abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:28:38 #26
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_54043188
Ik vind weinig van Jezus, om de doodeenvoudige reden dat wat we van hem kunnen weten, vrijwel nihil is. Datgene wat we denken te weten, is goeddeels religieuze devotie (aka mythologie), en datgene wat dat niet is, is niet meer als zodanig te herkennen.

Kortom, er valt weinig van hem te vinden. Hij kan een daadwerkelijk geweldig man geweest zijn, of een omhoog gevallen zielepoot à la Monty Python's Brian.
'Nuff said
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:29:42 #27
147416 voskat
Half Vos, Half Kat
pi_54043221
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 23:17 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Nooit afgevraagt wat die man eigenlijk deed om rond te komen ?
Voor wat ik me kan herinneren was hij ook een rabbi, die kregen toen toch gewoon een salaris of iets dergelijks?

(Ik ben niet echt een jezusexpert ofzo ben katholiek, daar wordt de nadruk niet zo op jezus gelegd)
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:40:43 #28
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_54043476
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 23:29 schreef voskat het volgende:

[..]

Voor wat ik me kan herinneren was hij ook een rabbi, die kregen toen toch gewoon een salaris of iets dergelijks?

(Ik ben niet echt een jezusexpert ofzo ben katholiek, daar wordt de nadruk niet zo op jezus gelegd)
Nee hij was een drop out van de rabbi school

Dus waarschijnlijk teleurgesteld in de Joodse leer verkoos hij het om sekte leider te worden om z'n dagelijkse behoeften te voorzien.
pi_54043959
Verdiep je in de Romijnen in Jezus tijd, en je weet wat je van Jezus moet vinden.
De kruisiging was een doodstraf die de Romeinen hadden voor politieke gevangen, zeg maar terroristen. Een persoon die niet meer deed dan zich de zoon van God noemen, zou dus nooit en te nimmer door de Romeinen gekruisigd worden.
Het hele verhaal van Jezus rammelt dus aan alle kanten.
Hij zou een rabbi of schriftgeleerde zijn, ok (volgens de bijbel heeft hij die opleiding gehad), verdiep je daar dan eens in.
Als dat namelijk zo is, dan zal hij ook getrouwd moeten zijn, anders zou echt niemand hem op zijn woord geloven, als hij niet mee zou gaan in alles wat van hem verwacht werd en wat er allemaal bij zijn opleiding hoort.
Jezus is gewoon een leuk mythologisch verhaal wat niet meer dan dat is, een leuk verhaal.

Nooit gedacht dat ik dit soort dingen ooit zou schrijven, gezien mijn christelijke opvoeding en achtergrond, maar ja, als je meerdere keren de bijbel leest en je veel meer in de feiten gaat verdiepen, kom je ook de fouten tegen, en ga je vanzelf de onvermijdelijke conclusies trekken.

Wat dat betreft is de hele bijbel een leuk stuk proza waar geschiedkundig ook al helamaal niets van klopt.
Het meest lachwekkend is nog wel het hele Saulus/Paules verhaal.
Hij vervolgt en vermoord zoveel mogelijk christenen (als je destijds al echt van christenene kon spreken) en wordt plots op zijn reizen bekeerd en legt gelijk de basis voor de wereld religie.

Dat is net zo geloofwaardig als dat morgen Osama bin Laden naar Rome gaat, de Paus gaat bezoeken en verteld dat hij bekeerd is, de paus afzet en gelijk begint met de hele roomskatholieke kerk te hervormen, en wereldwijd gelooft iedereen in zijn oprechtheid en volgen hem onmiddelijk blindelings.

En om het nog verder uit te werken, jezus is een afgod, God heeft immers zelf gezegt dat je geen anderen mag aanbidden dan Hem, omdat hij een jaloers God is.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 00:39:28 #30
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_54044775
Ja weet je. Wat kan je vinden van een man die woedeaanvallen heeft en tegen vijgenbomen uitvalt.

Nut job duidelijk.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_54044892
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 00:39 schreef SpecialK het volgende:
Ja weet je. Wat kan je vinden van een man die woedeaanvallen heeft en tegen vijgenbomen uitvalt.

Nut job duidelijk.
Gewoon menselijk dus
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_54045002
Ik geloof in de Jezus (Isa [vzmh]) van de Koran.
pi_54046287
Het testament van Jesus is eigenlijk best mooi.. En geloof ik wel in zijn verhaal..
Zoals: Alleen de liefde kan ons redden en wie zonder zonde is gooit de eerste steen, etc..

Het is een kwestie van interpretatie en er niet te zwaar aan tillen IMHO het is een wrang verhaal met een mooie boodschap.. De mooiste interpretatie van de Jesus evangelie die ik ooit gehoord heb was die van Klaus Kinski (1971).. Hier heb ik wel met veel ontzag naar geluisterd.
http://www.musicmeter.nl/album/32409/info/

Met een stuk in de ballen en een vlaag van verstandsverbijstering heb ik er ooit een eigen House/Trance Compalation van gemaakt met wat amateuristische software. . Het resultaat was wel aardig..
Voor wie geïnteresseerd is, Duits verstaat en wel wat trance kan waarderen wil het wel een paar daagjes Hosten..

Hern KK - Jesus Komt
mp3 - 41 min - 36 MB (kopfhörer ist das beste)

Go slow on the Bass..
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 05:01:37 #34
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54047452
Grappig, ik altijd interesse gehad voor het thomas evangelie.
Ik ben helder genoeg ook te weten dat de jezus zoals hij tegenwoordig gedefineerd wordt maar voor een klein deel nog authentiek is, ik geloof dat jezus zijn tijd vooruit was, het hele god en heilig verhaaltje is er later door constantijn omheen verzonnen.

Ik heb ook weer meer met het oude testament omdat er veel uit terug te leiden is naar de sumerische beschaving, iets waar ik mij graag in verdiep. Daar komt jezus dan wel niet in voor maar goed.

Ik heb het matthaus passion gezongen, en toevallig keek ik er vandaag even op youtube naar.
Ik voel dan weer helemaal de sfeer van de kerstviering in de dorpskerk, en al het samengevoel erbij.
Het geluid en de verlichting, het is heel erg verwarmend voor mij.
Geloven in één god kan ik niet, ook niet in de jezus van het nieuwe testament, maar de echte jezus respecteer ik als elk denkbarriere doorbrekend persoon.
Hij was een groot filosoof en passivist.

De kerk was vroeger een sociale instelling met open deuren, nu heeft zelfs de kerk haar deuren uit angst gesloten en de kerk wordt ook steeds commercieler, een corrupte ontwikkeling.

Ik mis het wel, dat gevoel.. luister op het moment de OST van de oude versie van jesus christ superstar, heh vroeger was ik net zo'n geloofsnutjob als de TS van dit topic.
Nu is het nostalgie, beetje melancholie ook.
Ik heb net de 2000 versie film gezien, ik weet niet waarom het is maar opeens heb ik er weer iets mee.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_54048115
binnenkort komt er een docu uit van een Nederlander die zich baseert op de theorie van Carotta, nl. dat Jezus Christus eigenlijk Julius Caesar is.
pi_54048589
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 09:59 schreef het_fokschaap het volgende:
binnenkort komt er een docu uit van een Nederlander die zich baseert op de theorie van Carotta, nl. dat Jezus Christus eigenlijk Julius Caesar is.
Johan Cruijff toch?
pi_54048741
Ik wist niet dat Napoleon en Augustinus Engels spraken...

Maar goed, als je werkelijk geïnteresseerd bent in de leer van Jezus zul je eerst de mythologische en theologische verhalen in het NT (a) met een korrel zout nemen of (b) eruit moeten filteren zodat je Jezus overhoudt, en niet Paulus of de evangelieschrijvers. Dat doen Christenen niet....als ze iets aan willen tonen wordt er met bijbelverzen gesmeten.
pi_54049107
Jezus, is de mooiste / intenste ervaring die ik meemaak. De zoon van God die jou wil steunen in een zondig lichaam / wereld. Hij straalt.
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 11:40:11 #39
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_54049213
Er is overigens nauwelijks tot geen bewijs voor het bestaan van een historische Jezus.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_54049214
Hij stuitert.
pi_54049779
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 11:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Er is overigens nauwelijks tot geen bewijs voor het bestaan van een historische Jezus.
En zo kan je over de hele bijbel doorgaan.
Het volk israel is bijvoorbeeld nooit in Egypte geweest, laat staan daar als slaven behandeld.
Dat houd dus ook gelijk in dat david nooit in de in de bijbel beschreven vorm heeft bestaan, dat de 10 plagen dus ook nooit gebeurd zijn.
En zo kan je het overgrote merendeel van de bijbel volledig weerleggen.
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:33:51 #42
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_54049872
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 12:25 schreef Sakura het volgende:

[..]

En zo kan je over de hele bijbel doorgaan.
Het volk israel is bijvoorbeeld nooit in Egypte geweest, laat staan daar als slaven behandeld.
Um, jawel hoor. Er zijn bronnen uit de tijd van Ramses II die aantonen dat er wel degelijk Judeesche slaven in Egypte waren.

