Brigitte nog overdonderd van overwinning
Van boerendochter tot Evita!AMSTERDAM - "Ik schrok me rot, ik was ervan overtuigd dat Suzan zou winnen.” De 28-jarige Brigitte Heitzer uit het Limburgse gehucht Noorbeek is nog steeds overdonderd. Zij is gekozen als Evita, en gaat vanaf vandaag repeteren voor de musical. „Ik keek Suzan aan of ik het wel goed had gehoord, maar het was zo. Ik ben een boerendochter, maar ik laat de koeien nu definitief achter me.” Net als Eva Duarte de Perón destijds...2,4 miljoen mensen zagen
Brigitte zondagavond de felbegeerde hoofdrol in de wacht slepen. Van 1500 Evita’s bleven er tien over voor de liveshows op tv. De winnares: „In de derde uitzending dacht ik dat ik zou afvallen. Ik zong Margherita van Marco Borsato. Het is een prachtig lied, maar het was mijn persoonlijke dieptepunt. Gelukkig stond het publiek ook toen al achter mij.”
De glamoureuze Evita Brigitte woont sinds een jaar in Scheveningen. Ze liet haar moeder, vader, broertje en zusje achter op de boerderij in Noorbeek. Om haar droom na te streven: een musicalster worden. Achter de schermen van de musical Beauty and the Beast, waarin ze af en toe Chantal Janzen mocht vervangen, ontmoette ze haar huidige vriendje Jordi. Ze grinnikt: „Hij werkt ook achter de schermen bij Tarzan, waar ik tijdens Op zoek naar Evita ook meespeelde. Als aap! Je begrijpt dat de overgang nu gigantisch wordt. Niet alleen van het platteland naar de stad, maar ook van aap naar Evita.”
Brigitte zorgde er tijdens de superspannende finale zondagavond voor dat het Belgische panellid Peter van de Velde niet meer uit zijn woorden kon komen van het huilen. Hij stamelde: „Alles wat jij op het toneel doet, is puur. Het wordt geboren op het moment dat je het doet. Ik heb in mijn leven nog nooit zo’n getalenteerde dame gezien.” Joop van den Endes directeur Erwin van Lambaart was diep onder de indruk van haar uitvoering van Het is Over van Annie M.G. Schmidt: „Het is bijna magistraal wat jij doet. Je lijf, je stem, je ogen, alles vertelt het verhaal.”
Medepanellid Pia Douwes liet niet alleen haar stem, maar ook haar emoties spreken. Ze was tot tranen toe geroerd door Brigittes acteerkwaliteiten. „Je zong dat nummer voor mij.”
Maar er was ook een kritische kanttekening van musicalicoon Willem Nijholt: „Je hebt sterkwaliteiten, maar het zal je moeite kosten om in Evita het scharminkel te zijn dat zij was toen zij net van het platteland kwam.”
Brigitte: „Toen hij dat zei, wist ik het zeker: het wordt Suzan. En daar had ik ook nog vrede mee. We komen alle twee uit Limburg, houden alle twee van vlaai en carnaval en hebben allebei hard moeten werken om van ons accent af te komen. We zijn samen op de pijnbank gelegd door Willem Nijholt.”
Gebaart: „Het belangrijkste dat ik van hem heb opgestoken, is het duidelijk uitspreken van de Nederlandse taal, die volgens hem de moeilijkste taal ter wereld is. Verstaanbaar Engels spreken schijnt veel gemakkelijker te zijn.” Ze doet een Nijholtse uitspraakoefening voor: „’Ik heb heel veel meel in de keel’. Dan gaat het dus om het helder uitpreken van de L. Je moet het puntje van je tong tegen de achterkant van je tanden leggen. Heelllll Veellllll... Ik ben nu tenminste voor iedereen verstaanbaar als Evita, haha.”
http://www.telegraaf.nl/prive/