abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54084955
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 10:18 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Dit geeft niet weg dat ze wel het lijden kan verzachten, een mens in niet gemaakt en bedoelt voor hetzelfde lijden als Jezus.
Maar dat deed ze dus niet, en waarom zou ze....immers: "het lijden van de armen is prachtig!". Als je kijkt naar wat ze gedaan heeft kom je niet veel verder dan stervenden in smerige huizen stoppen en hun ellendige leven verlengen. Teresa straalt als ze het lijden van Jezus keer op keer weer kan aanschouwen.

En kerel, duizend woorden per minuut lezen is lezen niet echt normaal.
quote:
Research conducted on speed reading experts who claim to be able to read at over 1,000 words per minute with full comprehension has found that their claims are false (Homa 1983). Even speed reading rates of between 1000-2000 word/min have been found to result in comprehension levels at around 70% or lower. Also, when presented with two paragraphs of combined but unrelated material, speed reading experts claimed that they understood it but were completely unaware that it consisted of two obviously different passages mixed together (Allyn & Bacon, 1987).
Niet gaan jokken .

[ Bericht 18% gewijzigd door Autodidact op 22-10-2007 10:28:29 ]
pi_54085068
The rivals of Jesus

National Geographic

Dat dus.
pi_54085960
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 16:52 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

idd, mooie tijd om koningdavid en masterix om bronnen te vragen...
Matteüs
Marcus
Lucas
Johannes
Handelingen
Romeinen
1 Korintiërs
2 Korintiërs
Galaten
Efeziërs
Filippenzen
Kolossenzen
1 Tessalonicenzen
2 Tessalonicenzen
1 Timoteüs
2 Timoteüs
Titus
Filemon
Hebreeën
Jakobus
1 Petrus
2 Petrus
1 Johannes
2 Johannes
3 Johannes
Judas
Openbaring

En dat binnen 70 jaar na zijn dood, niet slecht he?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_54086309
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 11:23 schreef koningdavid het volgende:

[..]

En dat binnen 70 jaar na zijn dood, niet slecht he?
Oke, dan nu objectieve bronnen...
pi_54086367
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 11:44 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Oke, dan nu objectieve de door mij goedgekeurde bronnen...
pi_54086421
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 11:49 schreef Triggershot het volgende:

[..]
Evangeliën zijn niet bedoeld als biografie - de rest al helemaal niet (de lijst ziet er indrukwekkend uit, maar over het leven van Jezus zijn er slechts vier relevant. Het NT als feitelijke biografie lezen is het NT niet begrijpen.

Overigens. De eerste bruikbare manuscripten van de evangelieën die wij hebben zijn 200 n. Chr. gemaakt.
pi_54086439
Bovendien, dat wat koningdavid doet is hetzelfde als uit het grote boek van sinterklaas afleiden dat sinterklaas bestaat, vandaar dat ikzeg objectieve bronnen.
pi_54086449
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 11:51 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Evangeliën zijn niet bedoeld als biografie - de rest al helemaal niet. Het NT als feitelijke biografie lezen is het NT niet begrijpen.
Waar hecht ik er een biografische waarde aan?
pi_54086470
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 11:52 schreef Maverick_tfd het volgende:
Bovendien, dat wat koningdavid doet is hetzelfde als uit het grote boek van sinterklaas afleiden dat sinterklaas bestaat, vandaar dat ikzeg objectieve bronnen.
En kijk eens hoeveel videobanden er over Roswell zijn! Het moet wel waar zijn!
pi_54086485
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 11:53 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Waar hecht ik er een biografische waarde aan?
Ik vraag me af waarom jij "objectieve" wegstreept eigenlijk.
pi_54086496
quote:
Prima hoor, jij weet je eigen motivering beter dan ik waarom je geen Judea-Christelijke schriften accepteert over Jezus, maar wanneer jij je argument haalt uit Bron 'X', zal Koning David dat wel als objectief zien, is de 'objectiviteit' rondom het leven van Jezus uberhaupt wel haalbaar?
pi_54086532
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 11:55 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ik vraag me af waarom jij "objectieve" wegstreept eigenlijk.
Zie hier boven.
pi_54086648
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 11:51 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Evangeliën zijn niet bedoeld als biografie - de rest al helemaal niet (de lijst ziet er indrukwekkend uit, maar over het leven van Jezus zijn er slechts vier relevant.
Vind ik niet, de brieven van Paulus o.a. kennen ook meer dan genoeg verwijzingen naar Jezus.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_54086726
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 11:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Prima hoor, jij weet je eigen motivering beter dan ik waarom je geen Judea-Christelijke schriften accepteert over Jezus, maar wanneer jij je argument haalt uit Bron 'X', zal Koning David dat wel als objectief zien, is de 'objectiviteit' rondom het leven van Jezus uberhaupt wel haalbaar?
Oke dan het volgende;

Stel ik wil het bestaan van Frodo aantonen. Als bron daarvoor neem ik The Lord of the Rings, wat door fans geschreven verhalen en nog wat andere 'feiten'

Geloof jij dan mijn bronnen? Nee, ook jij zult beweren (als het goed is!) dat de bronnen verre van objectief zijn. Zo ook het bewijs dat jezus bestaan heeft uit de bijbel halen. Pure logica, triggershot.
pi_54086783
quote:
Bovendien, dat wat koningdavid doet is hetzelfde als uit het grote boek van sinterklaas afleiden dat sinterklaas bestaat.
Zo kan je het zien.