[/quote]
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_54049935
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 12:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Um, jawel hoor. Er zijn bronnen uit de tijd van Ramses II die aantonen dat er wel degelijk Judeesche slaven in Egypte waren.
Interessant
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:56:02 #44
862 Arcee
Look closer
pi_54050179
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 17:08 schreef koningdavid het volgende:
Maar goed, de brandende vraag:
Wat vind jij van Jezus?
Ik vind hem maar een slappeling. Daarnaast dicht ik 'm geen enkele magische kracht toe. Hij was een gewone sterveling, net als jij, ik en alle andere mensen die leven en ooit geleefd hebben.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:56:37 #45
185491 Shitonya
Same shit, different day
pi_54050188
Stom sprookjesfiguur welke alleen leeft in iemands verbeelding, zodat hij al het onverklaarbare kan afschuiven op een sprookje en de angst voor de dood kan verbergen.
Het luisteren naar een mens is als steeds weer hetzelfde boek moeten lezen..
pi_54050357
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 12:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Heb je daar bronnen van, want daar heb ik echt nog nooit van gehoord, terwijl ik er toch behoorlijk veel over gelezen/gezien heb.
pi_54050380
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 23:17 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Inzetten voor een betere wereld ?!?!?

Die gast was een doorn in het oog van het Romeinse gezag.
Dat acht ik niet echt van belang.. Als je in China dingen doet of zegt die ingaan tegen wat de staat voorschrijft, vindt de staat je ook vrij vervelend.
quote:
Daarnaast was hij zogenaamd timmerman......
Zijn pappa volgens mij.
quote:
Yeah right. Op het moment dat hij doorkreeg dat mensen hem wijn en brood brachten op het moment dat hij wat goocheltruukjes uithaalde heeft hij nooit meer iets getimmert..

Daarnaast werd hij gewoon opgepakt als een moslimradicaal die naar guantanamo bay word gevlogen...
Er werden honderden mensen met hem gekruisigd.
Als je naar de feiten gaat kijken zullen er vast meer mensen zijn die om soortgelijke reden gedood werden. Ik keek echter nadrukkelijk niet naar de feiten, maar naar de overlevering. Denk dat dat ook het enige is wat mogelijk is, de feiten zullen nooit bekend worden denk ik (en zijn allicht ook niet bijzonder).
quote:
Nooit afgevraagt wat die man eigenlijk deed om rond te komen ?
Waarom zou hij rond moeten komen? Hij had geen vaste verblijfsplaats en eten kreeg hij van degenen die naar zijn toespraken luisterden.
pi_54054204
Jezus verenigt voor mij het beste in zich van (overtreft zelfs alles) wat de duizenden jaren oude joodse religieuze traditie op heeft gebracht, maar ook wat de Griekse en Romeinse filosofie, en later de westerse ethiek steeds heeft moeten herhalen: alleen Liefde overwint alles. Want in wezen zijn wij allen kinderen van dezelfde liefdevolle, vaderlijke God.
Daarmee staat Jezus voor mij voor de absolute, wezenlijke vrijheid van de mens: in Zijn leer is het slechte, de duivel zo je wil, al overwonnen, de schuld die de mens t.o.v. God heeft ingelost en mag iedereen zich veilig en vrij voelen in deze voor ons geschapen wereld.
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 19:06 schreef Friek_ het volgende:Daarnaast wordt het bestaan van de historische Jezus echt allang in acedemische kringen in twijfel getrokken.
Niet alleen in academische kringen, ik ken zelf geen christenen meer die zo middeleeuws met het geloof omgaat dat ze hun geloof niet kritisch durven te bekijken.
Volgens mij weten de meeste christenen met een IQ hoger dan 100+¼ heel goed dat zij niet in de historische Jezus geloven, maar in de Jezus Christus uit de evangeliën, de Zoon van God en de Redder der mensheid.
Maar misschien zijn er meer christenen die niet naar "Life of Brian" durfden te kijken dan ik geloven wil.
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 20:07 schreef koningdavid het volgende:
Maar ik wil hier eigenlijk verder niet discussieren over de historiciteit van Jezus.
...beter ook maar....
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 00:51 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik geloof in de Jezus (Isa [vzmh]) van de Koran.
Da's een heel andere Jezus, eentje die ik verafschuw (zoals vrijwel alle figuren uit de koran).
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 18:20:57 #49
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54055012
Zo liefdevol was die god anders niet destijds, en de andere goden ook niet trouwens.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_54055104
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 20:11 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Hangt er vanaf of je de bijbel gelooft.

De vraag is gewoon heel simpel:
Wat vind jij van Jezus?
Nou, ik vind het een personage in een heel oud verhalenboek. Een personage met een boodschap van de schrijver. Met een goede boodschap, en zoals beschreven in de bijbel lijkt jezus een geweldig persoon. Naar mijn mening geloven christenen dus in een boek, wat een boodschap uitdraagt, en de schrijver het niet zo bedoeld heeft.

Beetje wazig beschreven, maar ik zou zo niet weten hoe ik het anders moet zeggen
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')