abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56236251
Er zijn heel veel bronnen die ik gebruik(te): Labinfo van het Vumc bijvoorbeeld. Maar het diagnostisch kompas geeft 8,5 mmol/L aan. Net zoals ik het geleerd heb.
pi_56242077
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 22:11 schreef DDM het volgende:
Er zijn heel veel bronnen die ik gebruik(te): Labinfo van het Vumc bijvoorbeeld. Maar het diagnostisch kompas geeft 8,5 mmol/L aan. Net zoals ik het geleerd heb.
Raar dat het zo verschilt, hier vind ik nóg een andere waarde.
I feel kinda Locrian today
pi_56248793
Hm, in Coelho staat dit:

Vrouw: 7,5 - 10 mmol/L
Man: 8,5 - 11 mmol/L

In het Farmaceutisch Kompas staat trouwens hetzelfde.

[ Bericht 27% gewijzigd door Nuna op 23-01-2008 13:51:44 ]
pi_56249161
In mijn compendium differentiele diagnostiek in de interne geneeskunde vind ik:

mannen Hb 8-11

Dit aanhoudende heeft patient uit de casus wel degelijk een anemie...DDM
  woensdag 23 januari 2008 @ 14:24:26 #230
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_56250246
het scheelt per laboratorium, daarom moeten wij ook met elk co-schap een nieuw referentiekaartje halen(als je in een ander ziekenhuis moet lopen).

Casus was in UMCU, waarbij de ondergrens 8,5 is. Wel degelijk een anemie. Ik kan jullie helaas geen uitsluitsel geven over de casus, want ik ben klaar met co-schap en kan/mag geen gegevens meer opvragen.

Op de x-boz, was er verder niet veel te zien, dus geen vloeistofspiegels, geen lucht in de darmen.

Mijn DD is:
-crohn
-appendicitis(chirurg vond het dubieus, zou over een paar uur nog 's een keer naar laten kijken)
-obstipatie(-ileus)
-diverticulitis

Voorlopig beleid op de SEH was toen: Opname ter observatie en ter verdere diagnostiek. Klysmeren en ook laxeren, maar daar werd over getwijfeld ivm evt perforatie en/of infectie.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_56253326
Dan heb ik nog wel een nieuwe casus:

De ouders van een pasgeboren baby, 8 weken, komt bij U op het spreekuur. Ze zijn bezorgd omdat het voeden erg slecht gaat en de groei stagneert.

Bij het lichamelijk onderzoek is er een dyspnoe en een klam aanvoelende huid. Bij auscultatie is er vesiculair ademgeruis over beide longen, de eerste harttoon is onopvallend en de tweede toon imponeert luid. Ook is er een midfrequent systolisch geruis.
Verder is de lever enigzins vergroot (3 vingers onder de ribbenboog).

1. Aan welke diagnose moet worden gedacht en welk aanvullend onderzoek is nodig?
2. Waarom deed het kind in het begin eerst goed, maar verslechterde later steeds meer?
3. Welke behandeling is noodzakelijk?
pi_56254460
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 14:24 schreef gohan16 het volgende:
het scheelt per laboratorium, daarom moeten wij ook met elk co-schap een nieuw referentiekaartje halen(als je in een ander ziekenhuis moet lopen).

Casus was in UMCU, waarbij de ondergrens 8,5 is. Wel degelijk een anemie. Ik kan jullie helaas geen uitsluitsel geven over de casus, want ik ben klaar met co-schap en kan/mag geen gegevens meer opvragen.

Op de x-boz, was er verder niet veel te zien, dus geen vloeistofspiegels, geen lucht in de darmen.

Mijn DD is:
-crohn
-appendicitis(chirurg vond het dubieus, zou over een paar uur nog 's een keer naar laten kijken)
-obstipatie(-ileus)
-diverticulitis

Voorlopig beleid op de SEH was toen: Opname ter observatie en ter verdere diagnostiek. Klysmeren en ook laxeren, maar daar werd over getwijfeld ivm evt perforatie en/of infectie.
Zelfde DD en beleid

Ik heb alleen appendicitis hoger aangezien het een chirurgische spoedindicatie is. En ik zou niet schromen om te laxeren bij 7 dagen obstipatie; als hij een perforatie had was er wel vrij lucht zichtbaar op de X-BOZ.
pi_56255078
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 16:36 schreef Nuna het volgende:
Dan heb ik nog wel een nieuwe casus:

De ouders van een pasgeboren baby, 8 weken, komt bij U op het spreekuur. Ze zijn bezorgd omdat het voeden erg slecht gaat en de groei stagneert.

Bij het lichamelijk onderzoek is er een dyspnoe en een klam aanvoelende huid. Bij auscultatie is er vesiculair ademgeruis over beide longen, de eerste harttoon is onopvallend en de tweede toon imponeert luid. Ook is er een midfrequent systolisch geruis.
Verder is de lever enigzins vergroot (3 vingers onder de ribbenboog).

1. Aan welke diagnose moet worden gedacht en welk aanvullend onderzoek is nodig?
2. Waarom deed het kind in het begin eerst goed, maar verslechterde later steeds meer?
3. Welke behandeling is noodzakelijk?
1) DD/ open ductus Botalli, ventrikelseptumdefect, atriumseptumdefect.

Aanvullend onderzoek: thoraxfoto, ECG, echo en evt. doppler

Gegevens passen het beste bij VSD (luide harttonen en hepatomegalie bij pulmonale hypertensie + systolisch geruis)

2) In het begin is er geen links-rechtsshunt, doordat druk in beide ventrikels even groot is. Echter, de longvaatweerstand zal minder snel dalen dan normaal wat leidt tot pulmonale hypertensie en dyspnoe. Hierdoor is het kindje snel buiten adem, drinkt daardoor minder en groeit minder.
3) Chirurgisch sluiten in 1ste levensjaar
pi_56265227
Ik sluit mezelf volkomen aan bij Starla

Nuna even een gratis tip (ja ben weer aardig vandaag )

Vesciculair ademgeruis bestaat niet. Het moet normaal ademgeruis zijn
pi_56269070
Starla, klopt helemaal . Het was een VSD idd.
  donderdag 24 januari 2008 @ 14:55:00 #236
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_56276066
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 23:53 schreef DDM het volgende:
Ik sluit mezelf volkomen aan bij Starla

Nuna even een gratis tip (ja ben weer aardig vandaag )

Vesciculair ademgeruis bestaat niet. Het moet normaal ademgeruis zijn
vesiculair bestaat niet? explain yourself

Zeker net zo'n geintje als het woord leverproeven.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_56276638
Iets bijdehands? Omdat het niet de "vesicels" zijn die het geluid maken?
pi_56277330
Bijdehandjes.

En in ander nieuws: Nog 6 weken
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_56277651
en dan?
pi_56278131
Vakantie tot de coschappen (in mei)
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_56278764
Biatch en je onderzoek na je co-schappen pas?
pi_56279977
Check
Dat was ook altijd m'n voorkeur, en lastminute een wetenschapsstage regelen zou niet echt fijn zijn geweest. Maar goed, dan kan ik in m'n coschappen bekijken wat ik ècht leuk vind, en daar een relevante stage in vinden

Vind het wel prima zo
pi_56285670
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 18:10 schreef intoxicated het volgende:
Check
Dat was ook altijd m'n voorkeur, en lastminute een wetenschapsstage regelen zou niet echt fijn zijn geweest. Maar goed, dan kan ik in m'n coschappen bekijken wat ik ècht leuk vind, en daar een relevante stage in vinden

Vind het wel prima zo
Zo lijkt mij het ook wel ideaal
pi_56307409
Nieuwe casus voor de liefhebbers:

Een 38-jarige man loopt tijdens zijn werk een snijwond aan zijn linkerarm op. In de loop van de week ontdekt hij een toenemende roodheid en zwellig van de wond. Een paar dagen later ontwikkelt hij koorts, koude rillingen en hevige lage rugpijn.

Op de SEH heeft hij 39.2C koorts, een erythemateuze en oedemateuze linker arm met aan de volaire zijde van de onderarm een circumscripte weekheid. Tevens is er kloppijn ter plaatse van de lumbale wervels. Zijn bloeddruk is 100/50 mmHg, met een hartfrequentie van 120 pm, leuco's zijn 21.

Wat is er aan de hand? Met welk aanvullend onderzoek bevestig je dit?

Wat doe je?
pi_56352406
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 14:55 schreef gohan16 het volgende:

[..]

vesiculair bestaat niet? explain yourself

Zeker net zo'n geintje als het woord leverproeven.
Het ademgeruis ontstaat niet vesciculair, maar ontstaat in de hogere luchtwegen. Het is niet bedoeld om flauw te zijn vanaf mijn kant, maar meer een tip voor je co-schappen. Denk aan mondelinge overdrachten en statusvoering. Je kan er op "gepakt" worden. En vooral bij de Interne geneeskunde natuurlijk. Een chirurg boeit dat niet.
pi_56352492
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 20:44 schreef starla het volgende:
Nieuwe casus voor de liefhebbers
Leuke casus. Is een keer wat anders. Maar nu mogen anderen weer eens een keer wat zeggen.
pi_56352915
quote:
Op zondag 27 januari 2008 23:35 schreef DDM het volgende:

[..]

Het ademgeruis ontstaat niet vesciculair, maar ontstaat in de hogere luchtwegen. Het is niet bedoeld om flauw te zijn vanaf mijn kant, maar meer een tip voor je co-schappen. Denk aan mondelinge overdrachten en statusvoering. Je kan er op "gepakt" worden. En vooral bij de Interne geneeskunde natuurlijk. Een chirurg boeit dat niet.
Uiteraard, maar dit noemt men toch gewoon vesiculair.
pi_56353066
quote:
Op zondag 27 januari 2008 23:58 schreef Repeat het volgende:

[..]

Uiteraard, maar dit noemt men toch gewoon vesiculair.
Nee, dat hoort niet. Net zoals een aantal andere gevallen in de geneeskunde. Een koortsconvulsie is wat anders dan een convulsie bij koorts. Iemand met veel vochtverlies en een natrium van 123 mmol/L is ook niet gedehydreerd and so on....
pi_56353240
De term vesiculair bestaat dus wel (anders hadden wij hem niet gekend ) maar wordt niet gebruikt. Waarvoor gebruik je vesiculair dan wel
pi_56353439
quote:
Op maandag 28 januari 2008 00:12 schreef Repeat het volgende:
De term vesiculair bestaat dus wel (anders hadden wij hem niet gekend ) maar wordt niet gebruikt. Waarvoor gebruik je vesiculair dan wel
Omdat een begrip bestaat, wil het het natuurlijk niet zeggen dat deze ook juist is of juist wordt gebruikt
Maar het antwoord is in dit geval heel makkelijk.

Vroeger werd er gedacht dat het ademgeruis wel vesciculair ontstond, maar dat bleek dus niet zo te zijn. En toch wordt het nog gebruikt, wat dus onterecht is. Maar nogmaals: mij maakt het niet zoveel uit, het was alleen een tip
Je zult zelf wel tijdens je co-schappen ervaren hoe artsen soms kunnen zijn. Ook diegene die tijdens colleges altijd leuk en vriendelijk overkwamen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')