abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 19:02:03 #1
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53911381
Ik heb een tijdje geleden wel eens de volgende theorie gelezen over de vraag 'waarom is europa/het westen geworden tot de industriele grootmacht die 't is, en is china ergens op een kwart blijven steken'.

Het schijnt dat een van de redenen dat industrialisatie hier wel goed aansloeg, en in china niet 't gebruikte schrift was; chinees is niet alleen veel lastiger om te drukken op de 'gutenberg-manier' (veel meer verschillende loodmatrijzen), maar omdat 't europese schrift zoveel eenvoudiger is, en op letters is gebaseerd, waar je woorden van kunt maken, kun je 90% van je bevolking laten lezen, itt china, waar je een veel kleinere populatie overhoudt die in staat is om 4.000 deels ontzettend op elkaar lijkende tekens te kunnen memoriseren...

(en waarom wil je dat je beroepsbevolking kan lezen: handleidingen! Kassabonnen! Contracten! Offertes!)

Leuke theorie, natuurlijk, maar wat zou er op tegen zijn als een slimme chinees op het idee gekomen was om met een 'shorthand'-alfabet te gaan werken? En waarom 'kan' china nu wel meekomen in de industrialiseringsrace?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 19:07:56 #2
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53911486
Overigens, nu ik er over nadenk: eigenlijk is het wel bizar dat de boekdrukkunst in eerste instantie rendabel was. Zoveel mensen konden er nu ook weer niet lezen.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_53912577
tvp
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_53912690
Ik denk dat het bar weinig met het schrift te maken heeft. Kijk naar Japan, daar moet men dezelfde karakters ook uit het hoofd leren (missschien in iets mindere mate) en ook dat land is (al eerder dan China) geworden tot een industriele grootmacht.
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 20:20:49 #5
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53912844
Prima dat je weet wat het niet is. Wat is het dan wel?
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 21:02:56 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53913683
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 20:12 schreef KeKouKeLe het volgende:
Ik denk dat het bar weinig met het schrift te maken heeft. Kijk naar Japan, daar moet men dezelfde karakters ook uit het hoofd leren (missschien in iets mindere mate) en ook dat land is (al eerder dan China) geworden tot een industriele grootmacht.
Japanse karakters zijn in mindere getalen en veel eenvoudiger in vormen dan chinese karakters.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 21:06:54 #7
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53913774
Ik dacht dat het er ook mee te maken had dat schrijven in China iets was wat alleen was toegestaan aan de Elite. Slimme boerenzonen en -dochters mochten niet leren lezen of schrijven, al wilden ze het nog zo graag,

Zelfgekozen inefficientie, dus.
pi_53918713
Het Japanse schrift gebruikt het traditionele Chinese schrift plus nog twee andere schriften.
Toen Mao in Cina aan de macht kwam heeft hij het schrift vereenvoudigd. Er is ook sprake geweest van het alleen schrijven in Pinyin (Chinees geschreven met gewone letters met tonen erbij), waarom dit niet doorgezet is weet ik alleen niet maar moet vast ergens te vinden zijn.
Learn the rules and break them.
pi_53980416
China is altijd een grootmacht in de wereld geweest, millennia lang, het is pas de laatste 100 jaar dat het een beetje overvleugeld wordt, maar nog altijd is het een grootmacht.
  woensdag 17 oktober 2007 @ 13:25:50 #10
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53987957
China liep vooral achter met de "humanities"-technologie tot honderd jaar geleden: opvattingen over gelijkheid, politiek discours over vrijheid, burgerschap etc. bestonden er niet. Dat kwam door het absurd isolationistische karakter.
Isolationisme, ontekking van het individu en conservatisme leiden tot stagnatie.
pi_54061388
Komt ook vooral door China's isolatiepolitiek. Pas sinds een paar honderd jaar begeven ze zich buiten de eigen grenzen.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 23:58:15 #12
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_54062631
Volgens mij werd cultuur al eeuwen geleden verspreid door de zijderoute.
  zondag 21 oktober 2007 @ 12:58:12 #13
21432 ruffryder
Soul-Star Seeker
pi_54069427
- einde 19e eeuw tot 1945: kolonisatie en onderdrukking door het Westen, WOII
- 1945-1949: burgeroorlog Communisten vs Nationalisten
- 1949 tot 1980: isolement door Mao

het is bijna +- 100 jaar geen industriele en economische ontwikkeling geweest
" IF" - - by Ruyard Kipling
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: