Ik heb het voor mijn werk wel eens uitgezocht. In de VS en Frankrijk zijn er vrij veel huisartsen die Mac OS X gebruiken. Er zijn verschillende Huisarts InformatieSystemen voor OS X, maar die zijn meestal niet op maat gemaakt voor de Nederlandse situatie. Enkele HIS'en zijn tegenwoordig webbased, dus daar heb je geen problemen met comptabiliteit. Ik heb wel een aantal iMac's verkocht aan een tandartsenpraktijk, maar ik weet niet meer welk systeem die praktijk gebruikt. Ik denk dat het systeem voor de ziekenhuizen niet zo relevant is, die hebben toch al een netwerk en daarvan kun je de PC's van de instelling gebruiken.quote:Op woensdag 9 januari 2008 12:54 schreef Singa het volgende:
Ik vroeg me af... Hoe zit het eigk met OS X/ipod touch/iphone touch en medische programma's? Of is het vooral Windows?
Ik niet, maar een jongen uit mn groep wel. ZO 2quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:54 schreef Heinekenner het volgende:
[..]
Zeker niet door naar morgen dan?
Volgens mij is in 28 delen alles wel een keer gezegdquote:Op zondag 20 januari 2008 18:23 schreef intoxicated het volgende:
Zeg... zo gaat Rechten ons inhalen... [afbeelding]
Dit is echt fucking niet normaal.quote:Op zondag 20 januari 2008 23:03 schreef gohan16 het volgende:
Op de spoedeisende hulp:mmeneer Casus Één. Jongeman uit 1984 met pijn in de rechteronderbuik. de pijn was hevig en is geleidelijk aan erger geworden. het lijkt wel of de pijn is verplaatst zegt hij, want een paar dagen geleden deed het nog pijn net onder de navel. Laatste week geen ontlasting gehad. Bij het lichamlijk onderzoek zag ik een matig zieke patient, geen koorts, over hart en longen geen bijzonderheden. Bij het onderzoek van het abdomen hoorde ik spaarzame peristaltiek. Er was geen sprake van defence, difuus pijn over de gehele buik, maar rechtsonder duidelijk meer pijn. wel loslaatpijn beiderzijds. Bij het RT geen bijzonderheden. Op de X-boz is er coprostase te zien, op de x-thorax geen lucht te zien onder de diafragmakoepels. In het lab licht verhoogde asat, alat, af en ld. CRP van 4, BSE van 10, leuco's van 7, Hb van 7.9;
wtf is hier aan de hand?
7.8 is laag normaal, differentiaal diagnostisch heeft het dus niet echt veel waarde. Een totale ileus laat een andere kliniek zien (bolle buik, gootsteengeruis, misselijk en braken) en X-BOZ (uitgezette darmlissen en vloeistofspiegels) dan beschreven, ofschoon er wel relevante informatie ontbreekt, zoals bovenstaande gegevens. Wil namelijk ook weten waar de coprostase te zien is, of de pijn vóór de obstipatie of erná begon etc. Verhoogde leverwaarden kan ik niet zo gauw verklaren.quote:Op maandag 21 januari 2008 00:29 schreef DDM het volgende:
[..]
Dit is echt fucking niet normaal.
Op het eerste gezicht zou je zeggen een appendicitis acuta, maar dat is te simpel. Op zich zijn er een aantal mogelijkheden. Gezien de anemie ga ik toch voor een eerste presentatie van een M. Crohn met een ontstekingsinfiltraat in het ileum terminalis met als gevolg een obstructie. Het bloed laat geen ontsteking zien, maar goed dat zegt geen bal. Ik weet ook niet op welke locatie de coprostase te zien was. Als dit het colon was, is het misschien iets minder waarschijnlijk. Maar de M. Crohn kan natuurlijk ook een totale ileus veroorzaakt hebben.
met je PanIC, MaxCquote:Op zondag 20 januari 2008 18:25 schreef MaxC het volgende:
We zijn inderdaad niet echt actief![]()
Ik loop best wel achter maar heb het veel te leuk en druk met Introductiecommisie van Geneeskunde
Haha ik snap jequote:Op zondag 20 januari 2008 22:32 schreef DDM het volgende:
En Nuna: ik kies voor bothAls je me tenminste snapt
![]()
![]()
Nee...waarom?quote:Op maandag 21 januari 2008 18:29 schreef Heinekenner het volgende:
Is appendicitis niet erg onwaarschijnlijk bij een 24 jarige patiënt?
Heb je eigenlijk wel gelijk meequote:Op maandag 21 januari 2008 14:29 schreef Marnix007 het volgende:
[..]
met je PanIC, MaxC
alsof je daar wat voor hoeft te doen nu. beetje eten en borrelen op dinsdag. als ze nou míj hadden aangenomen was het misschien nog wat geworden met die panic 08
quote:Op maandag 21 januari 2008 19:13 schreef starla het volgende:
[..]
de hoogste incidentie dus samen met jongens tussen 5 en 14![]()
Het doet me altijd zo een pijnquote:Op maandag 21 januari 2008 13:36 schreef starla het volgende:
[..]
7.8 is laag normaal, differentiaal diagnostisch heeft het dus niet echt veel waarde. Een totale ileus laat een andere kliniek zien (bolle buik, gootsteengeruis, misselijk en braken) en X-BOZ (uitgezette darmlissen en vloeistofspiegels) dan beschreven, ofschoon er wel relevante informatie ontbreekt, zoals bovenstaande gegevens. Wil namelijk ook weten waar de coprostase te zien is, of de pijn vóór de obstipatie of erná begon etc. Verhoogde leverwaarden kan ik niet zo gauw verklaren.
Enfin, mijn DD:
- Appendicitis
- Coprostase eci
- Crohn's abces
- Obstruerend caecumproces
- Peridiverticulitis
In ieder geval nachtje ter observatie opnemen en de volgende dag laten herbeoordelen
Zoals Starla dus aangaf.quote:Op maandag 21 januari 2008 18:29 schreef Heinekenner het volgende:
Is appendicitis niet erg onwaarschijnlijk bij een 24 jarige patiënt?
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 02:27 schreef DDM het volgende:
[..]
Het doet me altijd zo een pijn![]()
7.8 Laag normaal? Deze gast is gewoon anemisch. Dat is pathologie ten topDifferentiaal diagnostisch heeft het juist heel veel waarde. Rectaal bloedverlies? Anemie der chronisch zieken? Malabsorptie?
Welke bron gebruik je? Ik vind als ondergrens bij volwassen mannen een Hb van 7.5. Derhalve kun je niet van een anemie spreken.
Bij peridiverticulitis verwacht ik de problemen aan de linkerkant en verwacht ik ook meer van het rectaal toucher.
Klopt, bij diverticulitis zal RT pijnlijk zijn en het komt meestal voor in de linker onderbuik. Het is echter niet ondenkbaar in de rechter onderbuik. Daarom staat het ook onderaan m'n lijstje![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |