abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56555392
Een willekeurige Amerikaanse stad met een groot traumacentrum?
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_56556503
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 08:49 schreef intoxicated het volgende:
Een willekeurige Amerikaanse stad met een groot traumacentrum?
been there done that er moet zon zijn, cultuur, outdoor activiteiten, feest en betaalbaar, wat hou je dan over?
pi_56556955
Wow, ik blijk dus echt hersenen te hebben!
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  woensdag 6 februari 2008 @ 13:45:10 #279
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_56560729
Heb je ook MRI filmpje gekregen?
pi_56565320
Nope.. dat doen ze niet. Wist ik vantevoren hoor, en dat was ook niet de reden om mee te doen, maar 't is wel jammer ja
pi_56565395
Ik heb laatst ook onder een MRI scanner gelegen voor een onderzoekje :

Wat is dat trouwens achterop mijn hoofd? Een buil? Heeft mijn moeder met laten vallen als baby? (zou een hoop verklaren )
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_56565571
  donderdag 7 februari 2008 @ 00:48:15 #283
157826 Heinekenner
je bent wat je weet
pi_56574422
Morgen (vandaag dus realiseer ik me nu) tentamen!

Alleen wel om 18.30 betekend dus dat ik na het tentamen letterlijk direct de kroeg in kan stappen.

andere mensen nog tentamens binnenkort?
haat het niet dan schaad het niet...
pi_56574810
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 00:48 schreef Heinekenner het volgende:

Alleen wel om 18.30 betekend dus dat ik na het tentamen letterlijk direct de kroeg in kan stappen.

Ja, ik morgen
pi_56576089
quote:

Over 4 weken pas weer, afgelopen vrijdag tentamen gehad..
pi_56577794
quote:

Volgende week vrijdag endocrinologie. Lijkt me een inkoppertje, maar ben toch benieuwd
pi_56577823
Eiiiiiiiitje!
  zaterdag 9 februari 2008 @ 00:17:08 #288
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_56614870
Geneeskundestudenten zijn echt cliche. Ik zat in de metro in amsterdam, kwamen er 2 meiden binnen. Ze hadden het over groepjes indeling. Ik dacht dat zijn geneeskundestudenten.. oh nee toch niet want AMC is niet in de buurt. Zie ik 10 seconden later op het perron: VU ziekenhuis die kant op en toen klopte het verhaaal weer.

En ja hoor na 1 minuut viel de eerste medische term en allemaal verhalen over hun snuffelstage. Ik moest bijna lachen van het feit dat ik het gewoon goed had geraden. Het waren wel 2 eerstejaars, want ze wisten niet echt hoe zo zo'n anamnese moesten afnemen(hun eigen oordeel).
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  zaterdag 9 februari 2008 @ 00:43:14 #289
157826 Heinekenner
je bent wat je weet
pi_56615438
quote:
Op zaterdag 9 februari 2008 00:17 schreef gohan16 het volgende:
Geneeskundestudenten zijn echt cliche. Ik zat in de metro in amsterdam, kwamen er 2 meiden binnen. Ze hadden het over groepjes indeling. Ik dacht dat zijn geneeskundestudenten.. oh nee toch niet want AMC is niet in de buurt. Zie ik 10 seconden later op het perron: VU ziekenhuis die kant op en toen klopte het verhaaal weer.

En ja hoor na 1 minuut viel de eerste medische term en allemaal verhalen over hun snuffelstage. Ik moest bijna lachen van het feit dat ik het gewoon goed had geraden. Het waren wel 2 eerstejaars, want ze wisten niet echt hoe zo zo'n anamnese moesten afnemen(hun eigen oordeel).
Goh... wat een cliché, want alle geneeskunde studenten hebben het altijd over groepjes indelingen.
haat het niet dan schaad het niet...
pi_56635388
quote:
Op zaterdag 9 februari 2008 00:43 schreef Heinekenner het volgende:

[..]

Goh... wat een cliché, want alle geneeskunde studenten hebben het altijd over groepjes indelingen.
Klopt. Ze trekken een analogie naar hun toekomst, wanneer ze eindelijk in een maatschap (lees groep) zitten. Typisch geneeskundestudenten.
pi_56635516
Geneeskundestudentes
pi_56637557
quote:
Op zondag 10 februari 2008 00:12 schreef MaxC het volgende:
Sommige Geneeskundestudentes
pi_56647496
Waarom kan een over/onderproductie T3 en T4 zorgen voor een vergrote schildklier?
pi_56649177
quote:
Op zondag 10 februari 2008 17:29 schreef MaxC het volgende:
Waarom kan een over/onderproductie T3 en T4 zorgen voor een vergrote schildklier?
Als de schildklier te weinig T4 produceert (hypothyreoidie) probeert het lichaam dit te compenseren met hyperplasie van de schildklier om toch aan de behoefte te komen, de schildklier wordt dus groter.
Het kan ook zo zijn dat de schildklier te veel T4 produceert (hyperthyreoidie), maar dat het effect niet aankomt omdat bijvoorbeeld de T4-receptoren niet goed werken. Hierdoor wordt de schildklier weer aangezet om meer T4 te produceren (hyperplasie > struma) terwijl de schildklier al teveel T4 produceert.
I feel kinda Locrian today
pi_56682343
quote:
De Gelderlander
Fatale bloedtransfusie in Radboudziekenhuis

NIJMEGEN - Een patiënt van de intensive care in het Radboudziekenhuis in Nijmegen is vorige week zondag overleden, nadat ze een verkeerde zak bloed heeft toegediend gekregen.

