Jullie zijn lief
Voorlopig doe ik even helemaal niets behalve strenger zijn bij het trekken aan kleren en eisen van drinken. Misschien dat het voor mezelf al wat lucht geeft als ik een vast drinkmoment overdag in ga stellen naast de avond-, nacht- en ochtendvoeding en verder het tussendoor drinken gewoon ga stoppen. Dat zou mijn productie hopelijk in stand moeten houden.
Kersjes, Ronja en ik zijn van en naar Denemarken gevlogen deze zomer (twee keer een uur) en het voeden ging prima. Ik vond het wat lastig om een dreumes makkelijk op schoot te passen maar gelukkig zat ik de heenweg naast een lieve mevrouw die me zag klooien en zelf Ronja's voetjes op haar schoot legde.
Met een kleiner babietjes moet het helemaal makkelijk zijn!
Nijna, ik zou (zonder Lewis hierbij af te willen vallen
![]()
) niet zo snel naar een tepelghoedje grijpen alleen om de pijn te verzachten. Het gebruik van tepelhoedjes is niet helemaal zonder risico en het helpt over het algemeen niet om een kindje dat verder zelf goed hapt beter aan te leggen
Zo te horen zou je heel veel baat hebben bij een belletje naar een vrijwilligster van VBN of LLL. Of misschien zelfs een lactatiekundige, al denk ik dat het bij jou puur het aanleggen is dat nog niet helemaal lekker loopt en daar kan een lieve vrijwilligster je prima mee helpen.
Pijn bij het voeden is echt niet leuk (understatement) maar het kan ook zonder. Sterker nog, er zijn misschien maar een paar wijze woorden nodig om het pijnloos te laten gaan want zelfs met een kapotte tepel kan je vaak pijnloos voeden als de tepel ver genoeg naar achter ligt.
Dat het aanleggen misschien niet helemaal vlekkeloos gaat is trouwens helemaal niet raar, helemaal niet stom en helemaal niet jouw schuld. Borstvoeden moet je leren en gelukkig zin er mensen die je daarbij zouden kunnen helpen. En vergeet ook niet dat jij je over een paar dagen al weer heel anders en waarschijnlijk een stuk zekerder zal voelen. Succes
edit: ik bedenk me trouwens net: gebruik je een voedingskussen? Als je dat doet, kijk dan een keer heel kritisch naar of een kussen wel echt helpt of dat het er meer voor zorgt dat je meisje wat hangt aan de tepel.
Eerst moet het kind goed aanliggen, jouw arm ondersteunt dan de baby en een kussen is er alleen maar om eventueel jouw arm te ondersteunen als die moe zou worden. Het kussen biedt dus niet automatisch een goede ondergrond voor een drinkende baby maar kan wel eventueel in de goede vorm geduwd worden om een steuntje voor jouw arm te geven.
Misschien gebruik je helemala geen kussen hoor, maar ik herinner me ineens een verse kraamvrouw met soortgelijke klachten die van de eerste kraamverzorgster had geleerd dat ze het kussen voor de buik moest leggen met de baby er op. Baby lag dus veels te laag en hing met haar gewicht aan de tepel
![]()
Het kussen aan de kant gooien was het enige dat nodig was om het aanleggen goed te laten gaan.
[ Bericht 22% gewijzigd door owlet op 20-10-2007 18:00:17 ]