Heb ik ook even gedacht, maar bv de Osama-mythe wordt on the fly, in real time, onder onze neuzen gecreëerd en we geloven het (bijna) allemaal.quote:Op zondag 21 oktober 2007 11:42 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dus over al zijn heldendaden is de eerste 50 jaar niks geschreven.
Wel logisch, want het is natuurlijk makkelijker om een mytische figuur in het leven te roepen als zijn bestaan al lang niet meer te controleren is.
50 jaar na een zogenaamde dato schrijven allagorische schrijvers ineens stukjes over iemand die heeft bestaan zonder zelf ook maar ene bron op te geven?quote:
50 jaar na Jezus' geboorte is 15-20 jaar na Zijn dood. De door jouw gezochte "bron" waren hordes ooggetuigen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 12:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
50 jaar na een zogenaamde dato schrijven allagorische schrijvers ineens stukjes over iemand die heeft bestaan zonder zelf ook maar ene bron op te geven?
Wetenschappelijk gezien is het bestaan van de historische Jezus bijzonder aannemelijk. Theologisch gezien twijfel ik er echter aan of dat wel de Jezus is waar ik in geloof.quote:hoe ongeloofwaardig wil je het hebben precies. Zullen we er maar vanuit gaan dat iemand pas heeft bestaan als dat te bewijzen valt met meer dan wat poetische verwijzingen die netzogoed over een ficties persoon hadden kunnen gaan?
Ooggetuigen die beschreven worden in de bijbel of dat ding van paulus ofzo? maar die zelf geen regel op papier hebben gezet. Schattig hoor.quote:Op zondag 21 oktober 2007 12:15 schreef Masterix het volgende:
[..]
50 jaar na Jezus' geboorte is 15-20 jaar na Zijn dood. De door jouw gezochte "bron" waren hordes ooggetuigen.
Ja...quote:[..]
Wetenschappelijk gezien is het bestaan van de historische Jezus bijzonder aannemelijk. Theologisch gezien twijfel ik er echter aan of dat wel de Jezus is waar ik in geloof.
quote:Aan de andere kant: ik geloof in Jezus, de Zoon van God, gestorven voor onze schulden: dat gedachtengoed is wetenschappelijk gezien lastig toe te schrijven aan de historische, orthodoxe jood Jezus van Nazareth.
Nee hoor, de eerste bronnen stammen uit de jaren '50.quote:Op zondag 21 oktober 2007 12:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens zijn de eerste bronnen waarin Jezus genoemd wordt van Dio Cassius en die zijn uit ca. 80 nC.
Zelfs dit is niet waar. Niets in de historische geschriften van Jezus zijn zg. tijdgenoten wijzen op het bestaan van iemand met de naam Jezus.quote:Op zondag 21 oktober 2007 12:15 schreef Masterix het volgende:
Wetenschappelijk gezien is het bestaan van de historische Jezus bijzonder aannemelijk.
idd, mooie tijd om koningdavid en masterix om bronnen te vragen...quote:Op zondag 21 oktober 2007 16:34 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Maar Triggershot, is dit niet gewoon de fundamentele vraag? Of hij uberhaupt ooit bestaan heeft?
Nee, dat heeft geen zin. Dan krijg je weer dat hele foutieve argument van: "Bewijs maar eens dat ie niet bestaan heeft!"quote:Op zondag 21 oktober 2007 16:52 schreef Maverick_tfd het volgende:
idd, mooie tijd om koningdavid en masterix om bronnen te vragen...
Ik geloof niet dat dit de bedoeling is van koningdavid met het topic. Als je dit wilt bespreken kun je het beste kijken of er al geen topic over is, anders open je er zelf een.quote:Op zondag 21 oktober 2007 16:52 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dan kan ie beter op een wat christelijker forum die vraag stellen. Het is hier 1 groot botsingsgebied van Atheisten, Agnosten, gelovigen en Pastafarianen (Prijs het Spaghettimonster!).quote:Op zondag 21 oktober 2007 16:58 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik geloof niet dat dit de bedoeling is van koningdavid met het topic. Als je dit wilt bespreken kun je het beste kijken of er al geen topic over is, anders open je er zelf een.
Precies.. discussie zou ten dode zijn opgeschreven omdat het uiteindelijk eindigen zal in welles/nietes argumenten. Welke levensbeschouwing het ook moge betreffen, die van Mohammed, Jezus, Bert en Ernie of de Teletubbies lijkt me vrij irrelevant, de vraag of hij historisch wel bestaan heeft hoort eerder in C&H, niet in WFL, insteek van dit topic is ook niet om dat te bereiken, als we de OP mogen geloven.quote:Op zondag 21 oktober 2007 16:57 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee, dat heeft geen zin. Dan krijg je weer dat hele foutieve argument van: "Bewijs maar eens dat ie niet bestaan heeft!"
Zulke non-argumentatie gebruik ik nooit, kwalijke suggestie...quote:Op zondag 21 oktober 2007 16:57 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee, dat heeft geen zin. Dan krijg je weer dat hele foutieve argument van: "Bewijs maar eens dat ie niet bestaan heeft!"