Maar jij vroeg naar bronnen, ik gaf jou een lijst met de meest betrouwbare bronnen over het leven van Jezus. Die bronnen waren zelfs zo betrouwbaar dat ze zijn gebundeld in de verzameling antieke geschriften over de Joods-Christelijke God JHWH (de Bijbel).

De Nieuw-Testamentische geschriften zijn geschreven door verschillende mensen, in verschillende plaatsen, op verschillende tijdsstippen, die vrijwel allemaar bereid waren voor hun 'verhaal' te sterven, en dat uiteindelijk ook veelal gedaan hebben.

Ze meenden het dus vrij serieus dacht ik zo, en daar gaan alle paralellen met Sinterklaas, LOTR, etc. de prullenbak in.
  maandag 22 oktober 2007 @ 12:16:00 #156
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_54086843
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 10:22 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Maar dat deed ze dus niet, en waarom zou ze....immers: "het lijden van de armen is prachtig!". Als je kijkt naar wat ze gedaan heeft kom je niet veel verder dan stervenden in smerige huizen stoppen en hun ellendige leven verlengen. Teresa straalt als ze het lijden van Jezus keer op keer weer kan aanschouwen.

En kerel, duizend woorden per minuut lezen is lezen niet echt normaal.
[..]

Niet gaan jokken .
Kijk ook eens verder dan het negatieve te quoten:
quote:
"Wat wij doen, is slechts een druppel in de oceaan. Maar als we het niet deden, zou de oceaan kleiner zijn vanwege deze ontbrekende druppel"
quote:
"Wij doen geen grootse dingen; alleen kleine dingen, met veel liefde."
quote:
"Als je niet in staat bent een miljoen mensen te eten te geven, geef er dan één te eten."
nee, hieruit blijkt dat ze een sadist was...

1000 woorden per minuut is ook niet normaal, 300 is redelijk veel voor de gemiddelde lezer. Bij 100% kennis van de tekst komt ik zelf uit op 600 woorden per minuut, bij snel lezen dus ongeveer 1000 tot 1200 woorden per minuut zit ik al gauw in de buurt van 60/70%
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
  maandag 22 oktober 2007 @ 12:18:40 #157
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_54086878
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 12:05 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Vind ik niet, de brieven van Paulus o.a. kennen ook meer dan genoeg verwijzingen naar Jezus.
Ja en het evangelie van Judas ook, maar die wordt dan weer niet genoemd!
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
pi_54086995
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 12:09 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Oke dan het volgende;

Stel ik wil het bestaan van Frodo aantonen. Als bron daarvoor neem ik The Lord of the Rings, wat door fans geschreven verhalen en nog wat andere 'feiten'

Geloof jij dan mijn bronnen? Nee, ook jij zult beweren (als het goed is!) dat de bronnen verre van objectief zijn. Zo ook het bewijs dat jezus bestaan heeft uit de bijbel halen. Pure logica, triggershot.
Ik denk dat verschillende vormen van benadering toch wel nuance kan brengen.

De vraag is jouw benadering eigenlijk... Geloof jij er in omdat stof waar jij in geloof objectief is of ervaar je het als objectief omdat je er in gelooft.
pi_54088015
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 12:05 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Kleine dingen. Weinig over wat Jezus zei en deed. En je krijgt het minstens uit derde hand.
pi_54088352
quote:

[..]

Prima hoor, jij weet je eigen motivering beter dan ik waarom je geen Judea-Christelijke schriften accepteert
Een rare stelling. Wat is het accepteren van "Judea-Christelijke schriften"? Wat zijn uberhaupt "Judea-Christelijke schriften"? Koningdavid verwerpt tientallen vroeg-Christelijke geschriften.

Iedereen die iets over Jezus of de vroeg-Christelijke gemeenschap wil zeggen zal de werken uit o.a. het NT als bron moeten gebruiken. Dat is iets anders dan geloven dat elk woord dat er staat geinspireerd is door god en de werkelijke geschiedenis beschrijft. Evangeliën zijn geen biografieën opgesteld door ooggetuigen en mensen die de hoofdpersoon met een noteblock erover geïnterviewd hebben, het is "het goede nieuws" van de generaties na Jezus- men heeft er een theologisch doel mee.
quote:

over Jezus, maar wanneer jij je argument haalt uit Bron 'X', zal Koning David dat wel als objectief zien, is de 'objectiviteit' rondom het leven van Jezus uberhaupt wel haalbaar?
Je kunt alleen bij objectiviteit komen als je het van subjectiviteit kan onderscheiden. Het probleem met literalisten is dat ze feit niet van theologie weten te scheiden, objectiviteit niet van subjectiviteit en evangelie niet van biografie. Meestal blijkt de autoriteit van de manuscripten belangrijker dan de werkelijke persoon van Jezus. "Het staat in de bijbel dus is het waar"....dat is geen uitgangspunt voor historische kritiek, en volgens mij een slechte manier om er achter te komen wat iemand werkelijk zei en deed (het is wel een goede methode om een dogmatisch denksysteem omhoog te houden, maar lijkt me niet het doel. van Jezus' leer volgen). Die mensen hebben volgens mij geen barst van Jezus of de vroeg-Christelijke gemeenschap begrepen....en ze noemen zich Christen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Autodidact op 22-10-2007 14:21:24 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')