abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56042270
Als je de vloer wilt gaan oliën, zul je de complete laklaag eraf moeten schuren, anders trekt de olie niet goed in het hout.
Als je de vloer weer opnieuw wilt lakken, dan volstaat het om met een vlakschuurmachine de vloer op te schuren en opnieuw te lakken
pi_56042783
Mijn vloer is inmiddels al af hoor.
Het is een doffe, mahoniekleurige lak geworden en het resultaat mag er zijn.

Maar Gaattc wil dus weten of je olie na wax kunt gebruiken.
Volgens mij moet dat gewoon kunnen als je eerst de was goed weghaalt voor het schuren, maar zeker weten doe ik dat niet.
pi_56045345
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 10:11 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Mijn vloer is inmiddels al af hoor.
Het is een doffe, mahoniekleurige lak geworden en het resultaat mag er zijn.

Maar Gaattc wil dus weten of je olie na wax kunt gebruiken.
Volgens mij moet dat gewoon kunnen als je eerst de was goed weghaalt voor het schuren, maar zeker weten doe ik dat niet.
ohja, ik zie nu pas dat het topic al van oktober vorig jaar dateert.
Heb je zelf geschuurd, of het door iemand anders laten doen?

En van wax weet ik niet precies of dat in het hout trekt, of er meer bovenop blijft liggen, als het er intrekt, weet ik niet hoe het resultaat wordt als je ook olie in het hout gaat stoppen
pi_56045488
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 12:16 schreef Gurb het volgende:

Heb je zelf geschuurd, of het door iemand anders laten doen?
Het zware werk met de schuurmachine is door een sterke man gedaan, zelf heb ik de randjes en hoekjes met een Mouse gedaan.
Eerst met korrel 80, toen met 120.
  Vis een optie? dinsdag 15 januari 2008 @ 12:39:13 #30
70532 loveli
N
pi_56045856
Kun je een tip geven voor het lakken? Ik moet een klein stukje vloer lakken (1.5*1.5m), omdat daar de lak deels is afgeschuurd. Moet de oude lak (kleurloos) helemaal weg zijn voor je er overheen gaat of maakt dat niet uit? En met welk schuurpapier schuur je de lak op?
crap in = crap out
pi_60570138
Sorry voor de kick, maar in mijn nieuwe huisje moet ik de vloer ook gaan doen. Ik ben echt nog een complete leek wat betreft vloeren maar ga me de komende week nog even inlezen. Ik heb een planken vloer, maar ik weet nog niet eens wat voor een hout dit is. Ook kan ik niet zeggen of hij ge-olied is of gelakt (ik denk het laatste want er zit wel echt een laagje op, bovendien hebben de vorige bewoners kinderen, dus dan lijkt lakken me sowieso handiger). Hoe kan ik dit controleren?

Verder is het een vrij robuust vloer, met andere woorden, hij is niet honder procent vlak. Niet dat er echt randen uitsteken ofzo, maar kan dat een probleem zijn bij het schuren?

Sorry het zijn echt noob vragen, maar ja dat ben ik dan eigenlijk ook...
pi_63505774
*kickje*

Misschien een stomme vraag, maar wij hebben in het nieuwe huis op de verdieping een geoliede eiken vloer liggen. Deze ligt er een paar jaar in, hooguit 5 en ziet er op zich nog goed uit.

Voor we in het huis trekken willen we de vloer wel graag onderhouden zodat dat de eerstkomende tijd niet meer hoeft. Maar hoe? Opnieuw olieën? Moet er dan eerst geschuurd worden? Of is alleen olieën voldoende? Of wellicht alleen behandelen met een bepaald goedje?
  dinsdag 25 november 2008 @ 14:05:01 #33
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63506013
Ik zou, ZEKER als je er nog in moet trekken, de vloer even licht laten opschuren en dan keurig in de olie zetten/laten zetten.

Een leeg huis is dan echt ideal... Straks zit je met die meubels die je niet kwijt kunt. In etapes werken is niks en waarom niet, dan begin je echt met een mooie vloer!
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_63506147
We hebben het in ieder geval niet gebudgetteerd, dus het zal zo goedkoop mogelijk moeten. Zelf schuren en olieën dus. Kan dit met een gewone vlakschuurmachine of moet ik daar een machine voor huren?

En wat voor olie kan er het beste op? Kan ik die bij een vloerenzaak halen?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 25 november 2008 @ 14:10:31 #35
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_63506157
Zou 'm niet schuren, eerlijk gezegd... Goed schoonmaken met een intensief reiniger voor houten vloer en dan goed in de olie zetten.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_63513289
welke olie zit er op?

groeten peter
pi_63513644
Wat doe je als je vloer op sommige plekken dubbel is gelakt en daardoor donkere plekken vertoont? Hele vloer weer kaal laten vloeren en opnieuw lakken, of louter die dubbel gelakte plekken?
  dinsdag 25 november 2008 @ 21:39:09 #38
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63520152
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:10 schreef Sjeen het volgende:
Zou 'm niet schuren, eerlijk gezegd... Goed schoonmaken met een intensief reiniger voor houten vloer en dan goed in de olie zetten.
Is idd ook een zeer goede optie. Pas overigens wel op met olieen, zoek uit hoe dat het beste kan, voor je het weet heb je vlekken op de vloer omdat de enen plek heel erg in de olie zit en de andere weer niet....
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_63542569
hoe kan je nou advies geven over olie als je niet weet welke soort er op zit.
trip trap,osmo,dumby.
al deze olien hebben een eigen onderhouds advies en verschillende manier om op te knappen.
dus zonder te weten welke olie kan je geen advies geven.
en lalie een vloer die dubbel gelakt is op sommige plekken krijg je alleen mooi en strak als je hem kaal maakt en dan overal een egale laklaag aanbrewngt.

groeten peter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')