Ok ik was zo nieuwsgierig dat ik het even teruggezocht heb...
Voor de geinteresseerden (de rest scrolt maar ff door

)
de volledige borstvoedingseducatie van geneeskunde studenten in rotterdam
De leerdoelen:
De student kan de samenstelling van moedermelk beschrijven.
De student kan de voor- en nadelen aangeven van het geven van moedermelk bij à terme en premature neonaten.
De student kan de lange-termijneffecten van het geven van moedermelk ten opzichte van kunstvoeding aangeven.
Die leerdoelen moeten behaald worden door het maken van 1 opdracht en lezen van 10 pagina's literatuur
Met in de begeleidende tekst de volgende zin waar ik acuut jeuk van krijg:
quote:
Hoewel er bewijs is dat moedermelk een gunstige invloed heeft op ontwikkeling en infecties, is de voedingswaarde niet afdoende voor goede groei van prematuren.
Volgens mij is het onzin dat moedermelk niet voldoende voedingswaarde heeft voor de groei van prematuren.
De volledige opdracht vragen en antwoorden.
Dit is dus de kennis die de gemiddelde geneeskundestudent MAXIMAAL heeft over borstvoeding op basis van de theorie binnen de opleiding.
quote:
Benoem de immuunfactoren in moedermelk.
- Eiwitten: immuunglobulines, lactoferrine, lysozym
Cellen: macrofagen, lymfocyten
Benoem specifieke factoren/ziektes betreffende het kind die een contra- indicatie vormen voor het geven van moedermelk.
- Stofwisselingsziekten zoals PKU, galactosemie, zwakte van het kind bij bv hartafwijkingen, anatomische afwijkingen waardoor het kind niet in staat is om te zuigen.
Dat er ook nog zoiets bestaat als kolven zodat een kind met bv zwakte door hartafwijkingen of slik/zuigproblemen ook borstvoeding kan krijgen wordt helemaal NIET genoemd
Wat is het risicopercentage van het doorgeven van het HIV virus via de moedermelk bij met HIV besmette moeders?
- 30%
Beschrijf de hoeveelheden van macronutriënten in de moedermelk (eiwit, koolhydraten, vet) en geef aan wat voor soort eiwit, koolhydraat en vet erin zit.
- Gemiddeld bevat moedermelk:
0,9– 1.1gram eiwit/100 ml met een caseine/wei ratio van 40:60
7,4 g koolhydraat/100 ml, vrijwel alleen lactose, naast oligosachariden
3.2 g vet/100 ml met long-chain poly-unsaturated fatty acids, palmitaat op de 2e positie in triglyceriden
Wat zijn de belangrijkste tekortkomingen van moedermelk voor prematuren?
- Tekort aan energie, eiwit, calcium en fosfaat.
Door het gebruik van “human milk fortifiers” wordt het probleem van het voedingstekort omzeild.
Wat is de toegevoegde waarde van fortifiers uitgedrukt per 100 ml moedermelk?
- 10 kcal, 0.7 g eiwit, 2 g koolhydraat, extramineralen zoals Ca P en Na.
Ik heb ergens nog een sprankje hoop dat tijdens de co-schappen er nog een beetje aandacht voor is ergens bij huisartsgeneeskunde of kindergeneeskunde, maar ik vrees het ergste.