Zo gek was die opmerking dus niet eens, een ieder is vrij daar anders over te denken natuurlijk. Mij zal het verder m'n reet roesten.quote:De persoon Jezus
Hoewel onder onderzoekers algemeen erkend wordt dat er geen fysiek bewijs is dat Jezus heeft bestaan, gaan vrijwel alle historici er van uit dat Jezus wel degelijk een historische figuur is. Zij doen dit op grond van de vele sporen die Jezus heeft nagelaten in de godsdiensten van het Midden-Oosten en de tekstkritiek van de bestaande bronnen (isolering van het kerygma).
Je weet waar je met je klachten terecht kunt.quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:07 schreef Autodidact het volgende:
Niet zo zuur, triggershot.
Dat verschilt per stroming, maar het wordt zeker niet sterk verworpen door het Jodendomquote:Op zondag 21 oktober 2007 21:34 schreef Masterix het volgende:
Heer Haushofer, heb jij nog wat gedachten over hoe compatibel de joodse traditie is met het concept van reincarnatie? Dat werd hier ook besproken Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw mening hierover.
Ik geloof in Jezus als de zoon van God.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 17:08 schreef koningdavid het volgende:
Maar goed, de brandende vraag:
Wat vind jij van Jezus?
Reïncarnatie lijkt me alleen niet echt in lijn met de dood als straf voor zonde.. eerder met de leugen van satan dat de mens de dood niet zou sterven . Opmerkelijk dus als je het tegen zou komen binnen jodendom of christendom.quote:Op zondag 21 oktober 2007 23:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat verschilt per stroming, maar het wordt zeker niet sterk verworpen door het JodendomHet traditionele Jodendom is niet zo dogmatisch over het leven na de dood als het Christendom ( ha'olam haba', letterlijk "de komende eeuwigheid", wat ook wel voor de tijd van de Meshiach wordt gebruikt ). De Joden leven de Mitzwot ook niet na om in een hemel te komen; ze zien het niet zozeer als Christenen dat ze hun "plekje moeten verdienen". Ik geloof dat er wel Chassidische sektes zijn te vinden die in reïncarnatie geloven, maar dat zou ik es na moeten gaan.
In de bijbel kun je trouwens ook voorbeelden van een soort reïncarnatie vinden; Jezus zou volgens sommigen immers Eliah zijn. Het idee was Joden dus niet vreemd.
Misschien vind je deze link wel interessant, weet alleen niet hoe betrouwbaar ze is. Deze zegt onder andere dat Josephus vermeldde dat de Farizeeërs in reïncarnatie geloofden, en dat was geloof ik ook een groot verschil met de Saduceeërs. Hier vind je Chassidische vertellingen die met reïncarnatie te maken hebben.
Zal er zelf in ieder geval ook es wat meer over lezen, vind het wel een interessante kwestie
Dat is geen antwoord op de vraag wat je van Jezus vindt.quote:Op maandag 22 oktober 2007 00:39 schreef JediMasterLucia het volgende:
[..]
Ik geloof in Jezus als de zoon van God.
Dat dachten de vroege kerken dus ook. Dood als straf kwam hun wel goed uit, net als bv erfzonde, dat is dan ook de reden dat ze alle verwijzingen naar reincarnatie uit de bijbel hebben geprobeerd te knippen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 02:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Reïncarnatie lijkt me alleen niet echt in lijn met de dood als straf voor zonde.. eerder met de leugen van satan dat de mens de dood niet zou sterven . Opmerkelijk dus als je het tegen zou komen binnen jodendom of christendom.
Jij ziet wel snel een lijntje met Satan, ej?quote:Op maandag 22 oktober 2007 02:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Reïncarnatie lijkt me alleen niet echt in lijn met de dood als straf voor zonde.. eerder met de leugen van satan dat de mens de dood niet zou sterven . Opmerkelijk dus als je het tegen zou komen binnen jodendom of christendom.
Moeder Theresa en goed? Dat van die anderen geloof ik prima, maar Theresa was in mijn ogen een sadist.quote:Op maandag 22 oktober 2007 08:50 schreef locutus51 het volgende:
"Moeder Theressa"[...] en alle andere personen die vanuit een geloof iets goeds hebben gedaan.
Dat is jou mening, ik zie niet echt in waarom, maar het zal wel...quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:00 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Moeder Theresa en goed? Dat van die anderen geloof ik prima, maar Theresa was in mijn ogen een sadist.
Lees eens na wat ze dacht.quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:24 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Dat is jou mening, ik zie niet echt in waarom, maar het zal wel...
quote:"The suffering of the poor is something very beautiful and the world is being very much helped by the nobility of this example of misery and suffering,"
Hier haal ik niet uit dat ze een sadist was.... (misschien zegt dat meer over mezelf dan haarquote:Op maandag 22 oktober 2007 09:42 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Lees eens na wat ze dacht.
http://www.rapidnet.com/~jbeard/bdm/exposes/teresa/general.htm
[..]
Wat is "hier"? Dat ene citaat?quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:48 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Hier haal ik niet uit dat ze een sadist was.... (misschien zegt dat meer over mezelf dan haar)
Hier, in de zin van het hele stuk.... En ik lees eerder dat zin in al het lijden het lijden van Jezus zag, maar uit niets blijkt dat ze niet wilde helpen, dit heeft ze namelijk wel gedaan, omdat ze daarmee als het ware Jezus hielp.quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:49 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Wat is "hier"? Dat ene citaat?
Ik zei het niet voor niets, lees eens na wat ze dacht. Mensen hebben nog steeds een idee van haar alsof ze een of andere ontwikkelingshulpmedewerkster was.....blijkbaar heeft de katholieke mythevorming zijn werk gedaan, want dat was ze niet! Ze hield meer van het lijden dan dat ze de lijders wilde helpen - dat is sadisme.
Ik geloof er geen bal van dat je het binnen 5 minuten hebt gelezen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:59 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Hier, in de zin van het hele stuk....
Heeft ze werkelijk het lijden van mensen verzacht? Ik denk het niet. Dat zou tegen haar eigen filosofie ingaan. Wat ze deed was de stervenden langer in leven houden.quote:Op maandag 22 oktober 2007 09:59 schreef locutus51 het volgende:
En ik lees eerder dat zin in al het lijden het lijden van Jezus zag, maar uit niets blijkt dat ze niet wilde helpen, dit heeft ze namelijk wel gedaan, omdat ze daarmee als het ware Jezus hielp.
Het zijn nog geen 4000 woorden man, dus 5 minuten is geen probleem.quote:Op maandag 22 oktober 2007 10:05 schreef Autodidact het volgende:
Ik geloof er geen bal van dat je het binnen 5 minuten hebt gelezen.
Dit geeft niet weg dat ze wel het lijden kan verzachten, een mens in niet gemaakt en bedoelt voor hetzelfde lijden als Jezus.quote:Heeft ze werkelijk het lijden van mensen verzacht? Ik denk het niet. Dat zou tegen haar eigen filosofie ingaan.
Volgens Teresa is "the most beautiful gift for a person that he can participate in the sufferings of Christ".....wie neemt iemand nou zijn mooiste gift (lijden) af? "You are suffering, that means Jesus is kissing you!"
Ik vind het prima dat mensen goede dingen doen omdat ze denken dat een kosmische entiteit dat van ze verlangt, maar Teresa was niet zo'n figuur. Zij verdient geen nobelprijs, misschien andere religieuze weldoeners wel.
Maar dat deed ze dus niet, en waarom zou ze....immers: "het lijden van de armen is prachtig!". Als je kijkt naar wat ze gedaan heeft kom je niet veel verder dan stervenden in smerige huizen stoppen en hun ellendige leven verlengen. Teresa straalt als ze het lijden van Jezus keer op keer weer kan aanschouwen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 10:18 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Dit geeft niet weg dat ze wel het lijden kan verzachten, een mens in niet gemaakt en bedoelt voor hetzelfde lijden als Jezus.
Niet gaan jokkenquote:Research conducted on speed reading experts who claim to be able to read at over 1,000 words per minute with full comprehension has found that their claims are false (Homa 1983). Even speed reading rates of between 1000-2000 word/min have been found to result in comprehension levels at around 70% or lower. Also, when presented with two paragraphs of combined but unrelated material, speed reading experts claimed that they understood it but were completely unaware that it consisted of two obviously different passages mixed together (Allyn & Bacon, 1987).
Matteüsquote:Op zondag 21 oktober 2007 16:52 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Oke, dan nu objectieve bronnen...quote:Op maandag 22 oktober 2007 11:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En dat binnen 70 jaar na zijn dood, niet slecht he?
quote:Op maandag 22 oktober 2007 11:44 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Oke, dan nu objectieve de door mij goedgekeurde bronnen...
Evangeliën zijn niet bedoeld als biografie - de rest al helemaal niet (de lijst ziet er indrukwekkend uit, maar over het leven van Jezus zijn er slechts vier relevant. Het NT als feitelijke biografie lezen is het NT niet begrijpen.quote:
Waar hecht ik er een biografische waarde aan?quote:Op maandag 22 oktober 2007 11:51 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Evangeliën zijn niet bedoeld als biografie - de rest al helemaal niet. Het NT als feitelijke biografie lezen is het NT niet begrijpen.
En kijk eens hoeveel videobanden er over Roswell zijn! Het moet wel waar zijn!quote:Op maandag 22 oktober 2007 11:52 schreef Maverick_tfd het volgende:
Bovendien, dat wat koningdavid doet is hetzelfde als uit het grote boek van sinterklaas afleiden dat sinterklaas bestaat, vandaar dat ikzeg objectieve bronnen.
Ik vraag me af waarom jij "objectieve" wegstreept eigenlijk.quote:Op maandag 22 oktober 2007 11:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waar hecht ik er een biografische waarde aan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |