abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53967065
\

Twee jaar geleden in 2005 kwam een droom uit voor De Zeeuw na een dramatische beenbreuk in 2003::
quote:
Demy de Zeeuw kan geluk niet op
ALKMAAR - Jonge, talentvolle spelers die het dit seizoen bijzonder goed doen zijn onder meer Stijn Schaars en Demy de Zeeuw, beiden van AZ. Van deze twee is misschien Demy de Zeeuw wel de meest opvallende figuur. Want de pas 22-jarige speelde in het verleden slechts op eerstedivisieniveau (Go Ahead Eagles), maar maakt nu in Alkmaar een stormachtige ontwikkeling door.

Twee jaar geleden toonde Heerenveen belangstelling, tot ineens die zwarte 24e augustus 2003 voorbijkwam. Een dag die nooit meer uit zijn gedachten zal verdwijnen. Op het moment dat De Zeeuw vlak voor tijd op het doel van Cambuur wilde schieten, probeerde verdediger Bernard Schuiteman dat te voorkomen. Er volgde een luid gekraak; zijn rechterbeen bungelde er als het ware bij. Zowel zijn scheen- als kuitbeen was gebroken. Een transfer naar de hoogste afdeling in het betaald voetbal kon hij plotseling vergeten.

Echter met het drama van Niels Kokmeijer in zijn achterhoofd, vindt De Zeeuw dat hij niet mag klagen. Ook niet toen de pin uit zijn been moest worden gehaald en er een wond ontstond, die maar niet wilde genezen. Het geluk lachte hem toch weer toe met een goede oefenwedstrijd die zijn hele carrière op zijn kop zette. In Terwolde speelde AZ in juli tegen Go Ahead een oefenduel ter voorbereiding op de nieuwe competitie. Marc Overmars, sinds kort commissaris technische zaken in Deventer, vroeg aan Louis van Gaal eens op De Zeeuw te letten.

Die negentig minuten overtuigde De Zeeuw Van Gaal en kort daarna kon hij in Alkmaar een vierjarig contract tekenen. Rapporteur Sonny Silooy zag De Zeeuw in actie in de gewonnen thuiswedstrijd tegen NEC: "Heel AZ speelde matig dus ook De Zeeuw. Hij leed regelmatig onnodig balverlies. Maar het neemt niet weg dat hij een talent is. Om op deze leeftijd al een constant seizoen te draaien is op dit niveau bijna niet mogelijk."[/b]
Tegenwoordig is hij onomstreden basisspeler van AZ en Oranje.
quote:
De Zeeuw buiten discussie
Demy de Zeeuw debuteerde zeven maanden geleden in Oranje tegen Slovenië, met een invalbeurt van zestien minuten. Ondanks dat hij er nog maar zo kort bij is, is de middenvelder morgen onomstreden in de basisploeg van Marco van Basten, als één van de weinige spelers uit de Nederlandse eredivisie.

In het land van Oranje regent het als vanouds discussies, maar Demy de Zeeuw is de vraagtekens voorbij. Morgen in Eindhoven is de AZ-speler feitelijk de enige middenveldpion die géén onderwerp is van gesprek. Nog maar zeven maanden na zijn debuut.

,,Best apart ja,’’ zegt De Zeeuw, na een korte training in Katwijk. Vraag is nog slechts wie er voor hem spelen en in welke rol exact, met Sneijder, Seedorf, Van der Vaart, De Jong en Maduro als kandidaten. ,,Maar over mij is natuurlijk ook volop discussie geweest, in de periode dat ik net bij Oranje zat. In het begin las ik dat, ik trok het me soms aan. Tegenwoordig laat ik het meer aan me voorbij gaan. Er zijn altijd mensen die het wel of niet in je ziet zitten.’’

Toch voelt ook de middenvelder dat de tendens is omgeslagen. Na het thuisduel met Bulgarije (2-0 winst) werd De Zeeuw overladen met complimenten, toen hij als controleur zijn stempel drukte op het Nederlands elftal. ,,Ik merk wel dat mensen sindsdien anders tegen me aan zijn gaan kijken,’’ aldus De Zeeuw, ruim twee seizoenen geleden nog speler van Go Ahead Eagles.

,,Bij het grote publiek merk ik dat, maar ook bij mijn medespelers. Ik bedoel, toen ik voor het eerst geselecteerd werd, hadden veel jongens die in het buitenland spelen nog nooit van Demy de Zeeuw gehoord. Je hebt nog van alles te bewijzen. Zo voelt dat althans.’’

Tegenwoordig behoort De Zeeuw tot de zeldzame eredivisiespelers die een vaste waarde zijn in het huidige Oranje. Slechts Giovanni van Bronckhorst – morgen geschorst – speelt in de Nederlandse competitie, na een lange periode in Schotland, Engeland en Spanje. Spelers zoals John Heitinga, Klaas Jan Huntelaar, Urby Emanuelson, Kew Jaliens, Hedwiges Maduro, Maarten Stekelenburg en Henk Timmer komen in principe pas in beeld als er iemand anders wegvalt.

,,In het begin stond ik er wel bij stil dat ik als één van de weinigen in Nederland speelde,’’ aldus De Zeeuw. ,,Ik kwam net kijken, kwam vanuit Jong Oranje eigenlijk ineens bij de selectie. Dan kijk je toch even om je heen, naar al die grote namen.

,,Maar inmiddels is dat wel voorbij. Ik stap hier anders binnen, voor mijn gevoel. Het Nederlands elftal is nog steeds bijzonder, maar ik ben inmiddels wel gewend aan hoe het hier gaat.’’

Van Basten ziet in De Zeeuw de ideale verbindingsspeler tussen verdediging en middenveld, net als Louis van Gaal. De AZ-coach sprak onlangs vol lof over De Zeeuws gevoel voor positie en vrijheid.

,,Demy kan heel goed tussen de linies spelen,’’ zei Van Gaal. ,,Hij weet heel goed hoe hij zich aanspeelbaar moet maken in een op het oog kleine ruimte. Wat dat betreft kijk ik hetzelfde tegen voetbal aan als Marco van Basten, die op die positie naar eenzelfde type speler zoekt.’’

De Zeeuw weet wat zijn trainers waarderen in zijn spel. ,,In het buitenland zie je vaak dat coaches voor een grote, fysiek sterke middenvelder kiezen op mijn plek,’’ aldus de Apeldoorner.

,,In Nederland willen we graag voetballen, wij denken van nature naar voren. Ik ben wat kleiner en zoek vaak de voetballende oplossing.

,,Daarmee neem je misschien wat meer risico als ploeg, maar aanvallend hebben we wat meer mogelijkheden. Al blijft het óók mijn taak om de verdediging steun te geven, door positioneel goed te staan.’’

In maart van dit jaar debuteerde De Zeeuw in Celje tegen Slovenië, met een benauwde 1-0 overwinning. ,,We scoorden pas heel laat,’’ weet hij nog.

,,Giovanni van Bronckhorst maakte ’m vijf minuten voor tijd, in een moeizame wedstrijd. Maar uiteraard was dat duel voor mij onvergetelijk. Een debuut in Oranje vergeet je niet. Ik verwacht dat het woensdag opnieuw moeilijk wordt, maar iedereen beseft dat we de komende twee thuiswedstrijden móeten winnen.

,,Die wedstrijd van zaterdagavond in Roemenië was heel apart. Het was echt zo’n soort Europa Cup-wedstrijd die je vroeger op televisie zag, met een publiek dat heel fanatiek tegen ons was. Onze tweede helft was gewoon niet goed genoeg, daar was iedereen het wel over eens. Onnodig, vond ik. Tegen Slovenië willen we dat per se rechtzetten.’’
Hij speelt ook erg goed op die positie. Waar had Demy kunnen staan wanneer hij in 2003 naar Heerenveen was gegaan als fitte speler? Had Demy nu al ergens in Europa gespeeld? Wat als AZ nooit tegen GAE had geoefend en van Gaal hem nooit had zien voetballen? Was ie dan misschien bij Ajax, Feyenoord of PSV terechtgekomen?

Ik vind het altijd een erg goede speler, met veel overzicht, strijd en een goede passing. Ik ben ook erg benieuwd waar zijn carriere uiteindelijk eindigt, zou hij snel de stap naar de absolute top kunnen maken?

[ Bericht 30% gewijzigd door BliksemSchigt op 16-10-2007 13:20:32 ]
pi_53967468
De beste binnenlandse transfer van de laatste 10 jaar
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_53967741
Een uitstekende speler, met veel oog voor de ruimte om hem heen. Soms nog net iets te onstuimig in de duels. Of hij de stap naar de top zou kunnen maken, het lijkt me wel. Een club als Manchester United zou wel wat voor hem zijn.
That's all folks!
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:34:17 #4
67174 Dos37
Come on Twente
pi_53968018
Hij kan een hele grote worden. Het lijkt me voor deze jonge speler wel verstandig om te vertrekken naar een buitenlandse topclub.

Man United niet trouwens die hebben controleurs genoeg en zal ie alleen maar onder sneeuwen.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_53968099
Belangrijk voor hem dat hij binnen 2 jaar de stap maakt naar een grote buitenlandse competitie waar hij nog veel verder kan groeien. In principe voldoet elke grote competitie, zolang hij maar wekelijks speelt en bij een grote club zit. Lastige voorwaarde, maar dan zou hij echt een grote kunnen worden op die positie.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_53968166
Controleur van Oranje
Inderdaad veel beter dan Gio, die heeft weer andere kwaliteiten
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:45:42 #7
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_53968228
Demy, het was bij Go Ahead al een held.
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 16:47:34 #8
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_53971454
Heerenveen toonde belangstelling? Hij was twee jaar geleden al in onderhandeling met Groningen. Totdat hij met Go Ahead Eagles een oefenwedstrijd tegen AZ speelde...
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_53971809
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 16:47 schreef The_Verve het volgende:
Heerenveen toonde belangstelling? Hij was twee jaar geleden al in onderhandeling met Groningen. Totdat hij met Go Ahead Eagles een oefenwedstrijd tegen AZ speelde...
In 2003 kon hij naar Heerenveen, en toen brak hij zijn been.
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 17:20:20 #10
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_53971963
Beter OP's lezen voortaan.

Maar antwoord op je vraag in de OP is dus wel dat ie, wanneer Van Gaal hem niet had zien spelen, dan (voorlopig) bij Groningen had gespeeld.

Bij AZ is ie (op verschillende posities) redelijk snel aan spelen toegekomen. Denk dat hij bij Groningen niet zo snel was doorgebroken.
pi_53972322
Boeiend dat die clubs hem hadden willen hebben. Ze hebben hem om allerlei redenen niet gehaald/kunnen halen. Hij speelt nu bij AZ, dat doet hij goed en in Oranje is het ook een held.
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 18:51:59 #12
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_53973600
Slotje dus, El_Bassie?
pi_53975460
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 13:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De beste binnenlandse transfer van de laatste 10 jaar
Ik ben het voor de verandering eens met je eens Zeker als het om prijs-kwaliteit gaat.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_53975554
Daar gaat het altijd om bij transfers
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_53975588
Co Adriaanse tegenover de vader van Demy

´Het is maar net wat je overhebt voor je zoon ´

De Zeeuw Sr. zei toen

Bijna een net zo groot blunder als Don Leo die hé meisje zei tegen mevrouw Robben en dacht dat hij Arjan heette
pi_54527440
Goede eerste helft tegen PSV zeg.
pi_56002183
Zorgt nu voor de dooddoener tijdens Ajax-AZ. Als ie gewoon zijn armen bij zich houdt, is er niks aan de hand. Speelde daarvoor wel erg sterk op de open rechtkant.
pi_56002823
Zonder hem ontbreekt de balans bij AZ...
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
pi_56002957
Demy is al jaar en dag de beste man bij Ajax maar hoe hij weer zat te calimeroen bij intervieuws.
Laten we maar zeggen dat het de adrenaline is, Louis was stuk realistischer.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
  maandag 14 januari 2008 @ 11:34:01 #20
125053 stefmans
Ze winnen nooit van de Joden.
pi_56019676
quote:
Op zondag 13 januari 2008 17:27 schreef Pritt het volgende:
Demy is al jaar en dag de beste man bij Ajax maar hoe hij weer zat te calimeroen bij intervieuws.
Laten we maar zeggen dat het de adrenaline is, Louis was stuk realistischer.
Que?
''Feyenoord, het enige dat ik van Feyenoord weet is dat ze uit het land van Ajax komen'' (Fabio Capello)"
  maandag 14 januari 2008 @ 11:35:51 #21
67174 Dos37
Come on Twente
pi_56019702
Zijn reactie was dat ie kwaad was omdat de bal er al in zat, en kwaad de bal weg sloeg.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_56019720
Ik vind ook niet dat je hem veel kunt verwijten, Louis kan wel makkelijk praten.
That's all folks!
pi_56019960
Hij heeft wel gewoon 100% gelijk. Doe je niks met je armen, dan speel je gewoon 11 vs 11 met 2-1 achter. Ga je er naar toe met je arm en hand dan weet je 100% zeker dat er rood valt.
pi_56019998
Het was gewoon niet de meest snuggere actie
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
  maandag 14 januari 2008 @ 11:59:22 #25
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_56020256
Komende zomer naar Ajax!
I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with da best!
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
  maandag 14 januari 2008 @ 12:12:41 #26
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_56020550
quote:
Op maandag 14 januari 2008 11:36 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik vind ook niet dat je hem veel kunt verwijten, Louis kan wel makkelijk praten.
Zover is die bal niet achter de lijn.

Hoevaak is het de laatste tijd wel niet voorgekomen dat ze op dat stuk een zuiver doelpunt niet geven? Met dat idee in je achterhoofd moet je gewoonweg van die bal afblijven!
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  maandag 14 januari 2008 @ 12:42:02 #27
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_56021249
quote:
Op maandag 14 januari 2008 11:35 schreef Dos37 het volgende:
Zijn reactie was dat ie kwaad was omdat de bal er al in zat, en kwaad de bal weg sloeg.
Dan heeft hij wel een verschrikkelijk snel reactievermogen. Op de beelden leek het alsof hij de bal (onderbewust) tegen wilde houden. Tenminste, het zag er niet uit alsof hij dacht: 'zo, ik ben kwaad, laat ik die bal eens uit het doel slaan'.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  maandag 14 januari 2008 @ 12:48:09 #28
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  maandag 14 januari 2008 @ 12:51:42 #29
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_56021496
Daar leek het wel op ja. Ik snap alleen niet dat hij dan zo'n lulverhaal ophangt. Zeg gewoon dat het een stomme reflex was, klaar.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_57615593
quote:
Goed bij Oranje, slecht met AZ
Door MAARTEN WIJFFELS en PETER VAN DUYL

WENEN - Als Demy de Zeeuw tegenwoordig iets duurs koopt en de onderhandelingen over de prijs verlopen stroef dan slaat bij de international de twijfel toe. Dan vraagt hij zich af waarom de verkoper toch zo stug vasthoudt aan een hoge prijs. De Zeeuw: ,,Denkt hij dan: ’hij speelt bij AZ, die betaalt toch wel’?’’

Het hoort bij zijn gegroeide status. Drie seizoenen geleden was hij nog middenvelder bij Go Ahead Eagles, De Zeeuw had nog alles te bewijzen. Met AZ bestormde hij twee jaar lang de hemel, een plek in Oranje was het logische gevolg. Het is waar iedere jongen van droomt, maar natuurlijk zijn er ook minder leuke kanten.

En die ondervindt de middenvelder zo nu en dan aan den lijve. ,,Ik kan bijna nergens lopen zonder dat ik aangesproken word,’’ vertelt De Zeeuw. ,,Daar moet ik nog altijd erg aan wennen. Ik ben van nature iemand die liever wat anoniemer is.

,,Je gaat ook overal iets achter zoeken. ‘Zou hij me nu aanspreken omdat ik een bekende voetballer ben?’ Of: ‘Krijg ik nu korting omdat ik voor Oranje voetbal?’ Het is voor mij heel moeilijk om te blijven onderscheiden wie wel oprecht is en wie niet. Ik ben iemand die zich afsluit, ik laat mensen sowieso niet al te dicht in mijn buurt komen.’’

Hij kijkt zoveel mogelijk om zich heen om te zien hoe andere, meer ervaren voetballers met dit soort dingen omgaan. ,,Ik ben wel eens uit met jongens die nog veel bekender zijn dan ik, die doen het heel anders. Ik wil nog wel eens een praatje maken, zij lopen soms gewoon door. Omdat ze direct zien of iemand wel of niet deugt. Zover ben ik nog niet, ik voel me nog steeds die jongen die bij Go Ahead Eagles speelde. Toen maakte ik dat praatje óók, je moet natuurlijk wel jezelf kunnen blijven.

,,Er zijn heel wat bekende voetballers die in de loop der jaren bij het publiek een slechte naam hebben gekregen. Ik zou het moeilijk vinden als mensen op dezelfde manier tegen mij aan zouden kijken. Als ik iemand was van wie men denkt: ‘Wat is die arrogant, die wil met niemand praten’. Ik ben wel eens bang dat je ondanks alles tóch verandert. Ik sta altijd klaar voor de pers, maar soms zijn er momenten dat je even niet wilt. Dan voel je de ogen in je rug, dan hoor je ze over je roddelen.’’

Het is, De Zeeuw beseft het, een luxe-probleem. De middenvelder heeft wel belangrijker dingen aan zijn hoofd. In sportief opzicht maakt AZ een rampjaar door. Dat knaagt aan hem. ,,Voetbal bepaalt alles. Als het goed gaat, zoals vorig seizoen ben ik veel blijer. Nu het slecht gaat, ben ik stiller, praat ik liever niet over voetbal. Je hebt geen zin om iedere keer de vraag te horen ‘Het gaat slecht, hè?’ Dat weet ikzelf ook wel. Daar moet je mee oppassen. Je kunt die persoon een ander gevoel geven dan daarvoor. Terwijl die er ook niets aan kan doen.’’

Soms probeert hij het goede gevoel op te roepen door op zijn iPod de mooiste aanvallen van vorig seizoen terug te kijken. Het heeft hem nog niet veel opgeleverd. ,,Mijn eigen prestatie is dit seizoen ook niet goed. Daarin heb ik mezelf teleurgesteld. Ik heb in mijn ogen te veel wedstrijden aan de rechterkant gespeeld. Ik denk dat ik in de as van meer waarde voor het elftal kan zijn.’’

AZ is dit seizoen niet meer dan de nummer twaalf van Nederland en het wordt tijd dat ze in Alkmaar de realiteit onder ogen zien. De Zeeuw deinst er niet voor terug om de vinger vol op de zere plek te leggen. ,,Ik denk dat we vorig jaar beter wisten wat elkaars kwaliteiten waren dan nu. Als je ziet dat we met Pellè in het team nog de hele wedstrijd over de grond spelen, dat is gewoon niet goed. Natuurlijk, dat is ook intelligentie en kwaliteit.

,,De samenstelling van deze selectie is niet zo dat iedereen zomaar alles van elkaar accepteert. Niet iedereen bij AZ werkt met dezelfde gedachte en niet iedereen bij AZ werkt vanuit de instelling die nodig is om een échte topspeler te zijn. Om te zorgen dat je wekelijks echt top bent, dat je elke keer álles doet om een wedstrijd te winnen.

,,We hebben dit seizoen in de spelersgroep genoeg akkefietjes gehad om te weten waar het aan ontbreekt. Te laat komen, bijvoorbeeld. Dat soort dingen mag gewoon niet meer voorkomen. Wij hebben te veel spelers van dezelfde leeftijdsklasse, te veel jongens die elkaar wel aardig vinden en met elkaar op stap gaan. De échte topsportmentaliteit missen we bij AZ.’’

De negatieve druk die er is, wordt niet minder met Louis van Gaal op de bank. In elk stadion van Nederland dalen hoon en spot massaal op de oefenmeester neer. ,,De trainer beschermt ons waar het kan,’’ vindt De Zeeuw. ,,Maar je merkt wel dat de druk die op hem ligt ook op het elftal slaat. Bij Heerenveen ging de wave rond in het stadion. Als je dan ziet dat de AZ-supporters ook meedoen, weet je genoeg. Als we even iets beter spelen, voel je steun. Maar gaat er een bal mis dan zingt het publiek meteen ‘Louis rot op’.’’

Juist daarom is het voor De Zeeuw zo lekker om af en toe op stap te zijn met Oranje, zoals nu in Wenen. Even in een verfrissende omgeving, een paar dagen geen gezeur. ,,Op dit moment ben ik echt blij dat ik even weg kan bij AZ, even zonder die stress. Even over andere dingen praten, met andere mensen. Dat weet Van Gaal ook, daar is hij professioneel genoeg voor.’’

Bij Oranje lijkt hij definitief te zijn doorgebroken. In de beslissende fase van de EK-kwalificatie – de duels met Bulgarije en Albanië – behoorde de man uit Apeldoorn zelfs tot de absolute uitblinkers.

,,In het begin keek ik erg op tegen de grote jongens van het Nederlands elftal,’’ herinnert hij zich. ,,Dat is nu al veel minder. Omdat ik zelf ook goede wedstrijden heb gespeeld, op trainingen mijn mannetje sta. Die kloof wordt steeds minder groot. Ik heb in elk geval niet het gevoel dat de trainer of de spelers me anders bekijken omdat we met AZ maar twaalfde staan.

,,Na de interland tegen Bulgarije had ik het gevoel dat ik definitief was doorgebroken, maar de wedstrijd erop tegen Albanië was misschien nóg wel belangrijker voor me. Toen hadden we het zo moeilijk. De spelers die het moesten doen waren er niet, maar ik kon tóch mijn stempel op de wedstrijd drukken. Ik weet niet of ik sindsdien anders benaderd word. Ik denk eerder dat ik zelf een ander gevoel had. De bevestiging dat ik ook in het Nederlands elftal goed kan voetballen.’’

Bondscoach Marco van Basten heeft al meer dan eens zijn vertrouwen in de gedrongen middenvelder uitgesproken. Het maakt de international Demy de Zeeuw tot een heel andere voetballer dan de clubspeler Demy de Zeeuw. ,,Bij Oranje ben ik op dit moment veel rustiger in mijn hoofd, kan ik veel meer vanuit mijn eigen taak spelen. Familie en vrienden zien ook dat ik in het Nederlands elftal een heel andere speler ben. Het is een droom om voor Oranje te spelen en zo voel ik het ook echt.

,,De bondscoach heeft me gezegd dat ik een speler ben die Oranje miste,’’ vervolgt hij. ,,Iemand die zorgt dat de opbouw beter gaat en iemand die de spitsen ondersteunt. Ik ben bezig daar een goede balans in te vinden. Eerst was ik te veel bezig met de opbouw, nu gaat dat beter. Ik ben niet de meest opvallende schakel in het team, maar ik moet zorgen dat ik wel belangrijk ben.’’

Om beter te worden kijkt hij naar Cesc Fabregas, die bij Arsenal op dezelfde positie speelt. Op zoek naar het juiste moment om diepte te kiezen, bespiedt hij Giovanni van Bronckhorst en Denny Landzaat. En om zijn aanvallende spel te verbeteren gaat hij te rade bij Wesley Sneijder of Clarence Seedorf. ,,Ik heb een redelijk zuivere trap, maar ik kom zelden in schietpositie.’’

En hij moet gemener worden, vindt De Zeeuw zelf. ,,Als je het hebt over het uitlokken van overtredingen bijvoorbeeld, of over het bespelen van de scheidsrechter, daar zijn wij veel te lief in. Elkaar kaarten aannaaien, dat doen wij niet. Maar een topspeler schiet een vrije trap tegen je aan als je een gele kaart hebt. Omdat je er dan uitgestuurd kan worden en hij wellicht de wedstrijd kan winnen. Als ik écht de top wil halen, dan moet ik ook die kant op. Moet ik sterker, slimmer en gemener worden.’’

Na drie jaar AZ staat de toekomst voor de deur. Bij AZ blijven, naar het buitenland of naar een Nederlandse topclub; wat De Zeeuw betreft ligt alles open. ,,Deze zomer zal voor mij persoonlijk cruciaal zijn. Ga ik spelen op het EK? En doe ik het dan goed? Maar ook: Wat doet AZ? Er zullen mensen vertrekken, de club wil ook doorselecteren. Ik denk dat AZ betere spelers gaat kopen, meer kwaliteit zal halen. Daarover wil ik wel een keer praten met de club. Ik vind dat ik best mijn ambities mag uitspreken.’’

Wat er ook gebeurt de komende maanden, De Zeeuw zal bij elke beslissing zijn verstand gebruiken. ,,Als je naar het buitenland gaat, moet je daar niet alleen als voetballer maar ook als mens klaar voor zijn. Het zal best wennen zijn om in het buitenland te wonen, want ik ben niet iemand die zomaar op anderen afstapt. Als er een mooie club zou komen, zal ik er altijd over nadenken. Maar ik moet me er wel goed bij voelen. Anders ga ik de stap zeker niet maken.’’
pi_58766206
quote:
19/5/2008 - De Zeeuw ontkent interesse Ajax
(Gepost door HT)

BRON: Sportweek

Demy de Zeeuw ontkent in de nieuwe Sportweek dat Ajax in hem geïnteresseerd is. "Ik snap de optelsom die sommige mensen maken. Omdat ik basisspeler ben van Oranje en de bondscoach na het EK naar Ajax gaat, schrijven mensen dat ik ook naar Ajax ga. Iedereen neemt dat gerucht over, maar er speelt helemaal niks rond mij vanuit Amsterdam."
pi_58766445
Toch zie ik hem graag bij Ajax spelen.
Heb je toch een leuk middenveld met Gabri, Lindgren, De Jong en De Zeeuw.

Nog een foto uit de oude doos.
pi_58799649
quote:
Demy de Zeeuw vecht voor zijn plek
Door PETER VAN DUYL

KATWIJK - Hij ziet de stoelendans om een plek bij de EK-selectie met vertrouwen tegemoet, maar honderd procent zeker is Demy de Zeeuw niet. De middenvelder van AZ gaat er vanuit dat hij deze week het beste van zichzelf moet laten zien om begin juni met Oranje in het vliegtuig naar Zwitserland te stappen.

Met 21 spelers begon het Nederlands elftal dinsdag in Katwijk aan de voorbereiding op weer een groot toernooi. De totale groep van 26 – gisteren ontbraken nog Van der Sar, Sneijder, Van Nistelrooy, Robben en Vennegoor of Hesselink – wordt in de loop van volgende week teruggebracht naar 23.

Dat betekent dus dat er nog drie man moeten afvallen: een keeper en twee veldspelers. Normaal gesproken is Khalid Boulahrouz één van die twee, het is niet onlogisch om te denken dat de ander komt uit het kwintet verdedigende middenvelders: Van Bronckhorst, Engelaar, De Jong, Landzaat én De Zeeuw.

Die rekensom heeft Demy de Zeeuw ook gemaakt, hij weet dat hij nog iets moet laten zien. ,,Nee, ik voel me nog niet zeker van een plek in de selectie,'' zegt hij. ,,Ik weet dat ik hard moet vechten voor mijn plek en op elke training heel erg mijn best zal moeten doen. Dat heb ik me ook voorgenomen toen ik naar het trainingskamp kwam.''

De Zeeuw speelde twaalf interlands. Vooral eind vorig jaar maakte hij een goede indruk bij Oranje. De AZ'er bewees zichzelf in maart een slechte dienst met een zeer matige interland tegen Oostenrijk. In Wenen werd hij in de rust gewisseld, waarna Oranje een 3-1 achterstand omboog in een 4-3 zege. ,,De bondscoach heeft toen gezegd dat ik te weinig toevoegde en dat voelde ik zelf ook. Ik heb met AZ tegen degradatie moeten spelen. Toen heb ik het niveau van de club meegenomen naar het Nederlands elftal.''

Liever houdt De Zeeuw zich vast aan het goede gevoel van voor de jaarwisseling. Hij kijkt ook geen seconde naar de concurrenten voor zijn positie. ,,Ik let alleen op mijn eigen spel, het gaat om mijzelf,'' vindt hij. ,,De trainer heeft me niet voor niets al die interlands opgesteld. Ik moet gewoon zorgen dat ik mijn eigen niveau haal. Niets forceren, de dingen doen waar ik goed in ben. Als dat me lukt, ga ik ervan uit dat ik meega.''

De Zeeuw heeft zich secuur voorbereid op de uitgebreide trip naar eerst Zwitserland en mogelijk daarna ook Oostenrijk. Hij speelde zijn laatste wedstrijd met AZ op 20 april en moest een maand overbruggen tot de EK-voorbereiding.

,,Ik heb het er met de trainer (Louis van Gaal, red.) over gehad,'' zegt De Zeeuw. ,,Die zei dat het verstandig was wat rust te pakken. Ik ben twee weekjes op vakantie geweest en heb toen elke dag hardgelopen. Daarna heb ik nog een week bij AZ meegetraind. De laatste tijd liep ik ook elke dag een rondje om IJburg, een kilometer of zes, zeven op hoog tempo. Ik voel me hartstikke fit, fitter dan in de laatste weken van het seizoen.''

Heel langzaam begint het Europese kampioenschap door te dringen in Nederland. De Zeeuw merkt het aan de reacties om hem heen, aan de groeiende oranjegekte op straat. ,,Gisteren heb ik voor het eerst mijn poppetje van Super De Boer gezien,'' lacht hij. ,,Ik vind dat het wel lijkt.''

Wat hem op het EK te wachten staat, hij kan er slechts naar gissen. De Zeeuw sprak erover met Stijn Schaars, die twee jaar geleden in de aanloop naar het WK een paar keer met Oranje meetrainde. ,,Stijn zei dat je voelt dat er iets aan zit te komen. En dat klopt wel. Al die belangstelling van de pers, ook bij aankomst in het hotel. Ik heb het met Jong Oranje meegemaakt, maar nu is de druk vele malen groter.''

Straks, als hij eenmaal is doorgedrongen tot de definitieve selectie, zal hij bij de meer ervaren jongens aankloppen. Om te luisteren naar hun ervaringen op grote toernooien. Hoe zij zich voorbereidden en voorbereiden op WK's en EK's.

Maar eerst moet De Zeeuw zijn plek veiligstellen. Daarvoor moet de komende week alles wijken. ,,Het zou een verschrikkelijke teleurstelling zijn als ik het niet red,'' zegt de middenvelder. ,,Aan het begin van het seizoen wilde ik er alleen maar bijblijven. Nu is dat anders. Ik wil het EK halen en als we daar zijn, wil ik ook gewoon spelen. Daar ga ik voor.''
  woensdag 21 mei 2008 @ 13:22:11 #34
148059 Pritt
Atheïst
pi_58801123
Wist niet dat hij in IJburg woonde.
Dan is hij met de auto in een kwartiertje bij de ArenA.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 03:44:56 #35
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_58872497
Ik hoop voor De Zeeuw dat 'ie zich heeft herpakt, anders gaat ie niet mee.
pi_58873141
Of Denny of Demi blijft thuis, samen met Henk.
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_58967914
quote:
‘Iedereen kan op mijn positie spelen’

INTERVIEW, Van onze verslaggever Charles Bromet
gepubliceerd op 28 mei 2008 02:47, bijgewerkt op 28 mei 2008 08:07

hoenderloo - AZ-speler Demy de Zeeuw krijgt vertrouwen van de bondcoach, ondanks het slechte seizoen van zijn club. Ze zongen hem toe, drukten hem een fles champagne in handen en gaven hem een stapel dvd’s om lange avonden mee door te komen. Zo voelde Demy de Zeeuw zich maandag toch een beetje jarig, toen hij zijn 25ste verjaardag vierde in het trainingskamp van Hoenderloo. Maar het beste nieuws vond de speler van AZ toch wel dat bondscoach Marco van Basten hem behield voor de EK-selectie van het Nederlands elftal.

‘Het was wel leuk dat iedereen voor mij zong. Maar het mooiste cadeau was natuurlijk dat ik hier mocht zijn. Als je zondag wordt gebeld met de mededeling dat je bent afgevallen en je moet een dag later je verjaardag vieren, dan is dat niet best’, zegt De Zeeuw met een grijns. ‘Want ik wil naar het EK om mijn steentje bij te dragen, niet als de 20ste man of zo.’

Kalm en weloverwogen praat de defensieve middenvelder op deze middag over zijn rol in de spelersgroep van Oranje. Over zijn perspectief op speeltijd in het basiselftal en de druk van het moeten presteren tussen voetballers die hun geld verdienen bij meer aansprekende clubs.

Om zichzelf extra druk op te leggen, houdt De Zeeuw zichzelf voor dat er genoeg andere spelers binnen de selectie zijn die zijn plaats zouden kunnen innemen. ‘Iedereen die nu is geselecteerd, kan in principe op mijn positie spelen. Zo hoog is het niveau. En door dit te denken, houd ik mezelf ook scherp. Tijdens het EK moet ik mijn motivatie toch ergens vandaan halen.’

Zo baart het hem geen zorgen dat Wesley Sneijder donderdag in de vriendschappelijke interland tegen Denemarken mogelijk niet één van de drie plaatsen achter diepe spits Van Nistelrooij zal innemen, maar misschien één van de twee controleurs is voor de defensie. Dat zou betekenen dat De Zeeuw, die dinsdag vanwege een lichte spierblessure in zijn bovenbeen apart trainde, zijn plaats in de basisploeg kwijt is.

‘Wesley heeft daar ook tijdens het WK gespeeld, misschien niet met zoveel succes. Maar nu speelt de ploeg met twee controlerende middenvelders. Kijk, Sneijder speelt bij Real Madrid. Hij is in mijn ogen de sterspeler van het Nederlands elftal.

‘Als je ziet welke ontwikkeling hij heeft doorgemaakt bij Real en hoe belangrijk hij is met doelpunten en assists, dan denk ik dat hij meer de man is bij het Nederlands elftal dan Robin van Persie. Als de coach dan voor hem kiest op die positie, is het aan mij om alles te geven op de training.’

Met een gezond gevoel voor realiteitszin kan De Zeeuw zijn eigen rol binnen de selectie duiden. Zo zegt hij over het oefenduel van zaterdag tegen Oekraïne, dat met 3-0 werd gewonnen: ‘Als Orlando Engelaar en ik toen niet goed hadden gespeeld, krijg je de volgende dag toch de opmerking: dat gaat echt niet, een middenvelder van AZ en FC Twente op dit niveau samen op een middenveld.

‘Ik begrijp het ook wel. Na het seizoen met AZ vraagt iedereen zich toch af: wat moet die De Zeeuw in Oranje? Ik heb natuurlijk een dramatisch seizoen gespeeld bij AZ. Nou ja, laat ik het erop houden dat er behoorlijk wat mindere wedstrijden tussen zaten.’

Maar gelukkig heeft de bondscoach zijn spel in Oranje als graadmeter gebruikt, stelt hij opgelucht vast. Onder Van Basten kreeg hij de kans zich als defensieve middenvelder te onderscheiden. Bij AZ, dat een sportief dramatisch seizoen besloot met een elfde plaats in de eredivisie, was hij rechtshalf.

‘Dat onthoudt iedereen, de wedstrijden die ze op tv van mij bij AZ hebben gezien. Gelukkig had de bondscoach oog voor mijn spel in Oranje.’

Misschien is hij gedoemd zichzelf eerst waar te maken, zegt De Zeeuw. Twee jaar geleden, tijdens het EK met Jong Oranje in Portugal, begon hij ook als reserve. In de loop van het toernooi groeide hij uit tot een van de gezichtsbepalende spelers van de ploeg die de Europese titel greep.

‘Kennelijk moet ik de trainer eerst bewijzen dat ik het aankan. Tegen Oostenrijk speelde ik met het Nederlands elftal geen gelukkige wedstrijd en daardoor zijn er ineens veel vraagtekens gekomen over mijn spel, terwijl die er voor die tijd nooit waren. Dan zie je welk verschil één wedstrijd maakt. Ineens kwam mijn naam voor op elk lijstje van mogelijke afvallers voor het EK.

‘Bij AZ werd onder de supporters al gesuggereerd dat ik niet meer kon voetballen. Maar je moet naar de omstandigheden kijken waaronder je speelt.

