Ik ben net terug uit Monastir. Ik was voor het eerst in Tunesie, en heb me prima vermaakt. Ik hou niet van heel de dag bij het zwembad liggen of aan t strand. Dus we hebben wat excursies gedaan en zijn een paar keer met de taxi naar de plaatsjes in de buurt gegaan.
Ondanks dat ik veel gezeur om me heen hoorde van andere Nederlanders in het hotel over t eten e.d., heb ik elke dag prima gegeten. Terwijl ik best een moeilijke eter ben. Het is inderdaad allemaal niet zo mooi en lekker van uiterlijk zoals hier (met alle kleurstoffen e.d.) maar ik heb genoeg lekkere dingen op.
We hadden all-in bij hotel Houda in Skanes geboekt via de vakantiediscounter. En die hadden alles prima geregeld. Er was regelmatig een nederlandse hostess in het hotel aanwezig, die evt klachten van de mensen oploste. En we konden haar 24 uur per dag bereiken indien nodig.
De mannen in Tunesie zijn enorme charmeurs, en je krijgt als vrouw veel aandacht (soms te veel), maar ze zijn ook enorm hoffelijk, en gingen nooit te ver. Als je er zelf een beetje relaxed mee omging had je de grootste pret met de meesten.
Als toerist proberen sommigen je zeker te belazeren, zelfs het hotel personeel, maar volgens mij is dat in veel landen het geval. Hoeveel toeristen betalen niet teveel als ze in Amsterdam een taxi nemen.
We vonden het wel een sport om er niet in te trappen. En als je liet merken ze door te hebben, dan pasten ze alsnog de prijs aan, gaven alsnog al je wisselgeld terug enz.
Het afdingen vond ik wel irritant, ik ben daar niet goed in, en wist niet altijd welke prijs redelijk was. Maar er zijn op diverse plekken winkels met vaste prijzen, zodat je alsnog zonder afdingen je spullen kon kopen.
Het eten en drinken was erg goedkoop. En van goede of redelijke kwaliteit.
Het viel me wel op dat juist de Nederlanders erg veel klagen in de hotels e.d., en dat die voor 6 uur in de ochtend hun handdoekje op de ligstoelen bij het zwembad legden, zodat ze de beste plek hadden. Ook bij het eten zag ik veel volwassenen die kinderen opzij duwden, om als eerste een enorme berg patat op te scheppen, waarvan ze de helft lieten staan.
Als de hostess kwam, renden ze massaal op haar af, om te klagen over het eten, de airco die te hard of te zacht stond, de muziek bij het zwembad die te luid of niet goed was of omdat ze wederom een andere kamer wilden.
Ook geld wisselen deden ze bij haar, omdat ze maar niet snapten dat de openingstijden bij de hotel geldwissel niet voor de sier op het bordje stonden.
Ik heb nergens staan dringen, ging pas na 10 uur zwemmen, en heb alles gegeten en gedronken waar ik trek in had, en kon elke keer gewoon een ligbed bemachtigen.
De excursies waren overigens vrij goedkoop.
Het enige nadeel aan het hotel was dat Ron van Idols er rondliep
![]()
Al met al had ik een prima vakantie, en dat het allemaal een beetje primitiever was had ik geen problemen mee. Het is ook wel weer de charme van zo een land.
You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.