abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54034922
Wat vinden jullie van hem?

Dit zal vast niet Jezus' eerste naamtopic zijn, maar ik ben benieuwd hoe jullie over hem denken. Van mij is bekend dat ik overtuigd christen ben en Jezus dus heel hoog acht, maar hoe denkt de agnostische/atheïstische medemens over deze bijzondere man?

Wat bekende quotes over Jezus om alvast in de stemming te komen:

"I know men and I tell you that Jesus Christ is no mere man. Between Him and every other person in the world there is no possible term of comparison. Alexander, Caesar, Charlemagne, and I have founded empires. But on what did we rest the creation of our genius? Upon force. Jesus Christ founded His empire upon love; and at this hour millions of men would die for Him." - Napoleon Bonaparte

"A man who was completely innocent, offered himself as a sacrifice for the good of others, including his enemies, and became the ransom of the world. It was a perfect act."- Mahatma Gandhi

"I have read in Plato and Cicero sayings that are very wise and very beautiful; but I never read in either of them: "Come unto me all ye that labour and are heavy laden." - Augustinus

"As a child I received instruction both in the Bible and in the Talmud. I am a Jew, but I am enthralled by the luminous figure of the Nazarene....No one can read the Gospels without feeling the actual presence of Jesus. His personality pulsates in every word. No myth is filled with such life." - Albert Einstein

Ik wil dit niet weer een Jesus-myth/ of historische Jezus discussie laten worden, ik zal me dus ook proberen in te houden.

Maar goed, de brandende vraag:
Wat vind jij van Jezus?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 17:18:42 #2
168840 Sant
Jealousy is a Motherf*cker!!
pi_54035115
Hier hebben we al eens eerder een discussie over gestart!

Allereerst: Ik geloof niet in een God, ik geloof niet in Jezus zoals door de kerk voorgesteld. Ik denk wel dat er na onze dood nog iets is, maar absoluut niets als een hemel, paradijs, etc.

Mijn mening over Jezus is dan ook:
Ik kan me voorstellen dat er in het verleden personen hebben bestaan die in hun tijd erg belangrijk zijn geweest en een bepaalde status verworven hebben door de honderden jaren heen. Ik zie het echter meer als een sneeuwbaleffect.. De beste man (ALS deze al bestaan heeft) was wellicht belangrijk, maar door de loop van tijd is hij op een voetstuk geplaatst waar hij naar mijn mening niet op thuishoort.
Ik denk eerder dat doordat hij belangrijk was, mensen hem "ontmoet" hebben en zodoende zijn er allerlei activiteiten, acties, handelingen aan hem toegeschreven, die in de categorie broodje aap vallen..

Door handoplegging genees je geen mensen die niet kunnen lopen, je veranderd geen water in wijn, etc. etc.
(mijn excuses als de voorbeelden wat karig zijn KoningDavid, maar ik ben niet zo'n kenner als jij )

Dit brengt mij al snel tot de conclusie dat in mijn ogen Jezus iemand is die van oudsher steeds meer en meer vereerd werd, maar op vlakken die niemand kan beamen / bewijzen etc. Dit maakt het voor mij al een argwanend verhaal. Zeker in combinatie met de Evolutietheorie van Darwin, waar ik zoals je wellicht nog kunt herinneren 'aanhanger' van ben, maw dat is voor mij de waarheid.
Het geloof maakt dankbaar gebruik van personen als Jezus om een geloof te prediken en het vertrouwen van het volk te winnen. Het is immers veel geloofwaardiger / makkelijker voor de mens iets tastbaars als Jezus te vereren (waarvan iedereen uitgaat dat hij bestaat / bestaan heeft) dan iets wat luchtledig is en waarbij ze geen fysieke voorstelling hebben..
Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 17:22:33 #3
168840 Sant
pi_54035194
Tevens een dikke TVP, ik vind dit interessant.. Maar nu is het weekend en dan kom ik niet op FOK!
Ik ben er dus maandagmorgen om 09.00 weer om verder te discussieren!

