bron: http://www.cnn.com/2007/T(...)ence.race/index.htmlquote:Nobel winner in 'racist' claim row
LONDON, England (CNN) -- A British museum has canceled a lecture by Dr. James Watson, co-discoverer of the DNA double helix, after he claimed black people are less intelligent than whites in a recent newspaper interview.
James Watson won the 1962 Nobel prize for discovering the structure of DNA.
Watson, who won the 1962 Nobel prize for his part in discovering the structure of DNA, provoked a storm of criticism after his comments were published in the Sunday Times.
The eminent biologist told the British newspaper he was "inherently gloomy about the prospect of Africa" because "all our social policies are based on the fact that their intelligence is the same as ours -- whereas all the testing says not really."
Watson, 79, had been due to give a lecture at London's Science Museum on Friday but the museum canceled his appearance, saying his comments had "gone beyond the point of acceptable debate."
The American professor's words have been roundly condemned as "racist," with fellow scientists dismissing his claims as "genetic nonsense."
"He should recognize that statements of this sort have racist functions and are to be deeply, deeply regretted," said Professor Steven Rose of the British Open University.
Watson is credited with discovering the double helix along with Maurice Wilkins and Francis Crick in 1962.
In the newspaper interview, he said there was no reason to think that races which had grown up in separate geographical locations should have evolved identically. He went on to say that although he hoped everyone was equal, "people who have to deal with black employees find this not true".
The British government's skills minister, David Lammy, who is black, called the comments "deeply offensive" and said Watson would only succeed in providing oxygen for extremist political groups.
"It is a shame that a man with a record of scientific distinction should see his work overshadowed by his own irrational prejudices," Lammy told CNN.
Watson is not the first scientist to show sympathy for the theory of a racial basis for intellectual difference. In March of last year Dr. Frank Ellis from Leeds University provoked anger in Britain after he admitted he found evidence that racial groups perform differently "extremely convincing."
Dat is precies het probleem: elke discussie wordt in de kiem gesmoord. Dit item gaat dan ook meer over de politieke correctheid die nog altijd voor zorgt dat mensen verketterd worden wanneer ze bepaalde onderwerpen willen bespreken vanuit een niet-politiek correcte invalshoek. Er worden meteen termen bijgehaald als 'racisme,' 'discriminatie' en ongetwijfeld valt er binnen 10 posts ergens 'nazi' te lezen. Door iets onbespreekbaar te maken doe je veel meer kwaad.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 21:49 schreef -scorpione- het volgende:
Het is algemeen bekend dat zwarte mensen iets minder intelligent zijn, waarom daar zo'n probleem van maken? Het zijn ten eerste maar gemiddeldes en daarnaast verschilt de mens over de hele wereld, omdat ze zich door de eeuwen heen anders heeft ontwikkeld op verschillende continenten. Waarom toch steeds die drang om politiek correct te zijn en de waarheid de kop in te drukken? Iedereen heeft weer andere kwaliteiten.
En dan zeg je dat gewoon: meneer, u heeft geen nieuwe informatie. Wat er echter gebeurt is dat hij van het hebben van 'irrationele vooroordelen' beschuldigd wordt. De informatie, oud of niet, wordt gewoon niet rationeel besproken. Het blijft bij politiek correcte stuiptrekkingen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 21:53 schreef Monidique het volgende:
Belangrijk punt: deze man, Nobelprijswinnaar of niet, maakt geen gebruik van nieuwe informatie, geen nieuwe onderzoeken, gewoon dezelfde ideeën en theoriën. Alsof ik het zou zeggen, of iemand uit Texas, ofzo, zonder nieuwe bewijzen.
quote:Op donderdag 18 oktober 2007 22:07 schreef mvdejong het volgende:
Het lijkt me logisch, in de 2 grote populaties van negroide mensen, in Afrika en Noord-Amerika, is intelligentie geen factor die je een voordeel geeft boven de mensen in dezelfde populatie, i.t.t. de meeste populaties van blanke, en veel van de populaties van aziatische mensen, waar intelligentie helpt om succesvol te zijn. Het gevolg is dat de, op zich niet verschillende erfelijke karakteristieken tot intelligentie in de zwarte populaties minder tot voorplanting zullen komen, en dus de gemiddelde intelligentie van de populatie zal dalen.
Ook zullen in die populaties de mensen die de aanleg tot intelligentie hebben niet de kans krijgen daadwerklijk die intelligentie te gebruiken, en dus zullen deze schijnbaar minder intelligent zijn dan de potentie die ze hebben. De eerste intelligentie-test die geheel onafhankelijk is van de cultuur waarvanuit deze opgesteld is, en die vrij is van het toetsen van kennis i.p.v. intelligentie, zal nog ontwikkeld moeten worden (moeilijk, omdat een bepaalde basiskennis nodig is om iets met intelligentie te kunnen doen). En, je scoort pas echt goed in een intelligentie-test als je er al een paar gedaan hebt.
In gevallen waarin zwarte mensen buiten een cultuur opgroeien waarin intelligentie als verdacht en/of aanstellerij wordt gezien, blijken er geen wezenlijke verschillen.
Een soort van David Irving... of heeft het toch een wetenschappelijke basis.quote:The American professor's words have been roundly condemned as "racist," with fellow scientists dismissing his claims as "genetic nonsense."
Toch heb ik laatst een artikel gelezen waarin werd beweerd dat er geen verschil is tussen de intelligentie van zwarten en dat van blanken. Als je keek naar de schoolcijfers van zwarten en blanken te samen, en je hield rekening met de verschillende achtergronden etc, dan was er geen waarneembaar verschil. Het is een feit dat zwarten (m.n. in de VS) een achterstandspositie hebben, en helaas geldt ook daar dat "als je voor een dubbeltje geboren wordt, word je nooit een kwartje." Als je arm bent dan kan je moeilijker naar een goede school (wat m.n. in de VS nogal een verschil maakt), en heb je veel minder kans om een universitaire opleiding te krijgen. Omgekeerd geldt hetzelfde: heet je G.W.Bush van voren en heb je een zoon dan loods je die zonder problemen naar Yale en(!) Harvard. De sociale kringen van veel zwarten hechten weinig waarden aan onderwijs, terwijl dat onder aziaten heel anders ligt.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 21:31 schreef StefanP het volgende:
[..]
bron: http://www.cnn.com/2007/T(...)ence.race/index.html
Ik vind het eerder frappant dat die Britse minister deze wetenschapper beschuldigt van het hebben van 'irrationele vooroordelen'. Volgens mij is het namelijk een irrationeel vooroordeel dat iedereen gelijk is - maar wannee je dat wetenschappelijk onderuit haalt, word jij met pek en veren beschuldigd van racisme. Wat is er nou meer irrationeel?
Met het oog op de voortschrijdende technificering van de westerse samenleving lijkt het me verstandiger dat overheden eens rationeel naar dit soort berichten luistern, in plaats van met knee-jerk reacties a la Lammy te komen. De moderne samenleving is er steeds meer een waarin kennis en intellect vereisten zijn - de steeds maar groeiende populatie niet-westerse allochtonen, kan een behoorlijk probleem worden als blijkt dat die niet mee kunnen komen.
Helaas is het niet de eerste keer dat elke discussie de kiem in gesmoord wordt: hetzelfde gebeurde na de verschijning van het alom bekende The Bell Curve waarin o.a. de enorme negatieve maatschappelijke gevolgen van een verschuiving van het gemiddelde IQ beschreven werden. Waarom toch dat onvermurwmbare geloof dat iedereen gelijk is? Waarom is het een gotspe om -na onderzoek- te verkondigen dat Aziaten het hoogste gemiddelde IQ hebben? Waarom mag je niet aantonen dat negers meer spiermassa hebben? Struisvogelpolitiek ten top. Wat dat betreft dient subjectieve politieke correctheid gewoon gescheiden te worden van de wetenschap, net als religie gescheiden wordt van de staat. Alleen dan kun je beleid maken dat niet alleen effectief is in het aanpakken van problemen, maar dat geen onrealistische verwachtingen schept. Door aan te nemen dat iedereen gelijk is doe je veel meer kwaad dan goed. Maar blijkbaar snappen sommigen niet wat racisme precies is: er is een wereld van verschil tussen het erkennen van verschillen, en het a.d.h. daarvan misbruiken c.q. onderdrukken van groepen.
Vraag ik me af, hij blijft zwart, anders, vreemd. Dat hoeft geen significante invloed te hebben, ik weet het, maar het gemiddelde zal er last van hebben, vermoed ik.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 10:32 schreef Mutant01 het volgende:
Plaats een zwart persoon in dezelfde omgeving en omstandigheid als een blank persoon, en je zal zien dat er geen verschillen zijn.
Goed, laat ik het zo stellen. Laat de zwarte persoon in zijn eigen omgeving, met dezelfde omstandigheden en middelen als de gemiddelde blanke opgroeien en je zal zien dat er geen of amper verschillen zijn tussen de gemiddelde intelligentie.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 10:34 schreef Monidique het volgende:
[..]
Vraag ik me af, hij blijft zwart, anders, vreemd. Dat hoeft geen significante invloed te hebben, ik weet het, maar het gemiddelde zal er last van hebben, vermoed ik.
is dat een aanname, of baseer je dat ook nog ergens op? ik vind het namelijk helemaal niet zo evident dat er totaal geen verschillen zijn tussen bevolkingsgroepen die alleen al aan de buitenkant behoorlijk verschillen. dan heb ik het niet over alleen die paar pigment eigenschappen, maar meer over de lichaamsbouw. ik zou me goed voor kunnen stellen dat deze kennelijk andere evolutionaire verschillen ook op het gebied van intelligentie enige invloed zouden kunnen hebben.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 10:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Goed, laat ik het zo stellen. Laat de zwarte persoon in zijn eigen omgeving, met dezelfde omstandigheden en middelen als de gemiddelde blanke opgroeien en je zal zien dat er geen of amper verschillen zijn tussen de gemiddelde intelligentie.
De lichaamsbouw verschilt van regio tot regio en omgeving tot omgeving. Heeft eerder te maken met omstandigheden waardoor het lichaam zich zo moet aanpassen dat het meer spiermassa aanmaakt. Waterdragen, kinderen dragen, in geval van nood ergens heen rennen. Hier is het, naar de kraan toe lopen, kinderen in een kinderwagen, de auto pakken als we snel ergens moeten wezen. Het is niet vreemd dat ons lichaam zich spierfysiek veel slechter ontwikkeld dan de medemens die in barre omstandigheden woont.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 10:52 schreef Empedocles het volgende:
[..]
is dat een aanname, of baseer je dat ook nog ergens op? ik vind het namelijk helemaal niet zo evident dat er totaal geen verschillen zijn tussen bevolkingsgroepen die alleen al aan de buitenkant behoorlijk verschillen. dan heb ik het niet over alleen die paar pigment eigenschappen, maar meer over de lichaamsbouw. ik zou me goed voor kunnen stellen dat deze kennelijk andere evolutionaire verschillen ook op het gebied van intelligentie enige invloed zouden kunnen hebben.
maar dat is natuurlijk niet politiek correct, want we zijn allemaal gelijk kinderen van god
Dat valt behoorlijk mee, hoor. Jij ziet dat omdat je zelf mens bent. Objectief gesproken verschillen we ook qua uiterlijk niet zo gek veel van elkaar.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 10:52 schreef Empedocles het volgende:
die alleen al aan de buitenkant behoorlijk verschillen. dan heb ik het niet over alleen die paar pigment eigenschappen, maar meer over de lichaamsbouw.
hoor nou wat je zegt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 10:56 schreef Mutant01 het volgende:
Het is niet vreemd dat ons lichaam zich spierfysiek veel slechter ontwikkeld dan de medemens die in barre omstandigheden woont.
dat ligt misschien ook wel aan de aard van de materie, de politieke gevoeligheid en de complexiteit van een dergelijk geisoleerd onderzoek. jij beweerde net zeer stellig het tegenovergestelde. heb je daar wel wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken over dan?quote:Daarnaast wijs ik je erop dat er geen enkel wetenschappelijk onderbouwd onderzoek is geweest dat aantoont dat zwarten (met als oorzaak genetische achtergrond) minder intelligent zouden zijn.
Zie hier, ook gepubliceerd in een boek genaamd Freakonomics. Daarin staat precies wat hierboven wordt beweerd waar jij het niet mee eens bent. Kan jij overigens bronnen aandragen anders dan 1 verstrooide vent dat zwarten minder slim zijn dan blanken? Verder wil ik aangeven dat het boek Freedomnomics, wat kritiek levert op Freakonomics, geen kritiek levert op deze publicatie. Een verdere bevestiging dat Levitt op het juiste spoor zit.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 10:52 schreef Empedocles het volgende:
[..]
is dat een aanname, of baseer je dat ook nog ergens op? ik vind het namelijk helemaal niet zo evident dat er totaal geen verschillen zijn tussen bevolkingsgroepen die alleen al aan de buitenkant behoorlijk verschillen. dan heb ik het niet over alleen die paar pigment eigenschappen, maar meer over de lichaamsbouw. ik zou me goed voor kunnen stellen dat deze kennelijk andere evolutionaire verschillen ook op het gebied van intelligentie enige invloed zouden kunnen hebben.
maar dat is natuurlijk niet politiek correct, want we zijn allemaal gelijk kinderen van god
We zijn geen Lamarquisten, en de hang naar innovatie veroorzaakt geen intelligentie.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 11:05 schreef Empedocles het volgende:
[..]
hoor nou wat je zegt.waarom zou het andersom dan wel vreemd zijn om aan te nemen dat een beschaving die op wetenschappelijk gebied duizenden jaren nagenoeg stil gestaan heeft misschien wel eens minder intelligent zou kunnen zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |