Hier hebben we al eens eerder een discussie over gestart!
![]()
Allereerst: Ik geloof niet in een God, ik geloof niet in Jezus zoals door de kerk voorgesteld. Ik denk wel dat er na onze dood nog iets is, maar absoluut niets als een hemel, paradijs, etc.
Mijn mening over Jezus is dan ook:
Ik kan me voorstellen dat er in het verleden personen hebben bestaan die in hun tijd erg belangrijk zijn geweest en een bepaalde status verworven hebben door de honderden jaren heen. Ik zie het echter meer als een sneeuwbaleffect.. De beste man (ALS deze al bestaan heeft) was wellicht belangrijk, maar door de loop van tijd is hij op een voetstuk geplaatst waar hij naar mijn mening niet op thuishoort.
Ik denk eerder dat doordat hij belangrijk was, mensen hem "ontmoet" hebben en zodoende zijn er allerlei activiteiten, acties, handelingen aan hem toegeschreven, die in de categorie broodje aap vallen..
Door handoplegging genees je geen mensen die niet kunnen lopen, je veranderd geen water in wijn, etc. etc.
(mijn excuses als de voorbeelden wat karig zijn KoningDavid, maar ik ben niet zo'n kenner als jij
![]()
)
Dit brengt mij al snel tot de conclusie dat in mijn ogen Jezus iemand is die van oudsher steeds meer en meer vereerd werd, maar op vlakken die niemand kan beamen / bewijzen etc. Dit maakt het voor mij al een argwanend verhaal. Zeker in combinatie met de Evolutietheorie van Darwin, waar ik zoals je wellicht nog kunt herinneren 'aanhanger' van ben, maw dat is voor mij de waarheid.
Het geloof maakt dankbaar gebruik van personen als Jezus om een geloof te prediken en het vertrouwen van het volk te winnen. Het is immers veel geloofwaardiger / makkelijker voor de mens iets tastbaars als Jezus te vereren (waarvan iedereen uitgaat dat hij bestaat / bestaan heeft) dan iets wat luchtledig is en waarbij ze geen fysieke voorstelling hebben..
Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...