Het bloed was bestemd voor een ander, maar werd per vergissing door een verpleegkundige bij haar aangehangen.

De fout werd snel ontdekt, omdat de toestand van de vrouw snel verslechterde. Mede omdat ze ernstig ziek was en in een slechte conditie verkeerde, werd de geringe dosis toegediend bloed haar echter fataal.

Het toedienen van verkeerd bloed komt door allerlei veiligheidsmaatregelen zelden voor. Cijfers uit de literatuur wijzen op een misser bij 1 op de 15.000 toegediende bloedtransfusies.
Hans van der Hoeven, algemeen hoofd van de intensive care van het Radboudziekenhuis, spreekt van een groot drama. "Het meest afschuwelijk is het voor de familie, maar ook voor de betrokken verpleegkundige is het een verschrikkelijke klap.

De verslagenheid op de afdeling is groot."

De verpleegkundige staat volgens Van der Hoeven bekend als een voortreffelijk medewerkster. Eerste onderzoek heeft uitgewezen dat het puur om een menselijke fout gaat en dat alle voorschriften strikt gevolgd zijn.

"Stickers op de zak bloed met geboortedatum, naam en bloedgroep zijn zowel door haar als een tweede verpleegkundige gecontroleerd, zoals het hoort. Maar ze is vervolgens naar het verkeerde bed gestapt. Het is vreselijk. Ze kan zich niet voorstellen hoe ze bij het verkeerde bed is kunnen komen."

Het toedienen van een verkeerde zak bloed komt door allerlei veiligheidsmaatregelen maar zelden voor. Volgens Van der Hoeven worden in de literatuur cijfers genoemd van 1 op de 15.000 toegediende bloedtransfusies, als het gaat om toediening van verkeerd bloed.

De verpleegkundige die de fout heeft gemaakt, heeft professionele hulp gekregen. "Ze krijgt steun van haar collega's om het voorval van zich af te praten", aldus Van der Hoeven.

UMC St Radboud gaat verder onderzoek doen om te kijken of de calamiteit met extra maatregelen niet toch voorkomen had kunnen worden. Het ziekenhuis heeft het incident gemeld bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Ook is de gemeentelijke lijkschouwer op de hoogte gesteld, omdat er sprake is van een niet natuurlijke dood.

De recherche van de politie heeft tevens nader onderzoek verricht.
http://www.gelderlander.n(...)adboudziekenhuis.ece
Ik heb tijdens mijn verpleegstage op hematologie in het UMC St Radboud vrij veel transfusies gezien: er vind inderdaad een strenge controle plaats, maar niet aan het bed van de patient. Er wordt voornamelijk gekeken of het bloedproduct hetzelfde is als dat wat de arts via een systeem heeft aangevraagd, dus productnummer, productgegevens en nummer en gegevens patient worden vergeleken. Lijkt me handig als ze voortaan de check aan het bed doen en daarmee dus ook kijken of het wel de juiste patient is. Dit is wel een van de meest pijnlijke medische fouten die je kunt maken denk ik.

Veel succes met de VT morgen overigens!
pi_56682755
Aan het bed checken lijkt me ook wel handig ja. Overigens lijkt het wel alsof er in nijmegen extra veel fout gaat
pi_56682856
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:14 schreef Repeat het volgende:
Aan het bed checken lijkt me ook wel handig ja. Overigens lijkt het wel alsof er in nijmegen extra veel fout gaat
Das allemaal negatieve beeldvorming van de media. 'Wij' hebben tenminste geen besmette scopen (http://medischcontact.art(...)CH_R205576940204715/). En die cardiologen zijn inmiddels ook weg of heropgevoed (hoop ik).
pi_56684760
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:14 schreef Repeat het volgende:
Ik heb ooit een bloed transfusie gehad, jaren geleden, maar daar werd eerst een kruisproef gedaan aangezien ikzelf geen flauw idee had wat m'n bloedgroep was, maar daarna werd volgens mij nog aan het bed gecontroleerd of de bloedgroep wel overeen kwam met wat er over mij bekend was. Ze hadden volgens mij op m'n polsbandje ofzo de bloedgroep erbij gezet. Dit was destijds overigens bij een streekziekenhuis niet bij een UMC, maar goed dat zou volgens mij het verschil niet mogen zijn.
pi_56685276
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 15:18 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Ik heb ooit een bloed transfusie gehad, jaren geleden, maar daar werd eerst een kruisproef gedaan aangezien ikzelf geen flauw idee had wat m'n bloedgroep was, maar daarna werd volgens mij nog aan het bed gecontroleerd of de bloedgroep wel overeen kwam met wat er over mij bekend was. Ze hadden volgens mij op m'n polsbandje ofzo de bloedgroep erbij gezet. Dit was destijds overigens bij een streekziekenhuis niet bij een UMC, maar goed dat zou volgens mij het verschil niet mogen zijn.
Om het nog lastiger te maken: op de hematologieafdeling van het UMC (waar dit incident overigens niet plaatsvond) hebben patienten geen polsbandjes: infectiegevaar. De kruisproeven worden 1 of enkele keren per week (dacht ik gedaan) uit bloed van de normale prikronde. Er staat op zo'n formulier ook 'kruisproef geldig tot <datum en tijd>'. Het kan natuurlijk dat een patient na een allogene stamceltransplantatie van bloedgroep veranderd, daarom heeft een kruisproef een geldigheidsduur.
pi_56697103
Oh wacht ging er vanuit dat het op een UMC is gebeurd, dacht namelijk dat het radboud een umc was, sorry
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')