Fijn weekend!
Goed topique btw! Mits fatsoenlijke reacties...
pi_54035248
jezus is een hippie
I feel kinda Locrian today
pi_54035279
Bedankt voor je bijdrage Sant.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_54035485
Lastig. Moet ik nou reageren op het figuur Jezus zoals deze in de bijbel staat beschreven?
pi_54035766
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 17:41 schreef Averroes het volgende:
Lastig. Moet ik nou reageren op het figuur Jezus zoals deze in de bijbel staat beschreven?
Dat vroeg ik me ook af ja
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
pi_54035819
LB
pi_54035840
Las ooit de volgende zin die me wel aansprak:
“Jezus was een marginale jood die een marginale beweging leidde in een marginale provincie van een uitgestrekt Romeins Rijk.”, bedacht door de Amerikaanse katholieke bijbelexegeet John Meier.

Vat wel samen wat ik op eht moment denk over de beste man. Ben niet gelovig, dus kan niet echt iets zeggen over de figuur Jezus als in de bijbel...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_54035883
Jezus is mijn God, mijn koning, mijn redder en mijn herder. Er zijn geen woorden om de schoonheid van zijn wezen te beschrijven. Ik baseer dat meer op mijn persoonlijke ervaring dan wat ik in de bijbel lees. Als je niet gelovig bent kun je dat gevoel niet in zijn volledigheid opdoen vanuit de bijbel denk ik.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 18:06:58 #11
64749 Jesuz
Jesuz networks inc.
pi_54035894
Je schrijft t verkeerd...
Jesuz style
pi_54036575
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 18:43:30 #13
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_54036706
Wist niet dat Napoleon Engels sprak...

Maar das dan ook hetzelfde met die blond blanke rakker die halfnaakt aan het kruis hangt in de meeste kerken....

Was ook geen Arier.

Betwijfel ook ten zeerste of Jezus ooit ook maar iets heeft uitgespookt behalve een beetje populair doen met z'n sekte makkertjes en Magdalena neuken.

Soort David Goresh.
pi_54036798
Aan de ene kant vind ik hem een behoorlijk bewonderingswaardig figuur. Hij heeft zo'n enorme invloed gehad op de cultuur en zoveel voor mensen betekent dat het zowat, historisch gezien dan, de man is die de grootste impact heeft gehad op de wereld, zo niet Europa. De volledige Middeleeuwse filosofie is eigenlijk de dienstmaagd van wat er echt toe doet: theologie.

Aan de andere kant is het iemand die eigenlijk niets concreet, noemenswaardigs heeft gezegd. Ten eerste heb je de parabels (gelijkenissen): deze hebben zeker een diepere laag wanneer je ze samen met bijv. een exegeet bekijkt (verwijzingen naar oudere bijbelboeken, metaforisch taalgebruik). Maar een concrete, harde boodschap hebben ze niet. Uiteindelijk blijft het voor exegeten ook maar gissen wat hij ermee bedoelde. Ten tweede heb je z'n acties (allemaal bovennatuurlijk, beheersen van het weer, doden tot leven wekken, etc.): erg tof dat hij dat kon, maar het doet me veel. Dat hij brood en vissen verdeeld over 4000 (en 5000) man is heel tof en de getallen zullen heus wel een 'diepzinnige' laag hebben, maar wat zegt het? En ten derde heb je nog zijn uitspraken: helemaal niet zo vernieuwend allemaal. Z'n ethiek komt neer op twee simpele punten:

• "Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht."
  • “Heb uw naaste lief als uzelf.”
    (Marcus 12:30-31, Matteus 22:37-40)

In feite zijn deze twee uitspraken afgeleid uit Leviticus (17-26) en Deuteronomium. Heel veel van wat hij zei kwam daaruit en het was allemaal niet bijster origineel. Elke andere wat progressief Farizeeër zou dergelijke dingen gezegd kunnen hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2007 18:49:13 ]
  • pi_54036823
    Ik daag je uit dit eens te bekijken, ben echt benieuwd naar jouw reaktie.

http://www.youtube.com/watch?v=LeH49SVPj8I&mode=related&search=

En dit is een serieuze post, dus heb een lef, en bekijk het eens.

En uiteraard deel 2

http://www.youtube.com/watch?v=Uq0q4k_o11U&mode=related&search=
    Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
    pi_54037218
    Sakura, dat is niet echt interessant. Eén van mijn docenten (theoloog) zegt ook gewoon dat Paulus de vormer van het christendom was. Daarnaast wordt het bestaan van de historische Jezus echt allang in acedemische kringen in twijfel getrokken.
    pi_54037346
    Ik denk dat 90% van de christenen het niet met jouw eens is, en zeker TS niet. Zowiezo, het christendom is zoals de naam al zegt het volgen van christus, als je als christen die niet erkent, wat blijft er dan nog over van je christendom?

Maar ik ben benieuwd naar de reaktie van TS op de film "The God who wasn't there"
    Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
      vrijdag 19 oktober 2007 @ 19:45:46 #18
    168840 Sant
    pi_54037996
    Aan ieder:
    Ik zou willen dat mensen eens echt hun persoonlijke mening geven in eigen woorden ipv allerlei filmpjes en quotes aanhalen...
    Ziet er inderdaad enorm intelligent uit, maar heb je misschien ook een eigen mening???

Het gaat er niet om wie het christendom heeft bedacht, of hoe het ontstaan is, de vraag is simpel:
    Wat vindt je van Jezus?

Dan heeft dit topique potentie tot leuk discussieren!
    pi_54038376
    TVP.
    pi_54038535
    quote:
    Op vrijdag 19 oktober 2007 18:48 schreef Sakura het volgende:
    Ik daag je uit dit eens te bekijken, ben echt benieuwd naar jouw reaktie.

http://www.youtube.com/watch?v=LeH49SVPj8I&mode=related&search=

En dit is een serieuze post, dus heb een lef, en bekijk het eens.

En uiteraard deel 2

http://www.youtube.com/watch?v=Uq0q4k_o11U&mode=related&search=
    Ik heb dat stuk uit 'The God Who Wasn't There' al eens bekeken en ge-analyseerd hier op Fok!. Er is van alles mis mee: KLIK hier voor een analyse van mij (2 posts in totaal).

Maar ik wil hier eigenlijk verder niet discussieren over de historiciteit van Jezus.
    pi_54038594
    quote:
    Op vrijdag 19 oktober 2007 17:41 schreef Averroes het volgende:
    Hangt er vanaf of je de bijbel gelooft.

De vraag is gewoon heel simpel:
    Wat vind jij van Jezus?
    pi_54040174
    In dat geval kan ik niks van hem vinden. Ik weet immers niet zeker of hij überhaupt wel bestaan heeft.
      vrijdag 19 oktober 2007 @ 22:26:38 #23
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_54041690
    quote:
    Op vrijdag 19 oktober 2007 17:08 schreef koningdavid het volgende:

Maar goed, de brandende vraag:
    Wat vind jij van Jezus?
    Afgaande op de mytholiogische Jezus is het een ultiem voorbeeld dat er mensen bestaan die zich inzetten voor een betere wereld en bereid zijn hun eigen leven daarvoor te geven, opdat anderen er de vruchten van mogen plukken. Een teken aan de wand dat er in alle situaties hoop is en er niets verloren gaat. De wetenschap dat God alomtegenwoordig is en dat iedereen, hoe zondig ook, zich aan die God kan overgeven.
      vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:12:51 #24
    147416 voskat
    Half Vos, Half Kat
    pi_54042788
    tvp
      vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:17:37 #25
    69415 Buschetta
    Jouw IP toevallig ?
    pi_54042914
    quote:
    Op vrijdag 19 oktober 2007 22:26 schreef Alicey het volgende:

[..]

Afgaande op de mytholiogische Jezus is het een ultiem voorbeeld dat er mensen bestaan die zich inzetten voor een betere wereld en bereid zijn hun eigen leven daarvoor te geven, opdat anderen er de vruchten van mogen plukken. Een teken aan de wand dat er in alle situaties hoop is en er niets verloren gaat. De wetenschap dat God alomtegenwoordig is en dat iedereen, hoe zondig ook, zich aan die God kan overgeven.
    Inzetten voor een betere wereld ?!?!?

Die gast was een doorn in het oog van het Romeinse gezag. Daarnaast was hij zogenaamd timmerman......

Yeah right. Op het moment dat hij doorkreeg dat mensen hem wijn en brood brachten op het moment dat hij wat goocheltruukjes uithaalde heeft hij nooit meer iets getimmert..

Daarnaast werd hij gewoon opgepakt als een moslimradicaal die naar guantanamo bay word gevlogen...
    Er werden honderden mensen met hem gekruisigd.

Nooit afgevraagt wat die man eigenlijk deed om rond te komen ?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')