo niet op de goede school. De dames zelf zou ik ook niet allemaal als naief omschrijven, er zitten er natuurlijk wel 1 of 2 tussen maar dat heb je bij elke opleiding.

Over het algemeen een hele leuke groep mensen.
pi_54154964
Ik zou alleen maar naar de pabo gaan om potentieel neukbaar materiaal te vinden
Sue me.
pi_54156995
Ik zit ook in een klas van 26 man met 6 jongens.
Maar de meeste vrouwen zijn wel normaal en neit zo giechelig.
Natuurlijk heb je er wel zo'n paar bij, maar die halen het toch niet ^^

Wat ik wel vind is dat ze erg naïef zijn, zo hadden we laatst een discussie over persoonlijke dingen vertellen in de schoolklas. Volgens mijn klas zouden kinderen die gepest worden hun gevoelens kunnen uiten en zo zouden de pestkoppen begrip kunnen opbrengen voor de situatie en het kind onzien.

Ik heb ze toen uitgelachen.

@Staafje, dat werkt niet zo goed. van de 20 meiden is 1/3e wel leuk... en die hebben natuurlijk allemaal een vriend.
pi_54157035
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 12:33 schreef tsijben het volgende:
Wat ik wel vind is dat ze erg naïef zijn, zo hadden we laatst een discussie over persoonlijke dingen vertellen in de schoolklas. Volgens mijn klas zouden kinderen die gepest worden hun gevoelens kunnen uiten en zo zouden de pestkoppen begrip kunnen opbrengen voor de situatie en het kind onzien.

Ik heb ze toen uitgelachen.
pi_54157106
huisgenote van me doet Pabo, zo heb ik een stel Pabo meisjes leren kennen. Maar die lopen nogal uitéén van erge giegel meisjes tot super serieuze figuren. Ik heb er geen last van, alles went
Maar de hele dag daarmee in een klas moeten zitten, zonder zelf verwijfd te raken zou niet lukken, of ik zou het niet overleven denk ik.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 21:08:20 #15
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_54168074
De Pabo is zeker een vrouwenbende als je kijkt naar de verhouding man/vrouw. Ik las laatst ergens dat dat vooral kwam doordat de nadruk op begeleiden lag, en niet op lesgeven. Daarom zouden jongens zich niet aangesproken voelen, en massaal met de opleiding stoppen. Weet helaas niet meer waar ik dat nou gelezen heb.
pi_54179272
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 21:08 schreef Nobu het volgende:
De Pabo is zeker een vrouwenbende als je kijkt naar de verhouding man/vrouw. Ik las laatst ergens dat dat vooral kwam doordat de nadruk op begeleiden lag, en niet op lesgeven. Daarom zouden jongens zich niet aangesproken voelen, en massaal met de opleiding stoppen. Weet helaas niet meer waar ik dat nou gelezen heb.
vrouwen houden over het algemeen gewoon meer van kinderen dunkt me.
pi_54190063
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 22:21 schreef Valashu het volgende:
Valt allemaal best wel mee hoor, ik doe als 19-jarige jongen de Pabo als eerste-jaars en van de 24 in de klas zijn er 8 jongens, en geen die ik als "verwijfd" zou omschrijven. Als je je van zulke dingen wat aantrekt zit je zowiezo niet op de goede school. De dames zelf zou ik ook niet allemaal als naief omschrijven, er zitten er natuurlijk wel 1 of 2 tussen maar dat heb je bij elke opleiding.

Over het algemeen een hele leuke groep mensen.

Zeker 2 studiepunten
pi_54190106
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 12:01 schreef HansU het volgende:

[..]