‘In het begin keek ik heel erg op tegen mijn medespelers bij Oranje. Ik dacht dat zij mij zagen als die jongen van AZ, niet als iemand die wat kon toevoegen aan het team. ‘Bewijs jij je eerst maar eens’, dat gevoel had ik. Nu is dat gesleten.

‘Ik heb pas 13 interlands achter mijn naam, dus heb ik nog een beetje dat onbevangene. Zo speel ik ook. Voor sommige mensen ben ik nu een volwaardig lid van het Nederlands elftal. Voor anderen blijf ik nog even die jongen van AZ, de nummer elf van Nederland. Het is aan mij om dat beeld bij die laatste groep weg te poetsen.’
pi_60637489
Die langverwachte transfer naar Ajax is er helemaal niet meer van gekomen. Hij wordt ook nergens bij andere clubs genoemd. Zal hij zich dit seizoen gaan revancheren bij AZ voor het dramatische vorige?
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 08:05:52 #39
123545 DatMeenJeNiet
pi_60645780
Slechter dan vorig seizoen kan het iig niet.
pi_60646736
Demy is nog niet zo heel oud dus hij kan nog wel een jaartje bij AZ rijpen en dan naar Ajax komen.
Gabri zal ook niet altijd bij Ajax blijven.
pi_61388556
quote:
De Zeeuw zag transfer op laatste moment afketsen
04 september 2008

Het scheelde weinig of Demy de Zeeuw had zich deze week niet als speler van AZ, maar als speler van een buitenlandse club bij het Nederlands elftal gevoegd. Maandag, op de laatste dag van de transferperiode, werd De Zeeuw immers van het trainingsveld van AZ geplukt omdat zich een buitenlands club voor hem gemeld had.

"Ik dacht echt dat het rond zou komen", zegt De Zeeuw tegen FCUpdate.nl. "Daar hoopte ik de hele zomer ook al een beetje op. Maar een kwartiertje nadat ik van het trainingsveld afgeplukt was, bleek dat de deal toch afketste. Dat kwam niet door AZ hoor, maar gewoon omdat de geïnteresseerde club niet snel genoeg alles kon regelen. Het was tenslotte al de laatste dag van de transferperiode."

Om welke club het ging, wil De Zeeuw niet zeggen. "Maar mijn favoriete competitie is de Primera Division en ook voetballen in Engeland en Duitsland zie ik wel zitten. En de club die zich maandag meldde, kwam uit één van deze landen", lacht hij. "Maar goed, misschien komen ze in de winter nog eens terug. Of anders na dit seizoen."

Een interview met De Zeeuw, waarin hij in gaat op het magere seizoen dat hij achter de rug heeft en zijn rol als reserve bij AZ, is later deze week te lezen op FCUpdate.nl.
Welke club zal het geweest zijn? Denk een premiership club.
pi_65340300
Het was HSV dus en op dit moment is hij weer in beeld bij die club om De Jong op te volgen.
pi_65341546
De Zeeuw is één van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste speler van AZ.

Zal wel goed uitkomen.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_65341908
AZ draait om Schaars en De Zeeuw.
pi_65342757
AZ gaat echt niet verkopen nu. Weet niet hoe lang het contract van De Zeeuw nog loopt, maar AZ wacht sowieso wel tot de zomer, als ze slim zijn.
pi_65343227
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 13:17 schreef EnGCatjuh het volgende:
AZ gaat echt niet verkopen nu. Weet niet hoe lang het contract van De Zeeuw nog loopt, maar AZ wacht sowieso wel tot de zomer, als ze slim zijn.
Als HSV 10 miljoen bied kunnen ze echt niet weigeren hoor
,,Je wist dat je bij hem niet kon verzaken. Eigenlijk wilde je als speler liever niet geblesseerd raken, want je wist dat je dan bij Bob terecht kwam. Bob had Ajax in het bloed. Er telde maar een ding en dat was deze club."
pi_65343578
Ik heb zeer graag dat hij weggaat, zou ook een goede stap voor hem persoonlijk zijn.
Al begrijp ik AZ als ze hem onder geen voorwaarde laten gaan.
pi_67819703
quote:
Demy de Zeeuw legt aanbod naast zich neer

Van onze Telesportredactie

ALKMAAR, woensdag
Demy de Zeeuw heeft het aanbod om zijn contract bij AZ te verlengen naast zich neergelegd. „Als je ambities hebt om een stap te maken, is het niet logisch om bij te tekenen”, zegt de dynamische middenvelder, die een contract heeft tot 2011. „Ik ben ook weer niet van plan om meteen weg te gaan. Champions League spelen met AZ is een mooie affiche”, aldus de international. „Er is interesse. Maar dat is er altijd wel, als je bij AZ speelt en bij het Nederlands elftal zit. Begin dit seizoen was de situatie anders. Toen wilde ik per se weg, ook omdat ik toen wissel stond, en was HSV concreet. Kun je nagaan hoe extreem het kan veranderen in de voetballerij. Gelukkig maar, anders had ik dit allemaal gemist.
  woensdag 8 april 2009 @ 13:57:23 #49
123545 DatMeenJeNiet
pi_67827740
Tja, was te verwachten.. binnenkort al weer 26. Die is in de zomer gewoon weg.
pi_67827943
Alsnog naar HSV dan?
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')