vrouwen houden over het algemeen gewoon meer van kinderen dunkt me.
pi_54280961
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 22:06 schreef faun het volgende:
Is de pabo niet gekaapt door de vrouwen waar je als man niet meer tussen wil zitten, en met man bedoel ik ook echt man ipv die verwijfde kereltjes?
Het ligt natuurlijk aan je zelf, als jij het niet vervelend vindt om tussen vrouwen lessen te volgen en om samen met ze te werken is het geen probleem. Bovendien is niet iedere vrouw het zelfde.
Ik zit zelf in het eerste jaar van de pabo en er zitten van de 30 4 jongens in mijn klas. Niet veel dus, maar het zijn geen verwijfde jongens. Zij hebben het prima naar hun zin.
Als je je snel ergerd aan vrouwen is het niet handig. Ik erger me ook wel eens aan sommige meiden uit me klas, maar daar moet je dan maar nix van aantrekken en niet te veel op letten. Overal kom je mensen tegen die je minder mag dan andere mensen.
Music was my first love and it will be my last...
  woensdag 31 oktober 2007 @ 12:59:47 #20
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_54282313
Het is ook niet gek dat mannen op de PABO afhaken met dat competentiegerichte onderwijsgeneuzel dat de laatste tijd zo in zwang is. De nadruk begint steeds meer op vaardigheden te liggen in plaats van kennis over te brengen op leerlingen en juist dat kennis overbrengen is iets dat juist mannen meer aanspreekt.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_54292868
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 12:59 schreef Detroit het volgende:
Het is ook niet gek dat mannen op de PABO afhaken met dat competentiegerichte onderwijsgeneuzel dat de laatste tijd zo in zwang is. De nadruk begint steeds meer op vaardigheden te liggen in plaats van kennis over te brengen op leerlingen en juist dat kennis overbrengen is iets dat juist mannen meer aanspreekt.
Ik heb zelf een sociale opleiding gedaan, en ben er gillend weggelopen.

Het probleem is niet dat het een vrouwenbende is, het probleem is dat het vooral de 'leuke spontane meiden' met het IQ van Paris H. voor de PABO kiezen.

Maar IQ zegt toch niks over hoe je met de kindjes omgaat? Nee. Maar die houding, DAAR ligt nou het hele probleem!

De nadruk ligt bij veel van deze dames bij 'leuk met de kindjes omgaan'. Bij praten, communiceren, blaten. Kennis wordt volkomen ondergewaardeerd. Wie liever in de boeken duikt om dingen te leren die niet direct met het alledaagse sociale gebabbel te maken hebben, die is wereldvreemd.

Die leerlingen die altijd 6-jes haalden, die altijd aan het kletsen waren, die leerlingen vormen het grootste deel van de PABO-instroom. Zij zijn het die hun stempel op toekomstig Nederland zullen drukken. Het zal dus alleen maar erger worden.

Het woord alleen al. Kindjes. Dan zie je ze als lieve wezentjes waar je lekker mee kunt tutten, i.p.v. leerlingen die je een overhoring topografie moet geven.
pi_54309630
Je kan zeggen wat je wil maar als je als man de PABO af maakt heb je gegarandeerd een baan
pi_54310479
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 12:59 schreef Detroit het volgende:
Precies. Ik erger met kapot aan het dramatisch lage niveau en dat competentiegezeik dat niet werkt.....probleem is dat ik leerkracht op een BS wil worden en ik dus wel zal moeten!
Ik kan gelukkig verder in een VWO-stroom, of andere vorm van versnelling. Ik hoop, en denk, dat dat leuker gaat worden
pi_54318400
Word ook doodziek van dat competentiegericht onderwerp. Ik heb alle competenties binnen op 1 na en daar zit ik al 2 jaar, wat zeg ik 2 jaar en nog wat maanden op te dubben. Ik krijg er 0 begeleiding in 'want dat hebben ze 2 jaar geleden al aangeboden'. WTF toen snapte ik het al niet en nu nog niet en der is geen een leerkracht die me daarbij gaat helpen.

Ben benieuwd of ik voor de kerstvakantie afstudeer.
pi_54319385
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 21:08 schreef Nobu het volgende:
Ik denk dat dit inderdaad een van de grote problemen is in het Nederlands onderwijs (niet alleen op de bassisschool). De nadruk ligt op omgang met kinderen en niet op het overbrengen van stof. Of je je vakgebied goed beheerst interesseert ze niet, zolang je maar met kinderen kunt omgaan. Gevolg is dus dat kinderen helemaal niks meer leren.
pi_54339978
Zag laatst bij rondom tien zo'n MBO-doos die PABO wou doen en niet door mocht omdat ze haar rekentoets niet gehaald had. Vond ze niet eerlijk, want misschien was ze wel een heel goeie juffrouw ('goed met de kindjes' dus).

Dat een MBO nivo én het niet kunnen halen van de rekentoets iets zou kunnen zeggen van haar intelligentie, dat kwam niet bij haar op. En als dat al wel gebeurd was, dan had ze waarschijnlijk gedacht dat intelligentie helemaal niet belangrijk is voor een juf.

Is dat ook zo? Ik ken genoeg mensen die op hun tiende, elfde al meer wisten dan de meester, en dan hebben we het over het onderwijs van twintig jaar geleden! Dat percentage wordt alleen maar hoger met een niet al te snuggere MBO-er voor de klas..

Maar ach, dat maakt niet uit. Kennis is niet belangrijk, laat die 10% kindjes die haar al voorbij zijn maar lekker spelen.. dat is ook goed voor hun EQ. Juf heeft in de Flair gelezen dat EQ nog veel belangrijker is dan IQ.

Als China en de rest van de wereld ons voorbij rennen vragen wij ons af wat we fout hebben gedaan. De rest is dan wel wereldtop in farmacie, ICT en nanotechnolgie, maar dat zijn van die saaie, wetenschappelijke dingen . Wij zijn wereldtop in kleien, vingerverven, en onze gevoelens uiten. En EQ is heus veel belangrijker dan IQ.
pi_54345120
Deze post lijst ik in

Weet je trouwens wat het probleem is? We moeten wel die tutjes voor de klas zetten, want MEER HEBBEN WE NIET. Welke VWO-ers willen er nu leraar worden, met dat salaris, met dat aanzien? Vrijwel niemand (behalve deze verstokte idealist ) en geef ze eens ongelijk.
Maarja, leraren heb je toch nodig dus ja, dan vergroot je de vijver om in te vissen.....wat moet je anders? Het vak aantrekkelijker maken voor de mensen die je zoekt! En hoe doe je dat? Kop maar in.......
pi_54346698
geweldige post idd
Het gaat idd niet meer om de inhoud. Moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niemand op de Pabo ken. Echter heb ik er geen grote pet van op.
Hopelijk wordt er een keer iemand wakker die duidelijk kan maken dat taal en rekenen wel belangrijk zijn.
pi_54347153
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 20:47 schreef PAA-053 het volgende:
Deze post lijst ik in

Weet je trouwens wat het probleem is? We moeten wel die tutjes voor de klas zetten, want MEER HEBBEN WE NIET. Welke VWO-ers willen er nu leraar worden, met dat salaris, met dat aanzien? Vrijwel niemand (behalve deze verstokte idealist ) en geef ze eens ongelijk.
Maarja, leraren heb je toch nodig dus ja, dan vergroot je de vijver om in te vissen.....wat moet je anders? Het vak aantrekkelijker maken voor de mensen die je zoekt! En hoe doe je dat? Kop maar in.......
TNX!

Ik heb ergens gelezen dat vertrutting van de PABO een sneeuwbaleffect is. Ooit heeft het percentage tutjes een bepaalde grens overschreden, nu zijn ze in de meerderheid en bepalen de sfeer van de opleiding. Waardoor de weinige niet-tutjes die onderwijzer willen worden ook algauw weer wegrennen. Zo blijven er alleen nog maar tutjes over die voor de klas willen.

De oplossing van het probleem ligt naar mijn idee niet in het verlagen van eisen (en dus status) maar in het verhogen van de status als leraar. Mensen willen niet het idee hebben dat ze een 'kneusjesopleiding' doen. En de PABO heeft nu niet de reputatie een opleiding van hoog nivo te zijn. 'Goh ga je PABO doen? Met jouw goeie cijfers?'
Geef mensen het idee dat een baan in het onderwijs ook inhoudelijk interessant is. In Twente zijn ze al bezig met een 'topopleiding voor docenten'. Hopelijk gaan ze wel toelatingseisen stellen, voor het tutjesprobleem ook daar gaat spelen.
pi_54348812
Kun je zeggen waar in Twente? Ik heb binnenkort een gesprek in Hengelo over evt. toetreding tot een VWO-stroom op de Pabo daar
pi_54355119
FF gegoogeld
Het gaat hier om een masteropleiding. Het is ook bedoeld voor het VO.
Hij wordt aangeboden door ELAN, een onderwijsinstituut verbonden aan de UT. http://www.utwente.nl/elan/

Voor een nieuwsberichtje over wat het allemaal inhoudt: http://www.utnws.utwente.nl/new/?artikel_id=70623

Hoop dat je er iets aan hebt.
pi_54393337
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 10:58 schreef Staafje het volgende:
Ik zou alleen maar naar de pabo gaan om potentieel neukbaar materiaal te vinden

Als "Meester" moet je ook wel, het is je plicht.
  dinsdag 6 november 2007 @ 14:45:11 #33
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_54405496
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 20:47 schreef PAA-053 het volgende:
Deze post lijst ik in

Niemand is het van plan, maar na hun studie komen er meer mensen in het onderwijs terecht dan je zou verwachten. Dan hebben we het trouwens niet over de PABO.
  dinsdag 6 november 2007 @ 18:54:22 #34
67174 Dos37
Come on Twente
pi_54410677
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 22:15 schreef MouzurX het volgende:
is dat niet geil dan ? al die vrouwen?
Dat dacht ik dus ook na het lezen van de TT.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_54488465
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 17:04 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Zag laatst bij rondom tien zo'n MBO-doos die PABO wou doen en niet door mocht omdat ze haar rekentoets niet gehaald had.
Beetje jammer dat bijna niemand enig idee heeft waarom veel mensen die toets niet halen en dat is in het merendeel niet omdat ze de intelligentie missen of omdat ze het antwoord op de sommen niet kunnen uitrekenen maar omdat ze niet meer kunnen ''basisschool rekenen" bijvoorbeeld 4 x 6 = 2 x 12 = 24. Ik vraag me af of er nog mensen zijn die dat wel kunnen zonder even te kijken hoe dat ook al weer ging. De meesten kunnen prima rekenen maar het gaat bij de PABO toets niet om de uitkomst.

Voorbeelden:

84321 + 39 + 804 + 97 = Welke handige manier gebruik je?

Hoe reken je handig uit:
36 x 36
36 + 36 + 36

Iedereen kan die bovenste wel uitrekenen uit zijn hoofd(of door het onder elkaar te zetten, of of of) maar daar gaat het dus niet om. Daar komt nog bij dat je 60 minuten hebt om 29 opdrachten uit te schrijven. Het merendeel van de studenten haalt hem de tweede keer gewoon omdat ze weten wat ze kunnen verwachten....
  vrijdag 9 november 2007 @ 19:20:32 #36
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_54488895
Feitelijk wel triest.
Hoe kunnen jongetjes nu goed opgroeien tot mannen zonder een mannelijk rolmodel op school te zien ? Dan is vader en opa de enige. Ik had vroeger altijd liever een meester dan een juf....
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_54488921
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 19:03 schreef Trusten het volgende:

[..]

Beetje jammer dat bijna niemand enig idee heeft waarom veel mensen die toets niet halen en dat is in het merendeel niet omdat ze de intelligentie missen of omdat ze het antwoord op de sommen niet kunnen uitrekenen maar omdat ze niet meer kunnen ''basisschool rekenen" bijvoorbeeld 4 x 6 = 2 x 12 = 24. Ik vraag me af of er nog mensen zijn die dat wel kunnen zonder even te kijken hoe dat ook al weer ging. De meesten kunnen prima rekenen maar het gaat bij de PABO toets niet om de uitkomst.

Voorbeelden:

84321 + 39 + 804 + 97 = Welke handige manier gebruik je?

Hoe reken je handig uit:
36 x 36
36 + 36 + 36

Iedereen kan die bovenste wel uitrekenen uit zijn hoofd(of door het onder elkaar te zetten, of of of) maar daar gaat het dus niet om. Daar komt nog bij dat je 60 minuten hebt om 29 opdrachten uit te schrijven. Het merendeel van de studenten haalt hem de tweede keer gewoon omdat ze weten wat ze kunnen verwachten....
Als je 4 jaar niks doet dan weet je ook niks he.
Is waar idd een collega wist niet wat 0,25 x 40 was .... en toen ik het zei en ik daarna vroeg hoeveel 50x 0,25 was wist tie dat ook niet
pi_54490104
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 19:21 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Als je 4 jaar niks doet dan weet je ook niks he.
Is waar idd een collega wist niet wat 0,25 x 40 was .... en toen ik het zei en ik daarna vroeg hoeveel 50x 0,25 was wist tie dat ook niet

Heb je wel gelezen wat ik schreef?
pi_54490180
De PABO, de hele dag met poppen spelen en (opnieuw) leren rekenen
pi_54490583
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 20:14 schreef Logitik het volgende:
De PABO, de hele dag met poppen spelen en (opnieuw) leren rekenen
Mensen die praten over zaken waar ze geen verstand van hebben

Je krijgt ook gewoon normale vakken (kinderpsychologie, pedagogiek, didactiek, logopedie) hoor in plaats van het pretvakken idee wat jij er bij hebt...of zijn alleen beta-studies échte studies in jouw wereld? Basisschooldocent worden is niet even zo maar iets, het is eigenlijk een beroep waarbij zo enorm veel verantwoordelijkheid en zelfontwikkeling bij komt kijken. Je moet niet alleen de kennis bezitten maar ook goed kunnen overbrengen en daarnaast zorgen dat

1. Kinderen zich veilig voelen in de klas.
2. Zorgen voor een goed pedagogisch klimaat in de klas
3. Zorgen voor dat kinderen niet worden gepest
4. Zorgen voor een goede band met ouders
5. Zorgen voor een goede band met de kinderen
6. Ervoor zorgen dat kinderen respect voor elkaar hebben
7. Zorgen vor acceptatie in de klas
8 Zorgen dat kinderen elkaar helpen
9. Een klas goed kunnen observeren
10. De ontwikkeling van kinderen in de gaten houden
11. Zorgen aan een vertrouwensrelatie met het kind
12. Zorgen dat er vertrouwen onder de leerlingen is.
13. Werken aan lichaamstaal
14. Werken aan het zelfbeeld van de kinderen
15. Zelfstandig werken stimuleren
16. Kinderen liedjes aanleren zodat de taalontwikkeling beter verloopt.
17. Een klaslokaal verantwoord kunnen inrichten
18. Zorgen voor hygiene in de klas.
19. De kinderen leren zelf verantwoordelijk te zijn voor hun manier van doen.
20. Je kinderen door en door kennen

Zo kan ik dus nog wel even door gaan..veel mensen kijken hier niet naar.

En dan die rekentoets waar constant gedoe over is. De rekentoets is behoorlijk pittig en dat je er het eerste jaar op afgerekend wordt maakt het maken van de toets een gespannen toestand. De school en de regering stellen de hoogste prioriteiten aan deze toets. Maar de lessen zijn er totaal niet op aangepast. Als de pabo's helderder zouden vertellen wat ze voor niveau verwachten, goede begeleiding geven, met goede voorbeeldopgaven, zou het percentage geslaagden stijgen. Sommige mensen bezitten echt een dusdanig gebrekkig rekenvaardigheid dat het onderwijs niet de juiste plek voor ze is. Maar feit blijft dat de wiscat toets die op de PABO gegeven wordt op het niveau van de beste leerling uit groep 8 tot leerlingen van de brugklas VWO is. De rekenopgaven die deze leeringen maken zijn heel anders dan de wiskunde die de meeste PABO-studenten 5 jaar of meer hebben gehad. Als je voor deze toets slaagt, zit je ver boven het niveau van groep 8 en dat moet ook, aangezien je alle leerlingen uit groep 8 uitgebreid moet kunnen begeleiden. Op de middelbare school leer je wiskunde, geen rekenen. Het is niet erg wonderbaarlijk dat na 5 of meerdere jaren de meeste studenten de ezelsbruggetjes van groep 8 niet meer weten. Voor deze rekenopgaven hoef je geen inzicht te hebben, je moet alleen maar stappen volgen. En als je de stappen niet meer kan herinneren dan maak je fouten. Het is dus niet een questie van dom of onbenullig zijn. De kinderen leren tegenwoordig hele andere strategieën dan wij vroeger op de basisschool. Handig rekenen noemen ze dat. Probeer maar eens iets af te leren wat je altijd hebt gedaan! Want uitrekenen kunnen de pabo-studenten echt wel, helaas gaat het niet om de uitkomst maar om strategie-gebruik. Misschien moeten aankomend leerkrachten de tijd krijgen om zich dit geheel vernieuwde concept eigen te maken. Natuurlijk ben ik wel van mening dat je een bepaald niveau moet hebben om uberhaupt aan de opleiding te kunnen beginnen.

Nu is het zo dat je uiteindelijk als docent meer kennis moet hebben dan je beste leerlingen en dat vind ik heel begrijpelijk. Wat ik niet begrijp is waarom pabostudenten hier op afgerekend worden. Natuurlijk moeten zij het de kinderen leren, maar bijna geen enkele mbo'er, hbo'er of wo'er kan foutloos spellen en laat staan rekenen. Rekenen heb je ook niet bij elk beroep nodig, maar een foutloze brief van een hoogopgeleide vind ik wel zo prettig. Naar mijn weten is er bijna geen enkele opleiding die studenten toetst op deze basisvaardigheden. Geen haan die er naar kraait dat NIEMAND die van de middelbare school afkomt fatsoenlijk kan rekenen en schrijven.

Misschien moeten ze daar, op die middelbare scholen, eens de oorzaak gaan zoeken en niet de pabostudenten constant afzeiken.

[ Bericht 17% gewijzigd door Trusten op 09-11-2007 21:40:35 ]
pi_54493081
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 20:28 schreef Trusten het volgende:

.

En dan die rekentoets waar constant gedoe over is. De rekentoets is behoorlijk pittig en dat je er het eerste jaar op afgerekend wordt maakt het maken van de toets een gespannen toestand. De school en de regering stellen de hoogste prioriteiten aan deze toets. Maar de lessen zijn er totaal niet op aangepast. Als de pabo's helderder zouden vertellen wat ze voor niveau verwachten, goede begeleiding geven, met goede voorbeeldopgaven, zou het percentage geslaagden stijgen.
Dat is de andere kant van het verhaal. Waarom besteden de PABO's daar niet meer wat aandacht aan? Het is de verantwoordelijkheid van de opleiding mensen te helpen bij het behalen van hun leerdoelen. Bij psychologie krijg je aardig wat statistiek, pittig ook, maar er wordt je van alles aangereikt om je te helpen de stof eigen te maken.
quote:
1. Kinderen zich veilig voelen in de klas.
2. Zorgen voor een goed pedagogisch klimaat in de klas
3. Zorgen voor dat kinderen niet worden gepest
4. Zorgen voor een goede band met ouders
5. Zorgen voor een goede band met de kinderen
6. Ervoor zorgen dat kinderen respect voor elkaar hebben
7. Zorgen vor acceptatie in de klas
8 Zorgen dat kinderen elkaar helpen
9. Een klas goed kunnen observeren
10. De ontwikkeling van kinderen in de gaten houden
11. Zorgen aan een vertrouwensrelatie met het kind
12. Zorgen dat er vertrouwen onder de leerlingen is.
13. Werken aan lichaamstaal
14. Werken aan het zelfbeeld van de kinderen
15. Zelfstandig werken stimuleren
16. Kinderen liedjes aanleren zodat de taalontwikkeling beter verloopt.
17. Een klaslokaal verantwoord kunnen inrichten
18. Zorgen voor hygiene in de klas.
19. De kinderen leren zelf verantwoordelijk te zijn voor hun manier van doen.
20. Je kinderen door en door kennen
Ik denk dat mannen hierdoor juist weglopen. 20 punten som je maar liefst op, en geen enkele is directe kennisoverdracht Of is dat dan punt 21 ( leren rekenen) en punt 22 (leren lezen) Deze punten zijn ongetwijfeld ontzettend belangrijk, maar kennisoverdacht verdient meer aandacht. Sorry, maar zo krijg ik een beetje het idee dat kennisoverdracht tussen de bedrijven door wordt gedaan.
pi_54493467
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 22:12 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Ik denk dat mannen hierdoor juist weglopen. 20 punten som je maar liefst op, en geen enkele is directe kennisoverdracht
quote:
Je moet niet alleen de kennis bezitten maar ook goed kunnen overbrengen en daarnaast
Het ging mij erom dat ik me mateloos irriteer aan personen die doen alsof het niets voorstelt en zoveel niet onderbouwde en nutteloze uitspraken doen over de PABO. Die hebben zoiets van damn, die studenten kunnen niet eens 10 en 10 bij elkaar optellen terwijl ze helemaal niet weten hoe die toets eruit ziet. Die denken dat als je nog iets van wiskunde en aardrijkskunde weet dat dat dan automatisch betekent dat je ook voor een klas kan staan...en dat als je de rekentoets op de PABO niet haalt dat je dan beter putjesschepper kan worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Trusten op 09-11-2007 22:34:19 ]
pi_54493606
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 22:12 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Dat is de andere kant van het verhaal. Waarom besteden de PABO's daar niet meer wat aandacht aan?
Dat weet ik niet waarom ze dat niet doen. Ik denk ook niet dat je dat zo snel aan kan leren...de test is aan het begin van het 1e jaar. Daar moeten ze dan ook iets aan veranderen want na 5 of meer jaren alleen maar een rekenmachientje te hebben gebruikt, ben je het rekenen wel grotendeels verleerd. Ik denk dat er ook gewoon op de middelbare scholen aandacht terug moet komen voor het gewone rekenen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')